mikäs akku laitetaan?
mikäs akku laitetaan?
Kuvittelin että edellisen sähkövian korjaannuttua olisi taas edessä huoletonta ajoa, mutta toisin vaan kävi. Edellinen toki oli liian helppo ja selkeä, ajon aikana tehot alkoi pudota ja mittarivalot vilkutella. Ajovalot sammuttamalla palautui noin 10km ajaksi normaaliksi, mutta sitten se hyytyi.
Tässä nyt tosiaan hukkakipinäpuolan kanssa tullut askarreltua, ja sen vuoksi auto koneen päässä (onneksi) tiheään kiinni. Muutehan pelaa kivasti jo vähän-sinne-päin asetuksilla, mutta kylmänä ei vaan starttaa, ei ees lupaa, omalla sytkällä taas hörähtää käyntiin pelkästään avainta näyttämällä.
No, joka tapauksessa, tälle aamulle aloin katella arvoja läpitte ja akun jännite oli huikeat 10,9V. Heti startin jälkeen ja ajossa se pyörii siellä 13,9-14.0 pinnassa, tällä kertaa siis lataa moitteetta, mutta nyt tuo akku taitaa olla viimein finaalissa. Iästä ei tietoa, mutta onhan se itelläkin ollut jo 3v ja 10kk pellin alla, eli ei taida ihme olla..
Tässä äkkiseltään vaihtoehtoina olisi ilmeisesti Bosch, Varta tahi Exide, ja lähinnä kiinnostaisi onko tuolla AGM jutulla miten etua normiversioihin, ja kannattaako tuonne yrittää tunkea mahdollisimman isoilla Ah:lla varustettu mötikkä vai pitäiskö sitä miettiä jotenki tarkemmin? Ylimääräistä sähköähän tuossa nyt kuluu. Niin joo, 230E, -86
Tässä nyt tosiaan hukkakipinäpuolan kanssa tullut askarreltua, ja sen vuoksi auto koneen päässä (onneksi) tiheään kiinni. Muutehan pelaa kivasti jo vähän-sinne-päin asetuksilla, mutta kylmänä ei vaan starttaa, ei ees lupaa, omalla sytkällä taas hörähtää käyntiin pelkästään avainta näyttämällä.
No, joka tapauksessa, tälle aamulle aloin katella arvoja läpitte ja akun jännite oli huikeat 10,9V. Heti startin jälkeen ja ajossa se pyörii siellä 13,9-14.0 pinnassa, tällä kertaa siis lataa moitteetta, mutta nyt tuo akku taitaa olla viimein finaalissa. Iästä ei tietoa, mutta onhan se itelläkin ollut jo 3v ja 10kk pellin alla, eli ei taida ihme olla..
Tässä äkkiseltään vaihtoehtoina olisi ilmeisesti Bosch, Varta tahi Exide, ja lähinnä kiinnostaisi onko tuolla AGM jutulla miten etua normiversioihin, ja kannattaako tuonne yrittää tunkea mahdollisimman isoilla Ah:lla varustettu mötikkä vai pitäiskö sitä miettiä jotenki tarkemmin? Ylimääräistä sähköähän tuossa nyt kuluu. Niin joo, 230E, -86
Jonsei sinulla ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tms. joka imuroi virtaa kun moottori ei eitä tuota niin ymmärtääkseni ei ole mitään hyötyä agm:stä, tai ainakin niin minulle kertoili akkutalon sälli kun viimeksi olin akkua uusimassa
Bensakone, eikös siihen riittäisi tarttia pyörittämään muutamat sarjaankytketyt AA-kokoiset ladattavat patterit
Soooori
Bensakone, eikös siihen riittäisi tarttia pyörittämään muutamat sarjaankytketyt AA-kokoiset ladattavat patterit
Soooori
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
No, tuonne mahdollisesti tulee webasto jos ja kun (pääpaino JOS!) saan sen toimintaan. Suurin ongelma kun piilee siinä etten saa autoa johdonpäähän kotona, joten sen pitäis lähteä 30 asteen pakkasista iloisesti parin päivän seisonnankin jälkeen.
