Entäpä automaatista manuaaliksi-operaatio?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
Vastaa Viestiin
Avatar
SevenEleven
Viestit: 21
Liittynyt: 07.6.2006 14:07
Paikkakunta: Jyväskylä mlk

Entäpä automaatista manuaaliksi-operaatio?

Viesti Kirjoittaja SevenEleven »

Millainen show olisi edessä, jos haluaisin vaihtaa 4-vaihteisen automaattilootan 1992-mallisesta 2-litraisesta bensavehkeestä 5-vaihteiseksi manuaalilaatikoksi? Onko kellään kokemusta moisesta? Tykkään kyllä automaatista, mutta on se vähän laiskanpulskea ja mieluusti höyläisi vähän bensakulujakin :)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Laatikko, kardaanin etuosa, vauhtipyörä, kytkin, kytkinsylinterit, polkimet, vaihdekeppi ainakin menee vaihtoon/on asennettava.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

helppo homma. periaatteessa vain pisto, huuto ja tuijotus 8)

tarvit:
- laatikon :!: :shock:
- vauhtipyörän
- kytkinpaketin
- sopivan mittaisen etukardaanin
- jarru- / kytkinpolkimen ja kytkinsylinterin
- kytkin paineputket/letkut ja sylinterin täyttöletku
- vaihdekepin vipuineen

riippuen siitä kuinka paljon haluaa hifistellä niin alipaine- ja sähkölinjat kaipaa huomiota. dieselissä alipainemokkula pumpun kyljessä on turha, mutta bensassa riittää kun muistaa tukkia laatikolle menevän alipainelinjan.

automaatti ei lähde käyntiin kuin vipu P-asennossa, joten automaatin liittimeen pitää tehdä hyppyjohto. kickdown nappi kaasupolkimen alla on turha, joten sen voi kiinnittää vaikka nippusiteellä jonnekin kojetaulun alle.

jarrunestesäiliössä on valmiina oksa kytkinsylinterin täyttöletkulle, sivarilla vain liitos auki ja letku kiinni. jarru- ja kytkinpoljin on kiinni samassa härdellissä ja menee tilalle julistamalla paikoilleen.

kaasuvivustossa jää automaatin vaijerihässäkkä turhaksi, joten ne voi riisua pois. vaihteiston takakannatin siirtyy edemmäs, mutta pohjassa on valmiiksi paikat.

ihan helppo homma, jos kaikki osat ja pikkunippelit on kasassa niin sellainen viikonlopun homma. mulla meni pari kuukautta :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onhan noita muutama tehty kumminkin päin. Kannattaa ottaa toinen auto josta riisuu kaikki tarpeelliset osat tai sitten pitää olla TODELLA tietäväinen/ hyvämuistinen osan myyjä, että tulee kaikki mukaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”