Tyhjäkäyntiongelma kylmänä, paranee lämpimänä?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Tyhjäkäyntiongelma kylmänä, paranee lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Yhtäkkiä tuli tyhjäkäynti ongelmia kun kone on kylmä.
Käynnistys on tapahtunut kun ulkolämpötila ~10 astetta.

Käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti seilaa 500 - 1200 kier/min.
Ainakun antaa hiukan kaasua tipahtaa kierrokset tuonne 500:n
ja meinaa sammua mutta tokenee siitä sitten seilaamaan.

Kun kone saavuttaa 80 asteen lämpötilan on tyhjäkäyntikin vakiintunut
tuonne noin 800 kierroksen hujakoille. Silloin ei ongelmia
ole, paitsi jos pumppailee kaasua alle 2000 kierroksen hujakoille niin
tuntuu saavan liikaa ja tipahtaa 500 kierrokseen, josta tokenee nopeasti.

Jos ei pumppaile niin toimii hyvin.

Ei ongelmia käynnistyksessä oli sitten kylmänä taikka kuumana kone...

Tämä kikkailu alkoi kun otin irti nuo ylijännitesuojareleen sekä PA-releen
pois ja putsasin.
Sitä aikaisemmin on pienti vaellus ongelmaa ollut.
Kone huohottaa aika paljon öljyä, sen verran että aina putkissa on öljyä
jo 50km ajon jälkeen reilu teelusikallinen.

Mittailin noita osia myös eilen. Ilmamäärämittarin arvo on tyhjäkäynnilla 800 kier/min 0.7V, kun antaa kaasua muuttuu tuonne 1.2V / 3000 kier/min.
Lambdasta en jotenkaan saanut kunnon arvoja, näytti 10.5 - 11.4 V.
Mittasin sen tuplapiuhan liittimen navoista.
Lisäilmasuutin/tyhjäkäynti moottori antoi noin 5V tyhjäkäynnillä ja
säätyi 4.5V - 6.5V kaasun mukaan.

Kun ilmanputsarin tukkii niin kone käy mutta aika vaimeasti,
ei kuulu imuvinkunaa mistään. Sen verran mitä kuulee...

Mitä tehty jo:
-Tulpat, putsari, virranjakajan kansi on melkein uudet.
-Ruiskun putsaus ainetta on laittettu tankkiin.
-Ilmanputsarin halkeama korjattu
-Liittimiä avattu sekä putsattu

Missäs voisi olla vika?

W201 190E -90
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Viesti Kirjoittaja Krapula »

No voidaankin yhdessä odotella ratkaisuja. Omassa kiesissä lähes vastaava ongelma. Käynnistyksessä ei ongelmia oli kylmä tai kuuma, mutta kylmänä takeltelee usein kiihdytettäessä. Lämpömittain ollessa 80 tienoilla moottori toimii lähes täydellisesti ja tyhjäkäynti on hyvä, ehkä lievästi korkea. Ainoa ero mulla on, että oon nypännyt tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon pois kun se taitaa olla pipi, koska jos sen kytkee tyhjäkäynti tippuu ja alkaa vaeltamaan pahasti ja auto samuu jokaiseen liikennevaloon.

Vaihtanut oon: tulpanjohdot (pieni parannus), virranjakajankannen ja pyörijän, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, tulpat. Nämä eivät ole juurikaan auttanut

... lisäksi välillä mutkassa kun kääntää niin buuaaa ja palautuu taas mutkan jälkeen. Ei aina.

Voisko liittyä jotenkin sähköjohtojen yleiseen kuntoon koko koneessa tai sitten imuilmavuotoja... ei osaa sanoa. Seuraavaksi aion hommata uuden tyhjäkäyntiventtiilin ja huohotusputket. :roll:

Autona w201 190E 1.8 -90
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jossen oo väärin tulkinnut kytköskaavioita, niin se pa-pumpun rele ohjaa paitsi tietysti pumppua, niin myöskin kylmäk.suutinta ja automaatissa kickdownia. Kotirauhanhäiritsijän kotterossa mätä yj-rele aiheutti vastaavaa huonovointisuutta, ei ehkä ihan yhtä pahasti, mutta siinäpä ei ole kattia eikä siis lambdaakaan.

Tuntuu näiden Kejettien kanssa olevan parempi tehdä huolto tai korjaushommat yksi kerrallaan ja ajaa ainakin viikko välillä, jotta hoksaa mikä siellä tökkii kun se ei kuitenkaan toimi remontin jäljiltä. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Krapula kirjoitti:Ainoa ero mulla on, että oon nypännyt tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon pois kun se taitaa olla pipi, koska jos sen kytkee tyhjäkäynti tippuu ja alkaa vaeltamaan pahasti ja auto samuu jokaiseen liikennevaloon.
Autona w201 190E 1.8 -90
ihan samaa vikaa mullakin, ongelma ei johdu ainakaan itsellä tyhjäkäyntiventtiilistä vaan sitä ohjaavasta anturista -> ilmamäärämittarin anturi. harmillinen vika, kun ei taida saada järkevällä hinnalla ostettua tuota anturia mistään. 600€ lähtee koko uus ilmamäärämittari :D

