Automaatin öljyn vaihto + säätö

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Eissä
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2010 19:31

Automaatin öljyn vaihto + säätö

Viesti Kirjoittaja Eissä »

eli metästä löyty tollane w123 300D automaatilla.

Nyt automaatti toimii mut välillä on piiiiiiiiiiiiiitkä se vaihteen vaihto esim 2 vaihteelta kolmoselle.

Noita muita Topicceja lueskelin niin laatikkoa voi säätää, mut ei tahtonu noista selvitä.

venakopan päältä lähtee alipaine letkuja mutta kaikki letkut eivät edes mene mihinkään! joten olisko jollai kuvaa tai tietoo mihin niiden pitäis mennä?

Ja sitten se öljyn vaihto. eli mikä öljy? ATF dexron2 vai 3??
ja miten vaihto tapahtuu?

Öljyt ulos
öljypohja irti
suodatin vaihto
öljypohja takas
uudet öljyt mittatikun reiästä

mites pitääkö olla joku tietty vaihde päällä kun laatikkoa täyttää?
mites sen turbiinin tyhjennys/täyttö??

tulis kysymyksiä, toivottavasti myös vastauksia!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita lootaan drexon II ja päästä vanahat ölöpät pois turbiinista ja askista, molemmissa samankokonen tyhjennys tulpat 5mm kuusiokolo :wink:
pyöritä konetta myötäpäivään senverran, että turbiinin tyhjennysroppu tulee aivan ala asentoon ja auki, lirittele kaikki pois ja tuluppa kiinni uudella tiivisteellä ja kiristä se, sitten lootan öljypojan tyhjennys roppu auki ja tyhjäks, uus tiiviste ja roppu kiinni ja kiristys, sitten pohja pois ( huom. pohjaan jää sitten jonkin verran öljyä ettet suotta sotke ittees)
sitten suodatin pois ja uus tilalle ja kiristelet kiinnitys hilippeet, sitten vaan peset öjypohojan puhtaaks, laitat siihen uuven tiivisteen ja pistelet pohojan paikalleen, kiristä kiinnitys ruuvit mutta ei hirmu kireelle ettei pohjan uusi tiiviste mene halaki :arrow:
nonnii sitten kippaat mittatikun reijästä 3-4 litraa ölöppää sissään ja päräytät käymään P-päällä ja sellaat pykälät läpi ja sitten annat vaan koneen puksutella ja lisäät loput ölyt mitä jäi vajjaaks ölytilavuuesta 8)
no nyt ei tuu muuta miellen kun tikku paikalleen ja ajeleen :wink:
ainiin tarkista ettei vuua mistään :idea:
mikähä automaatti siinä mahtaa olla (tyyppi 722.xxx ?)
Eissä
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2010 19:31

Viesti Kirjoittaja Eissä »

mites tuo laatikon tunnistus. autohan on vm 81.

motonetistä näyttäis löytyvän.

täytyy huomenna kurkata auton alle et mikä ihmeen "neliöpohjalla" "T-pohja" ja "8-pohja"??
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Eissä kirjoitti:mites tuo laatikon tunnistus. autohan on vm 81.

motonetistä näyttäis löytyvän.

täytyy huomenna kurkata auton alle et mikä ihmeen "neliöpohjalla" "T-pohja" ja "8-pohja"??
no se neliö pohja on kaiketi sen vanahan laatikon pohjan muoto, mistä lähtee panjoliittimillä olevat lauhuttimen putket :wink:
T-pohja taitaa olla sellanen mikä laatikon takapäästä kattoen tiivisteen muoto muistuttaa t-kirjainta
ja 8-pohjan tiiviste taas muistuttaa kaheksan numeroo, tiivite kaiketi "hoikempi" keskikohalta
sulla on luultavasti se T-muotinen pohja
vaihteiston numeron löydät askin oikeelta puolelta (vänkärin) joka sijaitsee lootan keskikohilla aivan öljypohjan tiivisteen yläreunassa
nuilla kohe :wink:

Kuva
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Siinäpä tuli hyvät ohjeet jo laatikon öljyjen vaihtoon Touhottajalta. Mitä tulee sitten säätöhommaan niin dieselissähän tämä on vähän monimutkaisempaa kun alipaine käyrä pitää "luoda". Jos tuo enklannin kieli sujuu, niin tässä on hyvää tietoa: http://www.continentalimports.com/ser_ic20242.html

Periaatteessa, laatikon kyljestä (kuskin puolelta) säädetään vaihdon pehmeys. Oletettavasti vihreä painekello johon menee yksi (oletettavasti) musta alipaineletku.

Vaihtokohdat säätyvät joko bowden kaapelilla tai painetta muuttamalla tai molempia rukaamalla. En osaa tarkemmin sanoa kuinka 300D:ssä tämä homma hoituu - mulla on pumpun kyljessä paineen säätö (figure 1 tosta linkistä) jolla siis alipaineen taso säädetään. Bowden-kaapelilla (esim. figure 6) olen säädellyt täyskiihdytyksen vaihtokohdat (ja vaikuttaa se normiajoonkin).

Mersun loorassa on säätömahdollisuuksia :) joten kyllä sen saa kohdalleen kun viittii kokeilla eri vaihtareita. Jos sulla on alipaineletkut sekaisin niin kannattaa tietty ennen vaihteiston säätöä kattoa netistä diagrammi ja laittaa ne oikein kiinni.
W168, W202 ja W126
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”