Hirveä ujellus mittaristossa?

Vastaa Viestiin
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Hirveä ujellus mittaristossa?

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Noniin, arvon meseläiset. Itse olen uusi mersumies, vajaa kuukausi takaperin ostin -91 vuosimallisen tenavatähden 2.6 kutosella, ja tyytyväinen olen ollut. Mutta eilen ja tänä aamuna töihin ajellessa tapahtui jotain merkillistä. Motarille suunnatessani alkoi jostain mittariston takaa kuulua aivan karmea ujellus kun nopeus oli mennyt 60km/h yli. Semmoinen ihmeellinen ulina, ja se vaihtoi korkeutta kun taputti mittariston päältä tai paineli siitä reunoilta. Sitten se loppui, kun siirryin motarilta pois ja nopeus tippui alle 60km/h. Eikä tuota ääntä enää kuulunut auton lämmettyä kunnolla. Vain kylmänä tuntuu ujeltavan. Siis kysynkin teiltä, että mitähän helvettiä siellä mittariston takana tapahtuu kun tuommoinen möykkä lähtee?

Kiitän etukäteen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29069
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saattaapa mittarinvaijeri ulista. Tervetuloa foorumille !
laiska
Viestit: 71
Liittynyt: 05.4.2008 17:58
Paikkakunta: Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja laiska »

Ei mitään tietoa mitä siellä tapahtuu.
Mutta mulla teki tänään -88 tenavassa saman ensikertaa minulla ollessani.
Kauhee "ulina" joka onneksi loppui hetkenpäästä.
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Ei ole mitenkään harvinaista että nopeusmittari huutaa kylmänä. Kaikkien mekaanisella nopeusmittarilla varustettujen autojen, joita miulla on ollut, mittari on huutanut näin kylmällä kelillä.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Mulla oli joskus kakkoskoppa-Jetta, jossa kans huusi välillä mittarinvaijeri pakkasella. Eka kerran kun se alko huutamaan, ihan yhtäkkiä kesken ajon, säikähdin niin että meinasin ajaa ulos tieltä. :lol:
S204, AZT250
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hieno ominaisuus on :D Rasvaaminenkaan ei auta juuri lainkaan, uus o ainoo oikea tapa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sergey kirjoitti:hieno ominaisuus on :D Rasvaaminenkaan ei auta juuri lainkaan, uus o ainoo oikea tapa.
Laiska mies ei jaksa vaihdella vaijeria pakkasilla, kun ei oo paikkaa vaihtaa, ja sitten kun tulee lämpimät ilmat, niin koko asia unohtuu, kun äänistä ei ole tietoakaan:)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin... mullaki vaijeri tallis ollu jo kolmatta talvea :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Ujellus kyllä aikakin herättää!!!