Mutta akku pitäis olla semmonen et pakkasellaki lähtee eikä webastokaan (jos!) sitä kovimmillakaan keleillä ihan hengettömäksi vie. Ja tuosta jännitteestä päätellen heti ens viikolla on akkuostosten aika.
Muistaakseni laturi on jotain 80 paremmalla puolella, pärjääkö sillä tuommosen esim 90Ah AGM akun kanssa, vai olisko joku 100Ah tavallinen akku silti parempi? En tosiaan varsinaisia käyttökokemuksia noista hopiaversioista löytänyt aamugooglella.
Omalla sytkällä pattereilla se vois lähteäkin, puhelimesta, kaukosäätimen ja kellon patterista ku askartelee niin avot, mutta tuo hukkakipinä tuntuu olevan lapsellisen kranttu tuosta jännitteestä
Mutta akku pitäis olla semmonen et pakkasellaki lähtee eikä webastokaan (jos!) sitä kovimmillakaan keleillä ihan hengettömäksi vie. Ja tuosta jännitteestä päätellen heti ens viikolla on akkuostosten aika.
Muistaakseni laturi on jotain 80 paremmalla puolella, pärjääkö sillä tuommosen esim 90Ah AGM akun kanssa, vai olisko joku 100Ah tavallinen akku silti parempi? En tosiaan varsinaisia käyttökokemuksia noista hopiaversioista löytänyt aamugooglella.
Omalla sytkällä pattereilla se vois lähteäkin, puhelimesta, kaukosäätimen ja kellon patterista ku askartelee niin avot, mutta tuo hukkakipinä tuntuu olevan lapsellisen kranttu tuosta jännitteestä
No jos ei sitä virtaa mihinkään auton seisoessa karkaa niin lähteehän toi bensakone käymään kolmenkympin pakkasista vaikka 55Ah akulla jos vaan kunnossa on. Voi sinne laittaa sen isonkin akun mutta ei se kesää tee muuten kuin että jaksaa pitempään pyörittää starttia.
Se syy miksi isompia akkuja "kannattaa käyttää" on se että niiden napajännite tippuu vähemmän starttisession jälkeen ja näin ei laturi ole niin kovilla varsinkin jos pätkä-ajoa ajetaan.
Se syy miksi isompia akkuja "kannattaa käyttää" on se että niiden napajännite tippuu vähemmän starttisession jälkeen ja näin ei laturi ole niin kovilla varsinkin jos pätkä-ajoa ajetaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Isosta akusta ei ole haittaa (ellei selkä pamahda sitä paikalleen nostaessa).Tässä äkkiseltään vaihtoehtoina olisi ilmeisesti Bosch, Varta tahi Exide, ja lähinnä kiinnostaisi onko tuolla AGM jutulla miten etua normiversioihin, ja kannattaako tuonne yrittää tunkea mahdollisimman isoilla Ah:lla varustettu mötikkä vai pitäiskö sitä miettiä jotenki tarkemmin? Ylimääräistä sähköähän tuossa nyt kuluu.
Joo, jos minä olen joskus oikein rahalla ollut akkua ostamassa(yleensä mulle tulee toisten jo hylkäämät ), niin aina olen ostanut suurimman joka vain suosiolla paikalleen mahtuu.
Suomen talvessa ei ylimääräinen kapasiteetti kuitenkaan ole välttämättä paha asia.
Suomen talvessa ei ylimääräinen kapasiteetti kuitenkaan ole välttämättä paha asia.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Jahka taas raatamasta vapaille ehtii, pitää tehä pieni kierros ja kysellä minkämoosta olis tarjolla ja mihin hintaan. Kyllä siitä ny muutaman kympin enemmän viittii käyttää jos saa varmuutta siihen ettei aamulla tarvi töihin soitella ja sanoa että kylhänmää tulisin, mutta auto esitti eriävän mielipiteen.
