Takajarru suunnitelmia
Takajarru suunnitelmia
Eli, mullahan on 230-te ja olen miettinyt takajarrujen päivitystä.
124:ssähän on periaatteessa kolmea erilaista takajarrua, eli sedanissa ja 202 sed. omansa ja sitten farkussa, 202 farkussa ja 210 sedanissa samat (278X9MM) ja sitten moniventtiili pensafarkuissa ja kasikoneisissa olevia jäähdytettyjä jarruja.
Nuo jäähdytetyt ilmeisesti menisi farkun jarrukilpiin heittämällä? Mutta entäs 210 farkun satulat ja levyt? Olisi 290mm, kylläkin jäähdyttämättömät, kilvet ilmeisesti joutuisi vaihtamaan, mutta osia olisi hyvin tarjolla. Voikohan nuita verrata farkun jäähdytettyihin tehorajojen puolesta. Passais halkaisian puolesta nykyisiin etusiin (295*25mm) hienosti, mutta jarrukilven vaihto ei oikein innostaisi, koska joutuu navat purkamaan.
Passaako S210 takasatula S124:n napaan? Yltääkö jarruletkut? Kässärin hilppeethän on samat, eli niistä ei olisi ongelmia. Heitelkäähän ajatuksia ilmoille!
124:ssähän on periaatteessa kolmea erilaista takajarrua, eli sedanissa ja 202 sed. omansa ja sitten farkussa, 202 farkussa ja 210 sedanissa samat (278X9MM) ja sitten moniventtiili pensafarkuissa ja kasikoneisissa olevia jäähdytettyjä jarruja.
Nuo jäähdytetyt ilmeisesti menisi farkun jarrukilpiin heittämällä? Mutta entäs 210 farkun satulat ja levyt? Olisi 290mm, kylläkin jäähdyttämättömät, kilvet ilmeisesti joutuisi vaihtamaan, mutta osia olisi hyvin tarjolla. Voikohan nuita verrata farkun jäähdytettyihin tehorajojen puolesta. Passais halkaisian puolesta nykyisiin etusiin (295*25mm) hienosti, mutta jarrukilven vaihto ei oikein innostaisi, koska joutuu navat purkamaan.
Passaako S210 takasatula S124:n napaan? Yltääkö jarruletkut? Kässärin hilppeethän on samat, eli niistä ei olisi ongelmia. Heitelkäähän ajatuksia ilmoille!
Re: Takajarru suunnitelmia
Terve,
EPC antaa tähän autoon jarrukilvet 210:n numerolla.
t.
Risto
320 farkussa vaihtui 4/95 takajarrut 278*20:stä jäähdyttämättömiksi 290*10:ksi. Itse asiassa minä vaihdoin omaani ko. jarrut, koska ne jäähdytetyt satulat olivat ihan s**tanan kalliit. Yhden satulan hinnalla sai suurin piirtein kaikki jäähdyttamättömän mallin osat taakse. Myös jarrulevyt ovat tuohon kiven alla. Jäähdyttämätöntä jarrulevyä on myös 210, kunhan ei ota Boschia, josta puuttuu yksi reikä.Moska kirjoitti: Nuo jäähdytetyt ilmeisesti menisi farkun jarrukilpiin heittämällä? Mutta entäs 210 farkun satulat ja levyt? Olisi 290mm, kylläkin jäähdyttämättömät, kilvet ilmeisesti joutuisi vaihtamaan, mutta osia olisi hyvin tarjolla. Voikohan nuita verrata farkun jäähdytettyihin tehorajojen puolesta. Passais halkaisian puolesta nykyisiin etusiin (295*25mm) hienosti, mutta jarrukilven vaihto ei oikein innostaisi, koska joutuu navat purkamaan.
EPC antaa tähän autoon jarrukilvet 210:n numerolla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Elikkä, jarrukilvet mennee jokatapauksessa uusiksi laitto sitten jäähdytetyt tai S210:n levyt? Ja jos kerta 290mm laikkoja on käytetty S124:ssä monivenassa, niin sittenhän asia on aikasta selvä!
Nyt pitää alkaa sitten hommaamaan väyrysen laikka, niin saa suunnitella kilpiasian kuntoon.
Tosiaan näytti olevan jäähdytetyt takahilut hiukan haussa ja hinnat kaikin osin korkeat verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Zimmermani olisi ilmeisesti passelit? Sellaiset onkin jo edessä ja ei ainakaan vielä mitään moitittavaa
Nyt pitää alkaa sitten hommaamaan väyrysen laikka, niin saa suunnitella kilpiasian kuntoon.
