Sivu 1/1

Moottorilämmitin M274:een

Lähetetty: 02.10.2015 20:07
Kirjoittaja Harppa
Onko kukaan askarrellut moottorinlämmitintä tuohon W205 automaatti C180:een.

Defalla näyttäs olevan säteilylämmitin öljypohjaan tuleva, jonka tehoa epäilen........

Lähinnä kiinnostaisi josko sais letkulämmittimen asennettua ja millainen homma oli viedä sisätilan haara kabiinin puolelle.

Lähetetty: 31.10.2015 16:56
Kirjoittaja Harppa
Nyt on säteilylämmitin asennettu..Ei jaksanut alkaa kokeilemaan saisiko sinne letkulämmittimen.

Sisätilan johdon vedin akun vierestä olevasta läpiviennistä. Johto tuli nätisti vänkärin jalkotilaan ilman isompia purkamisia.

Aikaa koko savotassa meni n.1,5 tuntia...

Lähetetty: 05.12.2017 10:37
Kirjoittaja s18
Pystytkö heittämään muutamaa kuvaa mistä kautta veit tuon läpiviennin? Ja muistatko minkämittaiset piuhat Defan haaroituspaketissa oli?

Itselläkin tämä operaatio edessä ja en usko että vien tuota liikkeeseen tuota hommaa varten koska säteilylämmitin on jo asennettuna ja ainoa tekeminen on tuo sisätilan pistokkeen veto.

Lähetetty: 05.12.2017 13:53
Kirjoittaja laineracing
Eikös sieltä mee apparin jalkatilasta kivasti läpivienti

Lähetetty: 05.12.2017 13:58
Kirjoittaja s18
Juu, huonosti muotoilin tuon kyssärin :( Eli jos kuvia/tarkempaa kommenttia sieltä mitä kautta sinne läpiviennille pääsee + kuvia/tarkempaa kertomusta siitä paljonko sitä työskentelytilaa on siellä säteilylämmittimen päässä.

Tarviiko gynekologin käsitekniikkaa vai onnistuuko isommillakin, vähemmän ketterillä sormilla suorittaa se Y-haaran asennus ja johtojen kytkentä. Vai tarviiko käyttää säteilylämppäri irti. (En siis ole vielä kurkannut paikkoja asennusta silmälläpitäen)

Lähetetty: 05.12.2017 21:06
Kirjoittaja Sakari
Tyhjä

Lähetetty: 06.12.2017 12:37
Kirjoittaja CDI203
:
Säteily lämmitin on fiksuinta jättä laittamatta

E: ennemin vaikka letku lämmitin mieluiten semmoinen missä pummpu

Lähetetty: 06.12.2017 17:09
Kirjoittaja Sakari
Tyhjä

Lähetetty: 06.12.2017 18:27
Kirjoittaja kumipää
Säteilijä öljypohjaan ja letkulämppäri sille kaveriksi vois olla jees.

Joskus oon nähnyt webaston pakoputken suunnattuna öljypohjaan, saa senkin hukkalämmön kätevästi hyödynnettyä, tais olla joku jenkkilavapaku.

Lähetetty: 15.12.2017 12:38
Kirjoittaja s18
CDI203 kirjoitti::
Säteily lämmitin on fiksuinta jättä laittamatta

E: ennemin vaikka letku lämmitin mieluiten semmoinen missä pummpu
Voitko perustella miksi on fiksuin jättää laittamatta? Lähinnä siis mietin että kun sellainen tuossa minun autossani jo on, että pitääkö se sieltä repiä pois ja laittaa jotain muuta tilalle :)

Lähetetty: 16.12.2017 11:09
Kirjoittaja CDI203
s18 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti::
Säteily lämmitin on fiksuinta jättä laittamatta

