190E 2.6 -89 käyntiprobleema

Katso myös w124 moottori-osio.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mitenköhän tuo olis, jos EHA päästää satunnaisesti täyden linjapaineen karan päälle ja sen takia saa liian vähän ainetta. Vois periaatteessa nyppästä piuhan irti ja kokeilla miten kulkee.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos näet paperirahojen petiittipräntit tuvan hämärässä paljassilimin, saatat valossa nähä isonnuslasilla murtuman juotoksessa.

Nyt jo ikänäkö alkaa painaa, mutta aikoinani etsin omin silmin rahoista väärentäjien kompastuskiviä huvinani.

Kannattaa käydä ainakin isot juotokset läpi korteilta, varsinkin liitinpinneiltä. Niin ja kolvilla, eikä vain käsimonokkelilla. Ihan jo tulevaisuutta silmällä katsellen.

Tina-lyijy-antimoni-tms-seokset käyttäytyy eri hassusti pienistäkin seos- ja lämpötilaeroista, niin valettaessa kuin juotettaessa. Metallien erkautuminen sulassa ja kiteytyminen on pienestä kiinni, kun joku seosmetalli hapettuu enemmän ja lejeerinki muuttuu. Juotokseen jää jähmettyessä ja kutistuessa pieni jännitys, parikymmentä vuotta ja raps. :arrow: Juotosjalan ympäri tinassa on katkos jota ei silmin erota. Mitä suurempi juotos, sen todennäköisemmin. :idea:

P.S. venäläisen singon tähtäimellä tuntuu näkevän melko pieniä asioita, kunhan asioita tarkastelee eri suunnasta ja käyttää aikansa sopivan polttovälin hakemiseen. :)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Meinaatko, että ecua tinailemaan vaan?

On kyllä saatanan outo vaiva tämä. Tuossa Laakerikeskuksen pihasta lähtiessä ei mitään eloa laitteessa; kickdown pohjaan, tipauttaa ykköselle, hitonmoinen tökkäsy kun eihän se kierroksia nosta, eikä jaksa mennä edes ykkösellä. Pari sekuntia pidin lusikkaa lattiassa ja jumankauta, niinkun olis lapiolla vedetty selkään kun tuli vedot yhen äkin kehiin. Palan matkaa myöhemmin kiihottelin rampista valtatielle tasakaasulla ja suht koht normaalilta tuntui meno, mutta niin vaan tuli kuin katkaisijasta kääntäen lisää tehoa peliin. Pääsääntöisesti tehot saa päälle kun polkee kickdownia, mutta pariin otteeseen ei tuokaan ole toiminut ja tehon puutetta tuntuu tosiaan olevan jos vaikka minkä suurusta, että ei tästä oikein selvää kaavaa synny. Mutta mitään nykimistä tai pätkimistä ei tunnu, elikkä vaikee on kuvitella vaikkapa puolaa syylliseksi. Tyhjäkäynti on kyllä tämän ropleeman myötä muuttunut entistäkin paakkusemmaksi. Jumittavat suuttimet ehkä...

Miten olis, jos nyppii yj:n sulakkeet irti ja kokeilee miten vetää mekaanisena, tasaantuuko käytös? Kuoleeko lambda ilman lämmitystä?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Teddy kirjoitti:Meinaatko, että ecua tinailemaan vaan?

On kyllä saatanan outo vaiva tämä. Tuossa Laakerikeskuksen pihasta lähtiessä ei mitään eloa laitteessa; kickdown pohjaan, tipauttaa ykköselle, hitonmoinen tökkäsy kun eihän se kierroksia nosta, eikä jaksa mennä edes ykkösellä. Pari sekuntia pidin lusikkaa lattiassa ja jumankauta, niinkun olis lapiolla vedetty selkään kun tuli vedot yhen äkin kehiin. Palan matkaa myöhemmin kiihottelin rampista valtatielle tasakaasulla ja suht koht normaalilta tuntui meno, mutta niin vaan tuli kuin katkaisijasta kääntäen lisää tehoa peliin. Pääsääntöisesti tehot saa päälle kun polkee kickdownia, mutta pariin otteeseen ei tuokaan ole toiminut ja tehon puutetta tuntuu tosiaan olevan jos vaikka minkä suurusta, että ei tästä oikein selvää kaavaa synny. Mutta mitään nykimistä tai pätkimistä ei tunnu, elikkä vaikee on kuvitella vaikkapa puolaa syylliseksi. Tyhjäkäynti on kyllä tämän ropleeman myötä muuttunut entistäkin paakkusemmaksi. Jumittavat suuttimet ehkä...

