ABS ongelmia

Katso myös W201.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

varmasti joku tietää
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Etupään anturien liittimet on pyöreitä. Noin 8cm pitkiä ja noin 20mm halk. Ulkokehällä maa ja keskellä signaali piuha.

Tarksta ennen mittausta että varmasti mittaan anturille menevästä johdosta. Ne kiemurtelee siellä miten sattuu. helposti mittaa boxilleenevästä piuhasta joka on ehjä ja näyttää kuitenkin väärää resistanssia . :D

Liittimet tais olla kuskin puolella sulakerasian kyljessä ja kuskinpuolella siinä akun edessä.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Eli anturit on mitattu kaikki mittaustulokset mielestäni ok, antureiden päät on puhdistettu, kehät on puhdistettu kaikki ok,suihkittu puhdisteltu releitä jne ylijännitesuojan sulake tarkistettu ok. Eli mikä piru tuossa nyt on paskana, kun valo syttyy nopeuden noustessa yli 20kmh.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttaako johtojen heiluttelu pyöräkotelosta mittarin näyttämään arvoon mitenkään.

Jos vaikuttaa niin johto poikki. Hyvinkin yleinen vika.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

pitää vielä kerran mitata ja heilutella nyt niitä ei noilla koko paskoilla muuten niin väliksi ole mutta katsastukseen tarvitsee
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

ja taas rassataan...

Kun käyntivaiva on saatu korjatuksi, osoittautui :abs: mieliharmiksi.
Ne toimii nyt näin:

Auto käyntiin, ABS-valo sammuu, seisoo tyhjäkäynnillä, valo syttyy n. 10 sekunnin päästä eikä sammu.

Mutta jos ehtii liikkeelle ja nopeus yli 20 km/h ei se valo
enää sytykkään. Ei vaikka seisoisi tyhjäkäynnillä. Ja ABSit toimii.

Mitä, mitä :?:
Tänään putsattiin anturit ( myös taka ) ja kehät.
Mitattiin anturit, 0.9 kohmia näytti.
Tarkistettiin ylijännitesuojan sulakkeet, ehjät oli, itse rele uusi.
Akussa auto sammuksissa 12.5v, latausjännite 14.4v

Ja sitten sivistyneitä (?) arvauksia vian syystä
* abs-poksi sökö
* jompikumpi rele siellä ABS-yksilössä särki
* kaikesta huolimatta joku anturi ei toimi
* se vaan kettuilee mulle

:ei_tajuu:
kiitos....
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Ostin tänään 124sen jossa abs:t ei toimi. Ei syty valo ollenkaan mittaristoon, lamppu on ehjä. Ylijännitesuojareleen sulakkeen tarkistin ja sekin oli kunnossa. Muuta en ole tehnyt kun en näistä mitään kuitenkaan ymmärrä.

Auto seisonut pari kuukautta ja kuulemma ihan normaalisti toimineet sitä ennen, tuli myyjällekin ihan yllätyksenä.

Vinkkejä mitä tarkistella että saisi valon syttymään, tuntuu niin kuin koko systeemi olisi vailla sähköä?
S210 220 CDI -02
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos sulakerasian ABSeihin vaikuttava sulake / sulakkeet on ehjät voisit kokeilla toisilla releillä, ne jotka on siinä ABS yksikön päällä ?

Ei muista ilman virtapiirikaavioita miten jännite tulee lampulle. :?
oulaistenliikenne.fi
slowride
Viestit: 10
Liittynyt: 16.12.2010 20:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

Hei! Mulla kans alkoi abs-valo palaan tuossa jo aikaa sitte ja on absit pois pelistä. Miten sen yj-releen saa pois sieltä akun takaa. se on kahella 10 a lättä sulakkeella ja siinä on jotku lipareet jotka estää sen releen ylöspäin vetämisen. ja on melko ahdas paikka muutenki. w124 300td-92.
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Terve. Nostan nyt vanhan aiheen kun vika samantyylinen. Eli ABS:t pelaa miten sattuu. Pelaavat yleensä yli-innokkaasti, eli täryyttää jo pienessä vauhdissa kuivalla piellä. Viimeistään parin jarrutuksen jälkeen sytyttää valon mittaristoon, joskus jo käynnistäessä. Antureista mittaamalla etupää antaa ~1600 ohmia, takapää ~700. Etupään arvo pitäisi ilmeisesti olla pienempi?

