Jarruputkien liitosten mutterien koko ?

Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Jarruputkien liitosten mutterien koko ?

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tere,

W123 sai tännään uudet jarrut:
Kuva

Mutta eipä jarrutputket kestänyt meikäläisen menttaliteettia, niin piti pukata "Wanha Rouwa" syvemmälle halliin ja miettiä jatkoja, tassun kuvat jäi vain takaloosteriin:
Kuva

Nojuu sitten asiaan, mun mielestä nuo jarruputkien liitokset eivät ole tehty ihan 11mm avaimella auottavaksi. Luulenko harhoja ? Vai onkos liitokset 10,5mm tahi jopas jotain tuumakokoa ?

Eipä siinä, täytyy käydä piltemassa taas ostoksilla ja opetella taivuttelemaan uusia putkia.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

11mm on se koko, tosin jos ne on ruosteisia niin materiaalia on ajan saatossa karissu jo hieman, toisekseen made in taiwan lenkit taas ei oo ihan 11mm vaikka kyljessä niin lukee..pieniä tolerassieroja :shock:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Juu,

Avaimet taitaapi olla GeeTee merkkiset joskus kärkkäiseltä ostettu, saattaapi olla toleranssit päin persettä tosiaan, vaikka muut koot tuntuvat istuvan kuin hanskat kätöseen, voisi ostaa kyllä toisen sarjan jotain laadukkaampiakin.

Kiitoksita darucelli varmennuksesta :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

juu tuli taisteltua saman ongelman kanssa tuossa joku aika sitten, ilmansruuvin kanta muljahti viel pyöreeks :arrow: putkipihdit kehiin :arrow: viilapenkissä viilasin pari mm pienemmän mutterikuvion 8)
kuudestas made in taiwan avaimesta 1 oli juuri sopiva noihin uusiin nippeleihin :lol:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Muistaakohan kukkaan minkä kokoinen kierre noissa liittoksissa/liittimissä on, että ossaa ostaa suoraan oikeanlaiset, ja kuinka paksua putkea ? :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin meillä on korjaamolla kirja josta löytyy putkien pituudet ja päitten mallit eri automalleihin, jos vaikka Biltemassakin olisi ?

Lista-avainta parempi työkalu on Knipex-pihdit.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Knipexit on ehdottomat, vaan eikös Biltemassakin ole myynnissä ihan oikea jarruputkiavain?
Se on 6-kanttinen lenkki jossa on jarruputken mentävä halkio. Vai päihittäkö knipexit tuonkin, en tiedä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No joo, kyllä ne itseasiassa päihittää. :roll:

Korjaamolla on niitä lenkkejäkin mutta jäävät hyvin vähälle käytölle: niiden koko ei ole koskaan ihan justiin vanhaan putkenpäähän eivätkä ne kestä kovin lujaa vääntöä periksi antamatta.
Noilla pihdeillä saa siis väännettyä lujemmasti.

Mikäli jarruputki vaihdetaan jokatapauksessa sen voi katkaista pään vierestä ja vääntää pään irti räikkä+kuusikulmahylsy-yhdistelmällä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

romu kirjoitti:Knipexit on ehdottomat, vaan eikös Biltemassakin ole myynnissä ihan oikea jarruputkiavain?
Se on 6-kanttinen lenkki jossa on jarruputken mentävä halkio. Vai päihittäkö knipexit tuonkin, en tiedä.
kyllä knipexit on kovasana vanhoille junttureille,aina kannatta kokeilla ensin kuuskanttista jarruputki avainta,jos sillä ei irtoa knipeksillä irtoo :idea:
Petehri
Viestit: 159
Liittynyt: 04.2.2007 0:17
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Minkälaisia knipexejä tarkoitatte? Niitähän saa vaikka minkälaisia.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Juu ei vanhojen poissaottaminen tuota ongelmia, lukkopihdit ajaa asiansa. Mutta jos uuden kanssa avaimet muljuaa niin sitten alkaa hermot menemään, kun ei halua pihdeilla pilata kantteja.

Mites nuo knipeksit eroaa papukaijapihdeistä ? Onko niissä nuo kouran muodot jotenkin mutterille passelit ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Petehri: Katso tiilerin linkki ylempänä. :D

Malmille sanoisin: ammattityökalu ei siinä kummempaa, hammastus on huippuhyvä ja momenttikäyrä mukavan mallinen. :D
Viimeksi muokannut romu, 25.11.2007 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:Ainakin meillä on korjaamolla kirja josta löytyy putkien pituudet ja päitten mallit eri automalleihin, jos vaikka Biltemassakin olisi ?

