w123 tasonsäädöstä (taas)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

w123 tasonsäädöstä (taas)

Viesti Kirjoittaja hammart »

aloin remppaamaan omaa farkkua leimaa ajatellen..
pomppii ku aropupu tai on pomppinut minun aikanani jo 20tkm, enkä tiedä sitten miten ed.omistajalla..nyt on pakko tehdä asialle jotain.

Iskarit ja palleroiset näytti kuivilta, sieltä se ei vuoda. Tasonsäätöventtiili oli totaalisen märkä.
Ja muuten perä ei noussut oli siellä tavaraa tai ei kyydissä. Ponnilla ku auton käydessä kääns vipua, perä nousi ja yläällä jostai alkoi pitää kovaa ulinaa ja sit perä tippui ku kivi alas.

No purin yhdestä farkusta onneksi hyvännäköisen kuivan venttiilin ja vaihdoin siitä sen vipukannen tohon omaani, kun se toinen puoli oli pahaksi hapettunut.

Ja nyt seuraa sitten se oikea kysymys. Venttiilissähän on iso ja mahtava ilmausruuvi. Kuinka se kuuluisi oikeaoppisesti ilmata? Auton käydessäkö? Auto on nyt nostettu ilmaan peräpäästään, koska mm.vetarit purin irti. Pitäisikö ilmaus suorittaa renkaillaan vai onko sillä merkitystä?

Toinenkin juttu olis. Mistä saa ostaa tuota oikeaoppista ölppää tonne järjestelmään. Joku sanoi joskus et se on Mersun omaa ölppää, pitääkö tämä paikkaansa?

Ja kolmaskin asia oli vielä. Ihmettelin kun hydr.säiliössä öljy oli mustaa ja sitä oli auton ostohetkellä enemmän kuin tarpeeksi..jopa muuallakin kuin siellä pöntössä..Joku viisas osasi sanoa että se hydr.pumpun tiiviste vuotaa koneesta öljyt pyttyyn..Onko tuon stefan vaihto sitten enää pikku juttu tässä kaiken ohella?

Tosin ei se paljoa sitä sinne työnnä ku ei kone syö öljyä juurikaan..hyvin maltillisesti..mutta ei sitä paljoa tarviikaan että se värjää kaiken mustaksi.

Eiköhän tässä ollut kaikki tältä erää, mutta tuo ilmaus olisi kaikista aiheellisin asia, että pääsen huomenna hommiin ja tietty et mitä öljyä sinne voi kaataa..???
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Usein tuo pomppimisen vika on painepalloissa. No jos sitä tasonsäätö öljyä ei nyt hulluna mene,niin sitä saa KL:stä ja Motonetista N.10e litra. Mulla aikanaan sotki kun se säiliön kannen kumitiiviste oli kovettunut. Omastani oli putket vallan poikki ja laitoin uudet putket sekä öljyt,sitten vain ajoa,eikä pumppu hajonnut,sehän ilmaa kyllä itsensä,kun luttaa öljyä edes takas.
Star
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

niin tuossa isäukon kanssa pohdittiin kans et sehän voi itse ilmata itsensä ku neste siellä liikkuu.. :roll:
Milläköhän senkin nyt sit tietää onko painepallot ehjät..?
On mulla tossa toiset painepallot, mut jos nyt eka kokeilee tollei ja jos ei tokene, niin sit rupee setvii painepallojen vaihtoa..
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Niin, kokeilisin ensin. Jos painepallot on rikki niin perähän pomppi levottomasti ja on kovan oloinen,kun iskari ei silloin toimi.
Star
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

ahaa..no silloin se vika on niissä, mut ei se huono asia ollut vaihtaa sitä venttiiliäkään ku se oli ihan märkä koko ajan..puski sen siitä tietty sit heikosta paikkaa pihalle.. :roll:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Öljyksi käy myös tavallinen hydrauliöljy. Itselläni on Caterpillarin hydrauliöljyt säiliössä. :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Pallerot vaihdettu ja vetarit myös. Äkkikokeilulla tuntui että olis ollu vähän kovempikin toi alusta tai siis että ei pompi.

Täytyy huomen käydä ajaa isompi lenkki, ku tuli "pieni" sivuääni, etupönttö näet alkoi hankaa kardaaniin ja ääntä voi kuvailla kovan sireenin ja ufojen laskeutumisen sekoitukseen. :roll:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Pomppiminenhan se pahin juttu on.
Star
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Toimii ja hyvin. Tasonsäätökin toimii nyt kuorman kanssa. Latasin konttiin parit akut ja tunkit yms, nii heti alko kohoamaan ku laitto avaimesta käyntiin.

Sitä jäin kummastelemaan tai isäukkoa tuo tuntui enemmän kiinnostavan, että palleroille menevät näytti olleen kuparia eli siis joku oli vaihtanut ne jo, mutta ne alkuperäiset "vihreitten" putkien sisällä oli semmoinen "lanka"...mitä se siellä tekee tai mikä sen virka on ??? :roll:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Johtusko tämäkin noista palloista kun perä ei nouse kuormattuna ja kuopissa kolahtelee?
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

hammart kirjoitti: ...
mutta ne alkuperäiset "vihreitten" putkien sisällä oli semmoinen "lanka"...mitä se siellä tekee tai mikä sen virka on ??? :roll:
Sen tarkoitus on vähentää virtausääniä. Paljonkohan niistä itse asiassa apua on....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”