E: ennemin vaikka letku lämmitin mieluiten semmoinen missä pummpu
Voitko perustella miksi on fiksuin jättää laittamatta? Lähinnä siis mietin että kun sellainen tuossa minun autossani jo on, että pitääkö se sieltä repiä pois ja laittaa jotain muuta tilalle :)
Parempaan, paljon parempaan loppu tuloksen päässe laittamalla letkuun
semmoisen missä on vesi pumppu kierrätämässä
vettä,
lämmitää paremmin, helpompi asentaa, useimiten halvempi,
vaikka tt termon, defan kierätys pumppulla. tms

useimiten säteily lämmitimestä ei ole varsinaista haittaa
joitaikn tapuksia on tullut vastaan missä haitana on ollut
epätaisesta läpenemisetä johtuvat huonompi käynistyminen
lämmitettynä kuin ilman lämitystä

Lähetetty: 20.1.2018 19:15
Kirjoittaja s18
Sakari kirjoitti:Nelivedossa tulee lämppäri vasemman moottorinkannakkeen alapuolelle, takavedossa suunnilleen samaan paikkaan, kuvat tulee ohjeissa niistä näkee tarkemmin, helppo laittaa varsinkin nosturilla.

Oliskohan tuo takavedossaki tullu samaan paikkaan. Ellei, niin ainakin hyvin lähelle sitä, molempiin oon asentanu mut takavetoseen viimeks joskus kesällä(?) niin ei ihan niin tarkkaa muistikuvaa. Lämmittimen kiinnike tulee moottorikannakkeen alempaan pulttiin kiinni (neliveto ainakin)

Jokatapauksessa. Tilaa on ja helppo homma, läpivienti puskurin ”sumari” muoveista tai tähden ”sisälle” ellei oo distroniccia eli tutkaa tähden takana. Tähden takaa hyvin ahdas vetää se johto konehuoneeseen mutta onnistuu kun raottaa puskurin yläkiinnikkeistään ja sitten vie johdon apukuskin ajovaloumpion alanurkasta josta menee jtn muitakin johtoja.

Läpivienti sisälle todella simppeli. Akku irti, akun takana neliskanttinen hieman tulitikkuaskia isompi musta muovikansi, se auki sisäpuolelta (kynnet painaa ruuvarilla, ulkopuolelta ei saa menee kynnet rikki)

Sisältä ottaa sen jalkatilan yläpuolisen muovin irti joka on kyllä yks vittusaatana jokasessa mersussa mut kyl sen saa suht iisisti. Äänieristeeseen jalkatilassa mustan muovin kohdalle on katkoviivoin leikattu kohta joka repästään irti, sen takaa paljastuu se läpivientiluukku.

Muista tiivistää tiivistemassalla se läpivienti, ei se tiivistekumi pysy kunnolla siinä läpivientiluukussa vaikka tekiski oikean kokoisen reiän. Liimakin käy.

Puhallin fiksuinta ruuvata siihen jalkatilan ylämuoviin, vähiten tiellä.


Säteilylämmittimen johdot oon akun tienoille reitittänyt vaihteiston ylitse ja tulevat tällöin moottorin takaa näkyviin. Paitsi jos haluaa pistokkeen tähden ”sisälle” silloin fiksuinta reitittää etukautta polttoainelinjoja myöden ja siitä jäähdytinpaketin ylitse.

Moottoritilan ja ”akkutilan” välisestä pellistä löytyy valmiita läpivientikohtia useita riippuen mistä haluaa sen vetää.
Nyt ollaan tuossa akun irroittamisvaiheessa, ja tuli mieleen ennenkuin irroitan että tarviiko akun irrotuksen jälkeen koodata jotain turvasysteemejä tai ikkunoita tms? Vai onko se vain niin yksi kertaista että akku irti ja läpiviennin kimppuun?

Lähetetty: 20.1.2018 19:59
Kirjoittaja Sakari
Tyhjä

Lähetetty: 20.1.2018 20:32
Kirjoittaja s18
s18 kirjoitti:
Sakari kirjoitti:Nelivedossa tulee lämppäri vasemman moottorinkannakkeen alapuolelle, takavedossa suunnilleen samaan paikkaan, kuvat tulee ohjeissa niistä näkee tarkemmin, helppo laittaa varsinkin nosturilla.

