avain ei käänny virtalukossa

seppo.t
Viestit: 66
Liittynyt: 18.5.2006 20:27
Paikkakunta: kerava

avain ei käänny virtalukossa

Viesti Kirjoittaja seppo.t »

Virtalukko on reistaillut jonkin aikaa avain ei kääntynyt kuin renkkaamalla edestakaisin että pystyi starttaamaan.Tänään auto jäi kaupan pihalle vaikka kuinka renkutin,onko vika virtalukossa ,virtalukon pohjassa vai mahdollisesti avaimessa? Onko hankala korjata itse?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Juu virtalukon patruuna jumissa on ja nyt se vaan pitäs saada liikkuman 2 asentoon niin saa työkalut välii
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helppo korjata kun korjaa heti ensimmäisestä oireesta, viidessä minuutissa voi vaihtaa lukkopesän jossa vika on.

Ellet saa sitä enää kääntymään joudut särkemään lukkorungon irti rattiputkesta ja vaihtoon menee runkokin.

Mitään voiteluainetta ei missään tapauksessa kannattaisi laittaa lukkoon, se yleensä aiheuttaa lopullisen jumittumisen.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:Helppo korjata kun korjaa heti ensimmäisestä oireesta, viidessä minuutissa voi vaihtaa lukkopesän jossa vika on.

Ellet saa sitä enää kääntymään joudut särkemään lukkorungon irti rattiputkesta ja vaihtoon menee runkokin.

Mitään voiteluainetta ei missään tapauksessa kannattaisi laittaa lukkoon, se yleensä aiheuttaa lopullisen jumittumisen.
jep. näin on asia :wink: otin ässän koko ohjauslukko systeemin käsiin ja otin siitä vitalukon pois oikeella työkalulla ja lukkohan hiukan takerteli, sitten vaan reippaasti ruiskutin aseöljyä sisään ja käänsin parikertaa avainta lukossa ja niin se vaan jämähti jumiin eikä mihkään suuntaan enään, no sitten vaan räkleeniä reippaasti ja ilimaa perään muutamia kertoja ja lukkohan heräs taas toimii paitti takerteli vaan samanlailla kuin ennenkin :lol:
sitten vaan kaikki lukot pakettiin ja soitto lukkosepälle että onnistuuko haittojen laitto ja ei muuta kun lukot postiin ja sepälle :wink:
nyt sitten vartoon lukkoja takasin uusilla avaimilla ja haitoilla :P
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

touhottaja.. kerro sitten mitä tuli kustantamaan lukkosepitys. (oma virtalukko kun välillä tuntuu hieman temppuilevan tai siis kuluneelta, mutta ei millään haluasi kahden avaimen loukkuun auton kanssa)

kykeneeköhän kaikki lukkosepät tuohon operaatioon? (voisi tuon takaluukunkin lukon kesällä ottaa irti ja viedä huollettavaksi jos ei pahan hintaista ja löytyy korjaaja)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

NonSenCe kirjoitti:touhottaja.. kerro sitten mitä tuli kustantamaan lukkosepitys. (oma virtalukko kun välillä tuntuu hieman temppuilevan tai siis kuluneelta, mutta ei millään haluasi kahden avaimen loukkuun auton kanssa)

kykeneeköhän kaikki lukkosepät tuohon operaatioon? (voisi tuon takaluukunkin lukon kesällä ottaa irti ja viedä huollettavaksi jos ei pahan hintaista ja löytyy korjaaja)
no minäpä kerron jos löyvvän tätä topikkia enää sillon, mutta saatampa kertoo sen muualla, onhan mulla siitä jonninmoinen hinta suunta kylläkin, mutta kattellaan sitten kun on painettuakin käsissä :wink:
seppo.t
Viestit: 66
Liittynyt: 18.5.2006 20:27
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja seppo.t »

Sain avaimen liikkumaan jakoavaimella mutta en tajunnut ottaa suojakumia pois ,millähän ilveellä se irtoaa kun avain on paikoillaan radioasennossa ja otin akun kengän irti ettei akku tyhjene! irtoaako tiiviste jollain koukulla vai miten mahtaa onnistua?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kumihan irtoaa vaikka koukulla vetäen, lukkopesä ja holkki sitten kun saat tikut työnnettyä reikiin pohjaan saakka.
Tulee se kumisysteemi siinäkin vaiheessa pois, itse en erikseen irrottele...
seppo.t
Viestit: 66
Liittynyt: 18.5.2006 20:27
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja seppo.t »

Kysyisin vielä että täytyykö avainta kääntää lisää oikealle vai nouseeko patruuna ja kumitiiviste suoraan avaimen ollessa radioasennossa kun rautalangat on painettu pohjaan ? ajattelin huomenna kokeilla!
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

radio asennossa nousee
autodidakti
seppo.t
Viestit: 66
Liittynyt: 18.5.2006 20:27
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja seppo.t »

onko tuo radioasento se ensimmäinen pykälä heti lukituksen jälkeen eli avain n.klo 11 asennossa
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

asennot ovat
0 - avain lähtee irti
1 - radio alkaa pauhaamaan (jos päällä ja tehtaan suunnittelemalla tavalla asennettu)
2 - virta päällä
3 - starttaus
autodidakti
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Muistaakseni täydellinen lukkopaketti (virtalukko, ovet, takaluukku ja hanskalokero) ei ole edes Veholla kovin pahan hintainen...
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Jatkan vaan tässä, kun täällä muutakin tietoa virtalukosta.

