OM601 kannetiivisteen vaihto
OM601 kannetiivisteen vaihto
Noniin.
W201 190d 1987 OM601 n. 430 000km ajettu sininen ja käytettynä ostettu
Kannentiiviste on vuotanut jo tovin öljyä ulos pakosarjan puolelta n. ykkös- ja kakkossylinterin välimaastosta.
Nyt on jäähdytysneste alkanut kiiltelemään, eli siellä taitaa olla hiukka öljyä seassa.
Kannentiivisteen vaihto olisi edessä.
Osien hintoja katselin ja eihän nuo hinnankirossa ole. Jos 250€ laittaa osiin, niin sillä summalla irtoaa jo varmaan tarpeetontakin.
Joten mitä kannattaa ottaa huomioon ja osia vaihtaa (jakoketju, laahaimet, suuttimen kärjet)?
Moottorissa ei ole tosiaan muuta vikaa kuin öljyvuoto ja uutta siitä moottorista ei ole tarkoitusta tehdä.
W201 190d 1987 OM601 n. 430 000km ajettu sininen ja käytettynä ostettu
Kannentiiviste on vuotanut jo tovin öljyä ulos pakosarjan puolelta n. ykkös- ja kakkossylinterin välimaastosta.
Nyt on jäähdytysneste alkanut kiiltelemään, eli siellä taitaa olla hiukka öljyä seassa.
Kannentiivisteen vaihto olisi edessä.
Osien hintoja katselin ja eihän nuo hinnankirossa ole. Jos 250€ laittaa osiin, niin sillä summalla irtoaa jo varmaan tarpeetontakin.
Joten mitä kannattaa ottaa huomioon ja osia vaihtaa (jakoketju, laahaimet, suuttimen kärjet)?
Moottorissa ei ole tosiaan muuta vikaa kuin öljyvuoto ja uutta siitä moottorista ei ole tarkoitusta tehdä.
Voihan siinä ketjun vaihtaa jos ei ole tietoa että olisi aiemmin vaihdettu.
Samassa yhteydessä tehtynä nopeuttaa tosin vain venakopan irrotuksen verran.
Laahaimia ei tarvitse vaihtaa ja jos vaihtaa niin sitten puretaan vähän enemmän.
Nostimet ei ole naputelleet ? Nehän tulisi samalla työllä.
Onko ruiskutuspumpun päältä märkä ? Tiivisteet siihen samalla, tosi helppo kun suutinputket ja imusarja pois edestä.
Tai oikeastaan koko pumppu irti ja PP Dieseliin säädettäväksi
Samalla helppo vaihtaa myös moniurahihna, kiristin, sen iskari, vesipumppu ... jos tarvetta.
Osalistaa:
- yläpään tiivistesarja
- vk-tiiviste
- kannenpultit
- suutinputkien kiinnikkeitä
- öljyt ja suodatin
- pakkasnestettä
Samassa yhteydessä tehtynä nopeuttaa tosin vain venakopan irrotuksen verran.
Laahaimia ei tarvitse vaihtaa ja jos vaihtaa niin sitten puretaan vähän enemmän.
Nostimet ei ole naputelleet ? Nehän tulisi samalla työllä.
Onko ruiskutuspumpun päältä märkä ? Tiivisteet siihen samalla, tosi helppo kun suutinputket ja imusarja pois edestä.
Tai oikeastaan koko pumppu irti ja PP Dieseliin säädettäväksi
Samalla helppo vaihtaa myös moniurahihna, kiristin, sen iskari, vesipumppu ... jos tarvetta.
Osalistaa:
- yläpään tiivistesarja
- vk-tiiviste
- kannenpultit
- suutinputkien kiinnikkeitä
- öljyt ja suodatin
- pakkasnestettä
Asentaja, joka tulee tekemään kannentiivisteen vaihdon oli sitä mieltä, että kannattaa tehdä vain se kannentiivisteen (+liitännäisosat) vaihto.
Jakoketjun kohtalo päätetään kuulemma sitten, kun se on esillä.