Motonetissä boschin 100Ah näyttäis olevan sen 149€(70Ah AGM 159€), ja se sznajder 100Ah 109€(silver 119€), vaikka jälkimmäisestä ei hirveesti pahaa ole löytyny, jotenki ehkä Bosch kuulostais luotettavammalta. Muistaakseni pohjalevylle on näytetty rälläkkää, eli sen puolesta leveempikin mahtuis.
Motonetissä boschin 100Ah näyttäis olevan sen 149€(70Ah AGM 159€), ja se sznajder 100Ah 109€(silver 119€), vaikka jälkimmäisestä ei hirveesti pahaa ole löytyny, jotenki ehkä Bosch kuulostais luotettavammalta. Muistaakseni pohjalevylle on näytetty rälläkkää, eli sen puolesta leveempikin mahtuis.
Isommassa juu riittää paukkuja paremmin, mutta joskus joku mielestäni on sanonu, että sitten taas myös kestää latautua kauemmin, eli onko se sitten pätkäajossa huono?
Siltikin, laittaisin ison akun.
Jos oikein hifistelee rupee, ja varmasti haluaa vehkeitten starttaavan, niin webastolle oma akkunsa, joka on irti pääakusta, kun auto ei käy.
Ja jos tosiaan haluaa 30 asteen pakkasesta parin päivän seisonnan jälkeen webaston kanssa starttailla, niin voi olla, ettei se 100Ah:kaan ihan palmun alta lähde...
Vielä kun sais webaston lämmittämään akkua, niin sehän ois hyvä!
Siltikin, laittaisin ison akun.
Jos oikein hifistelee rupee, ja varmasti haluaa vehkeitten starttaavan, niin webastolle oma akkunsa, joka on irti pääakusta, kun auto ei käy.
Ja jos tosiaan haluaa 30 asteen pakkasesta parin päivän seisonnan jälkeen webaston kanssa starttailla, niin voi olla, ettei se 100Ah:kaan ihan palmun alta lähde...
Vielä kun sais webaston lämmittämään akkua, niin sehän ois hyvä!
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Itsellä on 100Ah Vartalainen mersussa, hyvin pelaa. Virta riittää, vaikka ikääkin jo on.
Mielestäni ei muuten ole tuo "niin suuri kuin mahdollista" aina kannattava ratkaisu autoon kuin autoon. Ääriesimerkkinä otettakoon vaikkapa Nissan Sunny pienellä laturilla. Sinne kun tungetaan 100Ah akku, niin ei ole akku välttämättä "ikinä" parhaassa terässä sikäli, koska laturi on todennäköisesti sen verran pieni ettei jaksa ladata akkua täyteen ihan kevyellä ajolla. Mersussa tämä tuskin on ongelma, koska W124:ään on saanut jo tehtaalta akkuja ilmeisesti 55-100Ah luokassa, eli oletan että latausjärjestelmäkin on jo ns. "ajan tasalla."
Kertokaa toki muut mielipiteitänne, puhunko ihan puuta heinää?
Mielestäni ei muuten ole tuo "niin suuri kuin mahdollista" aina kannattava ratkaisu autoon kuin autoon. Ääriesimerkkinä otettakoon vaikkapa Nissan Sunny pienellä laturilla. Sinne kun tungetaan 100Ah akku, niin ei ole akku välttämättä "ikinä" parhaassa terässä sikäli, koska laturi on todennäköisesti sen verran pieni ettei jaksa ladata akkua täyteen ihan kevyellä ajolla. Mersussa tämä tuskin on ongelma, koska W124:ään on saanut jo tehtaalta akkuja ilmeisesti 55-100Ah luokassa, eli oletan että latausjärjestelmäkin on jo ns. "ajan tasalla."
Kertokaa toki muut mielipiteitänne, puhunko ihan puuta heinää?
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Ei onneksi ihan pätkäajoon tarvi lähteä, työmatka 105,4 kilometriä, ehtinee latautua vähä isompikin akku..
