mikäs akku laitetaan?

Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

mikäs akku laitetaan?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuvittelin että edellisen sähkövian korjaannuttua olisi taas edessä huoletonta ajoa, mutta toisin vaan kävi. Edellinen toki oli liian helppo ja selkeä, ajon aikana tehot alkoi pudota ja mittarivalot vilkutella. Ajovalot sammuttamalla palautui noin 10km ajaksi normaaliksi, mutta sitten se hyytyi.

Kuva

Tässä nyt tosiaan hukkakipinäpuolan kanssa tullut askarreltua, ja sen vuoksi auto koneen päässä (onneksi) tiheään kiinni. Muutehan pelaa kivasti jo vähän-sinne-päin asetuksilla, mutta kylmänä ei vaan starttaa, ei ees lupaa, omalla sytkällä taas hörähtää käyntiin pelkästään avainta näyttämällä.

No, joka tapauksessa, tälle aamulle aloin katella arvoja läpitte ja akun jännite oli huikeat 10,9V. Heti startin jälkeen ja ajossa se pyörii siellä 13,9-14.0 pinnassa, tällä kertaa siis lataa moitteetta, mutta nyt tuo akku taitaa olla viimein finaalissa. Iästä ei tietoa, mutta onhan se itelläkin ollut jo 3v ja 10kk pellin alla, eli ei taida ihme olla..

Tässä äkkiseltään vaihtoehtoina olisi ilmeisesti Bosch, Varta tahi Exide, ja lähinnä kiinnostaisi onko tuolla AGM jutulla miten etua normiversioihin, ja kannattaako tuonne yrittää tunkea mahdollisimman isoilla Ah:lla varustettu mötikkä vai pitäiskö sitä miettiä jotenki tarkemmin? Ylimääräistä sähköähän tuossa nyt kuluu. Niin joo, 230E, -86
Avatar
arska10
Viestit: 99
Liittynyt: 10.3.2011 19:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Paa vaan exciden akku sinne turhaan tonne on mitään amg akkua ostaa
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Jonsei sinulla ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tms. joka imuroi virtaa kun moottori ei eitä tuota niin ymmärtääkseni ei ole mitään hyötyä agm:stä, tai ainakin niin minulle kertoili akkutalon sälli kun viimeksi olin akkua uusimassa :idea:

Bensakone, eikös siihen riittäisi tarttia pyörittämään muutamat sarjaankytketyt AA-kokoiset ladattavat patterit :P

Soooori :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No, tuonne mahdollisesti tulee webasto jos ja kun (pääpaino JOS!) saan sen toimintaan. Suurin ongelma kun piilee siinä etten saa autoa johdonpäähän kotona, joten sen pitäis lähteä 30 asteen pakkasista iloisesti parin päivän seisonnankin jälkeen.

Mutta akku pitäis olla semmonen et pakkasellaki lähtee eikä webastokaan (jos!) sitä kovimmillakaan keleillä ihan hengettömäksi vie. Ja tuosta jännitteestä päätellen heti ens viikolla on akkuostosten aika.

Muistaakseni laturi on jotain 80 paremmalla puolella, pärjääkö sillä tuommosen esim 90Ah AGM akun kanssa, vai olisko joku 100Ah tavallinen akku silti parempi? En tosiaan varsinaisia käyttökokemuksia noista hopiaversioista löytänyt aamugooglella.

Omalla sytkällä pattereilla se vois lähteäkin, puhelimesta, kaukosäätimen ja kellon patterista ku askartelee niin avot, mutta tuo hukkakipinä tuntuu olevan lapsellisen kranttu tuosta jännitteestä :shock:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No jos ei sitä virtaa mihinkään auton seisoessa karkaa niin lähteehän toi bensakone käymään kolmenkympin pakkasista vaikka 55Ah akulla jos vaan kunnossa on. Voi sinne laittaa sen isonkin akun mutta ei se kesää tee muuten kuin että jaksaa pitempään pyörittää starttia. 8)

