Käsijarru kärähti
Käsijarru kärähti
Ajoin kaverini 250 dieselillä tänään muutaman kilometrin. Ihmettelin auton laiskuutta ja jatkoin ajoa, kun mittaristossa ei palanut ylimääräsiä valoja. Pääsin pihaan ja jarrukenkien käry tulvahti sisään. Löin pään rattiin ja manasin. Olin ajanut 3km käsijarru päällä. Kaverini sanoi, että varoitusvaloissa on ollut häikkää. Turhahan sitä enää on puolustella, tehty mikä tehty. Käsijarru ei ollut kyllä tiukka, kun tuskin erotin sitä.
Onkohan nyt muuta tehtävissä, kuin vaihtaa uudet kengät. Vai selviäisiköhän pelkällä kenkien kiristyksellä? Kenkien vaihto-operaatiosta vielä sen verran, että pystyykö sen toteuttamaan noviisikin?
Onkohan nyt muuta tehtävissä, kuin vaihtaa uudet kengät. Vai selviäisiköhän pelkällä kenkien kiristyksellä? Kenkien vaihto-operaatiosta vielä sen verran, että pystyykö sen toteuttamaan noviisikin?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Terve,
mesen mekassa on hyvät ohjeet:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... ruremontti
Ohjeissa on myös linkki W123 mallin remonttiin josta näkee kuvia että minkänäköiset palikat siellä on.
Saattaa pelkkä kiristyskin auttaa mutta suosittelis tarkistamaan käsijarruhilut, onnistuu siinä ihan noviisikin. Ei muuta kuin työkalut käteen ja hutkimaan
-Risto
mesen mekassa on hyvät ohjeet:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... ruremontti
Ohjeissa on myös linkki W123 mallin remonttiin josta näkee kuvia että minkänäköiset palikat siellä on.
Saattaa pelkkä kiristyskin auttaa mutta suosittelis tarkistamaan käsijarruhilut, onnistuu siinä ihan noviisikin. Ei muuta kuin työkalut käteen ja hutkimaan
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Jos pitoa on edelleen, ei tarvitse tehdä mitään.
Kokeile pitoa ensin varovasti soratiellä. Seisontajarrulla pitäisi
saada molemmat pyörät hiukan lukkoon. Pitää olla hiljainen liikenne ja
suora tie. Pidä kädellä seisontajarrua vapaana ja paina varovasti poljinta.
Voi olla, ettei pitoa ollut entuudestaankaan juuri lainkaan, niin
kuin usein on asia. Katsastusmies päättää, kannattaako vaihtaa osia
vai riittäkö kunnostus.
Kolmen kilsan jälkeen pito lienee mennyt, kun pinnat ovat lasittuneet
kiiltäviksi. Jarrut kannattaa avata, puhdistaa, ja karhentaa. Karhenna
jarrukengät ja rummun pinta esim. hiekkapaperilla, karheus 60.
Jos lämmöt ovat nousseet kovin korkealle, kenkien aine saattaa
olla haurastunut ja kengät on vaihdettava. Huonoimmassa tapauksessa
lämpö voi hajoittaa jotain, esim. vääntää levyt kieroon. Myös laakerit
voivat ottaa itseensä yli 120 asteen lämmössä. Tämä on erittäin
epätodennäköistä, kun ei näkynt kovin paljon liekkejä.
Samalla kannattaa tarkistaa, että vaijeri eivät ole jumissa ja voidella
liikkuvat osat kevyesti vaseliinilla. Korkealla käyvä lämpö voi haihduttaa
vanhat voiteet pois.
Kokeile pitoa ensin varovasti soratiellä. Seisontajarrulla pitäisi
saada molemmat pyörät hiukan lukkoon. Pitää olla hiljainen liikenne ja
suora tie. Pidä kädellä seisontajarrua vapaana ja paina varovasti poljinta.
Voi olla, ettei pitoa ollut entuudestaankaan juuri lainkaan, niin
kuin usein on asia. Katsastusmies päättää, kannattaako vaihtaa osia
vai riittäkö kunnostus.
Kolmen kilsan jälkeen pito lienee mennyt, kun pinnat ovat lasittuneet
kiiltäviksi. Jarrut kannattaa avata, puhdistaa, ja karhentaa. Karhenna
jarrukengät ja rummun pinta esim. hiekkapaperilla, karheus 60.
Jos lämmöt ovat nousseet kovin korkealle, kenkien aine saattaa
olla haurastunut ja kengät on vaihdettava. Huonoimmassa tapauksessa
lämpö voi hajoittaa jotain, esim. vääntää levyt kieroon. Myös laakerit
voivat ottaa itseensä yli 120 asteen lämmössä. Tämä on erittäin
epätodennäköistä, kun ei näkynt kovin paljon liekkejä.
Samalla kannattaa tarkistaa, että vaijeri eivät ole jumissa ja voidella
liikkuvat osat kevyesti vaseliinilla. Korkealla käyvä lämpö voi haihduttaa
vanhat voiteet pois.