Kytkimen ilmaus

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Vaihdoin työsylinterin. Ilmaus jarrunipan kautta ei onnistu. Mitäs muita konsteja tuohon ilmaamiseen on?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Paineilmaa vaan säiliöön. Yleensä laittanut pistoolilla siitä missä on kumihatut. Rättiä vaan tiivisteeksi väliin ja sitten painetta kunnolla. Ruuvi auki työsylinteristä laatikon kyljestä. Sitten, kun virrannut kunnolla läpi niin ruuvi kiinni. Jos tuntuu vielä löysältä niin polkee jonkun aikaa kytkintä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
keltsi
Viestit: 953
Liittynyt: 25.9.2007 20:03
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja keltsi »

letku jarrusatulasta kytkinsylinteriin ja sitte vaan poljet :wink:
mihinä kuhuna mies
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ei tartte muuta ku poljet vaan vaikka tuntus että usko loppuu mutta ilimaantuu se ku aikasa runkuttaa
kaiken minkä huollan myös korjaan!
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Hmph. Siis kun ei onnista, koska ilmeisesti elämän parhaat päivät ovat jarrunipalla jo takanapäin, ja kun sitä vähänkin raottaa, se puskee sieltä kierteestä nesteet.

Tajusin klo 00:30 että sehän ilmaantuu samalla konstilla ku jarrutkin, ja mulla on vielä siihen tarkoitukseen takaiskuventtiilillä oleva letku tallin hyllyllä :ttu:. Ei pitäs _ikinä_ tehhä mittään väsyneenä kun järki ei paljon juokse. Tänään uusi yritys.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Heavy kirjoitti:Paineilmaa vaan säiliöön. Yleensä laittanut pistoolilla siitä missä on kumihatut. Rättiä vaan tiivisteeksi väliin ja sitten painetta kunnolla. Ruuvi auki työsylinteristä laatikon kyljestä. Sitten, kun virrannut kunnolla läpi niin ruuvi kiinni. Jos tuntuu vielä löysältä niin polkee jonkun aikaa kytkintä.
Tätäkin passaa kokeilla jos ei tuo takaiskuventtiililetkupatentti anna tuloksia.
Kiitos!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos se kierre vuotaa, laita siihen vaseliiniä se auttaa aika paljon siihen vaivaan :wink: ja ilmatessa polje harvakseen eikä nopeita polkimen nostoja että kerkee imasee sylinteriin kunnon täytön :lol:
jos ei takaiskua, aina ensin ilma ruuvi kiinni ja sitten vasta poljin ylös :shock: pidä säiliö täynnä :idea:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos ei jarrusatulakikka onnistu, niin helppo tapa on myös tippakannu. Eli tippakannun letku työsylinterin nippaan, ja siitä sitten painellaan jonkun aikaa, niin ilmat on poissa.
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Ruiskulla ennen remonttia ruiskulla kytkinnestettä pois ja työsylinterin vaihdon jälkeen saman verran uutta nestettä tilalle .
Ruiskusta letku työsylinterin ilmausruuviin ja nesteet sisälle sitä kautta .
Tosin ruisku pitää olla kookas ,mutta toinii.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ei onnistu
- takaiskuventtiililetkulla
- paineilmalla jarrunestesäiliön kautta
- piiitkällä jarrunestepulloon laitetulla letkulla

Uuden sylinterin ilmausnippa falskasi juuresta heti kun raotinkaan sitä. Vaihdoin vanhasta sylinteristä siihen nipan, vuoto lakkasi, mutta ilmaus ei vieläkään onnistu.

Kytkinpoljin on ihan veltto. Nestettäkään ei oikein tunnu tulevan letkua pitkin vaikka miten pumppaisi. Voiko olla, että pääsylinteristä on mennyt jotain rikki?

edit: eppäilivät toisaalla että tuo takaiskuventtiilihässäkkä tahi yläkautta ilmaaminen ei välttämäti kytkimen ilmaamisessa toimi. Tiijä sitten miks? No, kokeillaan sitten toisella konstilla.
Viimeksi muokannut boogieman, 18.11.2011 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

se ilmautuu itsekseen kun jaksat polkea pidät nipat kiinni ja katot välillä että neste riittää säiliössä kovaa polkemista vain
kaiken minkä huollan myös korjaan!
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

lowmans kirjoitti:se ilmautuu itsekseen kun jaksat polkea pidät nipat kiinni ja katot välillä että neste riittää säiliössä kovaa polkemista vain
Nipat kiinni?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä taitaa mennä pääsylinterin vaihoks uuteen, taijat päästä kaikista helepommalla sillai :lol:
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

touhottaja kirjoitti:kyllä taitaa mennä pääsylinterin vaihoks uuteen, taijat päästä kaikista helepommalla sillai :lol:
Eipähän tuo ois kun toiset 30 eur sekään. Poljin on kaikista ilmauskonsteista huolimatta tosiaan ihan lörppä.

Eikä se työsylinterikään vuoda tms., käytin sen jo ruuvipenkissä ja ihmettelin että tännekö se vika on mennyt piiloon.

Kokeilen vielä tuon öljykannulla vastavirtaan pumppaamisen. Jos se ei auta, ni vaihdetaan pääsylkkäkin. Kyllä ne vikapaikat kohta loppuu :D
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

boogieman kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:kyllä taitaa mennä pääsylinterin vaihoks uuteen, taijat päästä kaikista helepommalla sillai :lol:
Eipähän tuo ois kun toiset 30 eur sekään. Poljin on kaikista ilmauskonsteista huolimatta tosiaan ihan lörppä.

Eikä se työsylinterikään vuoda tms., käytin sen jo ruuvipenkissä ja ihmettelin että tännekö se vika on mennyt piiloon.

