Monitoimikatkaisijan / viiksikatkaisijan vaihto 124

Vastaa Viestiin
kilehto
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2006 22:48

Monitoimikatkaisijan / viiksikatkaisijan vaihto 124

Viesti Kirjoittaja kilehto »

Halutaan yksinkertaiselle kotikorjaajalle selkokieliset ohjeet, miten vaihdetaan vilkku/valonvaihto/pissapoika- monitoimikatkaisija.

Auto on W124 200d -93, abs + airbag. Jos vielä kävis niin, ettei tulis ongelmia esim. turvatyynyn valon kanssa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

viewtopic.php?p=426631#426631 Vaikka siinä puhutaan tasanopeusviiksen asennuksesta löytyy ohje toiseenkin viikseen 8)
:arrow:
felmit kirjoitti: 5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irrotus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Jani kirjoitti: Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Viiksi paikoillaan!
Haulla löysin ”dealerin” hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".

Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemmalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprintterissä ja Väyrysessä samoilla holleilla, mihin asensin.
autodidakti
kilehto
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2006 22:48

Viesti Kirjoittaja kilehto »

Katkaisija vaihettu, kiitokset neuvoista!

ps. en irrottanu airbag-systeemin/äänitorven johtoja. Ratti irti, ja johdot + hilut jäi siihen kiinni katkaisijan vaihdon ajaksi.
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Tulevaisuutta ajatellen kun rattia joutuu joskus käyttämään irti niin minkälainen vaara on että päkki räjähtää silmille? Mitä esim ei kannata tehdä tai miten kaikista parhaiten välttää mustelmat naamassa?
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
kilehto
Viestit: 6
Liittynyt: 12.8.2006 22:48

Viesti Kirjoittaja kilehto »

Irrotin akun miinus-kengän hyvissä ajoin ennen ratin irroitusta. Aikaa vierähtikin pitkästi, kun oli T30 avain hukassa :wink: Eli varttitunniksi suunnittelemani "virraton aika" oli varmaankin reilu puolituntinen.

Akunkenkiä / virtaa ei passaa kytkeä takaisin, ennen kuin ratti ja airbag on taas koottu normaalisti paikoilleen kaikkine tykötarpeineen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”