Lista-avainta parempi työkalu on Knipex-pihdit.
jus tommosia kuin diilerin jutun linkissä :idea:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Hah,

Kävinkin varaosapuljusta ostamassa valmiiksi putket, ei tartte ku taivutella paikoilleen.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Malm kirjoitti:Hah,

Kävinkin varaosapuljusta ostamassa valmiiksi putket, ei tartte ku taivutella paikoilleen.

-Risto
muista laittaa rasvaa putken ja juntturin väliin sekä juntturin kierteisiin :idea:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Harvemminhan vanhoja putkia saa suosiolla auki. Muutaman kerran ko on niitten kans tullu tapeltua niin nykyään osaan jo hakea kaupasta uudet putket jo ennen kuin ees yritän avata vanhoja...
Avaukseen on lukkopihdit, hyvät papukaijat tai putki poikki ja hylsyllä auki parhaat vaihtoehdot...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

touhottaja kirjoitti: muista laittaa rasvaa putken ja juntturin väliin sekä juntturin kierteisiin :idea:
Eikö kuparitahna ole hyvää tuollaiseen paikkaan? Itse tulee sitä laitettua melkein joka paikkaan. Biltemasta saa halvalla ison peltipurkin tuota. Noihin satulan pultteihinkin sitä kannattaa laittaa. Ei ole kiva, kun pultti napsahtaa poikki... :roll: Alumiinin kanssa tuota ei vissiin kärsi laittaa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tottakai se käy jarruputken liitoksen tekemiseen,mainitsin sen vaseliinin siksi,että se on myös hyvä liitoksen tekemiseen :roll: alumiiniin laitan vain pelkkää vaseliiniä :shock:jarrujen ilmauksen jälkeen olen myös pyöräyttänyt jarruputken juntturin ympäri vaseliini kerroksen,sekä ilmausruuviin :idea:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Moniaasti vaikka saisikin juntturin pyörimään kierteillään satulassa, on putki hapeltunut jankkeliin juntturin sisään. Avatessa tällaisia on tuloksena usein katkennut putki, vaikka se ei mätä olisikaan. Jos saa juntturin hievahtamaan mutta huomaa että putki pyörii mukana, kannattaa yrittää josko saisi juntturin sijaan pyöritettyä satulaa irroitettuna olkavarresta. Satula irrallaan juntturi yleensä herkistyy kaasuliekillä ja CRC:llä. Edit: Jos jarruputken pää jää kusemaan, vaikka vääntäisi rystyset valkosina juntturin melkein kierteiltään, kannattaa kokeilla putken pään kartioon juovuttaa pillillä hieman tinaa, ja haalarin taskusta löytyvällä poranterällä tai moralla pyöräyttää ylimääräiset pois. Johan pitää. Harvoinpa nuo kusee muutenkaan, mutta jos.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 26.11.2007 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Easy Rider kirjoitti:Moniaasti vaikka saisikin juntturin pyörimään kierteillään satulassa, on putki hapeltunut jankkeliin juntturin sisään. Avatessa tällaisia on tuloksena usein katkennut putki, vaikka se ei mätä olisikaan. Jos saa juntturin hievahtamaan mutta huomaa että putki pyörii mukana, kannattaa yrittää josko saisi juntturin sijaan pyöritettyä satulaa irroitettuna olkavarresta. Satula irrallaan juntturi yleensä herkistyy kaasuliekillä ja CRC:llä.
juuri tämän takia kannattaa rasvata putki ja juntturi toisiinsa :idea:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mjaahas,

Kiitoksia rasvausvinkeistä, ei nyt välttämättä ois tullut ensimmäisenä mieleen laittaa juntturin ja putken väliin rasvaa jotta sais ne irtikin joskus, täytyy melkein kokkeilla. :shock:
Nyt tuli kyllä asennettua uudet satulatkin ja letkutkin, joten luultavasti ei ihan heti niitä joudu roppaamaan, vieläkun saisi asennettua kaikki juntturat siten ettei kierteet losahda, pikkasen on paha tapa niitä liikoja kiristellä :roll: :roll: (on muuten hyvä sana tuo junttura)

Jotain piilteman laakerivaseliinituubia mie oon aina näyttänyt pulteille, kuten tuli näytettyä noille satulan pulteillekkin, joskus oon kuparitahnaakin näyttänyt, mutta se purkki on kadonnut paremmille metsästysmaille(oli semmonen joku pikkunen lasipurkki jonka joskus isaukolta sain).

Astuin tänään naulaankin *auts* ja piti käyrä tohtorilla jäykkäkouristuspiikki hakemassa, toivottavasti ei ole huomenna kipiä niin voi töiden jälkeen kasata nuo putket auton alle :D

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 jarrut”