Mersu on kuulemma niin helppo pitää kunnossa ja korjata, että etukäteen ei kannata hirmu isoja (kalliita) remppoja tehdä.
Kannenpulteista oli erimielisyyttä, mutta kyllä ne vaihdetaan, vaikka se olisi tarpeetonta.
Vesipumppu, moniurahihna ja kiristin kaikinne helyineen on vaihdettu reilu 50 000km sitten.
Jakoketjun kohtalo päätetään kuulemma sitten, kun se on esillä.
Mersu on kuulemma niin helppo pitää kunnossa ja korjata, että etukäteen ei kannata hirmu isoja (kalliita) remppoja tehdä.
Kannenpulteista oli erimielisyyttä, mutta kyllä ne vaihdetaan, vaikka se olisi tarpeetonta.
Vesipumppu, moniurahihna ja kiristin kaikinne helyineen on vaihdettu reilu 50 000km sitten.
Se asentaja oli sitä mieltä, että kun vehkeet toimii, niin ei kannata lähteä laajentamaan sitä remonttia, ellei mitään poikkeavaa löydy. Koska kyseessä on kuitenkin tonnin auto.veskola kirjoitti:Kertoo paljon kyseisen asentajan ammattitaidosta jos pystyy päättelemään konetta avaamatta pitääkö kannenpultit vaihtaa vai ei Toisaalta onhan se parin kympin säästö todella tärkeä.
Sinnehän voisi venttiilit ja ohjurit vaihtaa. Uudet suuttimien kärjet. Nostimet yms. yms ja vaikka kokonaan uuden kannen.
Aloituskysymys koski lähinnä sitä, että onko siellä jotain, joka pitää ottaa huomioon ja jota ei kirjoissa mainita.
Ellei asentaja tiedä että kannenpultit on todellakin syytä vaihtaa kannentiivisteen vaihdon yhteydessä myös OM601 moottoriin vaikka korjausohjeet eivät välttämättä sitä edellytä hän ei ole kovin paljon ollut näiden moottorien kanssa tekemisissä.
Siinä hän on oikeassa että kyseisessä remontissa ei juurikaan ole "laajentamista", syynä lähinnä se että samalla vaihdettavia osia ei ole oikeastaan juuri mitään mainittuja nostimia lukuunottamatta, eikä ehjiä osia kannata vaihtaa.
Itselläni on toisaalta sellainen tapa että pidän omat autot joltisessakin kunnossa riippumatta niiden markkina-arvosta koska en välitä siitä että jään tien päälle tai aina joku paikka "renaa" hieman.
Satasen osat muuten maksavat satasen riippumatta siitä asennetaanko ne tonnin vai kymppitonnin autoon
Siinä hän on oikeassa että kyseisessä remontissa ei juurikaan ole "laajentamista", syynä lähinnä se että samalla vaihdettavia osia ei ole oikeastaan juuri mitään mainittuja nostimia lukuunottamatta, eikä ehjiä osia kannata vaihtaa.
Itselläni on toisaalta sellainen tapa että pidän omat autot joltisessakin kunnossa riippumatta niiden markkina-arvosta koska en välitä siitä että jään tien päälle tai aina joku paikka "renaa" hieman.
Satasen osat muuten maksavat satasen riippumatta siitä asennetaanko ne tonnin vai kymppitonnin autoon
kyllä minä budjettiremontinkin sulattaisin.
Minulle tehtiin joskus sellainen ja ongelmia ei tullut pitkänkään ajan päästä.
Onkos niitä kannenpultteja kovinkin katkeillut?
Jos nyt ei välitetä rahasta vaan ajatellaan asiaa haihattelulinjalla.
Esim. höyrylämmönvaihtimien päätypulteissa on samanlainen ohjearvo sallitusta venymästä kuin mersun kannenpulteissa.
Pultteja kiristellään tarvittaessa. Kun venymä ylittää ohjearvon pultit vaihdetaan. Onko mersun pulteille annetut ohjearvot siis humpuukia?
Minulle tehtiin joskus sellainen ja ongelmia ei tullut pitkänkään ajan päästä.
Onkos niitä kannenpultteja kovinkin katkeillut?
