W123 laatikoista..?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

W123 laatikoista..?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

No niin, Homma on sellaanen, että sattuu tallista löytymään nämä:
http://i128.photobucket.com/albums/p166 ... atikot.jpg
Vasemman puoleinen on -78 4-vaihteinen ja oikia -85 4-vaihteinen. Tuohon -78 laatikkoon mulla ei oo mittari vaijeria ja toiseen on. Käykö -85 laatikosta vaijeri tuohon -78iin. Kuva: http://i128.photobucket.com/albums/p166 ... tikot3.jpg

Ja toinen juttu, passaako -85 laatikko -78 koneen perään?

Ps. Eikö oo viimesen päälle hyvä, lämmin ja suojanen talli?: :lol:
http://i128.photobucket.com/albums/p166 ... talli2.jpg
http://i128.photobucket.com/albums/p166 ... talli3.jpg

Tuolla kopalla saattaa heltyä muutes reikä-klubin jäsenyys! :shock:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vanhemman valurauta laatikon yhteydessä on käytetty lattapäistä vaijeria kun taas uudemman laatikon yhteydessä on neliöpäinen vaijeri.Törmäsin aikoinaan aivan samaan ongelmaan keväällä 2004 jolloin vaihdoin omaan autooni 200D koneen tilalle 300D koneen.Neliöpäinen vaijeri käy kyllä laatikkoon jossa pitäisi olla lattapäinen vaijeri(neliö sopii juuri siihen lattapää vaijerin uraan laatikossa).300D koneen kans on käytetty koko mallisarjan nelivaihteista valurauta lootaa.Tuo alumiini loota joka sulla on ei sovi suoraan tuohon 300D koneeseen jos et vaiha siitä kaks satasesta sitä vauhtipyörän takana olevaa alumiini levyä.Muutaman pultin reiät eivät sovi kohilleen ja lisäksi et löydä valmiita vaihdevipuja siihen alumiini laatikkoon 300D koneelle sopivia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tuo vanahempi laatikko peruuttaessa jurnuttaa vienosti.
Oikiasti niin isosti että tekkee pahhaa peruuttaa! :evil:
Aattelimpa vaanen että oisko siittä pakkirattaan aksilan laakeri ottannu ihteesä..? Onko se paha homma vaihtaa?
:oops:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pakkipyörän liukulaakeri ei helpolla antaudu tosin kaikki on tietenkin mahdollista.Pakkipyörien tai laakerien vaihto on helppo homma tuohon nelivaihteiseen lootaan kunhan ensin väsää työkalun jolla saa kardaanin laipan mutterin irti.Voithan tietysti käyttää sitä alumiini lootaakin mutta vivustot joudut silloin tekemään itse joka sekään ei kovin paha homma oo.Sami R:llä on tuommonen yhistelmä jossa on 300D kone ja alumiini loota siltä voit varmaankin kysellä miten homma toimii.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mistäs päin nyt tuulee kun pistin vaihevivut taas kerran paikalleen, ja nyt toimii het niin tahkiasti kepin liikkeet että oikein ärsyttää!
Ku otin suuren viisauen sokaisemana laatikosta irti ne vivut jotka tullee pooreilla niihin aksilan päihin, ja nyt en saa ennään oikein takasi niitä! :evil:
Mää sain ne niin, että tuntus 1 ja 2, 3 ja 4 menevän hiukan tahkiasti, mutta pakki onki yhtäkkiä takana kakkosen vieressä! :ttu:
Miten voi olla mahollista?! Onko jollaki jotain kaaviokuvaa tai aitua kuvaa nuista vivuista?

Niin ja laatikko on 4 vaihteinen valulaatikko.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sulla on varmaan menny väärinpäin se keskimmäinen eli pakin vipu laatikonkyljessä.Samasta syystä voi vivut ottaa toisiinsa kiinni ja takertelu saattaa johtua siitä.Ne vivut pitää olla kaikki niinpäin että ne silmukat on ylöspäin.Jossain korjausoppaassa olen nähnyt kuvan missä oli annettu mitat vipujen silmukoiden etäisyyksistä verrattuna kytkinkopan saumaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jari_w123 kirjoitti:Sulla on varmaan menny väärinpäin se keskimmäinen eli pakin vipu laatikonkyljessä.Samasta syystä voi vivut ottaa toisiinsa kiinni ja takertelu saattaa johtua siitä.Ne vivut pitää olla kaikki niinpäin että ne silmukat on ylöspäin.
Ookko varma että silimukat kaikki pitäs olla ylöspäin?
Se aksila, joka on taaimmaisena, siihen laitoin sen silimukan alakautta.
Keskimmäinen, siis pakki, tullee yläkautta.
Ja se joka on etummaisena, sinne vein yläkautta.
Nyt ne vaihteet mennee päälle ja pakki löytyy oikiasta paikasta, mutta silti keppi on jotenki jännän tuntone. :?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos kyse on valurauta nelivaihteisesta niin silmukat pitää olla ylöspäin mutta jos on alumiini loota niin taaimmainen on tosiaan alaspäin muistaakseni.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä kyseessä on valurauta nelonen! :?

Pittääkö tuota käyttää sen verran että asia seleviää. Tai sitte mennä heti auton alle, ja teherä asia niin ku sanot ja olla tyytyväinen! :lol:

Tämän vuojen aikana jokainen opittu asia projektissa on tapahtunu kantapään kautta! :evil:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mites tuota ookko tienny tai huomannu että se shifterikin on erilainen alu ja valu laatikollisissa?Mulla meinas olla aikoinaan ongelmia sen kans kun en tiennyt ja sitten ihmettelin että miks mikään ei sovi vaikka loota ja vivut on 300D:stä otettu.Vaan sitten huomasin että olis pitäny se shifterikin vaihtaa koska ovat erilaisia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tuota... shifteri? :oops:
Tarkottaako vaihe keppiä vai...?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JuhoL kirjoitti:Tuota... shifteri? :oops:
Tarkottaako vaihe keppiä vai...?
Shifteri on se ns. vaihdekepin pohja. Eli siihen ruuvataan kiinni itse vaihdekeppi ja siihen tulevat myös kiinni vaihdevivut auton alla. Se systeemi siinä kardaanitunnelin päällä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Aaai se!
Onkohan se kuin iljettävä vaihtaa?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei oo paha homma ollenkaan vaan se tapahtuu niin että vivut irti auton alta,konsolin suojalevy irti vaihdekepin ympäriltä ja neljä ruuvia sekä pakkivalon sähköjohto irti niin shifterin saa nostettua pois.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”