Etu alatukivarren puslat

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
etunit
Viestit: 14
Liittynyt: 23.10.2015 6:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Etu alatukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja etunit »

Eli olen w124 300d -89 vaihtamassa eteen alatukivarren puslia koska olivat jo niin heikot. Remontti piti tehdä vasta kesällä, mutta revenneen jousikupin ansiosta homma hivenen aikaistuis tässä.. :/

Eli kysymys koskee sitä miten päin puslat tulevat oikein. Koska vanhat olivat niin silppuna etten ottanut oikein selkoa niistä vanhoista.

Pulttien kannat tulevat molemmissa keskelle. Eli mutterit ovat keulaan päin etummaisessa ja taaemmassa puslassa taakse päin. Metalli putken lieriön koroke/kannake osa tulee ilmeisesti pultin kantaa vasten ei mutteria vasten?

Entä mitens nämä itse kumitutit eli puslat tulee oikein.. Eivät ole ihan täysin pyöreitä vaan keskellä molemmin puolin tasainen kohta. Niin miten päin nämä tulee tukivarteen. Pystyyn viiste vai vaaka tasoon viiste? Vai miten oikein?

Näyttivät kyllä aika ahtailta laittaa tuonne laitoin pakastimeen puslat jos vähän supistuisivat siellä. Vai meneekö ihan kumivasaralla paikalleen?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Onko tästä kuvasta apua:

Kuva

Itse hommasin (sorvautin isosta putkesta) holkit, jotka menee puslan päälle. Vastaavat siihen reunaan, joka tulee tukivarren reiän reunaa vasten. Sitten ruuvipenkissä punoin paikoilleen. Mulla jäi ne puslien sisäpäissä olevat kumit vähän "kantamaan" – en vissiin pistänyt tarpeeksi liukastetta (jotain haihtuvaa, vesipohjaista ettei syö kumia). Oisi kannattanut sitten keskiholkkia laittaessa vielä puristaa kiinni penkkiin. Kylläpä ne tieten siellä auton alla oleutuvat paikoilleen. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
etunit
Viestit: 14
Liittynyt: 23.10.2015 6:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja etunit »

Elikkäs nytten huomasin tuosta että noissahan on noi nystyrät eli taaempi pusla tulee viisto poikittain. Ja etummaisen tulee sitten viisto pystyyn ilmeisesti näin? Takana kolme nystyräiset ja edessä yks/kaksi nystyräiset. Vai onkohan noilla muuten väliä kuhan on takan poikittain ja edessä pystyssä viistot..
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joko kerkisit ne sinne värkätä? Joo – tulevat eri asentoihin edessä ja takana. Lienevätkö etu- ja takapuslien kumeissa kovuuseroa. Se voisi selittää, miksi ovat erilaiset.
etunit kirjoitti:Metalli putken lieriön koroke/kannake osa tulee ilmeisesti pultin kantaa vasten ei mutteria vasten?
Mitä tällä tarkoitat? Sen alumiinisen irtoholkin toinen pää pitää lytätä (leventää) samoin kuin miten on se toinen pää levennetty.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
etunit
Viestit: 14
Liittynyt: 23.10.2015 6:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja etunit »

En ole kerennyt niitä sinne vielä onneksi laittaa..

Alatukivarren sain putsattua tuossa töhnästä ja kurasta. Aloin sitten tutkaileen noita tulevia puslia hollille ja katseleen niitä tarkemmin niin huomasin etteivät ole ihan identisiä keskenään. Ajattelin heti että oisko saksalainen insinööri tuon muka tehny ilman että sillä ois joku tarkoitus.
Vähän epäilinkin tuota kun tiesin niillä säädettävän toisella camperia ja toisella casteria muttei ollut varmuutta kummalla kumpaa.

Tarkoitus oli muutenkin laitella ne vasta ensi viikon aikana.
Kunhan nytten vlopun aikana sai purettua noi kaikki pois niin voi sitten viikolla alkaa pikku hiljaa kasailemaan eteen päin tuota.
Kunhan saa migin jostain jousikupin hitsausta varten niin voi jatkaa sitten urakointia eli kasausta..