Eli vaihdoin joskus 5 vuotta sitten virtalukon, tilalle Motonet laatu joka sitten kesti sen 4,5 vuotta ja joku 150 000 km. Talvella laitoin taas seuraava Motonet lukon, mutta jostain syystä nyt jumittui käyntiasennossa.

Eli rattilukko EI ole päällä, auto saa käynistetty mäkilähdöllä muttei avain vääntämällä koska se ei mee käyntiasentoa pidemmällä eli starttiasento ei menee päällä.
Kääntyy se avain pikkasen taaksepäin, puolikas pykälä takaisin, muttei enemmän eli ei menee radio-asentoon tai ainakin näin tulkitsen.

Mikä neuvoksi. Yritä yritä yritä?
Varmaan väliaikaiseksi voisin viritä joku starttijohtokin?
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Nyt saan starttaamaan piuhalla akun plussalta sinne rintapellin liitoksen keskitapiin eli mäkilähtö ei ole enää ainut tapa... Aika tyylikäs :roll:
(täältä neuvo: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 03&start=0)

Mut lukko-ongelma on ja pysyy... :(
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tein tuossa jokin aika sitten huoltoa talon oven ASSA lukkopatruunalle. Oireet olivat aivan samanlaiset, kuin Mersun virtalukossa. Aluksi avain alkoi takerrella kääntäessä, ei kääntynyt pohjaan ja lopulta meni aivan jumiin ja avain jäi kiinni patruunapesään. Vähitellen avainta edestakaisin kääntelemällä sain sen irti.

Laitoin patruunapesän ultraäänipesuriin, jossa oli vahva Pineline liuos ja annoin pesurin surista useamman minuutin. Välillä vaihdoin nesteen Fairiin ja lopuksi pelkkään veteen. Voi sitä p:n määrää mitä lukosta tuli.

Sitten vain lukko patterin päälle kuivumaan ja kuivaan lukkoon suihkaus Assan omaa voiteluainetta ja mitä tapahtui? Lukko toimii kuin uutena eikä pienintäkään takertelua tai jumitusta ole.

Tämän laitoin lähinnä tiedoksi, kun nuo tarvikelukot eivät ole välttämättä pitkäikäisiä. Jos jollain sattuu olemaan intoa kokeilla asiaa vanhalla patruunapesällä, niin saattaa tuo pesuri tuoda avun ongelmaan. Ainakin kannattaa kokeilla.
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Kyllä vähän samalla tavalla korjasin takaluukun lukko, mutta virtalukon kanssa tämä on vähän arpapeliä. Jos ei toimiikaan, niin ollaan liemessä. Niin kuin minä nyt olen... :P
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

No, tämänhän näkee, kun avain on siinä irrallaan olevassa lukkopatruunassa. Kaikkien haittalevyjen pitää olla tasan patruunan pinnan kanssa.
Jos avain/haitta in tarpeeksi kulunut, niin se jää törröttämään ulos eikä silloin auta pesu, ei rasvaus.

Köyhä nyppää tässä kohtaa sen jumittavan haitan pois ja ajaa kunnes seuraava takertaa. Varakkaampi vaihtaa patruunan ja avaimen per heti.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Hanski-57
Viestit: 26
Liittynyt: 25.11.2012 20:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hanski-57 »

Nappaa lukkopesä pois ja kokeile ruuvimeisselillä miten
pohja toimii. Tietää onko lukkopesässä vai rungossa vika.
Sopivalla ruuvimeisselillä toimii hyvin ei tarvitse johtojen kassa temppuilla.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Fenton kirjoitti:No, tämänhän näkee, kun avain on siinä irrallaan olevassa lukkopatruunassa. Kaikkien haittalevyjen pitää olla tasan patruunan pinnan kanssa.
Jos avain/haitta in tarpeeksi kulunut, niin se jää törröttämään ulos eikä silloin auta pesu, ei rasvaus.

Köyhä nyppää tässä kohtaa sen jumittavan haitan pois ja ajaa kunnes seuraava takertaa. Varakkaampi vaihtaa patruunan ja avaimen per heti.
Niitä haittoja, jotka ovat korkealla voi myös hioa esim. Dremelillä lukkopatruunan tasalle, niin lähtee taas pelittämään.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Joku viikko sitten rassailin tyttären 202:n virtalukkosysteemiä. Siinä ei myöskään avain kääntynyt starttiasentoon. Vika löytyi murtuneesta lukkorungosta. 124:n lukkorunko ei ainakaan näytä olevan kovin paljoa erilainen.
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Olis varmaan ajankohtanen itelläki kun w126:ssa on vähän huono kääntymään avain jos ei pikkusen heilauta rattia samalla kun kääntää virrat päälle :roll:

Sama että ovien lukot ei inahdakkaan niin oon pistäny peräkontista ovet kiinni aina joka ei tosin haittaa itteä yhtään.

