Elikkäs sellainen ongelma ilmeni että auto ei pysy käynnissä jos ei paina kaasua. Ostin auton ja huomasin että kaasuvaijeri oli niin tiukalla että vivusto ei ottanut mikrokytkimeen ollenkaan. Löysäsin vaijerin niin että kytkin menee pohjaan,seurauksena auto ei pysy käynnissä. Toimii ajaessa suht normaalisti mutta vapaalle päästettäessä sammuu eikä pysy käynnissä ilman kaasua.
Mistä vikaa voisi lähteä korjailemaan? voisiko johtua kaasuläpän asentotunnistimesta tai tyhjäkäyntimoottorista? miten saan tarkasteltua mistä tyhjäkäynnin uupuminen johtuu?
Tyhjäkäynti hävisi kokonaan w201 2.0i -89
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
tyhjäkäynti hävisi kok...
Tervetuloa joukkoon!
Lueskelepa mitä täällä on kirjoiteltu ylijännitesuojareleestä ( yj-rele ). Tekstiä löytyy vaikka huru mycket. Sijaitsee akun takana olevan muoviläpykän takana ja on alumiinikuorinen, yksi tai kaksi sulaketta päällä muovikannen alla.
Lueskelepa mitä täällä on kirjoiteltu ylijännitesuojareleestä ( yj-rele ). Tekstiä löytyy vaikka huru mycket. Sijaitsee akun takana olevan muoviläpykän takana ja on alumiinikuorinen, yksi tai kaksi sulaketta päällä muovikannen alla.
Re: tyhjäkäynti hävisi kok...
Sulla on siihen rakenneltu ikioma patentti jolla saatu jonkinlaiseen käyttökuntoon.
Purat patentin eli koetat arvata mitä kaikkea on alkuperäisestä säädelty ja muutettu. Sitten korjaat vian.
Mahdollisia syitä:
Tyhjäkäynnin säätöruuvi ryöminyt kiinnipäin (näkyy jos ei ole paskan peittämä) ilmanputsarin kotelon ja venakopan välistä putsarikotelossa ruuvvarille (iso lattapää) oikein tehty tilaa ruuvin kohdalle. Ruuvi säätää lisäilmaluistin ja muistaakseni putsarin kotelon välisen letkun ilman virtausta (ainakin m102.962 -88).
Seokset säädelty päin peppua. Tähän tarvii jo kuusiokoloavaimen lisäksi pakokaasumittausta... Ei juurikaan kannata säätää summassa. Jos säätää niin ruuvin asennon muutokset kannattaa merkata tarkkaan, jotta voi palauttaa edes siihen missä nyt ollaan.
Se yj relehän onkin jo mainittu. Tarkista se kanssa ja sen kannessa oleva sulake (10A).
Mikrokytkin onkin helppo tarkistaa jos on yleismittari.
Jos autossa on lamda niin voisi pulssisuhdetta mittaavalla yleismittarilla saisi x11 liittimestä jonkinlaisen vikakoodin napattua. vokakoodeja on saatavilla sekä virta-avain 1 ja 2 asennossa muistaakseni 10 kpl molemmissa asennoissa. Googlella löytynee selitykset.
Onhan ke-jetissä montaakin paikkaa jossa vikaa voi olla mutta jos nuo tarkistais ensin...
Purat patentin eli koetat arvata mitä kaikkea on alkuperäisestä säädelty ja muutettu. Sitten korjaat vian.
Mahdollisia syitä:
Tyhjäkäynnin säätöruuvi ryöminyt kiinnipäin (näkyy jos ei ole paskan peittämä) ilmanputsarin kotelon ja venakopan välistä putsarikotelossa ruuvvarille (iso lattapää) oikein tehty tilaa ruuvin kohdalle. Ruuvi säätää lisäilmaluistin ja muistaakseni putsarin kotelon välisen letkun ilman virtausta (ainakin m102.962 -88).
Seokset säädelty päin peppua. Tähän tarvii jo kuusiokoloavaimen lisäksi pakokaasumittausta... Ei juurikaan kannata säätää summassa. Jos säätää niin ruuvin asennon muutokset kannattaa merkata tarkkaan, jotta voi palauttaa edes siihen missä nyt ollaan.
Se yj relehän onkin jo mainittu. Tarkista se kanssa ja sen kannessa oleva sulake (10A).
Mikrokytkin onkin helppo tarkistaa jos on yleismittari.
Jos autossa on lamda niin voisi pulssisuhdetta mittaavalla yleismittarilla saisi x11 liittimestä jonkinlaisen vikakoodin napattua. vokakoodeja on saatavilla sekä virta-avain 1 ja 2 asennossa muistaakseni 10 kpl molemmissa asennoissa. Googlella löytynee selitykset.
Onhan ke-jetissä montaakin paikkaa jossa vikaa voi olla mutta jos nuo tarkistais ensin...