MB W124 jarruvika.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
transitjore
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2015 20:57

MB W124 jarruvika.

Viesti Kirjoittaja transitjore »

No nyt on jarrut reistannu kuukauden.Poljin menee välillä lähes pohjaan.
Välillä saattaa toimia hyvin viikon.Takajarrut uudet,edessä hyvät.ABS
valo on palanut välillä jo vuosia.Palaa ABS valo tai ei,auto käynnissä tai
ei.Ei ole vaikutusta asiaan.Neste ei häviä,ei vuotoja.Pääsylinteri vaihdettu.
Sama peli jatkuu.Siis kesken ajon jarrut palautuu ja sitten taas häviää.
Onko jollakin ehdotuksia,mistä vikaa seuraavaksi etsisi?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ilmaa jarrujärjestelmässä. Mitäs kaikkea sinne takajarruihin uusittiin?

Jos järjestelmässä on ilmaa, se voi temppuilla välillä oudosti. Toisinaan tuntuu että poljin on normaali ja vaikka ajellessa pitempää matkaa eikä ole tarvinnut jarrua paljon painaa niin sitten poljin meneekin lattiaan asti kun jarruttaa.

Joskus oli itsellä takajarruissa ilmaa ja jarrut tuntui toimivan ihan ok, kun oli ajanut noin 10-15km jarruttamatta, niin sitten kun joutui jarruttamaan, meni poljin melkein pohjaan.

Polkimen mennessä syvälle, auttaako polkimen pumppaaminen? Ja jos pääsylinteri on vaihdettu niin ilmaa voinut sitä kautta päästä kaikkiin jarruihin sekä abs-yksikköön.

En tiedä miten näissä ilmataan abs yksikkö, mutta uudemmissa autoissa tietääkseni testerillä täytyy avata niitä yksikön venttiilejä tms jolloin pystyy sen ilmaamaan.
transitjore
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2015 20:57

Viesti Kirjoittaja transitjore »

Sakari kirjoitti:Ilmaa jarrujärjestelmässä. Mitäs kaikkea sinne takajarruihin uusittiin?

Jos järjestelmässä on ilmaa, se voi temppuilla välillä oudosti. Toisinaan tuntuu että poljin on normaali ja vaikka ajellessa pitempää matkaa eikä ole tarvinnut jarrua paljon painaa niin sitten poljin meneekin lattiaan asti kun jarruttaa.

Joskus oli itsellä takajarruissa ilmaa ja jarrut tuntui toimivan ihan ok, kun oli ajanut noin 10-15km jarruttamatta, niin sitten kun joutui jarruttamaan, meni poljin melkein pohjaan.

Polkimen mennessä syvälle, auttaako polkimen pumppaaminen? Ja jos pääsylinteri on vaihdettu niin ilmaa voinut sitä kautta päästä kaikkiin jarruihin sekä abs-yksikköön.

En tiedä miten näissä ilmataan abs yksikkö, mutta uudemmissa autoissa tietääkseni testerillä täytyy avata niitä yksikön venttiilejä tms jolloin pystyy sen ilmaamaan.
Uudelleen ilmattu,toiminut viikon.Toimihan tuo ennenkin parikin viikkoa
välillä,toivotaaan parasta.Abs tarttis vielä saada kuntoon.Valo palanut jo vuosia välillä,enemmän tai vähemmän.Poljin tärrää heti kun siihen koskee.
Valo syttyy ajossa hitaalla tai 40kympissä tai myöhemmin montussa tai töyssyssä tai välillä ei.Etupyörän laakerit kiristetty hellästi.Mitenkä nuo
Abs kehät saa helpoiten putsattua?
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Aikanaan painin samanlaisen jarru-ongelman kanssa. Kysyin neuvoa vanhalta mb-konkarilta ja hän neuvoi toimivan ilmaus konstin millä saa myös abs-yksikön ilmattua. Jarruneste säiliöön painetta vajaa kilo... Itse toteutin niin että otin toisen säiliön korkin, porasin keskelle reijän, laitoin siihen renkaan tubeles venttiilin, renkaan täyttöpistoolilla ilmaa. Kompurasta ilman tulo painerajoittimen kautta, vähän alle 1 bar. Sitten vain ilmaruuveja aukomaan yksi kerrallaan, pitää vain muistaa katsoa että säiliössä riittää nestettä. Toimii...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Samalla tavalla korjaamoillakin olevat ilmauskoneet periaatteessa toimivat. Ilman sijaan sinne tosin paineella laitetaan jarrunestettä. Ilman kanssa juurikin se riski että neste loppuu säiliöstä nopeasti.