Onkos muuten muilla eri avain oviin kun virtalukkoon? Ainakin itellä on.
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Viesti Kirjoittaja geoman »

Vaihda vaan heti kun joudat. Virtalukko on jo vaihdettu, jos se on eri avaimella. Tilaa uusi virtalukko (ja tarvittava avain) esm. Veho Oy:stä valmistusnumerolla niin saat virtalukon ja ovet samalle avaimelle. Toimitusaika on noin viikko. Ovilukoista en osaa muuta sanoa kuin että pudistusta ja voitelua - nekin voi tilata uudet mutta onko se tarpeen. Lukkosepät niitä varmaankin huoltaa myös, ellei itse onnistu.
VW Golf Plus 2.0 DSG vm. 2011
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

geoman kirjoitti:Vaihda vaan heti kun joudat. Virtalukko on jo vaihdettu, jos se on eri avaimella. Tilaa uusi virtalukko (ja tarvittava avain) esm. Veho Oy:stä valmistusnumerolla niin saat virtalukon ja ovet samalle avaimelle. Toimitusaika on noin viikko. Ovilukoista en osaa muuta sanoa kuin että pudistusta ja voitelua - nekin voi tilata uudet mutta onko se tarpeen. Lukkosepät niitä varmaankin huoltaa myös, ellei itse onnistu.
Uudet avaimet tuli tilattua reilu vuosi sitten.. auton valmistenumerolla tietysti mutta eipä ne passaa kun oviin ja peräkonttiin. Jos nyt tilaa uuden virtalukon niin nuo jo tilatut avaimet varmaan pitäis passata siihen kunhan on tosiaan tuo valmistenumero sama?

Onnistuiskohan KL:n kautta moinen :roll:
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

simoks kirjoitti:Olis varmaan ajankohtanen itelläki kun w126:ssa on vähän huono kääntymään avain jos ei pikkusen heilauta rattia samalla kun kääntää virrat päälle :roll:

Sama että ovien lukot ei inahdakkaan niin oon pistäny peräkontista ovet kiinni aina joka ei tosin haittaa itteä yhtään.

Onkos muuten muilla eri avain oviin kun virtalukkoon? Ainakin itellä on.
mulla oli, mutta sarjotin lukkosepällä kaikki lukot samalle avaimelle ja samalla otin kolome vara avainta :wink:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä tosiaan lukkopatruuna kuuluu vaihtaa HETI!, kun alkaa takellella. vanhempien autossa alkoi takellella yhtäkkiä ja siinä oli syynä kovin kulunut avain. Ei toiminut kyseisellä avaimella enää lainkaan. Onneksi vara-avain oli parempi ja se sentään, takellellen sekin, antoi kääntää ykkösasentoon lukkopesän. Tapit sisään ja vanha pois. Tilalle laitoin Meyle -merkkisen, jonka sain Motonetistä. Patruunan mukana oli kaksi avainta. Avain on kapeampaa mallia kuin vanha. Otin kuitenkin, ja toimiihan se noinkin. Motonetissä on kyllä aiemmin ollut leveämmälläkin avaimella olevia sarjoja. Millaisia kokemuksia teillä on yuosta saksalaisesta Meyle -merkkisestä lukkopatruunasta?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

touhottaja kirjoitti:
simoks kirjoitti: Onkos muuten muilla eri avain oviin kun virtalukkoon? Ainakin itellä on.
mulla oli, mutta sarjotin lukkosepällä kaikki lukot samalle avaimelle ja samalla otin kolome vara avainta :wink:
Olisit kyllä voinut sanoa että oviin oli eri avaimet sen takia että virtalukko oli aiemmin vaihdettu (todennäköisesti se eikä kaikkia ovilukkoja).

Ainakin itse tulkitsin että simoks halusi tietää voiko avaimet olla erilaisia ihan tehtaan jäljiltä, eli ei.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

olisiko nyt teillä tarkempaa hintaa sanoa mitä ne avaimet virtalukot jne sitten maksoivat/maksaisivat veholla? eikä vain "ei paljoa".

kun motonetissä näytti olevan se kopio virtalukkosylinteri hintaan 40e.

ja klvaraosissa etuoven lukkopatruuna 260e. (minusta se on jo paljon) virtalukko taisi heillä olla halvempi kuin motonetissä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

NonSenCe kirjoitti:olisiko nyt teillä tarkempaa hintaa sanoa mitä ne avaimet virtalukot jne sitten maksoivat/maksaisivat veholla? eikä vain "ei paljoa".

kun motonetissä näytti olevan se kopio virtalukkosylinteri hintaan 40e.

ja klvaraosissa etuoven lukkopatruuna 260e. (minusta se on jo paljon) virtalukko taisi heillä olla halvempi kuin motonetissä.
en nyt muista olenko tätä vielä sanonut, mutta lukkosepällä sarjotetut kaikki lukot, ovet virtalukko ja takakontin lukko tais maksaa osapuilleen n. 230€ kolomella vara-avaimella
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”