Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?

Viesti Kirjoittaja propje »

Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti. :evil:
Mulla olis nyt pöydällä kaksi ylimääräistä pumppua: Vuotamaton pumppu rikkinäisellä nivelellä ja toinen vuotava pumppu ehjällä nivelellä. Näistä sais yhden hyvän kun vain keksisin miten se nivel irroitetaan vai irtoaako mitenkään. Se nivelhän pyörii siinä ympäriinsä.
Tai miten pumpun saa auki sisuskalujen vaihtoa varten, oisko helpompi?
Saako näihin uusia sisuskaluja ja niveliä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

propje kirjoitti:Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti. :evil:
Siis mikä pumppu? Sekö joka on moottoritilassa? Ei kait siinä mitään niveliä pitäisi olla? :shock: Yhdenlaiset ohjeet pumpun purkuun on täällä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Miten korkeussäätöpumppu purkaantuu?

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Roisto kirjoitti:
propje kirjoitti:Nyt on 123 farmarissa uudet pallot ja jouset. Tuntuu kuin olisi uusi autokin, pelaa korkeussäädöt ja iskunvaimennukset hienosti. Paitsi että toinen pumppu vuotaa, tietysti. :evil:
Siis mikä pumppu? Sekö joka on moottoritilassa? Ei kait siinä mitään niveliä pitäisi olla? :shock: Yhdenlaiset ohjeet pumpun purkuun on täällä.

t.
Risto
Tässä varmaan tarkoitettiin iskareita.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Joo, tarkoitin tietysti niitä iskareita jotka tässä tasonsäätösysteemissä ovatten. Jostain on mulle tarttunut toi tasonsäätöpumppu nimitys. Pumppuhan on pumppu joka jotain pumppaa eli se härveli siellä keulalla...
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

123 iskarin pallonivel on poiskierrtävää mallia. Kiere on normaali (oliko se nyt vasenkätinen?)... Iskarin varressa on matala (n. 3mm korkuinen) lovi 19 mm kiintoavaimelle ja reijällinen levy iskarin varren ja nivelen välissä kiinnityy nivelen vastavaan loveen, joka on muistaakseeni 15 mm.

Olen kerran vaihtanut niveltä, mutta se on melko vaikeaa. Tilaa on vähän ja lovet matalat, tahtoo avain venyä ja lipsua pois... Oman autoni alla annoin paineen työntää iskarin varren kokonaan ulos ja naputtelin siitä reilällisestä levystä nivelen irti. Paineenalainen iskarin varsi pysyi melko hyvin paikoilaan. Myös takaisin laitoin samalla tekniikalla. En tiedä, miten pitkään olisi pysynyt, mutta 15 000 km oli ainakin tiukka.
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Noinollen voin pöydällä rakennella noista kahdesta käytetystä yhen hyvän ja sitten vaan alle. Niitä niveliä ei taida ihan uusia olla missään?
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Tasoremppa jatkuu...

Viesti Kirjoittaja propje »

Keskustelen tässä nyt sitten itekseni ja jaan juurihankittua kokemusperäistä tietoa. Vuotavaan tasonsäätöiskariin sain vaihdettua kaksi o-rengasta, maksoivat yhteensä peräti 2e. Joten jos iskari vuotaa se on tosi halpa ja helppo korjata. En oo kyllä vielä sitä testannut,se nähdään sitten myöhemmin.
Mutta se väljä nivel on hankalampi. Kierre pallonivelessä oli 12x1,5 ja lähti kyllä hyvin irti. Ihme kierre, normaalinousu olisi kai 1,75.
KL tai Mersuliikkeet ei toimita niveltä vaikka irto-osa onkin. Pitäis ostaa koko iskari, s..t.na.
Onko kukaan yrittänyt etsiä korvaavaa palloniveltä jostain muusta vehkeestä vai onko tyydyttävä käytettyihin vai peräti jollain kepulikonstilla tiukata vanha? Sekin kyllä onnistuu mutta en mielellään tekisi laatuautoon vaarallisia virityksiä.
Minkälainen on alapää noissa tavallisissa iskareissa? Jos semmoisen alapään vaihtaisi tasoiskariin....
Avatar
jyrki
Viestit: 229
Liittynyt: 03.10.2005 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Aika paljon mersuissa on just tota nousua 1,5 , .
Hydrauliikassa yleinen, etten sanoisi normaali nousu.
esim laatikon lauhduttimen letkuissakin 1,5:n nousulla olevat päät.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

iskari

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

itsekkin tarvitsisi tuo iskari tiivistää. onko niistä löydetty mitään kuvia?
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Iskarin purku

Viesti Kirjoittaja propje »