Oliskohan tuo takavedossaki tullu samaan paikkaan. Ellei, niin ainakin hyvin lähelle sitä, molempiin oon asentanu mut takavetoseen viimeks joskus kesällä(?) niin ei ihan niin tarkkaa muistikuvaa. Lämmittimen kiinnike tulee moottorikannakkeen alempaan pulttiin kiinni (neliveto ainakin)

Jokatapauksessa. Tilaa on ja helppo homma, läpivienti puskurin ”sumari” muoveista tai tähden ”sisälle” ellei oo distroniccia eli tutkaa tähden takana. Tähden takaa hyvin ahdas vetää se johto konehuoneeseen mutta onnistuu kun raottaa puskurin yläkiinnikkeistään ja sitten vie johdon apukuskin ajovaloumpion alanurkasta josta menee jtn muitakin johtoja.

Läpivienti sisälle todella simppeli. Akku irti, akun takana neliskanttinen hieman tulitikkuaskia isompi musta muovikansi, se auki sisäpuolelta (kynnet painaa ruuvarilla, ulkopuolelta ei saa menee kynnet rikki)

Sisältä ottaa sen jalkatilan yläpuolisen muovin irti joka on kyllä yks vittusaatana jokasessa mersussa mut kyl sen saa suht iisisti. Äänieristeeseen jalkatilassa mustan muovin kohdalle on katkoviivoin leikattu kohta joka repästään irti, sen takaa paljastuu se läpivientiluukku.

Muista tiivistää tiivistemassalla se läpivienti, ei se tiivistekumi pysy kunnolla siinä läpivientiluukussa vaikka tekiski oikean kokoisen reiän. Liimakin käy.

Puhallin fiksuinta ruuvata siihen jalkatilan ylämuoviin, vähiten tiellä.


Säteilylämmittimen johdot oon akun tienoille reitittänyt vaihteiston ylitse ja tulevat tällöin moottorin takaa näkyviin. Paitsi jos haluaa pistokkeen tähden ”sisälle” silloin fiksuinta reitittää etukautta polttoainelinjoja myöden ja siitä jäähdytinpaketin ylitse.

Moottoritilan ja ”akkutilan” välisestä pellistä löytyy valmiita läpivientikohtia useita riippuen mistä haluaa sen vetää.
Nyt ollaan tuossa akun irroittamisvaiheessa, ja tuli mieleen ennenkuin irroitan että tarviiko akun irrotuksen jälkeen koodata jotain turvasysteemejä tai ikkunoita tms? Vai onko se vain niin yksi kertaista että akku irti ja läpiviennin kimppuun?
Eipä sittenkään mitään, löytyi läpiviennit ja pääsin viemään piuhat vänkärin jalkatilaan ilman että tarvi akkua irroitella. Hyvä niin koska tuota akun kiinnipitää torxia en saanut auki muutenkaan :lol:

Lähetetty: 20.1.2018 21:01
Kirjoittaja Sakari
Tyhjä

Mistähän löytyisi ruuveja moottorin suojapelteihin

Lähetetty: 21.1.2018 18:49
Kirjoittaja s18
Homma valmis ja hyvin tuntuisi toimivan. Mutta samalla kun olin päälläni tuolla moottoritilassa niin pistin merkille että yksi ruuvi tuosta moottorin päällä olevasta metallilevystä puuttuu ja se resonoi moottorin käydessä. Onkohan nuo jotain spesiaaliruuveja/pultteja vai löytyykö normi rautakaupasta?

Väärä ketju mutta liittyy löyhästi asiaan kun samalla konepellin aujaisulla huomasin :)

Lähetetty: 21.1.2018 20:08
Kirjoittaja Sakari
Tyhjä

Lähetetty: 21.1.2018 20:49
Kirjoittaja s18
Sakari kirjoitti:Mikäs se sellainen metallilevy moottorin päällä on? Kyllä noissa normaaleissa osissa ja niiden ruuveissa on käytännössä aina ihan vakiot kierteet joten rautakaupasta varmaan löytynee pultti. Spesiaalipultteja sit löytyykin yleensä moottorin sisältä yms vastaavista paikoista.
No nyt kun kävin katsomassa niin eihän se moottorin päällä ole vaan mahtaa olla pakosarjan päällä kun lambdakin tuossa möllöttää..