Tosiaan näytti olevan jäähdytetyt takahilut hiukan haussa ja hinnat kaikin osin korkeat verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Zimmermani olisi ilmeisesti passelit? Sellaiset onkin jo edessä ja ei ainakaan vielä mitään moitittavaa
Terve,
Ei välttämättä tarvi kilpiä vaihtaa. Katselin nyt tästä vanhemmasta EPC:stä, niin sekä 230:ssä että 320:ssä on alunperin kilvet olleet numeroilla 124 420 21/22 44. Sitten myöhemmin ne on korvattu väyväyn numeroilla 210 420 06/07 44. Eli jos vanhat on vielä ehjät, niin pitäisi silloin käydä isommatkin levyt.
Zimmerit mullakin on molemmissa päissä eikä hirveästi valittamista. Takalevyt olivat jopa ne sinkityt, joten eivät hirveästi edes ruostu. Laitoin tässä piruuttani paloiksi EBC:n Redstuffit, kun Juridit pölisivät edessä ihan älyttömästi ja noille lupasivat vähemmän pölyä ja muutenkin sen pölyn ei pitäisi niin tarttua.
OT: Meinasitko virittää vai eikö muuten pysähtyvyys ole kohdallaan? Oliko tämä se minun vanha sininen? Kertaalleen tuohon vaihdoin taakse tiivisteet ja pikku hapettumaa siellä takasatuloissa oli.
t.
Risto
Ei välttämättä tarvi kilpiä vaihtaa. Katselin nyt tästä vanhemmasta EPC:stä, niin sekä 230:ssä että 320:ssä on alunperin kilvet olleet numeroilla 124 420 21/22 44. Sitten myöhemmin ne on korvattu väyväyn numeroilla 210 420 06/07 44. Eli jos vanhat on vielä ehjät, niin pitäisi silloin käydä isommatkin levyt.
Zimmerit mullakin on molemmissa päissä eikä hirveästi valittamista. Takalevyt olivat jopa ne sinkityt, joten eivät hirveästi edes ruostu. Laitoin tässä piruuttani paloiksi EBC:n Redstuffit, kun Juridit pölisivät edessä ihan älyttömästi ja noille lupasivat vähemmän pölyä ja muutenkin sen pölyn ei pitäisi niin tarttua.
OT: Meinasitko virittää vai eikö muuten pysähtyvyys ole kohdallaan? Oliko tämä se minun vanha sininen? Kertaalleen tuohon vaihdoin taakse tiivisteet ja pikku hapettumaa siellä takasatuloissa oli.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Edestä oli levyt kulunut alamittaisiksi ja ruotsista sattui löytymään moniventtilin satulat "sopivasti". Samahan ne oli päivittää isommiksi ja tuli kyllä todella tunnokkaat jarrut keulaan. Nyt vaan vaivaa mieltä kun takana on vielä vakiot. Oon kyllä aikeissa vaihtaa vielä etuvakaajan kaiken varalta, jos sattuis tuleen passeli osan luovuttaja vastaan... 230K tai V6 vähä polttelis...
Tämä on se sun vanha sininen ja takajarruille en ole tehnyt vielä muuta kuin parikertaa puhdistanut ja kässärinvaijerit uusinut. Niin ja ne letkut oon laittanut molempiin päihin. Ilmeiseti nämä jarrukilvet menis niiden jäähdytettyjen kans, muttei välttämättä 290mm:ten kanssa ilman muokkausta ja nämä kilvet on vielä aivan priimat..
Ruotsisa olis kyllä yhdet 420 takasatulat 450kruunua kappale, mutta ne levyt on turkasen kalliit niin ne väykyn hilut polttelee.
Ferodon 2500 palat on edessä ja kyllä nekin vähän pölyää, mutta ei jää pahasti kiinni vanteeseen. Luultavasti taka tulee samanlaiset.
Tämä on se sun vanha sininen ja takajarruille en ole tehnyt vielä muuta kuin parikertaa puhdistanut ja kässärinvaijerit uusinut. Niin ja ne letkut oon laittanut molempiin päihin. Ilmeiseti nämä jarrukilvet menis niiden jäähdytettyjen kans, muttei välttämättä 290mm:ten kanssa ilman muokkausta ja nämä kilvet on vielä aivan priimat..
Ruotsisa olis kyllä yhdet 420 takasatulat 450kruunua kappale, mutta ne levyt on turkasen kalliit niin ne väykyn hilut polttelee.
Ferodon 2500 palat on edessä ja kyllä nekin vähän pölyää, mutta ei jää pahasti kiinni vanteeseen. Luultavasti taka tulee samanlaiset.