Sitä en osaa sanoa että liittyykö abs valo siihen että välillä poljin painuu syvälle. Kokeile ensin putsata ainakin ne abs antureiden liittimet, niissä saattaa usein olla vettä tai likaa.
Abs kehien putsauksesta en tiedä, putsaa vaikka jollain ruuvarilla suurimmat ruosteet ja kurat sieltä pois.

Jotain vikakoodejakin tälläsestä pystyy varmaan lukemaan, jos valo ei putsauksien jälkeen sammu.

Millä tavalla tuo jarrupoljin tärisee ja missä nopeuksissa? Muuttuuko tärinä nopeuksien mukaan? Saattaa siellä olla etujarrulevytkin kierot, siitä yleensä johtuu polkimen tärinä jarrutettaessa. Ja tärinä suurenee huomattavasti mitä kovempaa vauhtia ajaa, silloin saattaa myös täristää ratissa kun jarruttaa kovemmasta vauhdista jos levyt olisi kierot.

Entäs silloin kun poljin tuntuu toimivan normaalisti, oletko kokeillut auto käynnissä painaa poljinta pitemmän aikaan voimakkaasti pohjaan kokeillaksesi että paineet pysyy?

Edelleen luulisin että syynä on ilma järjestelmässä. Todennäköisesti abs yksikössä jos vika on ajoittainen ja sinne pääsylinteri on vaihdettu. Alkoiko ongelma pääsylinterin vaihdon jälkeen vai oliko ongelma ennen vaihtoa?
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Hyvin pienellä vaivalla on se koko napa kourassa ja saa abs-kehän kunnolla putsattua. Satula kaikkinensa irti, levy irti ja napamutteri auki. Muistaakseni ei tarvihe kilpeä ämpyillä auki. Voin muistaa väärinkin. Ne kilven pienet pultit voi olla vähän hankalampia. Hitsaamalla lähtee viimeistään.

Itellä abs-valon kanssa samoja ropleemia. Omassa lankussa vuorottelee abs ja asd -valot. Siis ajoon lähdössä loistaa yleensä asd-tuikku ja sitten jossain tentussa vaihtuu abs:lle ja seuraavassa takas asd:lle. Lämmittelin yj-releen tinat uudestaan ja vika selvästi helpotti joksikin aikaa. Nyt tuo valoshow on taas jokseenkin jokapäiväistä. Voi tietysti olla ko. releen liitoksistakin, mutta ehkä se ~60€ kannattaa sijoittaa uuteen releeseen. Aika halpa kokeilu ennen abs-antureita. Ainakin jos on vanha/alkuperäinen rele.

Jarrunestesäiliöön kilon paine tuntuu aika lujalta. Vähempikin saattais piisata, ettei koko purnukka ratkee.

Käytettyjä abs-yksikköjäkin saa aika pikkurahalla. Kunnon ilmaus jossain korjaamolla vois olla poikaa. Tai siis nesteiden vaihto.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Laitetaan vielä tämä perinteinen ominaisuus jarrunestesäiliöstä,vaikka jo tiedossa lieneekin.
Säiliö on oltava ehdottomasti täynnä, koska väliseinän takana oleva "takimmainen" säiliö saa vain siten nestettä eikä nestepinta etusäiliössä näytä vajaalta vaikka takimmaisen säiliön piiri ilmaa horniikin....?
Toivottavasti ongelma selviää ja ilmaus auttaa.
ABS lienee taas oma kuvionsa, anturin johdot, tunnistinkehien ongelmat likaiset tai rikki jne. Ne yleisimmät valon sytyttäjät lienee?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”