Ei käynnisty, abs- ja srsvalo palaa.( Laturihan se :)

Vastaa Viestiin
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Ei käynnisty, abs- ja srsvalo palaa.( Laturihan se :)

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Otsikkossa oleellisin. Läksin ajelemaan, lasinpyyhin oli vähän hidas, en siihen sen enempää kiinnittänyt asiaan huomiota. Matkalla näytti että mittarivalot himmenee ja kun pysahdyin tuo keltainen abs-valo paloi hetken.

Kävin pizzat hakemassa ja ajoin perille, nyt taisi jo tuo srs-valokin palaa. Sammutin auton startatakseni sen uudestaan, mutta eipä enää käynnistynyt. Puhallin, radio ym. ja bensapumppu käynnistyy, mutta startti ei pyörähdäkään.

Pizzan syönnin jälkeen läksin uudestaan kokeilemaan, auto käynnistyi aivan normaalisti. Sadan metrin ajon jälkeen nuo varoitusvalot taas syttyivät ja mittarivalot himmenivät. Ajoin pienen lenkin ja parkkiin, ei taaskaan käynnisty.

Olisiko jännite alhaalla? Akku loppu? Laturin hiilet? Latauksen merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa.
Viimeksi muokannut pinkka, 08.11.2013 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Akku tod.näk loppu. Mittaa jännite yleismittarilla. Toinen mahdollisuus on koneen ja korin välinen maajohto
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Sekö on mersussa niin, että jos akku alkaa olla finaalissa se ei pyöritä ollenkaan? Niinku vou, vou, vou...

Josko sitä huomenna akkukauppaan, onneksi tilipäivä oli perjantaina. :D

Onhan tuo jo reilu viisi vuotta vanha. Biltemasta näkyisi lähtevän satasella 74 Ah akku, Motonetistä Boschi viitosen kalliimmalla. Oisko tuo bee varmempi valinta?
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kannataisiko tarkistaa latausjännite :roll:
autodidakti
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Mitenkä sellainen tehdään? :roll:
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Tökkäät tuollaisen tupakansytyttimeen ja ajelet menemään:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... 4-V-43332/

Ajossa pitäisi olla noin 14,0
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Mittaa jollakin jännitemittarilla (esim. yleismittarilla) vaikka akulle tuleva jännite auton ollessa käynnissä. Jos näyttää käynnissä ollessaan jotain 13.9 -14.3 ( muistaakseni) laturi on kunnossa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kone kirjoitti:Tökkäät tuollaisen tupakansytyttimeen ja ajelet menemään:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... 4-V-43332/

Ajossa pitäisi olla noin 14,0
Joo, toi on helppo tapa kanssa. Ja saa sillä yleismittarilla suoraan tupakansytyttimestäkin nuo voltit katottua, jos sellaisen omistaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

turhaa uutta akkua ostat. ei siinä vikkaa oo kuitnekaa. Laturista "hiilet" loppu ja se ei vaa lataa ;)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Taitaa mulla jostain tuollainen mittari löytyä,pitääpä illalla tarkistaa. Laturin vaihdoin muutama vuosi sitten, mutta kai se silti voi vika sieltä löytyä.

Se ei muistaakseni ollut iso homma tuo hiilien vaihto, vai? Ja kunhan vaan löytää sopivat hiilet ensin.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Akun jännite 12 V. Latausjännite 11 ja rapiat ja alkoi siitä sitten hyvää vauhtia laskea vaikka kierroksia lisäsi. Eli latauksessa vika, kiitos vinkistä. Sitä vaan haluaisi tarttua siihen helpoimpaan ratkaisuun, ihminenhän on luonnostaan laiska ja mukavuudenhaluinen. :)

Laturin merkistä ei ole mulla mitään hajua, vaihdoin sen neljä vuotta sitten enkä yhtään muista mikä se oli merkiltään eikä kuitissakaan lue kuin vaihtolaturi. Pitääkö sitä vaan irroitttaa ne hiilet, tai se hiilisysteemi ja mennä se kädessä liikkeeseen? Aika kinkkisessä paikassa näyttäisi olevan, oiskohan helpompi irroittaa koko laturi?
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Räntäsateessa tehdyn operaation tulos oli että laturin hiilet näyttivät olevan kyllä ihan moitteettomassa kunnossa, mittaa oli vaikka kuinka. :?

Voisiko tuo akku vaan olla niin kaputt ettei ota enää virtaa sisäänsä? Harmi kun en tullut kokeilleeksi tuota latausjännitettä suoraan sieltä laturilta, vai liekö tuo olisi asiaan vaikuttanut?
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

pinkka kirjoitti: Latauksen merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa.
eikö edes virrat päälle kääntäessä?
autodidakti
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

[quote="felmit"][quote="pinkka"] Latauksen merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa.[/quote]

eikö edes virrat päälle kääntäessä?[/quote]

Sen jälkeen kun tämä vikailu alkoi ei vasemman puoleiset varoitusvalot ole palaneet ollenkaan. Kun kaikki oli kunnossa, kaikki oli kunnossa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

pinkka kirjoitti:Räntäsateessa tehdyn operaation tulos oli että laturin hiilet näyttivät olevan kyllä ihan moitteettomassa kunnossa, mittaa oli vaikka kuinka. :?