Kokeilen vielä tuon öljykannulla vastavirtaan pumppaamisen. Jos se ei auta, ni vaihdetaan pääsylkkäkin. Kyllä ne vikapaikat kohta loppuu :D
vaikka sää ny saisit sen jollakin iliveellä ilimattua, se kumminki kyykistyy hetken ajan kuluttua, että ei oikein kannattas muutaman kympin tautta konttia monesti kytkimen ilimauksen kanssa :wink: ja onhan se tietysti mys toiminta varmempi kun uusii molemmat sylinterit :idea:
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ite vaihoin 124 seen molemmat sylinterit eikä ilmautunu millään konstilla muuten ku polkemalla vain kärsivällisesti muutaman oluen ja tupakin verran ja juu-u nipat kiinni
kaiken minkä huollan myös korjaan!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo, määkin vaihoin Sivosen 123:seen molemmat kytkin sylinterit ja muutamalla polokasulla ilimaantu :shock:
Avatar
PTracing
Viestit: 479
Liittynyt: 22.1.2008 17:11

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jo on kumma jos ei paineilma nestesäiliöön auta! Laskee vain reilusti nestettä läpi paineilman kans ja sitten ilmausruuvi nopealla tahdilla kiinni!
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

PTracing kirjoitti:Jo on kumma jos ei paineilma nestesäiliöön auta! Laskee vain reilusti nestettä läpi paineilman kans ja sitten ilmausruuvi nopealla tahdilla kiinni!
Ei auta ei. Ulos tulee kuplatonta nestettä, ja vaikka laitan ilmausruuvin kiinni samalla kun nestesäiliössä on paine, kytkin ei siitään tokene.

Vaihdan sen pääsylinterin ja jatkan ilmausta sitten.
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Itsekkin olen ilmannu merssuista kytkimen aina pelkällä polkemisella. Välillä nopeammin ja välillä hitaammin. W111 mersussa tuntu että ee lähet ilmat ikinä, alko olla jalatki niin hellänä että piti välillä käsillä painella poljinta mutta kyllä se siitä sitte alko skulaamaan 8)
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

kerosiini kirjoitti:Itsekkin olen ilmannu merssuista kytkimen aina pelkällä polkemisella. Välillä nopeammin ja välillä hitaammin. W111 mersussa tuntu että ee lähet ilmat ikinä, alko olla jalatki niin hellänä että piti välillä käsillä painella poljinta mutta kyllä se siitä sitte alko skulaamaan 8)
Hoh. Siinä on jo saanu polokee.

Tuossapa se polkeminen ei ees onnista ku polin lusahtaa sinne pohjaan, ja siellä on, kunnes käsin avittaa sen ylös.

Pääsylinteri on ke tai to noudettavissa, loppuviikosta siis remontoidaan.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Vaihdoin pääsylinterin. Laitoin työsylinterin ilmausruuvin kierteisiin kierreteippiä. Laitoin ilmausruuviin kiinni pitkän, ohuen letkun, jonka paikallaanpysymisen varmistin nippusiteellä. Letkun toisen pään laitoin napakasti uuden, puhtaan, jarrunesteellä täytetyn öljykannun (Biltemasta, 500 ml malli) nokan päälle. Avasin ilmausruuvia puoli kierrosta, avasin jarrunestesäiliön korkin ja aloin pumppaamaan. Ilmakuplat pulputtelivat iloisesti säiliössä. Kun kuplien tulo lakkasi, suljin ilmausruuvin.

Polkimessa oli jälleen vaste.

Ehkäpä huomenna saan taas auton ajoon.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Toimii. Ainakin paremmin kuin aiemmin. Vielä se puree melko alhaalla kiinni, eli ilmaa taitaa vielä olla vähän järjestelmässä, mutta jospa se sieltä lähtisi poljinta pumppaamalla. Vaihteet kuitenkin menee rutisematta päälle!

Pienenä sivujuonteena jarrut pitää ilmata. Aiemman kytkimenilmauskokeilun myötä etupiiriin pääsi vähän ilmaa ja poljintuntuma on pehmeähkö :D
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

helpoin se sillä jarrulla on ilmata kytkin,samalla ilmaantuu jarruki.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

laineracing kirjoitti:helpoin se sillä jarrulla on ilmata kytkin,samalla ilmaantuu jarruki.
Enpä kehtoo ruveta ennee puljaamaan. Kerta kytkin ilimaantuu pelkällä polkimen painelulla (kuten aiemmin opastettu) ja jarruista selviää ilmaamalla tuon apukuskin puoleisen etunurkan, niin suottapa tässä enempätä suhraamaan. Selviää yhden ilmaruuvin avauksella! Mikä säästö!

Kiitokset kaikille neuvojille.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

niiin mutta sillain se ois kannattanu alunperinkin tehdä,ei tarvis puljata...
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

laineracing kirjoitti:niiin mutta sillain se ois kannattanu alunperinkin tehdä,ei tarvis puljata...
Jos oisit etes ketjun ensimmäisen viestin lukenut, niin tietäisit, että tämä konsti ei toiminut :kuningasajatus:

(joskin osoittautui että syynä oli kierteistä vuotava ilmausnippa sekä työsylinterissä että jarrussa)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

boogieman kirjoitti:
laineracing kirjoitti:niiin mutta sillain se ois kannattanu alunperinkin tehdä,ei tarvis puljata...
Jos oisit etes ketjun ensimmäisen viestin lukenut, niin tietäisit, että tämä konsti ei toiminut :kuningasajatus:

(joskin osoittautui että syynä oli kierteistä vuotava ilmausnippa sekä työsylinterissä että jarrussa)
Kyllä mä sen luin ja ihmettelin vaan...ite oon jotain kymmeniä kymmeniä ilmannu sillai eikä ropleemia.....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”