Ilmausongelmia takajarruissa

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Ilmausongelmia takajarruissa

Viesti Kirjoittaja ipi »

Vaihdoin jarrukengät taakse 124:n vm-86 ja sitten kokeillessa meni jarruputki poikki. Okei, vaihdoin putken ja taas kokeilin, niin meni toinen putki poikki. No Biltemalta uusi paikoilleen ja ruvetaan ilmaamaan jarruja.
Auto tunkkien varassa ja ei tapahdu mitään jarrua polkemalla. Tuli mieleen olisko jollain "taakkaventtiilillä" osuutta asiaan mikäli autossa sellainen on.
No, auto pyörien varaan ja uudestaan ilmaamaan, edelleenkin ilmaruuvissa ei tapahdu oikeastaan mitään. Autossa on ABS, vaikuttaako se jotenki ilmaukseen. Tuntui että ilmaruuvin kierteen välistä tuli nestettä ja päästä ei
vaikka roppu ei ole tukossa. Paine ei vaan jostain syystä tule takapiirille.
Tarttis vähän helppiä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensinnäkin; säiliössä on erikseen takajarrujen nesteelle oleva "säiliö", takalaidalla.
Se on pieni ja tyhjenee helposti, jolloin ilmaa menee ABS pumpulle ja ilmaaminen on vaikeaa.
Tyhjenemistä ei huomaa kuin säiliön sisään kurkkien.

Joku tiennee miten saat autosi jarrut kotikonstein ilmattua, minä olen työpaikalla käyttänyt painevaihtajaa jolla homma on helppo.
wiimax.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:Ensinnäkin; säiliössä on erikseen takajarrujen nesteelle oleva "säiliö", takalaidalla.
Se on pieni ja tyhjenee helposti, jolloin ilmaa menee ABS pumpulle ja ilmaaminen on vaikeaa.
Tyhjenemistä ei huomaa kuin säiliön sisään kurkkien.

Joku tiennee miten saat autosi jarrut kotikonstein ilmattua, minä olen työpaikalla käyttänyt painevaihtajaa jolla homma on helppo.
oon kerran ilimannu 124:sen takajarruja varmaannii sen kaks tuntia ennen kuin hokasin että pönttö on tyhyjä :lol:
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

Nyt sain rakennettua limsapullosta ja imurista laitteen jolla pääsi imemään
ropun kautta nestettä ja ilmaus onnistuikin, mutta mutta p..kele syöttöputki
halkesi. Kysyisinkin saako siihen syöttöputkeen tehdä jatkoa, kun se on ehjän näköinen lukuunottamatta viimeisiä mutkia.
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Ei niihin virallisesti saa tehdä mitään jatkoja ja tehä niitä jostain omista kummista putkistakaan.Ja ei tosiaan kanntakaan,se vasta on kivaa ku se jarrutuksessa napsahtaapi poikki ja poljin menee lattiaan.
Rahallisesti taitaa olla kympin tahi kahden investointi :wink:
230TE vm.86 Koirankoppi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Antaahan olla virittelemättä mitään kikkakakkosia niden jarrujen kanssa.
Vaikka maksaa satasen tai kaksi, niin se on halpa vakuutus.
Uusista osista vaan kaikki kuluneet palaset.
Jos mersun osien hinta hirvittää, niin hommaa sitä putkee ja päitä ja vääntää ite uudet putket.
Jos on varma että osaa. Jarruhommilla ei aleta kokeileen.
Pro HVM
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Osaset liikkeet tekee jarruputket mittojen mukaan odottaessa, eikä ole edes kallista.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

No eihän tarkoitus ollut mitään pielavetistä tehdä, vaan helmiliitos joka kestää ainakin 200 bar:n paineen. Eikä se putki maksa kuin reilu pari kymppiä päitten kanssa. Kuvittelin putken asennuksen lähinnä olevan hankalaa kun pitäisi saada sillain siististi kun alkuperäinen ja taitaa käydä
paikat ahtaiksi sellaisen 3-4 metrisen kangen kanssa.
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Tää nykynen jarruputki,nimee en aineelle muista,mutta jotain 2 kerros putkee kummiskin ,taipuu ihan käsi pelillä vaikka pieneen solmuun ja ei mene lyttyyn.Sitä vaan hakemaan kaupasta oikeen mittanen pätkä jossa valmiit päät niin ei tarvi kauaa auton alla olla :wink:
230TE vm.86 Koirankoppi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Pietu kirjoitti:Tää nykynen jarruputki,nimee en aineelle muista,mutta jotain 2 kerros putkee kummiskin ,taipuu ihan käsi pelillä vaikka pieneen solmuun ja ei mene lyttyyn.Sitä vaan hakemaan kaupasta oikeen mittanen pätkä jossa valmiit päät niin ei tarvi kauaa auton alla olla :wink:
Juuri näin se homma toimii. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

mjo33400 kirjoitti:
Pietu kirjoitti:Tää nykynen jarruputki,nimee en aineelle muista,mutta jotain 2 kerros putkee kummiskin ,taipuu ihan käsi pelillä vaikka pieneen solmuun ja ei mene lyttyyn.Sitä vaan hakemaan kaupasta oikeen mittanen pätkä jossa valmiit päät niin ei tarvi kauaa auton alla olla :wink:
Juuri näin se homma toimii. :lol:
ja vielä helepompaa kuin niitten päitten tekeminen vanhaan putkeen auton alla :!:
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

Tää nykynen jarruputki,nimee en aineelle muista,mutta jotain 2 kerros putkee kummiskin ,taipuu ihan käsi pelillä vaikka pieneen solmuun ja ei mene lyttyyn.Sitä vaan hakemaan kaupasta oikeen mittanen pätkä jossa valmiit päät niin ei tarvi kauaa auton alla olla Wink
_________________
Se kuitenkin täytyy muistaa ettei sitä putkea pysty taivuttamaan kovin montaa kertaa samasta kohtaa (2-4 kertaa). No itse asiaan, jarruputkea ei saa jatkaa vaan sen täytyy olla yhtenäinen kun tarkistin asian. Kannattaa muuten käydä epäselvissä asioissa [/url]http://www.katsastus.net/[url], josta
saa insinöörin vastauksen niihin lakisääteisiin juttuihin.
Joten putki vaihtoon.