Mutta vaikuttais tosiaan normipultilta nyt kun ottaa silmän käteen..

Lähetetty: 16.3.2018 13:37
Kirjoittaja mcee
Tuohon malliin ei ole virallista suositusta eikä hyväksyntää muulla kuin säteilylämmittimellä joka on 350 w..jos siihen muun väsää niin voi jäädä mahdolliset takuu asiat, vakuutuskorvaukset jne hataralle pohjalle jos oikein huono tuuri käy ?

Tässä mallissa tämän öljypohjaan asennettavan teho on lähes sama kuin letkulämmittimessä, ero on hyvin pieni. Lämpö vaan jakaantuu hiukan eri tavalla, säteilylämmitin lämmittää lohkon ja moottorin alakerran jopa hiukan paremmin kuin letkulämmitin. Mutta kansipuoli jää tällä hiukan kylmemmäksi.

Säteilylämmitin pärjää kokonaisuudessaan lähes yhtä hyvin kuin letkulämmitin, mutta säteilylämmitintä täytyy pitää päällä kymmenen asteen pakkasesta alkaen se kolme tuntia. Säteilylämmittimen tehoa usein arvioidaan väärin kun tällaisella lämmittimellä lämmitetyssä autossa jäähdytinneste ja sitä kautta sisäilman lämpiäminen kestää muutaman minuutin kauemmin.

arjen käytännön esimerkki säteilylämmittimestä..on 24 astetta pakkasta, auto on johdon päässä 3 tuntia, lähden ajoon ja noin kilometrin päästä syttyy ensimmäinen lämpötilaa osoittava ledi ja saman tien toinen, en tiedä mitä muut ajattelevat mutta minulle se kuitenkin kertoo vakuuttavasti että autolle ei ole tehty "kylmäkäynnistystä" jossa moottori kuluu tarpeettomasti :idea:

Lähetetty: 10.4.2018 9:33
Kirjoittaja rka1
Pari viikkoa sitten koin järkytyksen, mersuun syttyi vikavalo, siis johtotähteen!
En edes tiennyt, että mersussa on vikavalo, eihän johtotähdessä voi olla mitään vikaa.
Käsi ylös, jos joku muu on nähnyt vikavalon tai edes kuullut sellaisen syttyneen mersussa. . .

Moottorin kuva tuli ja Veholla selvisi, että nox anturi herjaa.
Tehdas kyllä maksoi, vaikka takuuta ei enää ollut, tuo on kai aika yleinen vika ja siksi tehdas suosiolla kustansi.

Lähetetty: 10.4.2018 10:34
Kirjoittaja TimoV
HEP!
w208 M113:ssa useamman kerran myös, mutta kaikki samasta syystä, loppui kun vaihdoin muutamilla euroilla suuttimien tiivisteet.

s203 M271:ssä todella monta kertaa! Eri syistä. Vaihdettuna ketju, nokkarattaat, imm, kaasuläppä, alipaineletkuja yms yms. Loppui kun vaihdoin auton :lol:

Nää dieselit ei sitten MOOTTORIN vikavaloa ole sytytelleet. Kaikenlaista muuta pikkukivaa kylläkin. Lähinnä tuota visit workshopia ja kertaalleen Brake Failurea. :?

Lähetetty: 10.4.2018 10:43
Kirjoittaja Roisto
TimoV kirjoitti:w208 M113:ssa useamman kerran myös, mutta kaikki samasta syystä, loppui kun vaihdoin muutamilla euroilla suuttimien tiivisteet.
Vaihdoitko sekä imusarjan puolen että jakotukin puolen tiivisteet?

t.
Risto

Lähetetty: 10.4.2018 18:43
Kirjoittaja TimoV
Roisto kirjoitti:
TimoV kirjoitti:w208 M113:ssa useamman kerran myös, mutta kaikki samasta syystä, loppui kun vaihdoin muutamilla euroilla suuttimien tiivisteet.
Vaihdoitko sekä imusarjan puolen että jakotukin puolen tiivisteet?

t.
Risto
Molemmat, jos oikein muistan. Kovettuneiden paikannus oli helppo kun suhauttelin vähän jarruputsia auton käydessä. Kaikki vialliset olivat kuskin puolen bankissa.

