Alkup. pohjaanlyöntikumien vaihtaminen johonkin järkevämpään

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Alkup. pohjaanlyöntikumien vaihtaminen johonkin järkevämpään

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Yksi 123 idioottimaisimmista koteloista on pohjaanlyöntikumin kotelo. Kaikki asiaan perehtyneet varmaan tietävät sen typerän peltirasian joka suorastaan kerää paskaa sisälle.

Meikäläisellä on jossain vaiheessa edessä sen kotelon uusiminen kun nykyiset alkaa olla aika gonahtaneita. Tuli tuossa mieleen että olisiko mahdollista tehdä jotenkin järkevämmällä tavalla tuo vai joutuuko kiltisti hitsaamaan uuden kotelon tuohon entisen tilalle?

Mieleen juolahti pari ratkaisumallia (joista kumpaakaan ei valitettavasti pysty toteuttamaan):
1. Jossain Bemarissa olen nähnyt jousen sisäpuolella olevan p.l.kumin.
2. MB 124:ssä p.l.kumi on jotenkin iskarin yhteydessä jos oikein muistan

Noh, noita kikkoja ei pysty käyttämään koska 123:ssa iskari on jousen sisällä . :hang: Kun rempan aika tuohon kohteeseen tulee niin mielelläni heittäisin mäkeen nuo roskien kerääjät, hitsaisin umpeen koko alueen ja asentaisin noi kumit jotenkin järkevämmin (ilman mitään kotelokikkailuja).
Onko joku täällä keksinyt jonkun muun (toteutettavissa olevan) järkevämmän tavan toteuttaa p.l.kumi W123:ssa?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nimimerkillä Jarski kirjoitteleva kaveri oli laittanut iskarien varteen w124 korin pohjaanlyöntikumit.Mulla ei oo omassa autossa niitä kumeja ollenkaan enkä kyllä ole kaivannutkaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

jari_w123 kirjoitti:Nimimerkillä Jarski kirjoitteleva kaveri oli laittanut iskarien varteen w124 korin pohjaanlyöntikumit.Mulla ei oo omassa autossa niitä kumeja ollenkaan enkä kyllä ole kaivannutkaan.
Tjaa, sinne siis todellakin mahtuu jotain jousen ja iskarin väliin.(???). Myyväänkö noita erikseen vai tuleeko 124-iskarien mukana? Jos tuohon ratkaisuun päätyy niin se ei liene sekään helppo, ehkä iskarien vaihdon yhteydessä (tms.) voisi olla järkevä toteuttaa mutta ei muuten kun joutuu varmaan purkamaan takakeltan alas...

Eikö sulle ole sitte katsuri ole valittanut noiden puutteesta? Mullakin puuttu toinen monta vuotta mutta siitä ei huomautettu koskaan. Muutama kk.sitten ruuvasin uuden siihen mistä puuttui ja totesin samalla että ne kotelot ei oo enään pitkäikäiset.

Ehkä Jarski kirjoittaa kohta tänne oman vastineensa (hope so!).
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kipsu kirjoitti:Ehkä Jarski kirjoittaa kohta tänne oman vastineensa (hope so!).
Kurkkaappa tänne: ruostekorjausvinkki
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ei niitä kyllä kannata kokonaan poistaakaan, ne on hyvä olla iskarien suojana. Omassa ne on taidettu hitsailla jo kertaalleen, mutta sillähän siitä pääsee (taas vuosiksi) eroon, laittaa vain paksummasta materiaalista.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ihan toimiva konsti on tosiaan ottaa vanhoista w124:n takaiskareista pohjaanlyöntikumit 123:een. Katsastuksessa mainitsin, että tässä mallissa on nykyään pohjaanlyöntikumit iskarin yläpäässä, katsastussetä sanoi että käy niinkin hyvin.

124:n iskareiden mukana tulevat tuollaiset aina uudet, eli jostain korjaamon takapihalta voisi löytää vanhat 124:n iskarit mistä ottaa nuo. Ovat siellä suojuksen alla piilossa nuo pohjaanlyöntikumit. 123:een noita asennettaessa täytyy vaan ottaa iskari irti.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

jarski kirjoitti:124:n iskareiden mukana tulevat tuollaiset aina uudet, eli jostain korjaamon takapihalta voisi löytää vanhat 124:n iskarit mistä ottaa nuo. Ovat siellä suojuksen alla piilossa nuo pohjaanlyöntikumit. 123:een noita asennettaessa täytyy vaan ottaa iskari irti.
OK, asennetaanko noi sitte iskarin ympärille jotenkin? Jääkö siihe paljoa väliä (iskarin ja jousen väliin)? Meikäläisellä kun on noi säädettävät ilmaiskarit niin siellä ei ole paljoa tilaa laitella mitään ylimääräistä (en ole tosin kokeillut).

Mikä siinä KYB-iskarin kanssa aiheutti em. virhetilanteen? Hajoaako alakohdan kiinnitys jos p.l.kumi joutuu ikäänkuin käyttöön (ajetaan kuoppaan)?
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

En tiedä miten on W124:n kumien laita, mutta esim. japanilaisissa se pohjaanlyöntikumi on iskunvaimentajan männän varren ympärillä oleva "kumiholkki"... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Just samallalailla on w124 kumitkin asennettu siihen iskarin varren ympärille.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Joo, paha paikka korjata, itse hitsailin kuskinpuolen kuntoon, kumi on nyt tosin vain toisella puolella, jos ees on pysynyt paikoillaan (lähtee ilmeisen helposti irti). Saisikohan tonne taakse vahvistettuja iskareita suoraan, joissa pohjaanlyöntikumi jo valmiina.. Tsemiä vaan jos hitsaamaan joutuu, melko hankalassa paikassa takasauma.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kipsu kirjoitti: OK, asennetaanko noi sitte iskarin ympärille jotenkin? Jääkö siihe paljoa väliä (iskarin ja jousen väliin)? Meikäläisellä kun on noi säädettävät ilmaiskarit niin siellä ei ole paljoa tilaa laitella mitään ylimääräistä (en ole tosin kokeillut).

Mikä siinä KYB-iskarin kanssa aiheutti em. virhetilanteen? Hajoaako alakohdan kiinnitys jos p.l.kumi joutuu ikäänkuin käyttöön (ajetaan kuoppaan)?
Joo, ne asennetaam iskarin männänvarren ympärille, ei iskarin rungon.
Ja alakohdan kiinnitys hajoaa KYB-iskareista monttuun ajettaessa vakkei sinne ole pohjaanlyöntikumejakaan laitettu :roll:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”