Se syy miksi isompia akkuja "kannattaa käyttää" on se että niiden napajännite tippuu vähemmän starttisession jälkeen ja näin ei laturi ole niin kovilla varsinkin jos pätkä-ajoa ajetaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä äkkiseltään vaihtoehtoina olisi ilmeisesti Bosch, Varta tahi Exide, ja lähinnä kiinnostaisi onko tuolla AGM jutulla miten etua normiversioihin, ja kannattaako tuonne yrittää tunkea mahdollisimman isoilla Ah:lla varustettu mötikkä vai pitäiskö sitä miettiä jotenki tarkemmin? Ylimääräistä sähköähän tuossa nyt kuluu.
Isosta akusta ei ole haittaa (ellei selkä pamahda sitä paikalleen nostaessa).
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Joo, jos minä olen joskus oikein rahalla ollut akkua ostamassa(yleensä mulle tulee toisten jo hylkäämät :oops: ), niin aina olen ostanut suurimman joka vain suosiolla paikalleen mahtuu.
Suomen talvessa ei ylimääräinen kapasiteetti kuitenkaan ole välttämättä paha asia.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jahka taas raatamasta vapaille ehtii, pitää tehä pieni kierros ja kysellä minkämoosta olis tarjolla ja mihin hintaan. Kyllä siitä ny muutaman kympin enemmän viittii käyttää jos saa varmuutta siihen ettei aamulla tarvi töihin soitella ja sanoa että kylhänmää tulisin, mutta auto esitti eriävän mielipiteen.

Motonetissä boschin 100Ah näyttäis olevan sen 149€(70Ah AGM 159€), ja se sznajder 100Ah 109€(silver 119€), vaikka jälkimmäisestä ei hirveesti pahaa ole löytyny, jotenki ehkä Bosch kuulostais luotettavammalta. Muistaakseni pohjalevylle on näytetty rälläkkää, eli sen puolesta leveempikin mahtuis.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Isommassa juu riittää paukkuja paremmin, mutta joskus joku mielestäni on sanonu, että sitten taas myös kestää latautua kauemmin, eli onko se sitten pätkäajossa huono? :tuumaus:
Siltikin, laittaisin ison akun. :lol:

Jos oikein hifistelee rupee, ja varmasti haluaa vehkeitten starttaavan, niin webastolle oma akkunsa, joka on irti pääakusta, kun auto ei käy. :idea:
Ja jos tosiaan haluaa 30 asteen pakkasesta parin päivän seisonnan jälkeen webaston kanssa starttailla, niin voi olla, ettei se 100Ah:kaan ihan palmun alta lähde... :roll:

Vielä kun sais webaston lämmittämään akkua, niin sehän ois hyvä! 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Itsellä on 100Ah Vartalainen mersussa, hyvin pelaa. Virta riittää, vaikka ikääkin jo on.

Mielestäni ei muuten ole tuo "niin suuri kuin mahdollista" aina kannattava ratkaisu autoon kuin autoon. Ääriesimerkkinä otettakoon vaikkapa Nissan Sunny pienellä laturilla. Sinne kun tungetaan 100Ah akku, niin ei ole akku välttämättä "ikinä" parhaassa terässä sikäli, koska laturi on todennäköisesti sen verran pieni ettei jaksa ladata akkua täyteen ihan kevyellä ajolla. Mersussa tämä tuskin on ongelma, koska W124:ään on saanut jo tehtaalta akkuja ilmeisesti 55-100Ah luokassa, eli oletan että latausjärjestelmäkin on jo ns. "ajan tasalla."

Kertokaa toki muut mielipiteitänne, puhunko ihan puuta heinää? :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei onneksi ihan pätkäajoon tarvi lähteä, työmatka 105,4 kilometriä, ehtinee latautua vähä isompikin akku.. :)

Tuota kahen akun taktiikkaa olen pähkinyt, pitäis siihen ne kytkennät ettiä jostain ja keksiä miten veessä toisen akun saa minnekään järkevästi tungettua. (MP akku ei kait kelpaa ku niin paljon pienempi tehoinen, näin isot pojat kertoi) Luulen kyllä että tuollanen isompi akku antais sen muutaman kerran pidempään pyörittää, kyllähän tuo on lähteny aina kun vaan virta on pyörittämiseen riittäny. Silloin ku viimetalvena jäi käynnistymättä, appiukolta traktorin akku, johan lähti mukavasti kylymästä huolimatta.

Tuolta exiden sivuilta ku lueskelin, niin noilla AGM akuilla saatais parempi käynnistysteho, mutta se lienee täys mysteeri miten paljon se tällasessa todellisuudes vaikuttaa. Itellä ei ole nyt minkään maailman kunnollista akkulaturia, joten semmoinenkin pitäis investoida, mitenköhän paljon hintaeroa on vanhan mallises ja AGM-lataukseen pystyvässä? Pitää investoida varmaan sen verran ettei tarvi heti auton vaihtuessa uutta ostaa.