Tuota kahen akun taktiikkaa olen pähkinyt, pitäis siihen ne kytkennät ettiä jostain ja keksiä miten veessä toisen akun saa minnekään järkevästi tungettua. (MP akku ei kait kelpaa ku niin paljon pienempi tehoinen, näin isot pojat kertoi) Luulen kyllä että tuollanen isompi akku antais sen muutaman kerran pidempään pyörittää, kyllähän tuo on lähteny aina kun vaan virta on pyörittämiseen riittäny. Silloin ku viimetalvena jäi käynnistymättä, appiukolta traktorin akku, johan lähti mukavasti kylymästä huolimatta.
Tuolta exiden sivuilta ku lueskelin, niin noilla AGM akuilla saatais parempi käynnistysteho, mutta se lienee täys mysteeri miten paljon se tällasessa todellisuudes vaikuttaa. Itellä ei ole nyt minkään maailman kunnollista akkulaturia, joten semmoinenkin pitäis investoida, mitenköhän paljon hintaeroa on vanhan mallises ja AGM-lataukseen pystyvässä? Pitää investoida varmaan sen verran ettei tarvi heti auton vaihtuessa uutta ostaa.
Mistä kaikkialta jyväskylässä vois noita akkuja käydä kyselemässä? KL, motonet, akkuneliö, varaosamaailma, olisko muita?
Tuota kahen akun taktiikkaa olen pähkinyt, pitäis siihen ne kytkennät ettiä jostain ja keksiä miten veessä toisen akun saa minnekään järkevästi tungettua. (MP akku ei kait kelpaa ku niin paljon pienempi tehoinen, näin isot pojat kertoi) Luulen kyllä että tuollanen isompi akku antais sen muutaman kerran pidempään pyörittää, kyllähän tuo on lähteny aina kun vaan virta on pyörittämiseen riittäny. Silloin ku viimetalvena jäi käynnistymättä, appiukolta traktorin akku, johan lähti mukavasti kylymästä huolimatta.
Tuolta exiden sivuilta ku lueskelin, niin noilla AGM akuilla saatais parempi käynnistysteho, mutta se lienee täys mysteeri miten paljon se tällasessa todellisuudes vaikuttaa. Itellä ei ole nyt minkään maailman kunnollista akkulaturia, joten semmoinenkin pitäis investoida, mitenköhän paljon hintaeroa on vanhan mallises ja AGM-lataukseen pystyvässä? Pitää investoida varmaan sen verran ettei tarvi heti auton vaihtuessa uutta ostaa.
Mistä kaikkialta jyväskylässä vois noita akkuja käydä kyselemässä? KL, motonet, akkuneliö, varaosamaailma, olisko muita?
Omaankin hommasin 100 ah vartan sinisen (HUPS siis hopeisen h3:sen) patterin vanhan tilalle, (joka oli samanlainen mutta pienempi) vaikka auto onkin vähäpyttynen pensa. Vanha varta jäi vielä talliakuksi. Bossin hopia taitaa olla periaatteessa sama kuin tuo varta on. Eikö isompi akku myös ota virtaa vastaan nopeammin, mitä vastaava pienempi?
edit; kävinpä vaihtaan öljyt, ja tuo sininen patteri olikin hopee, lasit on alle vuoden vanhat, niin vian täytyy olla 10 cm taempana
edit; kävinpä vaihtaan öljyt, ja tuo sininen patteri olikin hopee, lasit on alle vuoden vanhat, niin vian täytyy olla 10 cm taempana
Viimeksi muokannut Moska, 07.12.2012 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minä vuoden mietin uuden akun ostoa.. piti ostaa bosch.. mutta sitten motonetin hyllyllä iski pihiys ja ostin sittenkin sen 100ah silver szhjnaijder (mikälie nimi olikaan) akun. oli tarjouksessa muistaakseni eli 50e halvempi kuin boschin 5-sarjan 100ah.
