Sivu 1/1

OM654 lohkolämmitin, onnistuuko?

Lähetetty: 29.11.2018 9:56
Kirjoittaja luokyio
Pihaan eksyi tuollainen ruotsintuontitaksi (E 220 d, valmistettu 2016 lopussa), josta puuttuu lämmittimet. Eipä toki varmaan ole pahemmin ollut tarvistakaan, kun taulussa yli 200 tonnia kahden vuoden iässä, joten ei ole juuri ehtinyt jäähtyäkään kone ikinä.

Mutta nyt olisi käyttö toisenlaista. Paljon on peloteltu tuon OM654:n ongelmista esilämmitettäessä, ja aina puhutaan vain Eberistä ja Webastosta. Mutta miten ihan perinteinen lohkolämmitin, onnistuuko ongelmitta?

Omassa käytössäni perinteinen piuhan päässä oleminen on ihan näppärää, kun käytännössä tietää aina milloin lähtee. Ja onhan se pirusti halvempaa asennuttaakin.

Vai onko parempi rääkätä konetta anturiherjojen pelossa, ja asentaa vain sisähaara kabiinin lämmitykseen (ja akkulaturi)?

Lähetetty: 29.11.2018 11:11
Kirjoittaja pekkovee
Yhtään mitään asiasta tietämättä, olisko TT Thermo tyyppinen kiertovesipumpullinen hyvä ratkaisu, tasaisemman lämmönjakautumisen ansiosta ...

Lähetetty: 29.11.2018 11:17
Kirjoittaja luokyio
Luotto tuohon TT Thermon laatuun on vähän kehno... Perustuu ylitieteelliseen nettisurffaukseen tämä näkemys. Tuntuu vaan että niistä on aika paljon sekundakokemuksia. Voin olla väärässäkin... :roll:

Lähetetty: 29.11.2018 17:04
Kirjoittaja markoala
On niillä nyt parannettu malli missä ei ole samaa vuotoriskiä muutetun rakenteen takia. Ja moottorisoftan päivitys poistaa vikavalon syttymisen esilämmityksessä.

Lähetetty: 29.11.2018 19:26
Kirjoittaja Ruuvimeisseli
..

Lähetetty: 29.11.2018 19:47
Kirjoittaja tähtikuljettaja
Ei se moottori pidä kirjaa edellisen 10 tunnin ulkolämpötilasta. Antureiden lämpötilalukemista varmaan kyse mutta vähän eri selityksellä. Hyvä jos ovat jo muutaman vuoden viiveellä saaneet softaa muokattua pohjolan arkiolosuhteisiin.

Lähetetty: 30.11.2018 9:25
Kirjoittaja luokyio
TT Thermoa ei täällä kukaan tunnusta edustavansa, joten varailin nyt ajan ihan perinteisen Defan letkulämppärin asennukseen. Katotaan toimiiko sellaisenaan vai vaatiiko jotain päivityksiä. Kerron parin viikon päästä. :lol:

Lähetetty: 11.12.2018 20:04
Kirjoittaja luokyio
Koijattiinkohan tässä taas Keijoa vai onko tuo tosiaan noin työläs homma?

Kuva

Lähetetty: 11.12.2018 20:46
Kirjoittaja dealer
Defa antaa lämmittimen asennusajaksi 1,5-2 tuntia. Siihen lisäksi sisähaaroitus ja laturi. Ehkä tuossa ei viittä tuntia menisi, mutta toisaalta laskun loppusumma ei ole ollenkaan paha alennusten jälkeen.

http://old.defa.com/file/1d1039c87436/411485.pdf

OT: Pääsitkö muuten vilkaisemaan auton alle, onko etu- vai takavetoinen ? :|

Lähetetty: 11.12.2018 21:21
Kirjoittaja luokyio
dealer kirjoitti:
OT: Pääsitkö muuten vilkaisemaan auton alle, onko etu- vai takavetoinen ? :|
Tällä kertaa ei tullut yllätystä :happy:

Toisaalta eberiin ei enää niiiin kohtuuttoman pitkä hintaero olisi ollut näin jälkikäteen miettien, mutta eipähän ainakaan tule akun keston kanssa ongelmia kun pääosin on 20 km suuntaansa ajelua...

Lähetetty: 12.12.2018 8:36
Kirjoittaja MHe
luokyio kirjoitti:
Toisaalta eberiin ei enää niiiin kohtuuttoman pitkä hintaero olisi ollut näin jälkikäteen miettien, mutta eipähän ainakaan tule akun keston kanssa ongelmia kun pääosin on 20 km suuntaansa ajelua...
Joo, eberin kustannuksia lisää kun joutuu laittamaan kuitenkin defan ylläpitolaturin ja sen johdotuksen :)

Lähetetty: 13.12.2018 17:31
Kirjoittaja luokyio
Hyvin tuntuu pelaavan pikkupakkasilla ainakin, lämpeää selkeästi nopeammin eikä ole vikavaloja näkynyt.

Lähetetty: 21.1.2019 9:24
Kirjoittaja luokyio
25 asteen pakkasella esilämmityksen jälkeen käynnistäessä löi flektin täysille ja mittaristoon punainen jäähdytysnesteen merkkivalo, vaikka lämmöt luonnollisesti nollassa. Ajelin 12 km, jonka jälkeen uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei enää tullut mitään ihmeellistä.