Kumit jousien väliin? Ja muutakin jousipähkäilyä...

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Kumit jousien väliin? Ja muutakin jousipähkäilyä...

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Meneekö nuo Bilteman/Motonetin myymät jousen välikumit helposti W201:sen takajousiin? Perä on alhaalla ja ottaa renkaat kiinni jos joku istuu takapenkillä niin ajattelin ensiavuksi moiset laittaa kun en tähän hätään saa jousiakaan uusittua...
Viimeksi muokannut JaniH, 30.1.2017 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tämmösetkö?

Kuva

Aika tiheät on 201:n takajouset, joten voi olla, ettei saa paikoilleen ainakaan irrottamatta. Ja jos irrottaa, niin liekö sama vaihtaa? :nocando: Irrotuskaan ei ole paha homma, kun tarvii vaan yhden lisätunkin, jolla saa alatukivarren sisäpään laskettua & nostettua.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nuo kuminpalaset jäykistävät jousen siltä kohtaa käytännössä jäykäksi, eli voipi äkkiseltään muuttua perä aika pompottavaksi ainakin jos iskaritkin jo loppupuolella uraansa. Sitten ekassa kunnon heitossa voi räpsähtää jousi kumin vierestä irtipoikkikin kun ykskaks on yhdessä kohtaa iso jännityshuippu :arrow: mieluumin nuo sitten aivan lähelle jousen päätä kuin ihan keskelle.

Tilapäisesti voi toimia mutta älä odota että tuo mitään auttaa. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

En mäkään noita jousen väliin laitettavia paloja laittas. Mielummin vaihtaa sinne jousen yläpäähän paksumman kumin (nro. 3), mikäli siellä sattus ykkösen tai kakkosen kumit olemaan nyt paikallaan:

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=296
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Joo, jäivät laittamatta kun eihän niitä saanut mahtumaan irroittamatta jousta, täytyy pärjätä pari viikkoa ja hakea seuraavana tilipäivänä uudet jouset, ei näkynyt olevan motonetissä edes kalliit.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Hitsi muuten, just tuli mieleen että pihassa seisoo väyrynen jossa on pari-kolme kuukautta ajetut takajouset, mahtaisiko ne sopia kääpiöön heittämällä?
Sitten löytyisi W201:sen etujouset jotka on kylläkin jo melko lepsut ja farkku-väyrysen etujouset joissa on automaattinen madallustoiminto eli menneet poikki suunnilleen samasta kohdasta niin mahtaisikohan nuista sopia mitkään tuonne takapäähän?
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

201:ssä on etujouset pidemmät ja isommalla halkaisijalla kuin takajouset.

Väykyn jousissa taisi olla vääränlaiset päät. 201:n & 124:n jousissa toinen pää on tasainen, väykyssä molemmat päät on "vain katkaistu". En tiiä mennekö alle, jos laittaisi väykystä myös ne yläpään säätökumit. :nocando: Pituuksien ja paksuuksien eroista ei tietoa. Riippuu varustesta, onko farkku vai ei...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väyrysen takajouset saattaa mennä. Korkeus ja jäykkyys selviää asennuksen jälkeen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Uudet jouset olisi taisteltuna paikalleen, ei tuo ihan vartin homma ollut mutta tehty nyt kumminkin. Toinen takajousi oli poikki joten vaihto oli ihan hyvä ajatus. Ainoa mikä nyt ihmetyttää on se että apukuskin puolinen jousi kolahtelee kääntäessä ja korokkeissa/isommissa heitoissa. Hakeeko jousi paikkaansa vai mistä moinen voisi johtua?
Jouset on motonetin myyvät vahvistetut...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

JaniH kirjoitti:Uudet jouset olisi taisteltuna paikalleen, ei tuo ihan vartin homma ollut mutta tehty nyt kumminkin. Toinen takajousi oli poikki joten vaihto oli ihan hyvä ajatus. Ainoa mikä nyt ihmetyttää on se että apukuskin puolinen jousi kolahtelee kääntäessä ja korokkeissa/isommissa heitoissa. Hakeeko jousi paikkaansa vai mistä moinen voisi johtua?
Jouset on motonetin myyvät vahvistetut...
Todennäkösesti se jousi ei oo ihan kunnolla alapäästä siellä lovessa. En tiedä hakeutuuko paikalleen itestään mutta ainaki se hahlo kannattaas putsata kunnolla ennen ku lyö uuden jousen paikalleen, ja se pitää olla ihan just siellä "loppu"päässä lovea että se on oikein eikä elä montuissa :o
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joskun nulikka-aikaan oltiin roadtripillä ympäri valtakuntaa B-Asconalla. Kesken reissun itärajan seudulla takapenkin kuormitus kasvoi reilulla sadalla kilolla. Matalahko kyläpilisrassi ja 8x15" ET 0 vanteet takana. Rattaat raapi kaariin, ihan ja aivan koko ajan.

Veisteltiin niiltä sijoin matkan varressa kirveellä laudanpalat takajousien poteroihin vylliksi. A vot, nie propleem. Pajiehali. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jukkan
Viestit: 5
Liittynyt: 11.8.2016 1:46

Viesti Kirjoittaja jukkan »

Maavara ongelmia täällä. 190 raapii liikaa...
Tässä on varmaan madallus jouset. Ja nyt ne on viel painuneet.
- Aion laittaa tilalla korottavat jouset,,,
Sopisiko esim. 124 mallin jouset ? Tai mistä hieman korottavat tukevat jouset 190 malliin?
- Millaisia jousia käyttävät esim. ralli ajossa ? Olen nähnyt reilulla maavaralla olevia harraste ralli 190 autoja...joissa 16" vanteet, iso joustovara, jne...
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Laitanpa tähän topikkiin. Sanokaas kannattaako laittaa taakse vakio 13 mm jousi, vaiko vahvistettu 13,6 mm "Sportline" vieteri? Vai huomanneeko noissa mitään eroa... Niin lähinnä tuumin, että meneekö turhan kovaksi paksummilla langoilla. Vähän varmaan joutuu molempia laikkaamaan, ettei jää lentokorkeus liian ylös.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Teddy kirjoitti:Laitanpa tähän topikkiin. Sanokaas kannattaako laittaa taakse vakio 13 mm jousi, vaiko vahvistettu 13,6 mm "Sportline" vieteri? Vai huomanneeko noissa mitään eroa... Niin lähinnä tuumin, että meneekö turhan kovaksi paksummilla langoilla. Vähän varmaan joutuu molempia laikkaamaan, ettei jää lentokorkeus liian ylös.
Ei se liian kovaksi mee. Parempi ajotuntuma vaan jäykemmällä vieterillä :!:
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”