noita on jossain vaiheessa saanut ostaa erillisinä, nyt bosch on tuotannon lopettanut ja ei enää tunnu saavan mistään :x
omista tutkimuksistani lisää viewtopic.php?t=16012&start=0&postdays= ... highlight=

niin ja lambdasta pitäisi tulla signaalijohtimesta (yksi johdin ei kahta) sykkivää tasajännitettä n. 0,2V - 1V. Olet varmaan mitannut siitä lambdan lämmityksen johtimista jonne tulee jatkuvana 12V jolla vastus lämmittää lambdaa.
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onkohan tuo sinnepäinskään mitä uuvemmassa ja pienemmässä konneessa: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3128.pdf Tämä siis -88 2,3l ja vissiin U.S.A-malli
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Pitää mitata tuo lambda siitä toisesta piuhasta, muistaakseni vihreä.
Ensi viikolla tulee uusi bensasuodatin, bensa linjat tankista määräjakajalle
sekä putsataan bensajärjestelmän sihti sekä putket.

Aikaisemmin vikana on ollut lämmönnousu tyhjäkäynnillä. Se korjaantui
vaihtamalla tuo flektin lämpötila anturi. Sitä ennen oli hiukan heikko käynnistyvyys, joka hiukan parantui vaihdon jälkeen.

Tämä viimeisin ongelma rupesi ilmentymään kun irrotin releet ja putsasin liittimet. Oli jonkun verran hiekkapölyä sekä muuta likaa napojen pinnoissa, muttei liikaa. Onko tarvetta tehdä jotain yleensä noiden releiden
takaisin laiton jälkeen?

Vaikuttaako tuo mittarinlämpötila anturin toiminta mitenkään tyhjäkäyntiin?
Se taitaa olla se toinen lämpötilan tarkistus anturi, joka antaa myös signaalin ECU:lle jotta tietää tarvittaessa käynnistää kylmäkäynnistys suuttimen..?
Avatar
tpk_83
Viestit: 63
Liittynyt: 06.11.2006 21:49
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

http://kuvablogi.com/nayta/1039350/

onko sulla tommoset anturit siinä koneen päässä?

oliko kallis anturi? mistä ostit?
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Se on tuo punapäinen, mulla on hiukan erillainen liitin.
Olisko ollut 12e / Motonet.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Kuva

Tossa ainaki mun malliin soveltuva kaavio. Eipä noissa varmaan eroja pahemmin ole EU ja jenkkilän välillä. :roll:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Vähän samanlaisia vikoja on täälläkin. Auto on 91 vuodelta kahen litran bensakoneella.

Autossa on tällä hetkellä seuraavaa vikaa:

-tyhjäkäynti kylmänä huonoa, saattaa sammua pysähdyttäessä
-kuluttaa bensaa helvetisti, arviolta jotain 15l/100km

Käytin auton pikahuollossa kun tyhjäkäynti oli aluksi liian korkea. Huollon äijä sai laskettua tyhjäkäyntiä vähän sopivammaksi ja sanoi että ilmanputsarin päällä oleva kuusiokoloruuvi on "holtiton". Ei kuulemma osannut tehdä sille enempää ja suositteli viemään merkkihuoltoon.

Kellään mitään ideaa mikä tossa vois olla??
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

J kirjoitti:Käytin auton pikahuollossa kun tyhjäkäynti oli aluksi liian korkea. Huollon äijä sai laskettua tyhjäkäyntiä vähän sopivammaksi ja sanoi että ilmanputsarin päällä oleva kuusiokoloruuvi on "holtiton". Ei kuulemma osannut tehdä sille enempää ja suositteli viemään merkkihuoltoon.
Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.
Ja joutokäyntiä ei pitäisi mennä säätelemään, noissa on sähköinen säätö sille.
Korkea joutokäynti saattaisi johtua imuvuodosta jossain.
Se saattaisi aiheuttaa noita käyntivaivaivojakin :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Jani kirjoitti:Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.
Jaajaa, se luuli että se on paskana :)
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Jani kirjoitti:Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.
Meneekö toi ruuvi määränsäätimeen? Joku kerkesi jo pelotella että joutuu ehkä sellaisen vaihtamaan jos ruuvi on paskana, eikä osalla oo hintaakaan kun vaivaiset 1700e 8)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

J kirjoitti:
Jani kirjoitti:Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.
Meneekö toi ruuvi määränsäätimeen? Joku kerkesi jo pelotella että joutuu ehkä sellaisen vaihtamaan jos ruuvi on paskana, eikä osalla oo hintaakaan kun vaivaiset 1700e 8)
Se ruuvi säätää sen lautasen asemaa siihen kartioon nähden, eli vaikuttaa koko käyntinopeusalueella seokseen. EDIT: Tuossa: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fot ... ronik1.jpg kuvassa näkyy sen ruuvin sielunelämä, lautanen liikkuu vaan eri suuntaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Sain käytettyä auton huollossa. Käyntipuoli on nyt ok, mutta korjaaja sanoi että ylijännitesuojan rele puuttuu eikä tämän takia mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Voi tulla kuulemma myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. Edellinen omistaja kertoikin että autoon on joskus asennettu kytkin tohon ratin viereen josta painamalla auto starttaa paremmin kylmänä.