Kuljettajan puolelle eteen olen jo anturin vaihtanut, sillä mitatessa ohmit heitteli. Syyksi paljastui kuitenkin löysä etupyörän laakeri. Releet olen koittanut myös vaihtaa (käytettyjä, toimivuus??). Sulakkeet ok. Kierroslukumittari pelaa kunnolla, ei hypi, eli ylijännitereleessä ei vikaa. Tai näin ainakin ajattelin, kunnes löytyi nuo etupään ohmiarvot jotka tuossa mun omassa liian korkeat? Johtuuko tuo sitten yj-releestä vai mistä? Autohan on 200D, facelift keulalla jos sillä muuta vaikutusta kuin erilaiset liittimet antureissa. Ja tosiaan, nuo releet joita olen kokeillut on vanhemman mallisista (=vanha keula) mersuista.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Tervetuloa foorumille! Ihan ekana pakko sanoo et nyt on kaks JiiTee:tä foorumilla, toivottavasti ei mee sekasin... Ainoo erona nickeissä on tosiaan et toisella JiiTee_... Mut ongelmaan... :wink: Ootko puhistanut nuo etunapojen ABS-kehät..? Tuppaavat ajan saatossa keräämään niin paljon töhnää sinne et moni ongelma korjaantunu niiden putsauksella... Ja jos paljastuu et perämurikan anturi on sökö nii mulla on yks ylimääräinen... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Kuljettajan puoli tuli putsailtua kun tuon anturin vaihdoin, apukuskin puolelle en mitään oo tehny koska näytti tasaisesti sitä 1600 ohmia. Takapyörän laakeri mulla oli sökö, siitä tulikin mieleen että jos se olisi hajottanut anturin täryyttämällä, mutta kun tuo luku kuitenkin oli siinä 700 hujakoilla niin en usko että vika olis sielläkään. Voisko tuo kuitenkin johtua yj-releestä kun etupää antaa sen 1600 ohmia, vai olisko tuolle jotain muuta mahdollista selitystä..?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ootko johdot tutkinu missä kunnossa..? Liittimissä kontaktihäiriötä..? Takapyörän laakerin välys ei vaikuta takana olevaan anturiin, koska siellä on vain yksi anturi ja on sijoitettu vetopyörästön kylkeen... Paitsi jos sulla on vielä ASR eli luistonesto nii sillon löytyy kaikilta rattailta oma.. :roll: Oikein tuo taitaa toimia ku tollasta lukemaa on näyttäny, mut nuo etupyörän arvot menee kyl pikkusen yli... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Ainakin päällisin puolin nuo anturin johdot ehjät. ABS- valon syttymiseenkään ei vaikuta kääntääkö pyöriä vai ajaako suoraan. Liittimet vaikuttaneet puhtailta, ei tummuneita tms., mutta tuskin siitä haittaakaan on vaikka niihin jotain tuikkaisikin. Eikä ole ASR. Paljonkohan tuon pitäisi näyttää, jos mittaan anturin johdoista ohjausrelettä kohti? 12v? Sais tarkistettua myös niiden johtojen kunnon, vaikka typerällä kuulostaisi että niitä joku olisi poikki :roll:
Viimeksi muokannut JiiTee, 07.11.2011 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

No moro..

Mulla oli samanlaista vaivaa omassa autossa tässä kevään ja kesän aikana. Valo syttyi vaihtelevalla menestyksellä joko heti liikkeellelähdön jälkeen tai ekassa jarrutuksessa. Myös yli-innokkuutta esiintyi, eli kuivalla tiellä ennen valon syttymistä poljin alkoi turiseen ja niinku abseja ois muka tarvinu. :lol:

No ei sole mikhän, ajattelin minä ja mittailtiin sitte oikeinki huolella kaikki anturit ja kontattiin ja siivoiltiin eri pyörintäkehiä yms. Kaveri on enemmänki tehny nuita autohommia, niin sanoi, että jos kehät on oikein paskaset, niin sillon on vaikutusta anturin toimintaan. Pienellä lianmäärällä ei ole minkään valtakunnan vaikutusta, eikä myöskään kovin pienellä renkaiden kokoerolla.

