KOLMIvaihteinen automaattilaatikko???

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

KOLMIvaihteinen automaattilaatikko???

Viesti Kirjoittaja namnam »

Nyt tuli kysymys: vuoden 1983 w123 farmari bensa 2 l automaatti: myyjä sanoi useaan kertaan, että se on KOLMIvaihteinen! Miten niin? Mistä sen näkee?

Rekisteriotteessa näkyisi olevan 5-vaihteinen...

Kävin w123klubin sivuilla katselemassa teknisiä tietoja taulukoista.

Voi pyhä jysäys - siis kaikkea mulle voi syöttää!

Miten se asia nyt on?
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ajamallahan se selviää, monta pykälää sieltä löytyy. :D
(En ole perehtynyt 80-luvun mersujen automaatti-vaihteistoihin, mutta rohkenisin epäillä ettei laatikko ole ainakaan viisi-vaihteinen... :roll: )
BMW 318d -09
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mikäli autossa on tehtaalla asennetut osat paikallaan niin automaattivaihteiston pitäisi olla 4-vaihteinen.

Joissakin mersuissa on automaattivaihteisto säädetty tehtaalla niin että auto lähtee normaalisti liikkeelle 2-vaihteella. Eli 1-2 vaihtokohta jää pois jolloin vaihdemäärä vaikuttaa liian pieneltä. Kaasu täysin pohjassa lähdettäessä nuokin automaattivaihteiset singahtavat paikaltaan 1-vaihde päällä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

No kun se nyt on sitten ensimmäinen oma automaatti, niin koko ajan on ajaessa löytynyt TARPEEKSI vaihteita. Moottoritiellä vaihtaa ylöspäin niin paljon kuin tarvitaan, eikä huuda. Kierroslukumittari näyttää ihan samoja lukemia kuin manuaali-Mondeon eri nopeuksissa.

Voi että minä sitten osaan olla tyhmä...

Mutta ONKO mahdollista, että MB:llä olisi vuonna 1983 ollut tuotannossa w123 kolmivaihteisella automaattilaatikolla?
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

namnam kirjoitti:Mutta ONKO mahdollista, että MB:llä olisi vuonna 1983 ollut tuotannossa w123 kolmivaihteisella automaattilaatikolla?
Ei ole... Mersun automaatit on olleet 4 vaihteisia 50-luvun lopulta asti...
Näin kylmiltään en muista että onko W123:ssa samanlainen kaavio kuin W124:ssä eli P-R-N-D-3-2 ja valitsinnappi kepin vieressä E-S? Mutta ainaki mitä mie olen ajanu W124 automaateilla (W123 automaateista ei ole omakohtaista kokemusta lainkaan) niin laatikon ollessa D asennossa ja ohjelmavalitsin E asennossa niin lähtee aina kakkosella, lähtee myös kakkosella kepin ollessa 3 asennossa ja nappulan E:ssä. Ja kerran kokeilin niin laatikko D:llä ja nappula S:llä lähti ykkösellä ko polkasi kaasun pohjaan.
Luulisin että 123 toimii samoin...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Valitsin näyttää tältä: P-R-N-D-S-L
ei lisänappeja.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Hamis »

Voiskohan olla, että kepin ollessa S-asennossa lähtee 1.vaihteella liikkeelle.... :?: Näin ainaki tuntu kun ajelin isän C123:lla.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

namnam kirjoitti:Mutta ONKO mahdollista, että MB:llä olisi vuonna 1983 ollut tuotannossa w123 kolmivaihteisella automaattilaatikolla?
Kaikkihan on periaatteessa mahdollista, mutta 99% varmuudella ei.

MB valmisti 70-luvulla 3-vaihteista automaattilaatikkoa isoihin V8-moottoreilla varustettuihin S- ja SL/SLC-malleihin, mutta kaikki 123-korisissa malleissa käytetyt automaatit ovat 4-vaihteisia, joko tyyppiä 722.1 (W 4 B 025), 722.3 (W 4 A 040) ja mahdollisesti valmistuksen loppuvaiheissa on käytettty myös tyyppiä 722.4 (W 4 A 020).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Hamis kirjoitti:Voiskohan olla, että kepin ollessa S-asennossa lähtee 1.vaihteella liikkeelle.... :?: Näin ainaki tuntu kun ajelin isän C123:lla.


Alkaa valjeta. Oliskohan tuo ollut myyjältä (siis entinen mersunomistaja nyt) liian vaikeata selittää naiselle?

En muuten kiukuttelisi, mutta kun tuo sama ihminen on ennenkin tehnyt tällä asenteella töitä ja kauppaa...

Kiitos kaikille vastaajille, olette kilttejä, kun tyhmiin kysymyksiini jaksatte vastata.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikös tuo oo periaatteessa vaan hyvä juttu että vaihteita olikin neljä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Kyllä! Odotettu tulos, siltähän se tuntuikin, korvalla.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä se nelivaihteinen on ja sulla on luultavasti laatikko 722.1 jos lauhuttimen putket lähtee öljypohjasta , 722.4 jos putket lähtee lootan sivuilta :roll:
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

No hyvä. Kiitos. Huomenna tuo selvinnee, mistä putket lähtee.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Itellä kun joskus oli sellainen W123 300d, se oli normaaliajossa kolmivaihteinen mutta paikaltaan lähtiessä kun survasi kaasu aivan pohjaan löytyi vielä yksi pienempi vaihde laatikosta eli todellisuudessa neliportainen, niinkuin vanhat mersut käytännössä on kaikki.
Avatar
giisseli
Viestit: 94
Liittynyt: 31.8.2007 23:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Kyllä se nelivaihteinen todennäköisesti on, mutta harvoin tarjoaa sitä ykköstä liikkeelle lähdössä.. esim. mäkilähtö, kaasupohjaan.

Ja tuosta kaaviosta, eikös S vaihda enintään kolmoselle ja L enintään kakkoselle.
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Kyllä, juuri näin on. Se selvisi käsikirjasta.
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”