Kuskin sahkölasi ei nouse

Vastaa Viestiin
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Kuskin sahkölasi ei nouse

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Elikkäs tällänen propleema.

Kuskin puolen lasi ei nouse ylös, alas laskeutuu normaalisti, ja apparin puolella toimii kans normaalisti.
Lasinnostimen moottorin tarkastin ja toimii, kokeiltu myös ihan uudella moottorilla, mutta lasi ei nouse ylös silläkään.

Takapenkin alla oleva confort poksista kuuluu napsahus kun nappia painaa suuntaan tai toiseen eli taitaa toimia normaalisti?

Kytkimiä vaihoin päikseen puolelta toiselle, ja tulos sama, kuskin lasi laskee mutta ei nouse, ja apparin lasi toimii normaalisti.

Konetilassa olevan releen aukaisin, ja näytti ihan kunnossa olevalta.
Tarkastin myös oven läpiviennin ja johdot ehjiä.

Autohan on 93, mallia E250 W124

Mistähän vielä osais etsiä vikaa?:ttu:

Kiitoksia ja etukäteen :D
W124 E250 D 20V
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Yrittääkö se edes? Joskus se linja jota pitkin lasi kulkee on niin kulunut että lasi kampeutuu "poikittain" eikä jaksa nousta ylös. Jos avittaa lasia vetämällä ylöspäin niin auttaako?
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Kuvailemasi konstit kokeiltu ja ei ollu apua.

Moottorille ei yleismittarilla mitattuna tule virtaa kun lasia nostaa mutta laskettaessa tulee. Mistähän osais ettiä syytä tähän?
W124 E250 D 20V
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekkos koittanu silleen, että vaihat ylös ja alas johdot keskenään moottorin puoleisesta päästä nouseeko lasi sillai jos nousee niin taitaa johto olla poikki ehkä jostakin läpivienti kohdasta :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt tuli kyllä touhottajalta näppärä vinkki :idea:
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Kokeillaan touhottahan vinkkiä. Kuskinoven läpiviennissä johdot ehjät kun eilen tarkastin.
W124 E250 D 20V
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Eipä ollu onnea tuollakaan kokeilulla. :ttu:
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tarkennus: Siis ei nouse, kun painaa alaspäin?

Nousee kuitenkin, jos syöttää virtaa irtojohdoilla?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Nousee kun painaa alas, mutta ei laske kun painaa ylös napista.
Moottori toimii kun syöttää virtaa suoraan johtoihin.

Kokeiltu myös uudella moottorilla sama vika.

Eli napista ei nouse ikkuna ylös. Ikkuna laskeutuu napista ihan normaalisti.
Confort poksi napsaa kun laskee tai nostaa napista, mutta ikkuna ei nouse.

Jossain siis katkos nostopuolella. Mutta missä?

Keskikonsolissa johdot ehjiä. Oven läpiviennin kohdalla myös johdot ehjät.

Mites minne konehuoneen releeltä tulee johdot voisko siellä olla paikkaa missä johdot pääsee rikkoutumaan?
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OK. Eli touhottajan kokeilulla selvisi, että boksi->moottori-johtojen, moottorin ja ikkunamekanismin pitäisi toimia. Nyt vika voi olla boksissa. Siellä voi olla vikaa jossain rele(e/i)ssä. Joku virran kääntö ei nyt toimi.

Boksilta tulee vain kaksi johtoa ikkunoille ja jos ikkuna liikkuu johonkin suuntaan (testattu molempiin suuntiin), johtojen pitäisi olla OK. Menee boksin vaihtamiseksi / purkamiseksi.

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 17.1.2016 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Sorry nyt vaan kun intän vielä oven johdoista. Miten totesit johtojen olevan ehjät?
Mittaamalla vai silmämääräisesti? Ne kun eivät mene irtipoikki, vaan kuparit katkeaa eristeen sisältä, eikä katkeama näy mitenkään.
Ehkä tämän jo tiesitkin, mutta varmistukseksi vaan.

Kätevä laite mitata tällaisia on 12V irtolamppu, esim kojetaulun valo, jossa on kanta mukana.
Johtimet lamppuun ja toiseen päähän neula, jolla pääset eristeen läpi kupariin. Toinen johdin runkoon ja lamppu syttyy, kun neula penetroituu jännitteelliseen johtimeen.
Toki pitää olla tarkka siitä, että miinusjohdin on tosiaan kunnolla rungossa.

