Käsijarru kärähti

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Käsijarru kärähti

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Ajoin kaverini 250 dieselillä tänään muutaman kilometrin. Ihmettelin auton laiskuutta ja jatkoin ajoa, kun mittaristossa ei palanut ylimääräsiä valoja. Pääsin pihaan ja jarrukenkien käry tulvahti sisään. Löin pään rattiin ja manasin. Olin ajanut 3km käsijarru päällä. Kaverini sanoi, että varoitusvaloissa on ollut häikkää. Turhahan sitä enää on puolustella, tehty mikä tehty. Käsijarru ei ollut kyllä tiukka, kun tuskin erotin sitä.

Onkohan nyt muuta tehtävissä, kuin vaihtaa uudet kengät. Vai selviäisiköhän pelkällä kenkien kiristyksellä? Kenkien vaihto-operaatiosta vielä sen verran, että pystyykö sen toteuttamaan noviisikin?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Terve,

mesen mekassa on hyvät ohjeet:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... ruremontti

Ohjeissa on myös linkki W123 mallin remonttiin josta näkee kuvia että minkänäköiset palikat siellä on.

Saattaa pelkkä kiristyskin auttaa mutta suosittelis tarkistamaan käsijarruhilut, onnistuu siinä ihan noviisikin. Ei muuta kuin työkalut käteen ja hutkimaan :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

No jos se käsijarru pitää edelleen niin ei siihen mitään tarvi tehdä,ei se haju sitä rikkonu ole :wink:
230TE vm.86 Koirankoppi
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

Nyt MÄTTÄÄÄ
Enpä onnistu paikallistamaan tuota säätöpyörää, en sitten perkele. Onko se ennen tuota (mekan kuvaan viitaten) kohtisuorassa olevaa jousta vai miten ihmees ton löytäis. Lamppua EI OLE.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Rulla löytyy kuljettajan puolelta noin kello yhdentoista kohdalta, apukuljettajan puolelta noin kello yhden kohdalta.

Kuva


Ei kai sitä tuon paremmin pysty neuvomaan, kuin mitä mekassa seisoo. :nocando:
Ota jarrulevy irti, jos ei muuten löydy. Parin minuutin homma.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

heee mun mersussa ei ole....
levyn vois ottaa irti, vaan kun pitäis ensin löysätä kenkiä...
:D
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti:Rulla löytyy kuljettajan puolelta noin kello yhdentoista kohdalta, apukuljettajan puolelta noin kello yhden kohdalta.
Jotenkin muistelen, että 124:ssa on juuri päinvastoin :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

niinpä...

lamppu ja silimälasit... laitoin pakkiin vastaisuuden varallekin....

Olihab se just päinvastoin :D
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos pitoa on edelleen, ei tarvitse tehdä mitään.

Kokeile pitoa ensin varovasti soratiellä. Seisontajarrulla pitäisi
saada molemmat pyörät hiukan lukkoon. Pitää olla hiljainen liikenne ja
suora tie. Pidä kädellä seisontajarrua vapaana ja paina varovasti poljinta.

Voi olla, ettei pitoa ollut entuudestaankaan juuri lainkaan, niin
kuin usein on asia. Katsastusmies päättää, kannattaako vaihtaa osia
vai riittäkö kunnostus.

Kolmen kilsan jälkeen pito lienee mennyt, kun pinnat ovat lasittuneet
kiiltäviksi. Jarrut kannattaa avata, puhdistaa, ja karhentaa. Karhenna
jarrukengät ja rummun pinta esim. hiekkapaperilla, karheus 60.

Jos lämmöt ovat nousseet kovin korkealle, kenkien aine saattaa
olla haurastunut ja kengät on vaihdettava. Huonoimmassa tapauksessa
lämpö voi hajoittaa jotain, esim. vääntää levyt kieroon. Myös laakerit
voivat ottaa itseensä yli 120 asteen lämmössä. Tämä on erittäin
epätodennäköistä, kun ei näkynt kovin paljon liekkejä.

Samalla kannattaa tarkistaa, että vaijeri eivät ole jumissa ja voidella
liikkuvat osat kevyesti vaseliinilla. Korkealla käyvä lämpö voi haihduttaa
vanhat voiteet pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”