Miten olis, jos nyppii yj:n sulakkeet irti ja kokeilee miten vetää mekaanisena, tasaantuuko käytös? Kuoleeko lambda ilman lämmitystä?
En nyn muista enka ehkä tiedäkkään miten seuraavat liittyy toisiinsa ja moottorin ohjaukseen mutta vois tutkia sen kickdown kytkimen, tyhjäkäyntikytkimen kaasuvaijerin päästä, jarruvalokatkaisimen...

Kickdownia ohjataan pa pumpun relellen kautta. Siksi se pitää olla oikea malli joka vastaa auton varusteita. Ja ne juotokset..... jos on vaihdettu "uusi" joka yhtä vanha kuin alkuperäinen niin ne juotokset...

Tokihan se potentiometri siellä kertoo paljonko ois kuskilla haluja saada tehoa koneesta... Jos se on mitä on niin ihan hyvä vikapaikka.

Oisko kellään tarjota toimivasta autosta releitä lainaksi esimerkiksi. Osanumerot kannattaa vanhoissa katsella EPC:n kautta eikä vanhasta ehkä jo kolmannesta paikallaan olevasta käytetystä pa-punpun relestä jne...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No niinpä tietysti, kickdownia ohjataan pumpun releen kautta sähköllä ja loput hoidetaan alipaineella, hohhoijaa. Mulla ei ainakaan tuttavapiiristä löydy yhtään Mersun omistajaa, jolta palikoita lainailla, valitettavasti.

Mutta otetaans nyt yks ihan perusasia esille. Onko tuon ruutan sähköpuolella mitään muuta mahdollisuutta vaikuttaa kakun tarjontaan, kuin ohjauspaineen säätely?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

http://www.ebay.com/itm/3437224035-Air- ... 2057191219

Eipä olis kallis kokeilu. Edellyttäen, että tuolla tekee mitn. Kaikki kinuskikopiot varmaanniin samasta hikipajasta puskettuja riippumatta mistä ostaa.

Edit: Törmäsinpä tommoseenkin --> https://www.amazon.com/Meter-Potentiome ... Promotions
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No nyt tuli jotain tolkkua tuohon pulssisuhteen mittaukseen, hiukan erikoisella tavalla tosin. Virrat päällä pelkkä mittarin miinuspiuha kolmospinniin tökäten tuli 30% ja plussapuolella vastaavasti 70%. Käynnissä ollessa vähän heittelevä ~50%. Eli koodien perusteella siis kylmä kone (pitää paikkansa) ja suht optimiseoksen lambdasignaali. En nyt kyllä oikein tajua miten se mittari voi muka noin toimia. :nocando: No, jatketaan harjoituksia huomenna lämpimällä koneella.

Ja tuosta kickdownin polkemisen vaikutuksesta luulisin saaneeni selvyyden; kaasuläppäkytkin antaa täyskaasutiedon vasta kun lappu on aivan lattiassa ja olettaisin, että tällöin lambdakorjauksella heitetään kuikkaa ja ohjauspaine sukeltaa minimiin. Kylmällä koneellahan tätä vikaa ei ole koskaan esiintynyt, että siinä on yks vakio lisää tähän soppaan...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Taisin muistaa nuo eiliset virrat päällä mittailut ristiin. Tänään räpelsin lisää ja kyyläsin jännitettä toisella mittarilla; kyllä sieltä tulee sammuksissa virrat päällä 70%, mikä on ilmeisesti kattipelille normaali lukema.

Käynnissä sitten välillä näyttää stoikkaa ja pari kertaa oli vähän aikaa paksulla (12 V korvilla), mutta pariin kertaan sitten juuttui pitemmäksi aikaa laihalle, jännite molemmilla kerroilla 1,11 V. Niin tyhjäkäynnillä, kuin korotetuilla kierroksillakin. Toisella kertaa simuloin täyskaasutilannetta oikosulkemalla kaasuläppäkytkimen johdot ja jännite pomppasi välittömästi yli 12 V, paksulle siis (niin ellei tuo sitten ole täyskaasukärkiin viittaava vikakoodi), eli eiköhän tämä sähkövika ole, kun mekaaninen puoli kerran antaa ainetta pyydettäessä.