Tre,
Oliko ne etujarrut siis jostain moniventtiilinelosesta vai isommasta kuutosesta? Ilmeisesti mahtuivat kuitenkin olemaan alkuperäisillä alatukivarsilla?
Virallisestihan tuohon ei varmaan saa vaihtaa mitään erikoismoottoria, kun tuohan on jo vähäpäästöinen. Hassua sinällään, koska varmaan jonkun M104:n siihen saisi laittaa, koska se on tässä korissa ollut. Vai mitenhän ne pykälät menee? Järjellä ajateltunahan joku uudempi M112 olisi ympäristöystävällisempi kuin esim. vanha M103.
Niinkuin tuolla aiempana mainitsin, niin mulla on nyt ne 290 milliset levyt ja alkuperäiset jarrukilvet, joten ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa.
t.
Risto
Oliko ne etujarrut siis jostain moniventtiilinelosesta vai isommasta kuutosesta? Ilmeisesti mahtuivat kuitenkin olemaan alkuperäisillä alatukivarsilla?
Virallisestihan tuohon ei varmaan saa vaihtaa mitään erikoismoottoria, kun tuohan on jo vähäpäästöinen. Hassua sinällään, koska varmaan jonkun M104:n siihen saisi laittaa, koska se on tässä korissa ollut. Vai mitenhän ne pykälät menee? Järjellä ajateltunahan joku uudempi M112 olisi ympäristöystävällisempi kuin esim. vanha M103.
Niinkuin tuolla aiempana mainitsin, niin mulla on nyt ne 290 milliset levyt ja alkuperäiset jarrukilvet, joten ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Saa tuohon vaihtaa esim väykystä tai 202 kopasta koska nekin on vähäpäästöisiä. Samanlaisen tai uudemman koneen voi laittaa. Mutta virittää ei saa.
Tokihan tuossakin on jonkinlaiset saumat muutoskatsastaa ei vähäpäästöiseksi, mutten ole asiaan vielä kovin syvällisesti perehtynyt.
Nuo jarrut on 300-24 TE:stä olikohan -94. Mahtuvat vakioilla alatukivarsilla, kun sai säädettyä kilvet oikealle mallille. Tilaa ei ole kyllä yhtään liikaa, ja nyt onkin odottamassa uudet pöyränlaakerit, koska oikeanpuoleinen tuntui olevan jo ehtoopuolella ja sitä ei saanut säädettyä oikein hyväksi ja tahtoo vasemmalle kääntyessä hipsiä kilpeen. Tarkoitus vaan samalla puhdistaa ja maalata navat samalla. niin ei ole vielä kerennyt.
Eli sun auton kilvet on 124.. alkuiset? Näyttää vaan tulevan nuilla vakiollakin niin lähelle kilpeä että oletin etteivät sovi, mutta olis aina parempi ettei tartis niiden kanssa tuuskata.
Tokihan tuossakin on jonkinlaiset saumat muutoskatsastaa ei vähäpäästöiseksi, mutten ole asiaan vielä kovin syvällisesti perehtynyt.
Nuo jarrut on 300-24 TE:stä olikohan -94. Mahtuvat vakioilla alatukivarsilla, kun sai säädettyä kilvet oikealle mallille. Tilaa ei ole kyllä yhtään liikaa, ja nyt onkin odottamassa uudet pöyränlaakerit, koska oikeanpuoleinen tuntui olevan jo ehtoopuolella ja sitä ei saanut säädettyä oikein hyväksi ja tahtoo vasemmalle kääntyessä hipsiä kilpeen. Tarkoitus vaan samalla puhdistaa ja maalata navat samalla. niin ei ole vielä kerennyt.
Eli sun auton kilvet on 124.. alkuiset? Näyttää vaan tulevan nuilla vakiollakin niin lähelle kilpeä että oletin etteivät sovi, mutta olis aina parempi ettei tartis niiden kanssa tuuskata.
Oletan vahvasti, että ovat, koska en ole niitä siihen itse vaihtanut ja koska niissä on jo "pientä hapettumaa" ovat tn. alkuperäiset.Moska kirjoitti:Eli sun auton kilvet on 124.. alkuiset?
Farkuissahan on isommat kilvet – mm. WIS:ssä ohjeistetaan narinahelaa vaihdettaessa irrottamaan jarrulevy ja seisontajarruhilppeet, jotta kilven voi päästää irti ja kääntää sivuun. Sedanissa ei tämmöistä ohjetta ole. Tosielämässähän väännetään vain kilpeä pois tieltä ja remontin jälkeen väännetään takaisin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)