Mersu teki oharit toisen kerran jo minulle. Ekalla kerralla repesi ohjaustehostimen jalka irti jakopään kotelosta. Jonka joutui siis vaihtaan sitten uuteen. Tästä ei ole kuitekaan aikaa kuin vuosi. Auto ollut minulla vasta parisen vuotta. Jotenkin tuntuu tulevan tavaksi että kerran vuoteen jotain isompaa muiden vaihdettujen pikku osien rinnalla.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Joku virka niillä nystyillä taitaa sitten olla. Vaihdoin pari vuotta sitten, ja pistin ne nystyt muistaakseni vaakaan, eli just 90 astetta vikaan kuin tuossa kuvassa. Ja takuulla en kattonu montako nystyä on missäkin. Kyllä ne on tuossa 20tkm mennyt enempiä vatkaamatta. Paremmasta kun ei tiä ni noin on hyvä.
Jitzo
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2015 19:02
Paikkakunta: Kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Jitzo »

Pitääkö paikkansa että alatukivarsien puslia ei voi oikein todeta väljiksi kuin irrottamalla etujouset? -näin mulle kertoili katsastusmies. Omassa lankussa kumien reunat ovat revenneet, muttei ajoon ole vaikutusta, ainakaan vielä. Onko puslat helpompi vaihtaa jos etujouset on irti?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jitzo kirjoitti:Onko puslat helpompi vaihtaa jos etujouset on irti?
Sanotaan näin, että puslia ei voi vaihtaa, jos ei ole jousi irti. Tai jousi irtoaa väkisellä (voimallisestikin), jos alatukivarren ottaa poies.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
etunit
Viestit: 14
Liittynyt: 23.10.2015 6:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja etunit »

Itse vaihdoin sen takia koska olivat jo tosi pahan näköiset ja revenneet. Lisäksi toisen puolen puslat eivät jaksaneet enää nostaa renkaan kulmaa oikeaksi vaan kuskin rengas oli kalleellaan hanttarin puolelle. Tai niin mulle sanottiin tuolla 4 pyöräsuuntauksessa. Joten eivät saaneet siellä eturenkaita säädettyä oikein enää vanhoilla puslilla..

Ihan helposti lopulta sai ne vaihdettua kun jousen otti tosiaan ekana pois paikaltaa. Isoin työ oli kovertaa vanhat puslat pois paikaltaan vaikka rälläkällä veti metalli kehyksen päästä pois ekana.

Puslien pultit tuntuivat ekana todella tiukassa olevan eivätkö tuntuneet lähtevän millään. Sitten laitoin mutterin päästä sisälle wd-40:stä ja annoin olla yön. Seuraavana aamuna kolautti vähän jollain niin pultti lensi läpi.
Mutterin puoleisessa päässä pultissa on railo epäkesko rikkaa varten niin sitä pitkin suhutella sitä wd sinne sisälle..
etunit
Viestit: 14
Liittynyt: 23.10.2015 6:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja etunit »

Itse vaihdoin sen takia koska olivat jo tosi pahan näköiset ja revenneet. Lisäksi toisen puolen puslat eivät jaksaneet enää nostaa renkaan kulmaa oikeaksi vaan kuskin rengas oli kalleellaan hanttarin puolelle. Tai niin mulle sanottiin tuolla 4 pyöräsuuntauksessa. Joten eivät saaneet siellä eturenkaita säädettyä oikein enää vanhoilla puslilla..

Ihan helposti lopulta sai ne vaihdettua kun jousen otti tosiaan ekana pois paikaltaa. Isoin työ oli kovertaa vanhat puslat pois paikaltaan vaikka rälläkällä veti metalli kehyksen päästä pois ekana.

Puslien pultit tuntuivat ekana todella tiukassa olevan eivätkö tuntuneet lähtevän millään. Sitten laitoin mutterin päästä sisälle wd-40:stä ja annoin olla yön. Seuraavana aamuna kolautti vähän jollain niin pultti lensi läpi.
Mutterin puoleisessa päässä pultissa on railo epäkesko rikkaa varten niin sitä pitkin suhutella sitä wd sinne sisälle..
Avatar
Mik4--
Viestit: 8
Liittynyt: 08.7.2014 16:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mik4-- »

https://spareto.fi/tuotteet/09168-asenn ... ent_mailer

Tilasimpa sivustoon uskoen tuon sarjan 124:seen. Googlella kuvia katsomalla nuo olisi 190 puslat, mutta käykö nuo 124 varsiinkin jos laittaa nuo alemmat puslat taaempaan reikään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”