Halutaan yksinkertaiselle kotikorjaajalle selkokieliset ohjeet, miten vaihdetaan vilkku/valonvaihto/pissapoika- monitoimikatkaisija.
Auto on W124 200d -93, abs + airbag. Jos vielä kävis niin, ettei tulis ongelmia esim. turvatyynyn valon kanssa.
Monitoimikatkaisijan / viiksikatkaisijan vaihto 124
viewtopic.php?p=426631#426631 Vaikka siinä puhutaan tasanopeusviiksen asennuksesta löytyy ohje toiseenkin viikseen
felmit kirjoitti: 5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irrotus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Jani kirjoitti: Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Viiksi paikoillaan!
Haulla löysin ”dealerin” hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".
Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemmalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprintterissä ja Väyrysessä samoilla holleilla, mihin asensin.
autodidakti
Tulevaisuutta ajatellen kun rattia joutuu joskus käyttämään irti niin minkälainen vaara on että päkki räjähtää silmille? Mitä esim ei kannata tehdä tai miten kaikista parhaiten välttää mustelmat naamassa?
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Irrotin akun miinus-kengän hyvissä ajoin ennen ratin irroitusta. Aikaa vierähtikin pitkästi, kun oli T30 avain hukassa Eli varttitunniksi suunnittelemani "virraton aika" oli varmaankin reilu puolituntinen.
Akunkenkiä / virtaa ei passaa kytkeä takaisin, ennen kuin ratti ja airbag on taas koottu normaalisti paikoilleen kaikkine tykötarpeineen.
Akunkenkiä / virtaa ei passaa kytkeä takaisin, ennen kuin ratti ja airbag on taas koottu normaalisti paikoilleen kaikkine tykötarpeineen.