No juttu karkas taas...
Kuitenkin vaivaa oltiin jo aikakauan tutkittu ja todettu takuuvarmaksi, että antureissa se vika ei voi olla. Mitatessa niitä käänneltiin ja väänneltiin ja aina saatiin hyvät arvot...

Sitten hävisi tyhjäkäynti. Yj-Rele :idea:
YJ-rele vaihdettiin ja käyntiongelmat olivat historiaa, mutta edelleen paloi valo ABS!!!

Auto peltipystyyn Venetmäen pihaan. Ite mestari otti mittarin ja kattoi hetken aikaa, sekä totesi, että yks anturi on rikki.
Eli joko vain en ite osannu mitata tai sitten en osannu tulkita.. samasta paikasta sitä kuitenkin mitattiin...

Tämä pitkä ja tarpeeton avautuminen johtaa siihen, että ite epäilen anturivaivaa!!!
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Anturin johtoa ne arveli mersun merkkikorjaamollakin, kai se siis on uskottava että itelle ei oo vaan sattunu mittauksessa kohdille. Pitänee laittaa piippi-asentoon mittari ja ruveta vääntelemään johtoa. Se ei vaan omaan ymmärrykseen käy että miten tuo aiheuttaa yli-innokkuuta noissa ABS:eissa. Valohan tietenkin jää palamaan jos jokin katkos tulee muttamutta... Osaisko joku selittää tuon?
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ettei vaan olisi perä vaihdettu väärään...

Renkaathan ovat samankokoiset ja paineetkin ohjearvojen mukaiset?
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Renkaat samaa kokoa ja niin pois päin, tuskin vika perässäkään kun kesällä vielä toimi kuten pitää. Ilmeisesti johto poikki oikealta edestä. Jos joltain löytyy E-keulaiseen anturia Seinäjoen lähistöltä niin YV:llä voi ottaa yhteyttä.
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Nyt on sitten uus anturi toisellekkin puolelle eteen ja melkein kiinni... Perkele ku katkes toinen pulteista kun yritti avata ja kiinnostus loppu jo tälle iltaa. Oli joku ennenkin tapellut tämän auton absien kanssa kun liimat on puuttunut jokases pultista, perkeleen tiukas kiinni :x Toivottavasti nyt tulis kuntoon kun tuon anturin saa kiinni :roll:
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

JiiTee kirjoitti:Nyt on sitten uus anturi toisellekkin puolelle eteen ja melkein kiinni... Perkele ku katkes toinen pulteista kun yritti avata ja kiinnostus loppu jo tälle iltaa. Oli joku ennenkin tapellut tämän auton absien kanssa kun liimat on puuttunut jokases pultista, perkeleen tiukas kiinni :x Toivottavasti nyt tulis kuntoon kun tuon anturin saa kiinni :roll:
Mitäs liimaa siellä pulteissa on? Tarkotat varmaan niitä kahta kuusiokolopulttia millä abs-anturit on kiinni.
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mitä lie kuparitahnan korviketta... Eikä muuten ruvennu absit vieläkään pelittämään, nyt tosin ei sytytä enää valoa mutta täristää polkimeen ainakun vauhti putoaa jarrutuksessa alle parinkympin. Pitää varmaan yrittää vielä huolellisemmin putsata nuo kehät ja voidella liittimet CRC:llä...
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Laitetaanhan tähän tuo omakin arvoitus, jos jollain olis korjausehdotusta:

Vika on seuraavanlainen. Alussa ABS valo ei pala, syttyy x matkan jälkeen, välillä jopa ihan paikalleen autoa käyttäessä. Akku pitää irroittaa riittävän pitkäksi ajaksi, jotta ABS-valo sammuu. Jos akun napaa ei käytä irti riittävän pitkäksi ajaksi ABS-valo palaa heti käynnistyksestä lähtien.