tuntuu olevan niin että ei nykyisin tehdä akkujakaan niinkuin ennen.. eli 3v vanha akku on usein jo vainaa.. kun ennen kesti 5-8v ja tehtaan alkuperäinenkin yli 10v.
siksi päättelin että szjanne akussakin on 2v takuu eli sama kuin boschissa olisi ollut.. eli takuu aikana jos ongelmia, ei ongelma. ja nyt säästin yli 50euroa tällä hetkellä olleista rahoista. sitten kun tuo sznaju kyykkää voi taas miettiä onko se kannattavaa maksaa puolet enemmän vai tyytyäkö halvempaan.
toistaiseksi se on toiminut ihan hyvin.
minä myös jätin sen pari vuotta vanhan 100ah trane akun vara-akuksi autotalliin.. kyllä silläkin vielä pari starttausta tekee tarvittaessa.
itseasiassa jälkikäteen huomasin että ei se ollut akun vika ettei auto jaksanut viikonlopun seisonnan jälkeen startata kunnolla talvella.. mulla on autossa virtavuoto jonnekkin. (nytkin "uusi" akku latauksessa taas että jaksaa ensi viikon starttailla)
tuntuu olevan niin että ei nykyisin tehdä akkujakaan niinkuin ennen.. eli 3v vanha akku on usein jo vainaa.. kun ennen kesti 5-8v ja tehtaan alkuperäinenkin yli 10v.
siksi päättelin että szjanne akussakin on 2v takuu eli sama kuin boschissa olisi ollut.. eli takuu aikana jos ongelmia, ei ongelma. ja nyt säästin yli 50euroa tällä hetkellä olleista rahoista. sitten kun tuo sznaju kyykkää voi taas miettiä onko se kannattavaa maksaa puolet enemmän vai tyytyäkö halvempaan.
toistaiseksi se on toiminut ihan hyvin.
minä myös jätin sen pari vuotta vanhan 100ah trane akun vara-akuksi autotalliin.. kyllä silläkin vielä pari starttausta tekee tarvittaessa.
itseasiassa jälkikäteen huomasin että ei se ollut akun vika ettei auto jaksanut viikonlopun seisonnan jälkeen startata kunnolla talvella.. mulla on autossa virtavuoto jonnekkin. (nytkin "uusi" akku latauksessa taas että jaksaa ensi viikon starttailla)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Exidestä hyvää palautetta sain, mutta hinnastojen mukaan lähes pari sataa maksaa. Tuolla snajderin ja boschin hintaerolla varmaan ihan kohtuullisen laturin sais, mahdollisesti vois jopa sen silverin ostoa harkita, 30€ halvempi tietysti näillä tuloilla on rahaa, sen laturiin vois käyttää.
Mutta kiukuttaahan se siinä kohtaa jos se akku simahtaa parin kolmen vuoden päästä.
Mutta kiukuttaahan se siinä kohtaa jos se akku simahtaa parin kolmen vuoden päästä.
mul o vaa exiden akkuja ollu viimiset 6 vuotta, kaikkiin autoihin oon uuden ostanu. Yksi on sipannut. Ja se on Exiden se paras malli "Premium" n. 85 ampeerinen golffissa. Ostin sen keväällä ja pitänee vaihtaa takuuseen. Muut o skulannu hienosti, ovat tupanneet olemaan 105Ah.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 19.10.2010 13:09
- Paikkakunta: Hki-Jkl
kauheen pieniä akkuija... Se mersun reikähä o iso????
mul o murrayssäki isompi... EDIT: Exide Excell 95A
mul o murrayssäki isompi... EDIT: Exide Excell 95A
Viimeksi muokannut Sergey, 12.11.2012 0:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Melkoisia hintaeroja, fixus liikkeessä exide premium ea1000 100/900 hintaan 139€ listahintana, toisessa firmassa vilkkupakettiauto alennuksella sama mötikkä 179€, ovh yli 200€..
Ei kannattane arpoa hakeeko snejder AGM akun siihen 119€ hintaan vaiko tuon exiden.. Vielä ku laturi jostain tarttuis mukaan.