Ei löytyny kuvia niin purin sen sitte pöydällä tovin pyörittelyn jälkeen. Pallonivel vain irti karasta käyttäen litteää 19mm kiintoavainta ja reikälevystä iskari vaikka ruuvipenkkiin kiinni. Siinä on 12x1,5 oikeakätinen kierre.
Sylinteri aukeaa kun painaa varovasti lukkorenkaalla lukittua päätyä sisäänpäin sen verran, pari mm, että lukkorenkaan saa pois. Varovasti siksi, että päädyn sisäpuolella on toinen lukkorengas joka rajoittaa päädyn liikkeen sisäänpäin. Jos sitä työntää reippaasti niin pääty voi lipsahtaa sisemmänkin renkaan sisäpuolelle ja homma vähän mutkistuu ehkä. Ja sitten vain karasta vetämällä tulee koko hoito ulos ja öljyt tirskahtavat rinnuksille. Jee!
Sitten saadaankin vetämälläse päätysysteemi karasta irti ja siihen voidaan vaihtaa kaksi o-rengasta, pienempi on semmoisen muovisen tukirenkaan sisällä. o-renkaat löyty hydraulitarvikeliikkeesta hintan 1e/kpl, eli melko halpaa. En tiedä tarviiko tuohon muuta vaihtaa kun ei oo vielä iskaria alle laitettu mutta luulisi, että se mon nyt tiivis.
Sitä väljää niveltä kun ei mistään ole löytynyt niin korjasin sen itse mitä ei voi kehottaa ketään tekemään muuta kuin täysin omalla vastuulla. Älköön kukaan katsastusmies tätä ainakaan lukeko.
Eli porasin niveleen pienen reiän josta tuuppasin mustaa Wurthin tiivistemassaa nivelen sisään niin paljon, että sitä pursusi ulos toiselta puolelta. Sitten käänsin nivelen alkuperäiseen asentoon ja annoin kuivua. Nyt se on kuivunut muutaman päivän ja se tuntuu tosi tiukalta mutta liikkuu just sopivasti. Tuo massa kuivuu sopivan pehmeäksi. Sitten vaan samalla tiivistemassalla korjattu kumisuoja päälle ja nivel on kuin uusi. Tiedä sitten kauanko kestää mutta hyvältä ainakin vaikuttaa. Uskalsin tehdä tän korjauksen koska paikka ei ole turvallisuutta ajatellen kovinkaan vaarallinen. Jos tuo nivel pettää siinä kai ei muuta tapahdu kuin että taas kolisee ja tukivarsi pääseen rivakammin kolahtamaan ala-asentoonsa. Ja auto ei lennä pusikkoon kuten tapahtuu jos tälleen korjaa vaikka raidetangon nivelen. Kriittisiin paikkoihin ei kannata tämmöstä vilunkia tehdä.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

ai se on tukirengas... ihmettelinkin, että mikä ihme se sellainen on. lähteekö se ehjänä ulos ihan kampeamalla vai meneekö rikki. ainakin vaikutti suht kovalta. vai täytyykö se levy irroittaa siitä edestä pois.? mikä muuten sen O-renkaan koko on?
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Se päätylevy o-renkaan päältä piti irrottaa, sehän on silleen meistattu kolmesta pisteestä kiinni. Naputtelin varovasti meisselillä ne meistaukset pois ja sitten se pääty ja o-rengas ja sen muovinen tukirengas lähtee helposti irti. Kasatessa sitten vaan jollain meistillä tai vaikka pistepojalla uudet kiinnitykset. Se o-renkaan kokoa ei oo nyt tässä mutta etsin huomenna sen ostokuitin ja ilmoitan mitat sitten.
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Ostin o-renkaat Hytarilta Jyväskylästä.
Koodit : T15BS-6405710 OR38.0x4.0 NBR 70 Sh a 2,15 e
ja T15BS-6403970 OR25.0x3.53 NBR 70 Sh a 0,94 e

Saa nähdä sitten miten kauan kestää, halpoja ainakin....
out of control..
Viestit: 2
Liittynyt: 04.12.2006 22:36
Paikkakunta: Masku

Sama auto sama ongelma.

Viesti Kirjoittaja out of control.. »

Ostin äskettäin kyseisen farkkuvasaran. Tietysti hanttarin puoleinen iskari kusee kuin niagaranputous. Sain sen onnistuneesti purettua, eikä tunnu turunseudun hydrauliikka putiikeista löytyvän sopivia osia. Ajattelin jos onnistuisi lähettää kyseisiä renkaita tänne päin vaikka postiennakolla? vaivan palkkaa päälle jos on tarvis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”