Mistä kaikkialta jyväskylässä vois noita akkuja käydä kyselemässä? KL, motonet, akkuneliö, varaosamaailma, olisko muita?
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Omaankin hommasin 100 ah vartan sinisen (HUPS siis hopeisen h3:sen) patterin vanhan tilalle, (joka oli samanlainen mutta pienempi) vaikka auto onkin vähäpyttynen pensa. Vanha varta jäi vielä talliakuksi. Bossin hopia taitaa olla periaatteessa sama kuin tuo varta on. Eikö isompi akku myös ota virtaa vastaan nopeammin, mitä vastaava pienempi?

edit; kävinpä vaihtaan öljyt, ja tuo sininen patteri olikin hopee, lasit on alle vuoden vanhat, niin vian täytyy olla 10 cm taempana :hang:
Viimeksi muokannut Moska, 07.12.2012 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

minä vuoden mietin uuden akun ostoa.. piti ostaa bosch.. mutta sitten motonetin hyllyllä iski pihiys ja ostin sittenkin sen 100ah silver szhjnaijder (mikälie nimi olikaan) akun. oli tarjouksessa muistaakseni eli 50e halvempi kuin boschin 5-sarjan 100ah.

tuntuu olevan niin että ei nykyisin tehdä akkujakaan niinkuin ennen.. eli 3v vanha akku on usein jo vainaa.. kun ennen kesti 5-8v ja tehtaan alkuperäinenkin yli 10v.

siksi päättelin että szjanne akussakin on 2v takuu eli sama kuin boschissa olisi ollut.. eli takuu aikana jos ongelmia, ei ongelma. ja nyt säästin yli 50euroa tällä hetkellä olleista rahoista. sitten kun tuo sznaju kyykkää voi taas miettiä onko se kannattavaa maksaa puolet enemmän vai tyytyäkö halvempaan.

toistaiseksi se on toiminut ihan hyvin.

minä myös jätin sen pari vuotta vanhan 100ah trane akun vara-akuksi autotalliin.. kyllä silläkin vielä pari starttausta tekee tarvittaessa.

itseasiassa jälkikäteen huomasin että ei se ollut akun vika ettei auto jaksanut viikonlopun seisonnan jälkeen startata kunnolla talvella.. mulla on autossa virtavuoto jonnekkin. (nytkin "uusi" akku latauksessa taas että jaksaa ensi viikon starttailla)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Exidestä hyvää palautetta sain, mutta hinnastojen mukaan lähes pari sataa maksaa. Tuolla snajderin ja boschin hintaerolla varmaan ihan kohtuullisen laturin sais, mahdollisesti vois jopa sen silverin ostoa harkita, 30€ halvempi tietysti näillä tuloilla on rahaa, sen laturiin vois käyttää.

Mutta kiukuttaahan se siinä kohtaa jos se akku simahtaa parin kolmen vuoden päästä.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mul o vaa exiden akkuja ollu viimiset 6 vuotta, kaikkiin autoihin oon uuden ostanu. Yksi on sipannut. Ja se on Exiden se paras malli "Premium" n. 85 ampeerinen golffissa. Ostin sen keväällä ja pitänee vaihtaa takuuseen. Muut o skulannu hienosti, ovat tupanneet olemaan 105Ah.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Laitoin omaan vajaapyttyseen tärpättimersuun 77Ah Varta silverin. Ihan tarpeeksi potkua tuon koneen pyörittämiseen.
Niin ja Bosch ja Varta ei ole samoja akkuja vaikka Boschit tehdäänkin samalla tekniikalla Vartan toimesta :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Bosch-S5008 77Ah tarttui itselle mukaan Motonetistä viime viikolla, kun Hankookilla startti sanoi muumuu.
204.201
EX 124.083
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kauheen pieniä akkuija... Se mersun reikähä o iso????

mul o murrayssäki isompi... EDIT: Exide Excell 95A

Kuva
Viimeksi muokannut Sergey, 12.11.2012 0:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jonku fixus-liikkeen sivuilla exide premium 100Ah 120€, jos kävis paikallisessa kysäsees mihin hintaan irtois.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Melkoisia hintaeroja, fixus liikkeessä exide premium ea1000 100/900 hintaan 139€ listahintana, toisessa firmassa vilkkupakettiauto alennuksella sama mötikkä 179€, ovh yli 200€..

Ei kannattane arpoa hakeeko snejder AGM akun siihen 119€ hintaan vaiko tuon exiden.. Vielä ku laturi jostain tarttuis mukaan.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Korjatkaa asiantietävät nyt, mutta mihin perustuu pelko ison akun alilatauksesta?