Jos nyt ei välitetä rahasta vaan ajatellaan asiaa haihattelulinjalla.
Esim. höyrylämmönvaihtimien päätypulteissa on samanlainen ohjearvo sallitusta venymästä kuin mersun kannenpulteissa.
Pultteja kiristellään tarvittaessa. Kun venymä ylittää ohjearvon pultit vaihdetaan. Onko mersun pulteille annetut ohjearvot siis humpuukia?
Yhden kerran olen itsekin säästänyt kannenpulttisarjan hinnan eli reilut 20 euroa kun vaihdoin oman 310D tiivisteen, kuukauden päästä sitten tein saman remontin uudestaan kun meni nesteet viitosen männän päälle
No, kantta en oikaisuttanut toista kertaa mutta muuten samat hommat.
Eipä silti, ei se oikein edes harmita kun on niin helppo remontti vaikka omaa tyhmyyttään joutuu kahteen kertaan tekemään.
Joitain tapauksia on vuosien varrella kuulunut myös asiakkaiden suunnasta, mutta kenenkään osaamista kun ei tiedä niin onhan jotain muutakin voinut mennä pieleen ja ongelma siitä. Keskusteluissa ei muuta selvää mahdollisuutta ole selvinnyt kuin vanhat pultit, paitsi kerran kun kiristysohjetta oli noudatettu niin että ensin 15 Nm, sitten 35 Nm, sitten 90 astetta eli yritetty käyttää moottori kuumaksi sen sijaan että olisi kiristetty lisää
Niissä omissa autoissa joissa vika on ollut neste- tai öljyvuoto ulospäin en ole oikaisuttanut kantta.
Riskinsä siinäkin, enkä ole jättänyt oikaisua teettämättä rahan vaan ajan säästämisen vuoksi. On niin helppo ajella työpaikalle ja käyttää kansi irti sekä ajella samalla autolla kotiin.
Luulisin että venymistä kannenpulteissa on näissä harvemmin mutta onko niin ettei pulttien ruostumisesta kannata välittää mitään kun sille ei ole ohjearvoa ?
Mutta ilman muuta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, epäilemättä tuhannet remontit ovat onnistumeet vanhoilla pulteilla ja saahan pultteja vaikka yksittäin jos haluaa vaihtaa vain ruostuneet / syöpyneet, tai laittaa vaan vanhat.
Eräs Peugeot 305 diesel omistaja ehdotti että kasataan vanhalla kannentiivisteellä kun hänellä olisi sellainen jota käytetty vain kerran, ja tämäkin on ihan tosijuttu sitten.
No, kantta en oikaisuttanut toista kertaa mutta muuten samat hommat.
Eipä silti, ei se oikein edes harmita kun on niin helppo remontti vaikka omaa tyhmyyttään joutuu kahteen kertaan tekemään.
Joitain tapauksia on vuosien varrella kuulunut myös asiakkaiden suunnasta, mutta kenenkään osaamista kun ei tiedä niin onhan jotain muutakin voinut mennä pieleen ja ongelma siitä. Keskusteluissa ei muuta selvää mahdollisuutta ole selvinnyt kuin vanhat pultit, paitsi kerran kun kiristysohjetta oli noudatettu niin että ensin 15 Nm, sitten 35 Nm, sitten 90 astetta eli yritetty käyttää moottori kuumaksi sen sijaan että olisi kiristetty lisää
Niissä omissa autoissa joissa vika on ollut neste- tai öljyvuoto ulospäin en ole oikaisuttanut kantta.
Riskinsä siinäkin, enkä ole jättänyt oikaisua teettämättä rahan vaan ajan säästämisen vuoksi. On niin helppo ajella työpaikalle ja käyttää kansi irti sekä ajella samalla autolla kotiin.
Luulisin että venymistä kannenpulteissa on näissä harvemmin mutta onko niin ettei pulttien ruostumisesta kannata välittää mitään kun sille ei ole ohjearvoa ?