Meinasin tässä viikonlopun aikana vielä mittailla ohjauspainetta ajossa, mutta pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että niin kauan kun liikkuu, saa mun puolestani heitellä sopitustaan aivan kuten lystää
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ja nyt on sitten letkua ja piuhaa vedetty sisään, että pääsee mittailemaan.

Hassusti temppuaa, välillä yleismittari näyttää 1,1 V, eli laihaa seosta ja ohjauspaine 4,9 bar. Tällöin lähtee satasen vauhdista kohtuullisen raikkaasti vetämään nelosella, eli paksulla pyörii, sanoisin. Sitten toisinaan jännite päälle 11 V, eli paksulla muka ja ohjauspaine 5,2 bar, eikä oikein jaksa vetää. Normaalin tuntuisesti kun mennään on ohjauspaine 5,05 bar huitteilla ja jännite seilaa 5-8 V väliä noin suunnilleen.

Koitan laittaa kohta pari videonpätkää.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Siinä mielenkiintosta humppaamista tyhjäkäynnillä:
https://www.dropbox.com/s/2g13halw3mk9b ... 7.mp4?dl=0


Kaupunkiajelua. Alkuun suht normaalin oloista, no ehkä karvan laihalla, mutta 50 s paikkeilla alkaa karata muka laihalle. Normalisoituu, kun rytkäytän korotetulta suojatieltä alas. Tuo vois tietysti olla vikakoodi, mutta luulis jännitteen siinä tapauksessa tippuvan laakista alas. Kosketushäiriöltähän se kyllä vaikuttaa, kun täräyksestä tokenee. Ne juotokset...
https://www.dropbox.com/s/mgig3pfrnc8s7 ... 8.mp4?dl=0


Ja lopuksi taas "laihaseostilanne", joka hellittää kun tipautetaan moottorijarrulle ja loppuun käytöstä reippaammin kuormitettuna:
https://www.dropbox.com/s/m0af00rtt7axh ... 9.mp4?dl=0


Lähinnä tästä tulee mieleen lambda, jolla on ihan omat jutut...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

https://www.dropbox.com/s/92gy3ddrev6ma ... 0.mp4?dl=0

Laitetaan videoita, kun ne on niin kivoja. Pahoittelut ääniraidalle tallentuneesta heikkolaatuisesta radiolähetteestä. Tuossa siis lambda näyttää rikasta ja ohjauspaine on korkealla eli sopitusta yritetään laihentaa; tuloksena laitos kulkee kuin täi tervassa ja liikahtaa vasta täyskaasutiedon komentamana. Millään en nyt enää muista minkä lajin ajoa tuo oli, mutta jotain tasakaasuköröttelyä varmaan + yksi testipolkaisu.

Tässä on nyt tuon videonpätkän jälkeen pari kertaa ajossa ja toiset pari kertaa tyhjäkäynnillä jännite juuttunut vähäksi aikaa 50% pulssisuhdetta vastaavaan lukemaan ja sehän on lambdaan viittaava vikakoodi. Viron koirilta näköjään sais Boschin yleismallisen hintaan 27 rahaa. Lieneeköhän ihan aito... :tuumaus:

Joku tietävä jos vielä viitsisi varmistaa, että tulkitsen tätä nyt oikein päin, elikkä:

Matala jännite = korkea pulssisuhde = laiha seos?

Korkea jännite = matala pulssisuhde = rikas seos?


Seuraavana temppuna kokeillaan kai sitten lambdan johdon irrottamista vian ilmetessä ja signaalin mittausta suoraan anturin piuhasta.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jepulis, vika päällä kun nyppäsee lambdan piuhan irti alkaa meno maistua. Jonkun matkaa tuossa ajelin liitin irti ja normaalin tuntuisesti soittaa, niin että eiköhän se vika löytynyt.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kyllä nyt rokkaa, lambda vaihtui uuteen Boschilaiseen ja niin vetää ettei ikinä ennen mun aikana. :halm: Vielä on perussäätö aavistuksen laihalla, mutta se saa odottaa ensi viikkoon, jos vaikka saisin skoopin päähän tämän. Ja terveisiä perseestä sille Tero-Petterille, joka tuon merkittömän kiinalaisen paskan on putkeen hiljattain ruuvannut. :firing:
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”