Polttelee yj-releen sulaketta

Vastaa Viestiin
Korppi
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2012 22:41
Paikkakunta: Oulu

Polttelee yj-releen sulaketta

Viesti Kirjoittaja Korppi »

Terve. En löytänyt nyt äkkiseltään samanlaista aihetta.

Autohan on -94 200D. Onkelma on semmonen että tässä muutama kuukausi takaperin paloi yj-releen sulake. Vahdoin sulakkeen ja taas mentiin kivasti joku viikko, kunnes tää palo uusiksi. No kymmenampeeriset nallit pääsi loppumaan niin hätäratkaisuna pistin tilalle 15-ampparisen, tympi niin runsaasti ajella ilman jenkakelloa... Temppu mitä ei pitäis ikinä tehä, mutta teimpä silti. :D No taas mentiin mukavasti kuukausi pari, kunnes tääkin sulake palo. Olin tällöin saanu hommattua taas niitä 10-ampeerisia ja pistin sellasen tilalle. Kesti kokonaiset 200m ajoa. Laitoimpa sitten taas 15-ampeerisen joka kesti pari viikkoa. Mutta nytte sekin sitte palo. Pistin uuen 15-ampeerisen, mutta nytten tääkin kesti suunnilleen sen 200m. Eli nyt on ilmeisesti tapahtunut jotain jänniä Mercun sähköpuolella.

Minkä virran välissä se tuo yj-releen nalli oikein on, ja mikä vois saaha sen virran tolleen kasvamaan/piikkeilemään? Tasaaja, vai voisko olla ite rele?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Uus rele vois jelpata jonkin verran, ainakin rajais äkkiseltään vikapaikkoja. Paljonko latausjännite?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Korppi
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2012 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Korppi »

Latausjänö max. 14.23v, eli ei pitäis siellä olla ropleemia. Ilmeisesti yj-releen zenerdiodi lyö läpi omia aikojaan, en keksi kyllä muuta vaihtoehtoa. Jospa pistäs koko releen vaihtoon ja tutkis asiaa sitten lisää.
Korppi
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2012 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Korppi »

Eipä vain taija olla YJ-releessä vika. Ohitin koko zenerin ja edelleen sama vika jatkuu. Tuon sulakkeen kauttahan tulee virta myös ABS-boksille ja "moottorinohjausboksille", jonka tehtävä on ilmeisesti vain kierroslukumittarin (ja EGR:n?) ohjaus.

ABS-boksihan on se hirmuisen kokonen mulikka siellä akun takana, mutta osaisko joku vastata äkkiseltään että mistähän se löytyis tuo ns. moottorinohjausboksi?

EDIT: Kävin nappasemassa ABS-boxin irti niin loppu sulakkeen palamiset siihen. Täsä ABS-systeemikssäkin niin paljon mitä voi mennä paskaksi, kannattaakohan vikaa lähtä ettimään ite boksista vai jostakin muualta? Ei viittis tyhjänpäitenkään alkaa tuota järkyttävän hintasta boksia uusimaan.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eipä tuo välttäpäätä tuhottoman kallis tuollainen boksi ole, mullakin on ainakin yksi ylimääräinen jossain tallinnurkassa :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Mullaki vois olla nurkassa yks, en tiiä onko miten pahasti lumen alla. :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Korppi
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2012 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Korppi »

Juu absipoksissahan se vika oli. Eipähän vain ollutkaan kallis, onneksi.
Korppi
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2012 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Korppi »

No nyt se prkl alko palaa taas. Oiskohan kellään tuohon ABS-systeemiin sähkökaaviota?

Pieni kutina että vois olla vänkärin puolen absianturi saanu turpiinsa, kuuluu toisinaan semmone tympiä naputus sieltä 50-60 vauhdissa, katoaa kun jarruttaa. Nuo palamiset alko suunnilleen niihin aikoihin ko tuo naputus rupes kiusaamaan.

Pitää alkaa hämmästeleen tosissaan sitte ko ilmat tästä vähä lämpiää.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Nappaa se anturin piuha irti sieltä konehuoneen puoleta ja koita sitte, sillä se selkiää onko se vika siellä, tosin absit ei toimi jos ykskin piuha on rikki tai irti :lol:

Tai sitte käväset jostaki romikselta hakemassa kympillä ne anturit ja toivot että ne on ehjiä, jollei kellään meseläisellä ole ehjiä irrallisia.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”