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Säikäyttipä ensimmäisellä kerralla minutkin.
Omassa tenavassa (190 E Sportline) ilmiö on uusiutunut muutaman kerran yli 20-asteen pakkasella, viimeksi vinkuminen helpotti kun pysäytin auton hetkeksi linja-autopysäkille.
Auttaisiko pieni peruuttaminen myös?
Korvatulppia kannattaisi pitää myös mukana siltä varalta että vinkuminen ei ensimmäisillä kilometreillä lopukaan...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jnz kirjoitti:Mulla oli joskus kakkoskoppa-Jetta, jossa kans huusi välillä mittarinvaijeri pakkasella. Eka kerran kun se alko huutamaan, ihan yhtäkkiä kesken ajon, säikähdin niin että meinasin ajaa ulos tieltä. :lol:
Juu, eikä parane vaginassa tarvikevaijerilla vaan pitää turvautua alkuperäiseen. Merssussa tokeni vaihdolla. Oliko sitten genuine teile vai sen kaltainen, en muista :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Kiitoksia vastauksista. Tämä on hyvä tietää, ettei ole mitenkään tavattoman harvinaista tämä mittariston huutaminen. Yllätti ja säikäytti vain tosiaan aika hyvin, kun edellisellä ja elämäni ensimmäisellä omalla autollani ei moista ominaisuutta löytynyt kovillakaan pakkasilla, kyseessä oli -86 Volvo 240 gl. Mutta eipä tuo haittaa, kun ulina kestää vain hetken ja jos siitä ei kerran mitään haittaa ole.
Tähän samaan voisin kysyä neuvoa, kun kerran mittaristosta on kyse, niin tuossa minun yksilössäni on kierroslukumittari ja kello sanoneet sopimuksensa irti. Kaikki muut viisarit kyllä kertovat mitä pitääkin, ja kilsat tulevat ihan säntillisesti ylös, joskin bensamittari lepattaa vähän miten sattuu aina kun tankki alkaa olla tyhjemmän puoleinen, täydempänä kyllä näyttää oikein. Bensamittarin heittely pienillä bensamäärillä voisi hyvinkin johtua siitä kellukkeesta ja anturista mikä tankissa on, ainakin merkit viittaisivat siihen? Mutta niin, se kierroslukumittari. Olen lueskellut, että ylijänniterele voisi ehkä mahdollisesti olla yksi monista syistä siihen, miksi se ei toimi. Missä tämä rele tarkalleen on ja mitä sille pitää tehdä? Jos vika ei ole siellä, niin mistähän sitten kannattaisi alkaa etsimään ratkaisua kierroslukumittarin eläväksi saattamiseen? Olisihan se eri nastaa katsella kierroksia ja olla perillä kellonajastakin, ei aina tarvitsisi hapuilla sitä kännykkää sieltä kojelaudan lokerosta saadakseen ajan selville.
Niin ja puhaltimen säätönamiskat ovat myös pimeänä. Revin nappulat irti ja laitoin uudet polttimotkin, mutta eivät ruvenneet palamaan. Sulake jossain mittariston takana näille kojelaudan valoille?

Tulipahan nyt kyllä kysymyksiä, mutta tätä vartenhan tämäkin foorumi on olemassa :)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sulake on tosiaan mittariston takana ja se o ihan saman näkönen kanta kuin lampunkin kannat mutta alkuperäisenä punainen. Löytyy nopeusmittarin n 160kmh kohdalta, selkäpuolelta tietty. Trippimittarin nollausnapissahan on kirkkaussäätö, sekin voi olla kehnona.

YJ rele on yleensä akun luona, se jossa on sulake, tai kaksi, pienen kirkkaan saranoidun kannen alla.

mittariston takana on myös maaliittimet jois voi olla huono kontakti. Paljon ruskeita johtoja ruuvien alle litistettynä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tais kelloille tulla oma virta, abikolla suoraan kellon taakse.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ville.
Viestit: 6
Liittynyt: 22.10.2010 16:51
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ville. »

itsellä kans kesällä sanoi kello ja kierroslukumittari sopimuksen irti, kello toimi kun ei ollu virrat päällä, muttei muuten. siinä sitä sitten värkätessä osui mittariston runko koelaudan metalli runkoon ja sopivasti oli virrat päällä niin kello alkoi nakuttamaan. :D no ei muuta kuin laita liitin kiekkamittarin pultin alle ja johto koelauan runkoon ja avot. tähän asti ovat toimineet.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tuli äskettäin mittarin ujellus vastaan ensimmäistä kertaa. Ääni tuli juurikin kylmänä, kun nopeus ylitti 60. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Juse
Viestit: 133
Liittynyt: 18.10.2010 11:55
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Juse »

Itellä on ainakin korjautunnu tuo mittarin ujellus ku laitto sisätilanlämmittimen ni ei oo kabiinissa se -30 lähtiessä niinku yleensä. Ilkeän kuulonen äänihän tuo on.
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Juse kirjoitti:Itellä on ainakin korjautunnu tuo mittarin ujellus ku laitto sisätilanlämmittimen ni ei oo kabiinissa se -30 lähtiessä niinku yleensä. Ilkeän kuulonen äänihän tuo on.
Joo, kävin itekkin sitten hakemassa tommosen defan föönin. Mukava lähtä aamulla kuuden maissa töihin kirpeässä pakkasessa, kun autoon mennessä voi ottaa samantien kaulahuivin, pipon ja lapaset pois päältä. Eikä oo mittarikaan ulissut. Problem solved :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”