Kannen kiristys mikäli vuotaa.

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Kannen kiristys mikäli vuotaa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Elikä 1.8 e ja nestettä hukkuu ja ainakin osa ilmeisesti tulee korkin kautta, osan mennessä ilmeisesti kannentiivisteen kautta, joko ulos tai palotilaan. Koneen kylki imusarjan alta on märkä.

Onko hätäratkaisuksi sopiva, jos tekee kannen kiristyksen ohjeen mukaan? Tooimiiko Mersussa? Saabiin tein ulospäin tulevan vuodan vuoksi normaalin kannenkiristysohjeen mukaisesti ja liki 30 tuhatta ajettu sen jälkeen ilman nestehukkaa.

Kannattaako kokeilla ensiavuksi, jottei tarvitse heti alkaa remppahommiin?
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Mitä tarkoitat tuolla kiristyksellä ohjeen mukaan? Kansipultit löysälle ja uudestaan kiristys? En ole ainakaan kuullut tuota kenenkään tehneen?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Juuri näin, yksitellen auki ja ensimmäiseen kiristystiukkuuteen ja sen jälkeen järjestyksessä kaikki läpi.

Saabeissa tuota on käytetty useasti ja itsekin tehnyt sen kerran.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei oo ees tullu mieleen kokeilla, kun oikeestaa aina on tiiviste mädäntynyt huonoksi välissä.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ooppelin 2 l motissa toi konsti ainakin tuntus toimivan, tiivarissa kun niissä ei välttis vikaa vaan pultit löysällä :shock:
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikäli tiiviste on mennyt huonoksi niin eihän tuo jälkikiristys enää auta. Saattaa olla, ettei mersussa kannenpultit löysty.

Autolla on kuitenkin ajettu suhteellisen vähän ja seisonta tekee tietysti syöpymää, varsinkin jos nesteitä ei ole vaihdeltu, kait sekin vaikuttaa tiivisteen kestoon.

Voisihan tuohon tehdä tiivisteen vaihdon ja kannen plaanauksen ilman venttiilityötä.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Yhdessäkään ei ole ollut pultit löysäntuntuisesti kiinni. Aika syövyttää juu, on ollu huonoja tivareita vähän ajetuissakin.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kannen purku menossa, vielä on imusarja, nokka-akseli ja jakoketju paikoillaan. Ruiskutussuuttimien putket täytyy vissiin 1. ja 4. sylinterin suuttimista irroittaa jotta saa suuttimien lukituslevyn pois, jonka alla on imusarjan mutterit.

Mikä tunnistin on imusarjan alla kannen ja lohkon rajassa, johon tulee punavihreä johdin?
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Jos tarkotat sitä yks-napasta liitintä siinä imusarjan ja kannen välimaastossa joka osottaa alaspäin, niin se on sellanen imusarja "hehku", on siis sellanen lämmitysvastuslevy kannen ja imusarjan välissä, aivan turha kapistus liittyy jotenkin vähäpäästösyys laitteisiin, ota vaan pois se samalla sieltä ahdistamasta, kuluttaa ihan helvetisti muuten virtaa talvikeleillä, olen tutustunut aiheeseen joskus.
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
1824 AK -96
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taidan kuitenkin jättää kyseisen laitteen paikoilleen, liitintä vaan en ole uskaltanut väkisin aukaista.
Kansi on irti ja kovin on jäähdytysnestetilassa ruostetta, eipä ole nesteitä vaihdettu auton ollessa Saksassa. Sylinterit ovat kuin uudet, eikä karstaakaan ole juuri nimeksikään, nelosen männälle on päästänyt nesteitä.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt kun tarkemmin katselin vanhaa tiivistettä niin siitä oli takimmaisten sylinterien jäähdytyskanavien kohdilta häipynyt kannentiiviste kokonaan, elikä pyöreät reiät olivat suurentuneet lohkon vesikanavan kokoiseksi. Syökö vanha neste tai pelkkä vesi kannentiivistettä tuolla lailla?
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Roisto kirjoitti:Terve,

Mitä tarkoitat tuolla kiristyksellä ohjeen mukaan? Kansipultit löysälle ja uudestaan kiristys? En ole ainakaan kuullut tuota kenenkään tehneen?

t.
Risto
Saabistit harrastaa tuota jossain ysisatkuis ja se kai toimii.

