Kaasarin säädöt

Vastaa Viestiin
HeikkiW123
Viestit: 11
Liittynyt: 14.12.2007 15:35
Paikkakunta: Lahti

Kaasarin säädöt

Viesti Kirjoittaja HeikkiW123 »

Yritin säätää seosta tossa Strombergin 175 cd:ssä. Unohtu tietenkin merkitä alkuperäiset kohdat, joten nythän ne säädöt on aivan miten sattuu. Eli ei edes käynnisty. Onko olemassa jotain perussäätöjä tuolle kaasarille, joilla saisin tuon edes käyntiin?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tervetuloa Meselle, Heikki. :D

Sehän noissa kaasareissa kannattaisi pitää mielessä, että säädöt ei itsestään pyöri mihinkään. Monesti käyntihäiriöitä silti koitetaan korjata säätämällä kaasaria.

Minulla ei ole mitään suuntaa-antavaa neuvoa ruuvin asennolle, mutta työläämpi tapa löytyy kyllä: Ruuvaa säätöruuvi kiinni ja koita startata. Jos ei lähde, niin ruuvaa kierros aukipäin ja koita uudelleen. Taas kierros auki ja uusi yritys jne... Pitäs sen joskus lähteä.

Irrottele tulppia välillä ja katso kastuuko. Jos kastuu, niin kuivaa ne ja jatka ruuvailua.

Sitten kun lähtee käyntiin, niin aja korjaamolle ja käske säätää kohalleen.

edit: tulipa vielä mieleen, että uusilla tulpilla lähtee paremmin käyntiin, vaikka seokset olisikin vähän mehtässä. Ja liian rikas seos karstoittaa tulpat nopeasti.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HeikkiW123
Viestit: 11
Liittynyt: 14.12.2007 15:35
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja HeikkiW123 »

Kiitos ohjeesta, sain käyntiin. Mutta mutta mitenkäs saan tyhjäkäynnin säädettyä, kun N:lläkin pyrkii lähtemään eteenpäin ja P:llä ei nosta juurikaan kierroksia? Onko tuohon N:llä liikkumiseen jotain säätöä?, tuntuu että loota jarraa jopa tyhjäkäynnillä. Pysyy siis normaalisti paikallaan N:llä, mutta kaasua painettaessa lähtee liikkumaan.
HeikkiW123
Viestit: 11
Liittynyt: 14.12.2007 15:35
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja HeikkiW123 »

Vinkkejä kaivataan. Nyt mese lähtee kyllä käyntiin, mutta kierrokset ei nouse. Eli en saa tyhjäkäyntiäkään säädettyä, kun kaasun asento ei vaikuta kierroksiin :shock: . Helvetin kuumaksi kun käyttää tyhjäkäynnillä, niin jossain vaiheessa kierroksia saa vähän lisää.
Olen yrittänyt tuota seosta säätää sekä solenoidista, että neulasta, mutta suurta efektiä en ole havainnut. Eikös tyhjäkäynnin seokseen vaikuta se solenoidin pyöritys ja kierroksille sitten se neulan säätö?
Kun olen etsinyt apua palstoilta eri maista, niin kaikki keskustelu on pöyrinyt hieman erilaisten, samanmerkkisten ja tyyppisten, kaasareitten ympärillä. Tuo autoni on tuotu ruotsista, W123 230 -78, jos sillä on merkitystä.
Kuinkahan montaa erilaista strombergin/ pierburgin 175 cd:tä ne on oikee käyttänyt näissä? Tässä on se keltainen korkki keskellä, mutta ei niin iso kuin joissain kuvissa olen nähnyt, ja tässä on erillinen kansi säiliöineen ennen sitä tilaa, missä se kalvo on.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkohan siinä vaimentimessa öljyä :?:
HeikkiW123
Viestit: 11
Liittynyt: 14.12.2007 15:35
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja HeikkiW123 »

kyllä on atf:ää.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Onko kalvo ehjä?

Niin, eipä tuossa käytännössä ole montaakaan eri säätökohdetta, kun perusidean mukaan suurin osa polttoaineesta tulee sen neulan säätämänä...

Neulan vastinosan (tai mikä se nyt on mihin tuo neula uppoaa, ja mistä bensa virtaa) korkeudella säädetään melko pitkälti sekä ajo- että tyhjäkäyntiseos. Ja jos se kaasuläpän akseli on kovinkin väljä, niin on melko turhaa käyttää aikaansa koko mutikan säätöön, meinaan sen kautta imetty ilma sekoittaa tuon kaasarin melkoisen hyvin... :lol:

Tuolla niitä on ohjeita tuohonkin kaasuttimeen. :wink:

P.S.
Oliko se hidastinöljyn täyttökorkki sen kannen sivussa? Jos on, niin sieltä kaasarin alta löytynee se solenoidi... Sitä kiertämällä vaikutetaan sen kaasarin neulaa vastaavan vastinosan korkeuteen, eli siitä säädetään sekä ajo- että tyhjäkäyntiseos. (Siinä voi olla sellainen muovinen sinetti sen mutterin päällä)

Toisessa versiossa se solenoidi on siinä imusarjassa (kaasarilta tulee semmoinen paksumpi letku siihen kylkeen), ja kaasarin alla on 8mm pultti. Tuolla pultilla säädetään samoin sekä tyhjäkäynti- että ajoseos.

Näissähän ei ole erikseen mitään tyhjäkäyntipiiriä (lisäilmapiiri oli joskus, mutta jo mersun tehtaalla oli annettu ohjeeksi kiertää se lisäilma kiinni...), vaan sekin soppa tulee neulan kautta.
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
HeikkiW123
Viestit: 11
Liittynyt: 14.12.2007 15:35
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja HeikkiW123 »

Juu, kalvo on uusi ja ehjä.

Kiitoksia linkistä, tuollaisia hyviä ohjeita olenkin tässä jo jonkinaikaa etsinyt.

Tiedä sitten onko tuo kaasari joskus kasattu parista erilaisesta kaasarista, kun tuossa on se täyttökorkki keskellä ja silti solenoidi pohjassa. :) Hmm, ettei olisi solenoidi myös siinä imusarjassa. Johtoa ei tietenkään mene kumpaakaan. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”