Perästä rupesi kuulumaan peruutettaessa outoa kihnutusta, ikäänkuin jokin osuisi välillä johonkin - mikä, sitä en vielä tiedä.
Otin kuitenkin oikeanpuoleisen takajarrulevyn pois ja ihmettelin takajarrukenkiä ja levyä ja putsailin niistä likaa ja ruostetta pois.
Kun putsasin takajarrulevyä sisäpuolelta huomasin siinä sisemmässä reunassa olevan sellasen 3-4 mm syvennyksen.
Kysymys kuuluukin: pitääkö siinä olla syvennys käsijarrukenkiä varten vai onko kengät kuluttaneet itselleen paikan jarrulevyyn?
300 TE 4Maticin takajarrulevy
300 TE 4Maticin takajarrulevy
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ei pidä olla syvennystä vaan tasainen. Toisin sanoen se ura on on kyllä kulunut siihen rumpu osaan.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kyllähän seisontajarrun kenkä voi hyvin kuluttaa itselleen uran jarrulevyn sisään, jos se makaa hiukan päällä. Yleensä seisontajarru automaattivaihteisissa on vähällä käytöllä ja jarrun mekanismi voi jumittaa päälle. Ura on silloin jarrukengän levyinen.
Puhdista ja voitele mekanismi. Jarrulevy kannattaisi sorvauttaa niin, että kynnys sisäreunasta häipyy, voi olla muuten vaikea saada se levy irtoamaan, jos kenkä kanittaa siitä kiinni eikä säädön löysääminen auta, kun osat ovat jumissa. Jos levy on kulunut ohueksi, niin uusiminen on paikallaan. Samaten tulee tarkistaa, onko jarrukengissä pintaa riittävästi. Molemmille puolille pitää tehdä samanlaiset toimenpiteet.
Jarrulevyn sisus toimii jarrurumpuna seisontajarrulle ja kanituksen takia pinnat voivat kiillottua ja se vie pidon. Tämä palautuu, kun pinnat hioo karheiksi ja puhtaiksi teräsharjalla tai karkealla hiomapaperilla.
Joskus jarruissa on jälkiä liian pitkistä pulteista. Jos vanne kiinnitetään väärillä pulteilla, pultin pää voi osua jarrumekanismiin. Tämä hajottaa seisontajarrun ja sen johdosta voi jokin irronnut osa sorvata uran levyn sisälle. Korjaaja ei välttämättä sorvauta tai vaihda levyä ja jälki jää muistoksi.
Muistaakseni pultin tulee ulottua 25 mm vanteen sisäpuolelle, ei enemmän eikä vähemmän. Tarvikealuvanteen pultti on lyhyempi kuin alkuperäinen MB-pultti, samaten peltivanteen pultti on lyhyempi kuin aluvanteen pultti. Myös alkuperäisten vannesarjojen pulttisarjat voivat olla eri pituisia ja erilaisella kannalla (pallo- tai kiilakanta). Toivotan kaikille tarkkuutta asennuksiin.
Puhdista ja voitele mekanismi. Jarrulevy kannattaisi sorvauttaa niin, että kynnys sisäreunasta häipyy, voi olla muuten vaikea saada se levy irtoamaan, jos kenkä kanittaa siitä kiinni eikä säädön löysääminen auta, kun osat ovat jumissa. Jos levy on kulunut ohueksi, niin uusiminen on paikallaan. Samaten tulee tarkistaa, onko jarrukengissä pintaa riittävästi. Molemmille puolille pitää tehdä samanlaiset toimenpiteet.
Jarrulevyn sisus toimii jarrurumpuna seisontajarrulle ja kanituksen takia pinnat voivat kiillottua ja se vie pidon. Tämä palautuu, kun pinnat hioo karheiksi ja puhtaiksi teräsharjalla tai karkealla hiomapaperilla.
Joskus jarruissa on jälkiä liian pitkistä pulteista. Jos vanne kiinnitetään väärillä pulteilla, pultin pää voi osua jarrumekanismiin. Tämä hajottaa seisontajarrun ja sen johdosta voi jokin irronnut osa sorvata uran levyn sisälle. Korjaaja ei välttämättä sorvauta tai vaihda levyä ja jälki jää muistoksi.
Muistaakseni pultin tulee ulottua 25 mm vanteen sisäpuolelle, ei enemmän eikä vähemmän. Tarvikealuvanteen pultti on lyhyempi kuin alkuperäinen MB-pultti, samaten peltivanteen pultti on lyhyempi kuin aluvanteen pultti. Myös alkuperäisten vannesarjojen pulttisarjat voivat olla eri pituisia ja erilaisella kannalla (pallo- tai kiilakanta). Toivotan kaikille tarkkuutta asennuksiin.