[/url]
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jossain päin valtakuntaa ovat hyväksyneet osista kootun putken, kun vain on asialliset liitokset.
Itselläni on kaksi autoa ollut, joissa jatkoksilla tehty putki eikä mitään ongelmia katsastuksessa.

Tosin suositeltavaahan on tehdä se yhdestä pätkästä, saahan sen reittiä muuttaa jos alkuperäinen menee hankalasta paikasta :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Hupsista, sen verran vielä takkuaa että tulee viestitkin tuplana :evil:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Ja ennenkuin alkaa vetelemään sitä uutta putkea niin tulppaa ne päät vaikka vahvemmalla teipillä niin ei mene mitää rojua asennuksen aikana niihin.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
ipi
Viestit: 26
Liittynyt: 12.5.2006 13:25

Viesti Kirjoittaja ipi »

Ja ennenkuin alkaa vetelemään sitä uutta putkea niin tulppaa ne päät vaikka vahvemmalla teipillä niin ei mene mitää rojua asennuksen aikana niihin.
. Itse asiassa meinasi käydä näin, mutta nyt on kaikki jarruputket vaihdettu taakse ja toimii.
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Ittellä sama ongelma, kuin tässä topicissa... :x

Eli takajarruputki vuoti ja vaihdoin, siitä kuskinalta asti taakse ja uudet letkut jne...

Rupesin ilmaamaan ja todella vähän tuli nestettä, eli painen ei mennyt takapiirille? :?

Onko se takapiirin "oma" säiliö siinä samassa "isossa" nestesäiliössä, vai jossain muualla :?

Ja sitten niitä vinkkejä, että saa noi takajarrutkin mukaan touhuun, vähän liukasta meinaa joskus olla, kun pelkillää etujarruilla jarruttelee :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Bousta kirjoitti:Onko se takapiirin "oma" säiliö siinä samassa "isossa" nestesäiliössä, vai jossain muualla :?
Siinä samassa säiliössä se on – on vaan erotettu väliseinällä. Sen taaimmaisen säiliön pinnankorkeutta on tosi hankala arvioida, joten takajarrujen ilmaushommissa on helpoin, kun pitää nestetason lähes piripinnassa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Kiitos Roisto vastaukesta!!

Luin aikas paljon vanhoja postauksia ja sieltä juuri tuon jarrunestesäiliön kaksiosaisuuden jne...

Mutta kun katoin vain, että säiliössä on nesua ja kaveri polki aikalailla, niin taitaa olla "hörpännyt" se absien "boksi" ilmaa :lol: :oops: :evil:

Eikai tuo ole nytten mikään, s**tanan erikoistemppu, että saa ne ilmat sieltä pois....???

Maanantaina jos pääsisi koulussa taas nosturille, niin voisi täyttää säiliön ihan piripintaan ja ilmata pari kertaa ja taas uudestaan täyttöö jne...


Jostain luin, että eka pitäisi ilmata oikea ja sitten vasta vasentakajarru, niin onko tuossa nytten taas mitään perää :?

Kiitos jo etukäteen!!
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jos sulla on putket ollu noin huonossa kunnossa et menee ilmauksessa poikki, vois olla hyvä vaihtaa etuputket kanssa.

Aikanaan kun tota turbodieseliä rakennettiin niin vedettiin kaikki jarruputket samantien uusiksi.
Avatar
Juho R
Viestit: 107
Liittynyt: 08.6.2006 20:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

mitenkäs on, jos takajarruputkista joku menee poikki kesken ajon, niin eikös etujarrut pitäis toimia vielä. Kyselen vaan, kun on nuo takaputket pääsy vähän ohueks, ja katsastusmieskin niistä aina huomauttaa,
ettei nyt tulis mitään huippuvaaratilanteita liikenteessä.
Tarkotushan ne on uusia, kun saa tuon veneen pois rasvamontun päältä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kyllä on käytössä kaksipiirijarrut, juu.
Mulla oli mese-nissanista takajarrut lepo syksyllä ja otin koejarrutuksen asfaltilla.
Sittenku etufillarit meni lukkoon auto huilas kuin kelkka (meinasin sanoa Pulkka) pitkin tietä suurenevassa savupilvessä.
Eli kyllä ne takajarrutkin tarvitaan, aikas paljon ne auttaa.
Pro HVM
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Petri K kirjoitti:Jos sulla on putket ollu noin huonossa kunnossa et menee ilmauksessa poikki, vois olla hyvä vaihtaa etuputket kanssa.

Aikanaan kun tota turbodieseliä rakennettiin niin vedettiin kaikki jarruputket samantien uusiksi.
Sama kävi minullakin mielessä....ja seuraavassa jarruremontissa pitää ainakin uusia kaikki ne sujuvat kumi putket...jos laittaisi teräspunos...kerran paukahti edellisestä 190E mesestä vauhdissa risteykseen tullessa takajarruputki....huh...täyslasti ja liukasta ja ohjelmaa oli....mut onneksi meni takapiiristä....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”