W123 automaattivaihteiston tyyppi ja tietoa.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

W123 automaattivaihteiston tyyppi ja tietoa.

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Elikkäs, onko W123:sen automaattivaihteistoa vain yhtä tyyppiä?
Kuinka sellainen kestää käytössä, onko kallis korjata jos ongelmia tulee?
Haulla ei löytynyt oikeastaan mitään järkevää...
Onko automaattivaihteiseen autoon moottorin vaihtaminen, 4syl-->5syl. onko mimmonen homma?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Alipaineohjaus tuli automaatteihin 9/-79 (OM617) ja 2/-79 (OM615-616). Kuitenkin automaattia on ollut kahta tyyppiä. Uudempi parannettu laatikko jossa on juurikin karsittu noita turhia alipainetivoleita tuli loppu vuodesta 83. 4- ja 5-sylinterisissä on eri laatikot. Yleisesti automaatit kestää hyvin kunhan vaihtaa automaattiöljyt ja suotimen 60 tkm välein ja huolehtii säädöistä niin ettei laatikko pääse missään vaiheessa luistamaan. Korjaaminen on useissa tapauksissa sen verran hintavaa että kannattaa jo istuttaa terve vastaava aski tilalle.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hmm.. Mulla on vm.78 kakskasikymppisen ässän loota omassa autossa. Kyllä sinne joku alipaineletku menee. :shock: Onkos sitten bensassa ja nokivasarassa ollut eri lootat? Vaiko ässässä eri loota?

Mikäs se tyyppi olikaan... 722.1? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7110
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

722.1 M110:n perässä? :shock: Tuo 722.1 on mitoitettu muistaakseni reilusti alle 200nm väännöille.. Ei tule kestämään. Ainaki w126sen 280ssä on 722.3. Kestää vakiona noin 400-450nm

Tuota 722.1 olen tavannut lähinnä OM615 ja 616:sen perässä.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sielläkös se tyyppi lukee lootan oikeassa poskessa? Eikös se 722.3 ole se kestävämpi loota, ja 722.4 se haperompi? Pitää kyllä tarkistaa mikä tuo oikein on.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7110
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

joo 722.3 on se kestävämpi. 722.4sta ei minun tietääkseni ole edes 123siin saanut. (vain w124). 722.1 on sitten se pienin loova. Jota ei taas ole w123sen jlk käytetty missään. (ehkä jossakin g-mallissa 240D:ssä :D )

Mallejahan on muitakin mutta ei oleellisia tässä jutussa :D

maksimiväännöt menee jotenkin näin.
722.1 ~180nm
722.4 ~200nm Näissä on startti kuskinpuolella.
722.3 ~400nm Vanhemmissa startti oikealla. uudemissa vasemmalla. (w124)

722.3 on myös kasikoneitten perässä. Isommalla turbiinikopalla.
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Hmm... 280 E:ssä on ollut kyllä 722.1 laatikko kunnes 722.3 korvasi sen joskus -82.

Viilauksena 722.1 laatikot on mitoitettu 250 Nm väännölle.

Ainakin 300 D:n automaatti on n. elokuusta -83 lähtien 722.405 ja tietty apparin puolisin startein
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7110
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Aina sitä oppii uutta. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”