W201 190E -87 bensaruisku KE-Jetronic KYLMÄKÄYNNISTYSONGELMA

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

W201 190E -87 bensaruisku KE-Jetronic KYLMÄKÄYNNISTYSONGELMA

Viesti Kirjoittaja asesino »

Terve vaan! Nyt ois semmonen ongelma että ei lähde mersu käyntiin kylmänä. Voisiko joku viisas sanoa mitä tehdä? Nyt on selvinnyt että kylmäkäynnistyssuutin ei anna bensaa starttauksen jälkeen, eli antaa vain starttauksen aikana ja sitten kun bensa on palanut niin sammuu. Eikös sen suuttimen pitäisi antaa bensaa vielä starttauksen jälkeenkin?? Nyt olisin kiire, alkaa hermot olla kireänä.. Taidan maalata koko auton vihreäksi ja ajaa sen suohon :lol:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei se kyllä kovin kauaa ruiki.

Lähteekö roikasta? Onko ilmavuotoja? Sähköosien kunto?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kylmäkäynnistyssuutin antaa muutaman sekunnin ylimäärästä kakkua startin jälkeen. Suutinta ohjaa bensapumpumpun releessä oleva cold start control. Mulla ei edes toimi tuo kylmäkäynnistyssuutin ja silti lähtee hyvin käyntiin. Onko sulla lisäilmaluisti vai tyhjäkäyntiventtiili siinä? Vaikuttas, että on häikkää siellä.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Aku P. Kyllä lähtee roikasta, kuin unelma! Ei tarvii ku 15min olla näillä pakkasilla niin lähtee.
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Marco. No se suutin toimii sit moitteettomasti.. Niin tuossa vehkeessä on lisäilmaluisti.. Siinä ilmanputsarinkopan takana lähellä paloseinää sijaitsee.. Siihen menee kaksinapainen sähköliitin.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eikös tuon pitäisi olla keulanpuolella? Ainaki joka lankussa missä mä oon tuon bongannu nii on ollu auton etuosassa :)

Siis tuon näköinen laitos:

Kuva

Edellisessä M103:ssa ku laitto virrat päälle nii kuuli ku kyseinen kapistus aukes mut toiminan voi testata myös antamalla 12V suoraa liittimiihin. Jos ei aukea nii jarrusprayllä voi koittaa puhdistaa samalla ku antaa virtaa liittimiin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Ei kyllä taida ihan sama olla :) Siellä se paloseinän lähettyvillä majailee
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

asesino kirjoitti:Ei kyllä taida ihan sama olla :) Siellä se paloseinän lähettyvillä majailee
Se malli on sama kun joissain saman aikakauden saabeissa... Jos siis tarvii varaosaa metsästää.

Jos nyt taas tuhannen kerran katsoisi siitä ylijännite/virta relen kannesta onko sulake/sulakkeet ehjiä. Jos ECU on pimeä niin eipä se älyä lisäbensaa antaa vaan yrittää ilman rikastusta käynnistyä.

Haku tietysti huono neuvo kun kaksi vuotta on vihjeitä pittitaivaassa...

Sulakkeessa itsellä oli vastaavassa tilanteessa vika.
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Ei ole releen sulake hajonnut. Mutta se selviää lähipäivinä onko se lisäilmasuutin pimeänä kun vaihdetaan "uuteen".
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ainaki mun w201:sissa on molemmat mallit ollu koneen kuskin puolella, tuo uudemmanmallinen sylinterin mallinen on imusarjan putkien välissä ja toimii jollaki ihmeen pulssivirralla, ja sen toimintaa ei sinänsä voi testata 12V suoralla sähköl koska rikkinäinenkin laite surraa ja väpättää nii perkeleesti sil 12V mutta autossa kiinni ollessaan ei toimi oikein.
Kuva

Tämä vanha malli taas voi testata 12V sähköllä kun se on vain bimetallilanka joka lämmetessään liikuttaa läppää. Löytyy koneen takalaidasta (kuvassa ei mersu, mutta sama toosa)
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sergey kirjoitti:sen toimintaa ei sinänsä voi testata 12V suoralla sähköl koska rikkinäinenkin laite surraa ja väpättää nii perkeleesti sil 12V mutta autossa kiinni ollessaan ei toimi oikein.
Yleisin vika noissa on jumiutuminen ja sen saa kyllä tarkistettua antamalla tuota suoraa virtaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo, mutta suoralla akkuvirralla se jaksaa liikkua jos jumitus on lievää, mutta kun se o kytketty auton omaan liittimeen, se jumii. Eli 12V virralla voi todentaa vain totaalisesti kuolleet laitteet. Ei pikkuvikaista. Ts virhearvion mahdollisuus on olemassa
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Noniin! Nyt on vaihdettu lisäilmaluisti ja siinä ei ollut vikaa. Tutkin vähän tarkemmin ja huomasin siinä bensanjakajan kuljessä kiinni olevan mutikan johon tulee kaksinapainen liitin. Siitä oli toinen johto irronnut, juotin johdon paikalleen ja käynnistyy kylmänä ilman mitään ongelmia! Mutta sitten kun moottori on ollut noin 7-10 sekuntia käynnissä se rupeaa saamaan liikaa bensaa!?! Pilvi on kuin hiroshiman jäljiltä.. heh. Katsoin haynesin oppaasta ja se oli nimetty "electro hydraulic pressure actuator" nimellä. Onko kellään tietoa että pitäisikö tuon olla päällä vain hetki kylmänä käynnistäessä, koska lämpimänä se saa sitten liikaa bensaa!!??
asesino
Viestit: 12
Liittynyt: 21.11.2010 14:49

Viesti Kirjoittaja asesino »

Joo.. Eli kyseessä on ohjauspaineensäädin. Onko kelläkään tietoa voiko tuota säätää vai pitääkö vaihtaa koko mörskä. Nimittäin käy aika rikkaalla kun tuo on sähköissä. Kone rytkyttää maan perhanasti ja mustaa savua puskee. Sitten kun ottaa irti piuhan niin käy nätisti mutta ei starttaa kylmänä helposti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”