Merkkiliikkeestä ei muuten löytynyt oikeanlaista relettä tohon. Autossani pitäisi olla sellainen jossa on "ohjain" keskellä relettä kun liikkeestä löytyi vain sellainen missä se on siinä reunassa. Toivottavasti tajusitte...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

J kirjoitti:Sain käytettyä auton huollossa. Käyntipuoli on nyt ok, mutta korjaaja sanoi että ylijännitesuojan rele puuttuu eikä tämän takia mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Voi tulla kuulemma myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. Edellinen omistaja kertoikin että autoon on joskus asennettu kytkin tohon ratin viereen josta painamalla auto starttaa paremmin kylmänä.

Merkkiliikkeestä ei muuten löytynyt oikeanlaista relettä tohon. Autossani pitäisi olla sellainen jossa on "ohjain" keskellä relettä kun liikkeestä löytyi vain sellainen missä se on siinä reunassa. Toivottavasti tajusitte...
Niiton vissiin meleko monta erinumeroista yj-relettä, mulle sattu koneenvaihdossa väärä, ja virtapäällä oli kone mykkä, kun taas toisaalta virtapois oli kone hereillä. :lol: Joihinkin vanhempiin käy rele joistain uudemmista, ts. uudempi on korvaava varaosa ja vanhempaa ei tehdä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Niin tuntus olevan. Kävin parilla purkaamolla ettimässä ja muutamassa autosähköliikkeessä ja vain yhdestä löyty sopiva, 65euroa maksais.
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Nyt on kaikki laitettu kondikseen, mut vieläkin saattaa sammua kesken ajon. Kylmäkäynnistyksen jälkeen ei mitään ongelmia mutta muutaman kilsan kun ajaa niin auto saattaa sammua kesken ajon ku himmaa vauhtia valoihin ajaessa. Mikähän widdu siinä on? Pitäskö laittaa lihoiks koko auto prkll.......
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

J kirjoitti:Nyt on kaikki laitettu kondikseen, mut vieläkin saattaa sammua kesken ajon. Kylmäkäynnistyksen jälkeen ei mitään ongelmia mutta muutaman kilsan kun ajaa niin auto saattaa sammua kesken ajon ku himmaa vauhtia valoihin ajaessa. Mikähän widdu siinä on? Pitäskö laittaa lihoiks koko auto prkll.......
Jos sammuilee noin niin se pensapumpun rele käteen (akun takana piilossa) ja kuori pois relestä ja tarkistamaan ne juotokset. Jos ne on huonoja, niin tinaimurilla vanhat tinat POIS ja UUTTA tinaa tilalle.

Ainoa säätö mitä kannattaa itse ilman pakokaasujen mittausta tehdä on ruuvvailla lisäilmaluistilta tulevassa letkussa olevaa messinkiruuvia jotta saa tyhjäkäynnin sopivaksi. Varsinainen seosruuvi pitää olla just kohdillaan muuten menee pahimmillaan soppaa tuplamäärä normaaliin verrattuna jos pielessä. Seosruuvihan on juuri kutem tässäkin topikissa aiemmin mainittu siinä ilmanputsarissa olevan reijän kohdalla syvällä. Siihen tais käydä 3mm kuusiokolo ja se on tunnoton kun sitä pitää juurikin tietää miten pyörittelee. 1/4 kierros väärään suuntaan ja jo on pulmia käynnissä ja kulutuksessa.

Mutta katsele ne tinaukset heti alkuunsa. Tämä tinausten pettäminen on semmoinen tyypillinen ongelma näissä 20v vanhoissa vehkeissä. Uus rele maksaa 200e+ joten kannattaa vanhat relet ottaa talteen ja tinailla niitä.
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

AK47 kirjoitti:Siihen tais käydä 3mm kuusiokolo ja se on tunnoton kun sitä pitää juurikin tietää miten pyörittelee. 1/4 kierros väärään suuntaan ja jo on pulmia käynnissä ja kulutuksessa.
Joo, joku tee-se-itse- mies oli tehnyt säätöjä niin soppaa meni sellaset 20 litraa satasella.
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt on auto saatu laitettua parempaan kuntoon.
Polttoaine- & jarruletkut, -palat sekä pa-suodatin vaihdettu.
Myös noi huohotin letku on vaihdettu.

Nyt tuntuu että auto liikkuu eli tuli hevosia lisää. Todennäköisesti aika tukossa ollut suodatin.

Tyhjäkäynti on aikalailla tuolla 750kier/min, mutta kun käynnistää auton
vähän pumppailee tyhjäkäynti, myös valoihin tultaessa hiukan menee alhaiseksi tyhjäkäynti...

Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”