1.8:in neljävaihteinen laatikko sekä kytkinongelma.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
Vastaa Viestiin
Jes__se
Viestit: 63
Liittynyt: 13.2.2012 3:13

1.8:in neljävaihteinen laatikko sekä kytkinongelma.

Viesti Kirjoittaja Jes__se »

Hei. Näin jokusen vuoden meseä selattuani ajattelin että voisin pyydellä vähän apuja kun täällä on tietävää porukkaa, en tiedä onko seuraavaa asiaa käsitely aiemmin mutta en millään haluaisi koko foorumia selata läpi.

HUOM! (Laitetaan vielä tähän väliin että kesken topicin teon, sain vaihteet toimimaan mutta kytkin reistaa edelleen. Laitan tämän nyt kuitenkin alkuperäisenä tulemaan jos jollain muulla sattuu olemaan sama vika.)

Ongelma on siis seuraavanlainen:

Kolmoisvaihde rutisee jos sen laittaa turhan kovassa kiihdytyksessä sisään, normaaliajossa ei tätä ole enkä ole asiasta niin paljon jaksanu murehtiä että sitä olisin enemmän tutkinut sillä auto toimii (tai siis toimi) normaalisti ja onhan sillä jo se 320tkm ajettu. Tänään kotianpäin ajellessani kuitenkin tapahtui jotain kummaa, koko vaihdekeppi meni täysin lötkäksi, vapaalla keppi liikkuu edestakas ilman minkäänlaista vastusta, kolmonen sekä nelonen menevät sisään mutta eivät ole kauhen tiukasti pesässä vaan keppi antaa todella paljon siltikin myöten mutta ykkös ja kakkosvaihteet toimivat normaalisti.

Noh aluksi purettiin kepin nupin alla oleva paneeli jossa siis vaihdekepin pussi, penkinlämmittimet ym. säätönappuloita. Sen alla oli lähinnä likaa ja kulahtaneen näköisiä osia joista yhden helan ajattelin olevan syypää, oheessa olevassa kuvassa kyseinen osa ympyröity punaisella:

Kuva
(Eipä onnistunut tuo kuvan tarkennus niinkuin olisi pitänyt mutta toivottavasti tuosta jotain selvää saa.)

Purkamisen jälkeen kävimme koeajolla vähän kokeilemassa että mikä voisi olla syynä ja samaan aikaan katselemassa keppiä että näkisi jotain toimintaa vaihdetta vaihtaessa. Noh, yllätykseksi kolmoisvaihde ei enään mennytkään pesään.

Nyt jatkan siitä mihin kirjoitus tässä kohtia jäi, eli ennen kuin laitoin viestin tulemaan niin käytiin vähän katselemassa lootan sivua koeajon jälkeen ja kiristelimme 3&4 vaihteen pultin joka tulee siis siihen tankoon joka lähtee vaihdekepiltä, sen nimeä en juuri nyt muista. Tämän toimenpiteen jälkeen vaihteet alkoivat toimia niinkuin pitää mutta tämän seurauksena ei enään kytkin toiminutkaan. Tätä mietittiin että mistä voisi johtua mutta kun ne eivät perjaatteessa ole olleet yhteyksissä tässä rempassa niin vähän alkoi ihmetyttää että mikä on. Tarpeeksi pitkän ilmausession jälkeen saatiin kytin pelittämään mutta todellaa heikosti, toimi vain kun poljin on miltein pohjassa.

Eli noh, kytkinongelma ei vielä selvinnyt, työsylinterin ei pitäisi ainakaan ulkoisesti vuotaa joten voisiko kyseessä olla pääsylinteri? Niin ja joo rutiseehan tuo kolmonenkin vielä, tuli vain mieleen että voisiko se johtua siitä että kytkin ei ole jostain syystä ikinä ottanut kunnolla ja siinä vaihteessa vaan on ollut synkrot tarpeeksi kuluneet ja kytkin on vain tuntunut hyvältä? Ehkä kuvittelen vain tuon ja kolmosessa on vain todella kuluneet synkrot mutta mitä mieltä ovat muut?
Viimeksi muokannut Jes__se, 24.4.2018 2:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

pumppasithan nestettä alhaalta ylöspäin :wink: Eli askin päästä lykkäät vaikkapa tippakannulla ja letkulla. Huomaa että takajarrupiiri ja toi kytkin on säiliön takaosassa eli säiliö täytyy olla tosissaan täysi että se on tosiaan "täysi" joskin alakautte ilmatessa se täyttyy kun sieltä ilmaa mutta helppohan sieltä on liikoja sitten pois ottaa :wink:

toi ympyröity hela maksaa abaut 10ekpl veholla ja on ihan vaihdettavissa oleva osa,keppituntuma paranee :wink: En muista montako helaa niitä oli siellä,max 3 kuitenkin
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”