Mutta ilman muuta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, epäilemättä tuhannet remontit ovat onnistumeet vanhoilla pulteilla ja saahan pultteja vaikka yksittäin jos haluaa vaihtaa vain ruostuneet / syöpyneet, tai laittaa vaan vanhat.
Eräs Peugeot 305 diesel omistaja ehdotti että kasataan vanhalla kannentiivisteellä kun hänellä olisi sellainen jota käytetty vain kerran, ja tämäkin on ihan tosijuttu sitten.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Pulttien venymiselle on annettu ihan selkeät speksit, joiden ylittyessä pitää hankkia uudet pultit. Pultin saa mitattua vasta kun moottori on purettu. Mikäli siellä kannassa on hitusenkin ruostetta kannattaa sijoittaa se 20€ pulttisarjaan. Siitä ei ole pitkä aika kun joku raportoi forumille katkenneesta kannenpultista. Kannan nirhaantuminen, josa nyt tosin aiheutuu yleensä huonosta työkalusta tai sen käyttäjästä on vielä ikävämpi tilanne, jolloin patti kasvaa otsaan paatuneellekin korjaajalle.
Nyt kun kyseessä on 20-30 vuotta vanha (26 vuotta !!!), todennäköisesti avaamaton moottori, en näe mitään syytä etteikö pultteja kannattaisi uusia kun materiaali väsyy vanhemmiten. Sen vuoksi lentokoneissakin on osilla järjestelmä, jossa ehjät osat uusitaan aikanaan. Itse käytin vanhoja pultteja uudelleen tilanteessa, jossa olin itse ne vääntänyt momenttiin vain 2kk aikaisemmin, vanhoihin avaamattomiin moottoreihin ostan aina uuden pulttisarjan. Lähes kaikki mersuun moottorit joita tällä forumilla käsitellään ovat "vanhoja".
Kannen plaanaamatta jättäminen vanhassa moottorissa on sulaa hulluutta (tai laiskuutta?), varsinkin jos sitä plaanausvaraa siellä on.
Nostimet voi sitten vaihtaa myöhemminkin, eihän se ole kuin tunteja huolellista työtä, joka ei maksa lisää kun sen tekee itse. Tosin jos koneella on todennäköisesti ajettu luokkaa 450...700tkm, niin vaihtaisin kyllä kun ei se hyvä nostinsarja paljon maksa KL:ssä tai motonetissa.
Hehkutulpat kannattaa ehdottomasti vaihtaa tässä samalla vaivalla, se menee siinä niin mukavasti ja ne pitää muutenkin irroittaa kun kansi plaanataan. Uusi hehkutulppa on aina parempi kuin pussillinen vanhoja.
Nyt kun kyseessä on 20-30 vuotta vanha (26 vuotta !!!), todennäköisesti avaamaton moottori, en näe mitään syytä etteikö pultteja kannattaisi uusia kun materiaali väsyy vanhemmiten. Sen vuoksi lentokoneissakin on osilla järjestelmä, jossa ehjät osat uusitaan aikanaan. Itse käytin vanhoja pultteja uudelleen tilanteessa, jossa olin itse ne vääntänyt momenttiin vain 2kk aikaisemmin, vanhoihin avaamattomiin moottoreihin ostan aina uuden pulttisarjan. Lähes kaikki mersuun moottorit joita tällä forumilla käsitellään ovat "vanhoja".
Kannen plaanaamatta jättäminen vanhassa moottorissa on sulaa hulluutta (tai laiskuutta?), varsinkin jos sitä plaanausvaraa siellä on.
Nostimet voi sitten vaihtaa myöhemminkin, eihän se ole kuin tunteja huolellista työtä, joka ei maksa lisää kun sen tekee itse. Tosin jos koneella on todennäköisesti ajettu luokkaa 450...700tkm, niin vaihtaisin kyllä kun ei se hyvä nostinsarja paljon maksa KL:ssä tai motonetissa.
Hehkutulpat kannattaa ehdottomasti vaihtaa tässä samalla vaivalla, se menee siinä niin mukavasti ja ne pitää muutenkin irroittaa kun kansi plaanataan. Uusi hehkutulppa on aina parempi kuin pussillinen vanhoja.