Edit: jaahas Roiston mukaan moottorille menee vain 2 johdinta, napaisuus siis käännetään releellä, joten piuhat taitavat olla ehjät.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Johdoissahan on + ja - eri johdoissa riippuen siitä, minne päin ikkunaa ajetaan. Toki johto voisi olla poikki niin, että noston puolen + oisi ehjä ja - poikki niin, että se oisi oven päästä kiinni maassa ja rungon puolelta irti. Jos se olisi yhteydessä maahan molemmista päistä, palaisi sulake, kun ikkunaa yrittäisi nostaa.

Voisi purkaa sen boksin irti ja kokeilla syöttää virtaa sieltä liittimestä. Jos sieltä saa napaisuuden kääntämällä ikkunan nousemaan & laskemaan, niin ainakin tietäisi, että johdot on OK. Boksin liitin A, navat 6 & 11.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Kokeilin tuota Riston kikkaa tuolla confort boksin liittimellä, mutta ei ikkuna liikkunut kumpaakaan suuntaan. Jotain jurinaa kyllä kuului kojetaulusta tai konehuoneesta. Onkohan nuo navat kaikissa bokseissa samat.
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hmm. Katsoin kahdesta eri kaaviosta (1990 -> & 1993 ->) ja molemmissa on samat. Pitäisi olla 2,5 neliön johdot, vihreä ja musta. Passaako kuvaukseen? B-liittimen 6-navasta pitäisi tulla virta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Elikkä navat ja johdot on ihan oikein A liittimessä, ja ikkuna laskee ja nousee kun vaihtaa napaisuuden päikseen. Kokeilin toisella moottorilla, vanha moottori ei enään toiminut.

Confort boksissa ei ole B liitintä. On liittimet A, C, D ja E.
202 820 10 26, numerosarja on boksissa.
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

OK. Hyvä, että selevisi. Sitte vissiin pitää tutkia boksi, jos se kerran naksahtaa, kun painaa napista ylös.
Sakemanni kirjoitti:Confort boksissa ei ole B liitintä.
Sulla on vissiin kammet takana? B-liittimen kautta kulkee takaikkunoiden sähköt.

]Kytkikset: ikkunat 1, ikkunat 2

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Jep, veivit takaikkunoissa.

Boksi naksahtaa kun napistaa painaa ylös tai alas.
W124 E250 D 20V
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko nyt kuitenkin napissa se vika, esim. sulla on siinä "väärän" ikkunan nappula :roll:
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Kokeiltu molemmilla napeilla ja apparin puoli toimii normaalisti kummallakin napilla.
W124 E250 D 20V
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos sulta puuttuu just se nappula millä se toimis :roll:
en oikein usko relevikaan, vaan ennemmin nappula taikka johto jostakin poikki :wink:
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Aukasin ton confort boksin ja silmämääräisesti katseltuna kaikki juotokset ja diodit näyttäs ehjiltä. :nocando:
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nappulakin on helppo eliminoida, toisaalta ne on jo aika hyvin kokeiltu. Nuo nappulat on toiminnoiltaan identtiset molemmilla puolilla. Nappulan päällä oleva ikkunan kuva on eri päin eri puolilla.

Jos ykkös- ja kolmosnavat yhdistää vaikka hyppylangalla, pitäisi ikkunan nousta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Elikkä jos ymmärsin Riston ohjeen oikein, niin katkasijan littimestä 1 ja 3 navat yhteen niin ikkunan pitäisi nousta. Laitoin hyppylangalla navat yhteen boksissa kuuluu naksahus mutta ikkuna ei nouse. Eli katkasijat olis kunnossa.

Vika taitaa olla tuossa confort boksissa, ei päästä virtaa eteenpäin ikkunalle. Olenko oikeilla jäljillä?
W124 E250 D 20V
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jos sulla on boksi auki, näetkö mikä rele vetää? Onko eri rele kuin laskiessa? Voisi tutkia releen virran saannin, yhteyden liittimelle sekä releen kärkien kunnon.

Onko sulla kameraa? Jos on, niin pistätkö piruuttasi kuvaa, miltä mokoma laatikko näyttää sisältä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Yritän huomenna näpsästä kuvan töiden jälkeen.
W124 E250 D 20V
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

No niin ny on muutama kuvatus boksista

Näkyy mitä mikäkin rele tekee. Näkyy kirjoitus vähän huonosti.
Releet: Ylhäällä Kuskin ikkuna ylös
Alhaalla vasemmalta lähtien: Kuskin ikkuna alas, Apparin ikkuna ylös, Apparin ikkuna alas

Kuva

Takaa



Kuva

Ylhäältä

Kuva

Toivottavasti kuvista saa jotain selvää
W124 E250 D 20V
Avatar
Sakemanni
Viestit: 78
Liittynyt: 23.8.2011 10:36

Viesti Kirjoittaja Sakemanni »

Toimii taas :kuski:
Confortboksissa vika, vaihettu toinen boksi.
W124 E250 D 20V
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”