Käynnistuksessähän se virta (tai oikeastaan, energia) otetaan. Sama virta otetaan niin isosta kun pienestakin. Eikä sinne mahdu takaisin sen enemmän, kun sieltä on pois otettu.

Jos käyntiaika on niin lyhyt, että lainattua energiaa ei keretä palauttaa, niin pienempi akku kyykähtää aikaisemmin, mutta kummatkin tyhjenee aikanaan.

Oikein on, että iso akku saattaa ottaa paljonkin virtaa vastaan ja niin olla osasyynä muutenkin hajoamassaolevan laturin kuolemaan, mutta ei varsinainen syy.

Yksi vanha mies tokasi kerran: osta, poika, akkusi niin iso, kun reikään vaan mahtuu (enemmän energiaa) ja niin kallis, kun lompsa kestää (ärhäkämpi luovutus, nopeampi latatutuminen).
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Liekö tämä ny hyvä tilaisuus kysäistä, mutta miten käytännössä semmonen kahen akun viritelmä toteutetaan? Ja miten se kannattais tehä, eli pitäiskö webasto kytkeä ainoana siihen kakkosakkuun vai miten se nyt ihan oikeasti toimii?
Avatar
arska10
Viestit: 99
Liittynyt: 10.3.2011 19:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kuinka meinaat hoitaa toisen akun latauksen jos toisessa on weba kiinni.
Niin pitäähän nuo olla rinnan niin kumpikin akku tyhjenee yhtä paljon.
Laturihan pökää kumpaankin virtaa
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

v6sa kirjoitti:Korjatkaa asiantietävät nyt, mutta mihin perustuu pelko ison akun alilatauksesta?
Harhakäsitykseen, luulisin :idea:

Kahden akun viritelmän ihte tuommoisessa webastokäytössä tekisin niin että webastoakku kytkeytyisi auton järjestelmään releellä jota ohjataan latauksen merkkivalolla, tällöin se ei toimisi starttiakkuna ja alkaisi latautua vasta kun lataus alkaisi, muutoin olisi irti auton sähköistä. Tietysti weba olisi kytketty siihen.
Viimeksi muokannut jovihava, 12.11.2012 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Kytke pelkästään webasto ylimääräiseen akkuun. Sitten yhdistät akkujen + navat releen kautta yhteen joka kytkeytyy päälle kun auto on käynnissä.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Härski sanoi saman kuin ihtekiin mutta paljon lyhyemmin ja selvemmin :p
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Muistat vain mitoittaa johdot ja releen oikein ettei käy käry :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Viime syksynä tuli ostettua Varta H3 100 Ah / 830 A. Ei tarvitse miettiä lähteekö vai ei. :)

Bosch ei ole pärjännyt testeissä, vaikka päälle päin akku voi olla hyvinkin samanlainen kuin Varta. :!:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

AriK123 kirjoitti:Viime syksynä tuli ostettua Varta H3 100 Ah / 830 A. Ei tarvitse miettiä lähteekö vai ei. :)

Bosch ei ole pärjännyt testeissä, vaikka päälle päin akku voi olla hyvinkin samanlainen kuin Varta. :!:
Samanmoinen Varta tarttui äsken mukaan itselle. Lienee krooninen alilataus hyydyttänyt tuon 5-vuotiaan Exiden niin, että laturissa pitämisen jälkeen on vielä startannut roikasta, mutta tänään 8h seisokki 12 asteen pakkasessa oli sellainen keikka että viime virroilla lähti lankku tulille. Siitä paikasta autosähköön ja Vartasta kaupat. Tuolla se nyt eteisessä täyttyy, yllättävän vajaa se laturin mittarin mukaan olikin.

Mitä muuten luulette: tuo Exide on ollut jo kuormankestoltaan vaatimaton, lämpimänä pyörittää mutta kylmää konetta ei, ja latauksessa on sellainen hauska piirre, että käynnistämätön akku laturin mukaan kuitenkin täyttyy ihan parissa tunnissa, ainakin pakkasessa.
Mutta jos tuon toisi vielä sisään kunnolla lämpiämään, niin mahtaisiko siitä saada huolella lataamalla jonkinlaisen hätäapustarttipaketin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

saa siitä :shock:

mulla joku 62? Ah akku ollu 3 vuotta lataamattomana harraste autos ja välil se puutuu, mut jaksaa kuitenkin pyörittää hitaasti käyntiin :lol:

onkohan se nyt kuutisen vuotta vanha tai seittemän :roll:

autolla siis ainoastaan käyty pikkulenkki ajamas tai käytelty pihas (lue huudatettu) 8)
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”