Voisiko tuo akku vaan olla niin kaputt ettei ota enää virtaa sisäänsä? Harmi kun en tullut kokeilleeksi tuota latausjännitettä suoraan sieltä laturilta, vai liekö tuo olisi asiaan vaikuttanut?
Mä oon ymmärtänyt ainakin niin, että kun auto on käynnissä niin laturi antaa auton kaiken tarvitseman virra ja akun tehtävänä on vaan varastoida -> toimia silloin kun laturi ei tuota esim. käynnistys.

Eli siis pitäisi antaa akullekin sen noin 14 volttia tai tupakansytyttimeen tms. mutta tietysti jos mittaa laturilta suoraan myös voi sulkea vian pois laturi -> akku väliltä.

Viisaammat osaa varmaan kertoa mitä muita mahdollisia vikoja voi laturissa olla, esim. diodista oon kuullut, mutten muista miten se oireilee...
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Onko laturista kulunu ne kupari rinkulat jotka vastaa hiiliin. Tosin jos joskus vaihdettu laturi nii ei pitäs kyllä kovin pian mennä. Mulla oli toinen niistä loppu eikä palanu latauksen merkkivalo. Sittetaas tuossa 123: sessa palaa laturin valo koko ajan eikä ikinä oo virta loppunu muutako pitempään seisoessa nii enoo vihtiny tutkia vielä mikä sitäki vaivaa.

Edit. Oisko kummiski se lataus jännitteen säädin rikki. Eli se mikä on siinä hiilipaketissa.
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

pinkka kirjoitti:Sen jälkeen kun tämä vikailu alkoi ei vasemman puoleiset varoitusvalot ole palaneet ollenkaan. Kun kaikki oli kunnossa, kaikki oli kunnossa.
Pitäisikö tästä aloittaa
Jotkin laturit vaativat valon toiminan toimiakseen
autodidakti
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Oireet kuulostaa tutulta, oisko tämä ratkaisu?

[url]viewtopic.php?t=38418&highlight=mittariston+valot[/url]
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Laitan linkin klikattavaksi :arrow: viewtopic.php?t=38418
ei muuta kuin kauppareissulle
autodidakti
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Jännitteensäädin uusiksi

Viesti Kirjoittaja rolle »

Komppaan felmittiä, eli jännitteensäädin-hiilipaketti uusiksi ja jos ei auta, niin sitten ihmettelemään lisää.

Osa on helppo vaihtaa, taitaa olla laturissa kiinni muistaakseni kahdella ruuvilla. Laturia ei tarvi irrottaa ainakaan vaparitiisselivehkeissä. W201:ssäkin oli hyvin tilaa ruuvailla jännitteensäädin irti laturin ollessa paikallaan.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Säädin vaihdettu, latausjännite alk. 8,9 ja siitä sitten alaspäin= akun jännite. :evil:

Mittasin jännitteen laturin plussalta myös, sama kuin akulla. Eli ainakin yhteys on kunnossa, eikö? Onko se nyt sitten niin että vika on laturissa jossain muualla kuin jännitteensäädin-hiilipaketissa?

Mittaristossa paloi ainoastaan abs ja srs valo, kierroslukumittari alkoi virran vähetessä pilkkiä, siis että moottorin kierrokset pysyivät samana, mutta kierrosviisari nousi ja laski. Onko nuo mittariston oireet syitä vai seurauksia? Toivottavasti seurauksia, niin ainakin haluaisin uskoa.

Kutsuuko huomenna laturikauppa?
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kylläpä teettää töitä.
Ootko katsonut kaikki piuhat/liitokset, maapiuhan, varmaan.
Ja tietäjät hoi!
Miten se diodi silta vai mikä lie, oliko sellainen mahdollisuus?
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Hain eilen uuden laturin ja ruuvasin sen paikoilleen, puolen tunnin homma, nopeemmin ois sujunut, mutta ei ollut räikkä. Tänään töiden jälkeen virtaa kaverin autosta ja kone tulille. Kaikki mahdolliset valot päällä mittaristossa!!! :shock: MITÄ H-VETTIÄ??? Ja latausjännite alkoi kahdeksalla ja siitä alkoi laskea. Mikä tässä nyt oikein mättää?

No, kiilaurahihna oli tipahtanut paikoiltaan. :oops: Ja eikun sovittelemaan sitä paikoilleen. Eikä sovitu paikoilleen... Ennen kuin tarkistan manuaalista oikean reitin hihnalle. :roll:

Että näinpä päättyi onnellisesti tämäkin sessio tuon kulkineen kanssa. Ja varsin yksinkertainen oli tuo loppuratkasu, olisi vaan pitänyt heti päätyä uuteen laturiin. Jotenkin sitä kuvittelisi että laturi kestäis pidempäään kuin neljä vuotta. Vai mitä täällä ollaan asiasta mieltä? Liike josta tuon edellisen ja myös tämän uuden lataajan hain oli sitä mieltä että kestipä pitkään.

No vanha maksoi 107 euroa ja tämä uusi 140. Lupasin palauttaa vanhan laturin, oli huomioinut sen pantin hinnassa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Hyvä että selvisi, ja akun hinnalla :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”