Takapyörän navan irroitus korjaamolla

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Takapyörän navan irroitus korjaamolla

Viesti Kirjoittaja potox »

Joo, elikkäs haluaisin tietää millaista työkalua käytetään korjaamoissa tuon navan irroitteluun. Voi laittaa kuvan ja tai linkin kera..
Heittovasarasta ei puhettakaan.. :roll: tänään testattu..
® Mesen linttaklubi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Hydraulinen ulosvedin. Eli siis läpivetävä sylinteri.
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, 28.5.2018 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on hydraulinen ulosvedin. Lähtee myös farkku-124 takanapa joka vetovasaralle on joskus liian kova paikka. Kuvia ei tähän hätään ole.
oulaistenliikenne.fi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Perskeles, miä nii oisin kuvan halunnu, jotta tehhä joku vastaava ihte..

Ne 110% miehet vetovasaroineen, nii ei se mihkää kahe tunni hakkaamisella lähteny, ei ees liikahtanu ja oli semmone 15 kg punnus kuitennii..

Sittehä ku löyty riittävä kokone reikä :oops: navalla, nii se lähti pilli lämmölä ja noin 25kg lekalla mätkimällä..

Lakrun vaihtoonha ol onneks työkalu..

Joten kuva tahi linkki.. Pittää saaha semmoone kalu tehtyy..

E. Täähä ol farkku takanapa :lol:
® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro

Tästä varmaan saa jotain suuntaa, kun kuvittelee ruuvihässäkän tilalle hydrauliikkaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Tyhmä kun oon, ni en tajunnu tuosta roiston kuvasta mitään :lol:

Se lähinnä tosiaan kiinnostaa, että mistä ne suap sen ulosvetäjän takaa kiinni?
Joku adapteri jarrukilven taakse vai? Vetaria vastaan ei uskalla puristaa..
® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tre

Sehän työntää siitä naparungon (wheel carrier, mitä lie oikeasti suomeksi) laakeripesän ulkolaidasta ja vetää navasta akselin reiästä. Navan taakse pujotetaan semmoinen "pyöreän U:n" muotoinen kappale, joka vastaa naparunkoon ja jota vasten ulosvedin työntää. Sivu 5.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

helekutti.. miä en tajjuu vieläkään..

Pittää velipoikaa pyytää vääntämään tuosta kuva :whistle:

sehä varmaan vääntää siitä työkalunkin..

kuulostaa kyllä hyvältä, että siinä on semmoonen työkalu..


E. ehkä ajatuksella tajuun, mihinkäs se u - pultti / kehä sitten tulee kiinni?

pirullisia voimia niissä laakereissa..
® Mesen linttaklubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eli tuonne navan laipan taakse tulee tukilevy jota vasten työntää kun vanhaa otetaan pois. Vetarin reiästä vetokappale läpi ja vetoa.

Simppelistihän tuo toimintatapa vanhan poiston ja uuden asennuksen osalta tuosta Roiston opuksesta ilmenee. :roll:



Tai sitten tulkitsin sitä ite väärin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kuva

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetarihan on esnin irrotettu pois tieltä. Laineracingin kuvan osa laitetaan niin että kuvassa ylempi osa on navan takana ja vastaa lisäosan () välityksellä jarrukilpeen siihen kohtaan missä kengät on kiinni (kengät purettu pois tieltä)
oulaistenliikenne.fi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

No nymmää tajuun :D

Tuommoonenhan se pitää rakennella..
Minkäs kokoosia nuo "levyt" on?

Entäs tuo pultti?

Kiitoksia hyvistä kuvista ja selityksistä..

E. Mistähän tai millä nimellä voi ostaa?
® Mesen linttaklubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

potox kirjoitti:No nymmää tajuun :D

Tuommoonenhan se pitää rakennella..
Minkäs kokoosia nuo "levyt" on?

Entäs tuo pultti?

Kiitoksia hyvistä kuvista ja selityksistä..

E. Mistähän tai millä nimellä voi ostaa?
Jos auto ei ole jokapäiväisessä ajossa niin ruiskuttaa ruosteen irroittajaa tms tunkeutuvaa öljyä kerran päivässä muutamana päivänä. Tai voihan se olla ajossakin...

Kummasti irtoaa ruosteiset osat kun on vaikutusaikaa joitakin päiviä. Vaikka veisi korjaamollekin niin ei ole huono idea ruiskauttaa öljyä päivä pari ennekkoon.

Työkaluja on tietysti joskus kiva tehdä itsekkin mutta ebay tarjoaa aika hyvin valmista ja monentasoista työkalua. Esin jousipuristimet on halventuneet jostain 200eurosta alle viiteen kymppiin kun ne tehdään kiinassa tarhaikäisten lasten voimilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Toimiiko se Dealerin hydrauli työkalu myös W211? Ainakin tuon prässi videon perusteella näyttäis siinäkin olevan aika lailla sama napa rakenne kuin w124
Onko se kuinka kallis työkalu tänä päivänä?
https://m.youtube.com/watch?v=ajPWtKYJtmo
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro

Ihan mielenkiintoinen kysymys Hannulta. Näyttäisi olevan saman tyylinen proseduuri (enste laippa irti ja sitte laakeri) vähän erinäköisillä kamppeilla. W211:ssähän on laakerin runko kiinni pulteilla. Onnistuneko tuo niinkin, että ottaa koko laakeripaketin irti ja sitten käyttää prässissä, jossa painaa navan irti vanhasta laakerista ja takaisin uuteen?

EDIT:
Näyttäisi 211:n ohjeissa olevan vetoakseli "reiässään" koko operaation ajan. Laippaa ei vedetä keskireiästään vaan ulosvetohässäkkä kiinnitetään pyöränpultinreikiin. Eikö akseli sovi kääntymään pois edestä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaan voisi käyttää, enpä muista miten työkaverit on noiden laakereita vaihdelleet. Veikkaan että laakeri napoineen pois ja siitä sitten napa prässissä irti...pitää kysyä jos muistan.
Vetarihan ei lähde sisäpäästä samaan tapaan kuin 124ssa eli sitä ei saa pois purkamatta muuta.

Videota katsoin siihen asti kun tyyppi laittoi aurauksensäätötangon ulomman pään ruuviin työkalun ja löi pulttikoneella auki, ilman suojalaseja sivusta katsellen :escape:
oulaistenliikenne.fi
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Tuohan taisi olla vain näytös, pultteissa ja muttereissa oli työkalujen jäljet. Mutta hommasta sai hyvin ohjeet laakerin vaihtoon. Toki suojalasit on tarpeen ihan oikeasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”