mitä eroa 300 turbo- ja vapaastihengittävässä?

Vastaa Viestiin
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

mitä eroa 300 turbo- ja vapaastihengittävässä?

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

kuulemma ihan eri moottori? ei se ulospäin ainakaan erilaiselta näytä :shock: sen tiedän ainakin että syöttöpumpussa on jotain eroavaisuuksia.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Erilaiset männät ja kanget. Erilainen öljypumppu, Turbon lohkossa mäntien jäähdytykseen öljyruiskut. Pakoventtiilit? Kiertokankien laakerit.

Tuossa nyt ainakin joitakin eroja. :D
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saattaa olla helpompi luetella yhteiset osat noissa moottoreissa. Ne on todellakin eri moottorit. Mikan listalle tiedän lisätä ainakin nokka-akselin ja esikammiot.

Turbokonetta ei aikanaan saanut kuin harvoihin malleihin. Turbodieseleitä ei tainnut olla kuin 300TDT, 300SD, 300DDL ja 300CD. Kalliita, malliston huippumalleja kaikki. Perusteluna menettelylle oli mahdollisuus tuottaa vain rajallinen määrä turbokoneita. Olisikohan pullonkaula ollut nimenomaan lohkojen tuotannossa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Esikammiot.

Koneen ympäriltä tulee mieleen vaikka erilainen syyläri, öljynkierto (suodattimelta öljynjäähdyttimeen, ahtimen öljylinjat).

Edit. Perttu kerkes väliin. :D
Tää on ihan kohta valmis.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

tunnistaako tuota turbon lohkoa ulkoisesti muuten kuin numerolla. osaako joku tulkita numeroa? voin sen antaa jahka löydän.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

nokivasara kirjoitti:tunnistaako tuota turbon lohkoa ulkoisesti muuten kuin numerolla. osaako joku tulkita numeroa? voin sen antaa jahka löydän.
Tässä vielä muutama ulkoinen eroavuus. Venakopan pokkaus sivussa on erilainen turbokoneessa. Sitten syöttöpumppu on erilainen. Sitten koneen oikealla puolella edestä katsottuna ei ole sitä pultinpäätä näkyvissä joka vaparissa on, koska turbokoneessa on ketju välitteinen öljypumppu. Öljypohja on myös erilainen. Niin ja laturissa on tuplahihnat. Turbokoneen numeroita ovat ainakin 950 ja 952.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

nokivasara kirjoitti:tunnistaako tuota turbon lohkoa ulkoisesti muuten kuin numerolla. osaako joku tulkita numeroa? voin sen antaa jahka löydän.
Eikös siinä pitäis olla turbon öljyn lähtö/paluu ihan silleen helposti havaittava ero,vai onko noissa vanhemmissa eritavalla?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
mese63
Viestit: 44
Liittynyt: 13.12.2006 17:18

turbo kone

Viesti Kirjoittaja mese63 »

niin ja osien hinta erot on huimat, tein turbo koneeseen remontin oisko ollu vuosi -99 silloin männät maksoi 2000mk/kpl. ps.löytyis yksi uusi turbo koneen täydellinen mäntä tais olla ekaa ylikokoa.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kilander kirjoitti:Eikös siinä pitäis olla turbon öljyn lähtö/paluu ihan silleen helposti havaittava ero,vai onko noissa vanhemmissa eritavalla?
Tuossa koneessa lähtö on siellä putsarinjalassa takapuolella. Paluu on sitten öljypohjaan. Mutta sen lohkon tosiaan tunnistaa siitä, että onko siinä sitä öljympun akselin juttua näkyvissa lohkon etupäässä syöttöpumpun puolella. Vaparissa näkyy sellaisessa kolossa pultin pää ja turbokoneessa se kohta on sileä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Turbon ja vaparin veivinlaakerit ovat samanlaisia :!: .Ainakin päällisinpuolin jos ei ole materiaali eroja.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heavy kirjoitti:
nokivasara kirjoitti:tunnistaako tuota turbon lohkoa ulkoisesti muuten kuin numerolla. osaako joku tulkita numeroa? voin sen antaa jahka löydän.
Turbokoneen numeroita ovat ainakin 950 ja 952.
Sekä 617.951
jari_w123 kirjoitti: Turbon ja vaparin veivinlaakerit ovat samanlaisia .Ainakin päällisinpuolin jos ei ole materiaali eroja.
Mitämitä ? eikö Turpon veiveistä puutu ööliröörit ja näin ollen laakerissakin reikä puuttuu :?: :roll:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... OM617A.jpg

Nimim. aattelimpa soittaa yhelle tutulle josko löytyis turpokone :roll: :roll: :roll: 8) :oops: :lol:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Turbon veiveistä puuttuu öljyreiät ja niin puuttuu vaparin veiveistäkin.Näin ollen ei laakereissakaan tarvita öljyreikiä :!: .Männäntapin voitelu tapahtuu tässä vanhemmassa koneessa roiskevoiteluna joten riittävästä öljynmäärästä on syytä huolehtia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

mese63 kirjoitti:niin ja osien hinta erot on huimat, tein turbo koneeseen remontin oisko ollu vuosi -99 silloin männät maksoi 2000mk/kpl. ps.löytyis yksi uusi turbo koneen täydellinen mäntä tais olla ekaa ylikokoa.
Joudutiko pakoventtiileitä uusimaan? Tuli vain mieleen, että oliko niillä minkä verran hintaa? Oliko pahastikin kulunut tämä kone johon teit remontin, paljonko oli kilometrejä takana?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
mese63
Viestit: 44
Liittynyt: 13.12.2006 17:18

Viesti Kirjoittaja mese63 »

muistaakseni venttiileitä ei tarvnnu laittaa,autolla oliajettu sillon 460000km,siitä hajos ykköspytyn mäntä ja naarmutti sylinterin aika pahasti,porautin sylinterin ja ylikoko mäntä ykköpyttyyn ,muihin entiset männät,uudet laakerit ym. pientä. joku epäili että kestääkö,itse ajoin vuoden hyvin pelasi.olen kuullut pari muutakin tapausta turbosta että ykköspytyn mäntä on mennyt.
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

tuossa joku sanoi venakopassa olevan joku eri pokkaus. mutta kai siihen ihan tavallinen tiiviste sopii? oloen vaan jo 2 kertaa laittanut motonentin tiivisteen ja vieläkin vuotaa :shock:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

nokivasara kirjoitti:tuossa joku sanoi venakopassa olevan joku eri pokkaus. mutta kai siihen ihan tavallinen tiiviste sopii? oloen vaan jo 2 kertaa laittanut motonentin tiivisteen ja vieläkin vuotaa :shock:
Kyllä minä siihen ihan normaali tiivisteen olen laittanut. En ainakaan muista, että olisi jotain eroa ollut. Sitä pokkausta meinasin sillä, että pakosarjan puolella siinä kopan sivussa on vähän eri tyylinen se pokkaus kuin vaparissa. Eli ei mahda vaikuttaa siihen tasopintaan millään lailla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”