Alunperin paikansin vian, kun kuulin konehuoneessa suhinaa, joka ei asiaan kuulunut. Liikennevaloissa käynti välillä notkahteli hieman ja toisinaan sytytti vikavalon. Kolmessa suuttimessa oli kovettuneita tiivisteitä.

Lähetetty: 05.10.2020 15:03
Kirjoittaja Upikissa
Jos nyt kuitenkin haluaisi laittaa M274 koneeseen letkuun tulevan lämppärin, niin osaisiko joku vihjata minkä letkun väliin se pitäisi laittaa, että lämmittäisi oikein konetta.

Lähetetty: 05.10.2020 21:46
Kirjoittaja CDI203
Upikissa kirjoitti:Jos nyt kuitenkin haluaisi laittaa M274 koneeseen letkuun tulevan lämppärin, niin osaisiko joku vihjata minkä letkun väliin se pitäisi laittaa, että lämmittäisi oikein konetta.
Riipuu jonkin verran lämpäristä(minkä kokoisen letkuun tarkitettu) jos syylärin letkun kokoa niin alaveseiletkuun

Lähetetty: 06.10.2020 8:12
Kirjoittaja Upikissa
CDI203 kirjoitti:
Upikissa kirjoitti:Jos nyt kuitenkin haluaisi laittaa M274 koneeseen letkuun tulevan lämppärin, niin osaisiko joku vihjata minkä letkun väliin se pitäisi laittaa, että lämmittäisi oikein konetta.
Riipuu jonkin verran lämpäristä(minkä kokoisen letkuun tarkitettu) jos syylärin letkun kokoa niin alaveseiletkuun
Ajatus olisi yrittää sovittaa tt-thermo joka olisi kiertovesipumpulla.. auto on C350e.. jos sillä pn väliä. Vaikuttaako tuo hybridi tuohon asennukseen tai letkun valintasn?

Re:

Lähetetty: 01.3.2021 17:41
Kirjoittaja jarde76
Upikissa kirjoitti: 06.10.2020 8:12
CDI203 kirjoitti:
Upikissa kirjoitti:Jos nyt kuitenkin haluaisi laittaa M274 koneeseen letkuun tulevan lämppärin, niin osaisiko joku vihjata minkä letkun väliin se pitäisi laittaa, että lämmittäisi oikein konetta.
Riipuu jonkin verran lämpäristä(minkä kokoisen letkuun tarkitettu) jos syylärin letkun kokoa niin alaveseiletkuun
Ajatus olisi yrittää sovittaa tt-thermo joka olisi kiertovesipumpulla.. auto on C350e.. jos sillä pn väliä. Vaikuttaako tuo hybridi tuohon asennukseen tai letkun valintasn?
Onko tätä tt-thermoa saatu onnistuneesti asennettua C350e:hen?

Re: Re:

Lähetetty: 11.10.2023 8:31
Kirjoittaja S211 320CDI
jarde76 kirjoitti: 01.3.2021 17:41
Upikissa kirjoitti: 06.10.2020 8:12
CDI203 kirjoitti:
Riipuu jonkin verran lämpäristä(minkä kokoisen letkuun tarkitettu) jos syylärin letkun kokoa niin alaveseiletkuun
Ajatus olisi yrittää sovittaa tt-thermo joka olisi kiertovesipumpulla.. auto on C350e.. jos sillä pn väliä. Vaikuttaako tuo hybridi tuohon asennukseen tai letkun valintasn?
Onko tätä tt-thermoa saatu onnistuneesti asennettua C350e:hen?
Tuliko tähän selvyyttä ?