Poljin painuu puoleen väliin? [vika löytyi]

Vastaa Viestiin
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Poljin painuu puoleen väliin? [vika löytyi]

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Elikkäs mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun w123:ssa takajarrut eivät tunnu skulaavan ihan kunnolla. Kun jarrupoljinta painelee auto sammuksissa, niin paineet tuntuvat pysyvän, mutta auto käynnissä polin painuu puoleen väliin ja toppaa siihen ihan "normaalisti".
Jarrutustestailujen mukaan etupyörät menevät lukkoon kun polkimen runttaa vauhdista lattiaan, mutta takapyörät eivät jarruta ainakaan lukkiutumiseen asti.
Ennemmin oli samaa ongelmaa, silloin toinen takajarrusatula vuoti. Homma rupesi toimimaan tiivisteen vaihdolla, mutta nyt ei ainakaan silmämääräisesti näy vuotoja. Halkaisin kyseisen jarrusatulan, kun etsin vikaa, voisiko sinne jäänyt ilma aiheuttaa moista?
Viimeksi muokannut laurw123, 22.11.2007 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Re: Poljin painuu puoleen väliin?

Viesti Kirjoittaja Harju »

laurw123 kirjoitti:voisiko sinne jäänyt ilma aiheuttaa moista?
Voisi.
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Täytyy sanoa, että yllätyn joka kerta mese.fi:n nopeudesta :lol:

Mutta kuitenkin, ongelma esiintyi jo ennen kuin halkaisin satulan, tosin vaihdoin nyt samalla sen kulahtaneen O-renkaan puoliskojen välistä... No, kiitos Harjulle nopeasta vastauksesta, hommaan kaverin avuksi ilmaukseen ja kerron sitten aikanaan tuloksen.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ilimaus onnistuu yksinkin iliman apulaitteita :wink:

Jarruneste säiliö täyteen :arrow: ilimaruuvi auki :arrow: tupakki tarvittaessa kaks :arrow: ilimaruuvi kiinni :wink:
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Näimmää teinki, mutta (s)avuttomana ihmisenä en ilmeisesti malttanu odottaa tarpeeks kauan :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tai ostaa vaikkapa biltemasta sen parin euron purkin millä saa yksikseen ilmailtua. Toki ilmaus kaverin kanssa tuo sosiaalista kanssakäymistä remonttiin :ope:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Muista lorottaa sitä nestettä säiliöön tarpeeksi. Säiliö on kaksiosainen: etuosa etujarruille ja väliseinän erottama takaosa on takajarruille. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

laurw123 kirjoitti:Näimmää teinki, mutta (s)avuttomana ihmisenä en ilmeisesti malttanu odottaa tarpeeks kauan :roll:
Tupakointi kannattaa aina :roll:
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Pienen painostuksen avulla sain pikkuveljen avuksi ilmaukseen, tosin uhkailusta huolimatta tämä hienohelma ei ryöminyt auton alle avaamaan ruuvia... :lol: ...ja p*rkule kun oli kuraanen pihamarkki ja autoki parkattu vesilammikon päälle!

No, enivei ongelma on ratkaistu - nyt paineet pysyvät taas oikealla puolin poljinta. Tarinan opetus: Mitä tahansa tekeekään jarruille, muista aina ilmata systeemi hyvin.
Kiitos neuvoista :!:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Harju kirjoitti:Ilimaus onnistuu yksinkin iliman apulaitteita :wink:

Jarruneste säiliö täyteen :arrow: ilimaruuvi auki :arrow: tupakki tarvittaessa kaks :arrow: ilimaruuvi kiinni :wink:
Onnistuuko ilmaus noin , meneekö neste omalla painollaan alas jarruihin ja työntää ilman edellä , jos noin , niin kuinka paljon pitää valuttaa nestettä
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

supersepe kirjoitti:
Harju kirjoitti:Ilimaus onnistuu yksinkin iliman apulaitteita :wink:

Jarruneste säiliö täyteen :arrow: ilimaruuvi auki :arrow: tupakki tarvittaessa kaks :arrow: ilimaruuvi kiinni :wink:
Onnistuuko ilmaus noin , meneekö neste omalla painollaan alas jarruihin ja työntää ilman edellä , jos noin , niin kuinka paljon pitää valuttaa nestettä
Läpinäkyvää letkua ja se valumaan pulloon, niin näkee paljonko tarvii valuttaa.
Kauimmasta lähimpään satulaan.

Neste valuu hitaasti, niin tärkeintä pitää säiliö täynnä.

Kumpa kytkin, eri mersuis, olis yhtä helppo ilmata :( .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun jarruneste valuu kuplimatta ilmausruuvista on homma valmis.

Kytkimen ilmaus on tosi helppo, jos pääsylinterin vaihtaa ei tarvitse ilmausruuvia availla. Painelee vaan poljinta niin monta kertaa että ilma poistuu, yleensä parisensataa painallusta riittää ja senhän toki huomaa polkimesta kun tuntuu normaalilta.

Työsylinterin vaihdon jälkeen letku joltain jarrusatulan ilmausruuvilta kytkimen ilmausruuville, ruuvit auki ja painelee jarrupoljinta muutaman kymmentä kertaa varovasti pohjaan. Ennen tätä ja vaikka kertaalleen ilmauksen aikana kun vaihtaa säiliöön uudet nesteet on sitten kytkimessäkin puhtaammat nesteet.
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

dealer kirjoitti: Työsylinterin vaihdon jälkeen letku joltain jarrusatulan ilmausruuvilta kytkimen ilmausruuville, ruuvit auki ja painelee jarrupoljinta muutaman kymmentä kertaa varovasti pohjaan. Ennen tätä ja vaikka kertaalleen ilmauksen aikana kun vaihtaa säiliöön uudet nesteet on sitten kytkimessäkin puhtaammat nesteet.
Kytkinpoljin ylhäällä ja moottori sammuksis?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, kytkinpoljin saa olla ylhäällä ja moottori sammuksissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 jarrut”