YJ-rele uusittu. Molemmat etuanturit näyttää 0,96 yleimittarillla mittaamalla, eikä muutu vaikka johtoja rutistelee=johdot kunnossa? Kehät ja anturit putsattu moneen kertaan. Vähän jotain irrotusöljyä suihkuttelin kehiin putsatessa, lamppuöljyltä haisee moinen tuote, haittaako toimintaa? Taka-anturia en ole vielä mitannut.

Akku on melkein uusi ja auto lataa 14,4 volttia. Mikä tuota valoa voisi ajossa sytytellä?
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Eipä haitannut katsastuskonttorilla vaikka nuo absit vähä liian innokkaasti täryyttääkin joten sen asian korjaaminen loppuu siihen :) Kai noissa kehissä vieläki muka jotaki paskaa on vaikka ne alkaa kiiltämään jo kauttaaltaan... Mites muuten tuo takapään kehä, onko niistä löytyny joskus vika? Sitä ei varmaan järkevällä työmäärällä saa putsattua?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos täryyttää polkimeen vaan absit ei toimi niin taitaa olla jarrulevyjen vaihto edessä.. :?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Mr_ilez
Viestit: 138
Liittynyt: 26.4.2012 13:14
Paikkakunta: West coast

Viesti Kirjoittaja Mr_ilez »

Jatkan aihetta! Vaihtelin tuossa akun tohon 230 CE (-87) ja laitoin vahingossa akun ensin väärinpäin :oops: Seurauksena pari räpsäsyä ja kenkä samantien irti kun tajusin mitä tapahtuu...Tämän kämmin seurauksena ABS-valo jää palamaan starttauksen jälkeen... YJ-releeltä meni sulake, sen jo vaihdoin ja eipä auttanut ongelmaan. Molemmilta etupyöriltä mitattu 900 Ohm vastukset, tosin kun rengasta pyöräytti, toisella puolella vastus nousi johonkin maks 3 kOhmiin, kun toisella puolella taasen vastus kasvoi helposti johonkin 15 kOhmin lukemiin... Liekkö vika antureissa vai missä? :?
Avatar
Mr_ilez
Viestit: 138
Liittynyt: 26.4.2012 13:14
Paikkakunta: West coast

Viesti Kirjoittaja Mr_ilez »

Eikö kukaan oo tehyt samanlaista kämmiä? :/ Onko abseilla joku muu sulake tuon yj-releen sulakkeen lisäksi? siellä yj-releessä ainakin mulla oli vaan yksi 10A sulake, joku sano että siel olis kaks...?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

joissakin releissä on 2 sulaketta toisissa vaan yksi.

Mutta tuo akun kytkeminen väärinpäin voi kyllä aiheuttaa absin ohjainboksille vakavan aivovaurion.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Mr_ilez
Viestit: 138
Liittynyt: 26.4.2012 13:14
Paikkakunta: West coast

Viesti Kirjoittaja Mr_ilez »

Mistäköhän noita aivoja viittis kysellä ja mitä niistä viittii maksaa?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mulla olisi -89 300TE:n aivot, saattasvat sopia sulle :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tuossa meitin nykyisessä 200D:ssä on sitte omituiset absit, valo palaa ja absit toimii, sitte välillä se valo sammuu...ja absit toimii vieläki, tänään taas ajaessa palo kokoajan, saattaa sammua ku lähtee liikkeelle..tai sitte ei..tai sitte se syttyy ku seisottaa jarruilla liikenne valoissa...saattaa se silloinki sammua...ja nytkäyttää poljinta pikkasen alemmas.

Paikat on putsattu..siis yj rele ja sen jako tukin missä ne releet on ni oon putsannu, kehiä en oo ees kattonu..ku ne alko toimimaan..tai sitte ne ei toimi.

Pitää varmaan ensin uusia se plussa piuha akulta..samaten ku miinuskin, ku joku pölvästi on laittanu akun asinne vääriäpäin...kui semmonen onnistuu :?: ja kattoin että se plussa piuha on saanu kipiää ei paljoa...mutta eipä se paljoa tarviikkaan.

kun selviää syy..jos selviää..tai oletan sen tietäväni ni kerronap sitten :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”