Edit. Pitäis varmaan lukea koko viestiketju kun tuo tuli jo selväksi.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Toimi yhdessä tonnarin B204 koneessa, missä vuosi nelossylinterin kohdalta nestettä ulospäin, kiristyksen jälkeen ajettu liki 30tkm ilman vuotoa.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Gazin kannentiivisteen vuoto ulospäin tilikittiin joskus inkiväärijauheella. Vastaavaa menetelmää on nyt koeponnistettu Sprinterissä 30tkm. Aine ei ollut "syylärisementti" vaan joku em. maustetta vastaava hitu joka ruuhkautuu tukokseksi vuotokohtaan, olisko ollu STP:n. Minimaalinen tihka loppu heti, eikä ole ollut mitään haittavaikutuksia. Kone on siinä välissä viritettykin, eikä ollut mitään mieltä nostaa kantta pois heti täydelllisen kansipokan jälkeen, kun muuta vikaa ei ollut.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on kansi taas paikoillaan, uudet pakoventtiilin ohjurit, venttiilien hionta ja kannen tasaus tuli teetettyä kyseiseen kanteen.

Onko keinuvipujen loppukiristyksessä merkitystä onko nokka suoraan alaspäin tai painaako jotain venttiiliä auki, kirjassa vaan kehooitettiin kiristämään niin, että nokat näyttäisivät alaspäin, mutta tein momenttikiristyksen kaikkiin nokka-akselia kääntämättä.

Yksi kiinnitysrauta missä on jonkin johdon tms. kiinnitysteline taitaa jäädä ylimääräiseksi, kun en muista mistä sen irroitin. Täytyy vielä katsella kuvia, jos löytyisi paikka sillekin.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko keinuvipujen loppukiristyksessä merkitystä onko nokka suoraan alaspäin tai painaako jotain venttiiliä auki
Enpä usko. En ole näissä remonteissa pyöritellyt moottoria kiristysten välissä.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, ei ole merkitystä, mutta varmistin pyörittämällä nokat alaspäin. Kaikki oli kuitenkin ohjearvojen mukaisessa momentissa vaikka keinu olikin painanut venttiiliä auki.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

dealer kirjoitti:
Onko keinuvipujen loppukiristyksessä merkitystä onko nokka suoraan alaspäin tai painaako jotain venttiiliä auki
Enpä usko. En ole näissä remonteissa pyöritellyt moottoria kiristysten välissä.
Ihan yleistietona maininta, ettei nuo ulkopuoliset kuormat vaikuta pultin jännitykseen (kuormaan). Eli esim. kannenpulttiin kohdistuva voima pysyy samana on koko työkierron ajan ja vastaavasti nokka-akselin asennollakaan ei ole vaikutusta sen laakerikannen pultin kuormaan. Ja sama pätee kaikkiin kiristysliitoksiin.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ok, tuo oli ihan hyvä tieto.

Auto on kasassa ja lähti käymäänkin.

Lämmityskäyttö sujui hyvin ja lämppäristäkin alkoi tulemaan lämmintä.
Näissähän ei tehdä jälkikiristystä tai ainakaan missään ohjeissa ei siitä mainita.

Pientä käynnin epätasaisuutta ja käyntiinlähtö häikkää kuitenkin on.
Välillä tyhjäkäynnillä nyykähtää, pät,pät,pät ja tasaantuu, hetken päästä uudestaan, se kyllä poistui hetken kuluttua.
Toinen häikkä on käynnistyksessä, alkuun hörähti ja sammui, sitten hetken sahauksen jälkeen jäi käymään, sekin korjaantui sen verran, ettei enää sammu, mutta lähellä sammumista käy ja taas vähän papattaa, ihan kuin olisi rikkaalla. Tyhjäkäyntisäätimen puhdistin remontin ohessa, mutta ei sielä mitään likaa ollut. Onkohan jokin paikka nyt jäänyt hieman huonolle tiiviydelle vai mistä tuota alkaisi paikallistamaan.

Yksi osa kuitenkin jäi ylimääräiseksi, en saanut millään päähäni mistä tuon osan irroitin, kyse on 1.8E -91 mallista ja osaako joku heti sanoa mihin tuo pidike kuuluu?

Kuva
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

äkkiseltään näyttäis joltain katin johdon pidikelevyltä. Akselilta pakosarja-kansi-tulipelti
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taisi käyntihäiriöt olla vaan alkukankeutta nyt tuntuu pelaavan ihan hyvin.

Ihan kun olisi vähän möreämpi käyntiääni, jos vaikka pakoputki hieman falskaa liitoksista.

Täytyy vakoilla jostain toisesta samanmoisesta vehkeestä tuolle raudalle oikea sijoituspaikka.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”