Ei kannattane arpoa hakeeko snejder AGM akun siihen 119€ hintaan vaiko tuon exiden.. Vielä ku laturi jostain tarttuis mukaan.
Korjatkaa asiantietävät nyt, mutta mihin perustuu pelko ison akun alilatauksesta?
Käynnistuksessähän se virta (tai oikeastaan, energia) otetaan. Sama virta otetaan niin isosta kun pienestakin. Eikä sinne mahdu takaisin sen enemmän, kun sieltä on pois otettu.
Jos käyntiaika on niin lyhyt, että lainattua energiaa ei keretä palauttaa, niin pienempi akku kyykähtää aikaisemmin, mutta kummatkin tyhjenee aikanaan.
Oikein on, että iso akku saattaa ottaa paljonkin virtaa vastaan ja niin olla osasyynä muutenkin hajoamassaolevan laturin kuolemaan, mutta ei varsinainen syy.
Yksi vanha mies tokasi kerran: osta, poika, akkusi niin iso, kun reikään vaan mahtuu (enemmän energiaa) ja niin kallis, kun lompsa kestää (ärhäkämpi luovutus, nopeampi latatutuminen).
Käynnistuksessähän se virta (tai oikeastaan, energia) otetaan. Sama virta otetaan niin isosta kun pienestakin. Eikä sinne mahdu takaisin sen enemmän, kun sieltä on pois otettu.
Jos käyntiaika on niin lyhyt, että lainattua energiaa ei keretä palauttaa, niin pienempi akku kyykähtää aikaisemmin, mutta kummatkin tyhjenee aikanaan.
Oikein on, että iso akku saattaa ottaa paljonkin virtaa vastaan ja niin olla osasyynä muutenkin hajoamassaolevan laturin kuolemaan, mutta ei varsinainen syy.
Yksi vanha mies tokasi kerran: osta, poika, akkusi niin iso, kun reikään vaan mahtuu (enemmän energiaa) ja niin kallis, kun lompsa kestää (ärhäkämpi luovutus, nopeampi latatutuminen).
Harhakäsitykseen, luulisinv6sa kirjoitti:Korjatkaa asiantietävät nyt, mutta mihin perustuu pelko ison akun alilatauksesta?
Kahden akun viritelmän ihte tuommoisessa webastokäytössä tekisin niin että webastoakku kytkeytyisi auton järjestelmään releellä jota ohjataan latauksen merkkivalolla, tällöin se ei toimisi starttiakkuna ja alkaisi latautua vasta kun lataus alkaisi, muutoin olisi irti auton sähköistä. Tietysti weba olisi kytketty siihen.
Viimeksi muokannut jovihava, 12.11.2012 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Samanmoinen Varta tarttui äsken mukaan itselle. Lienee krooninen alilataus hyydyttänyt tuon 5-vuotiaan Exiden niin, että laturissa pitämisen jälkeen on vielä startannut roikasta, mutta tänään 8h seisokki 12 asteen pakkasessa oli sellainen keikka että viime virroilla lähti lankku tulille. Siitä paikasta autosähköön ja Vartasta kaupat. Tuolla se nyt eteisessä täyttyy, yllättävän vajaa se laturin mittarin mukaan olikin.AriK123 kirjoitti:Viime syksynä tuli ostettua Varta H3 100 Ah / 830 A. Ei tarvitse miettiä lähteekö vai ei.
Bosch ei ole pärjännyt testeissä, vaikka päälle päin akku voi olla hyvinkin samanlainen kuin Varta.
Mitä muuten luulette: tuo Exide on ollut jo kuormankestoltaan vaatimaton, lämpimänä pyörittää mutta kylmää konetta ei, ja latauksessa on sellainen hauska piirre, että käynnistämätön akku laturin mukaan kuitenkin täyttyy ihan parissa tunnissa, ainakin pakkasessa.
Mutta jos tuon toisi vielä sisään kunnolla lämpiämään, niin mahtaisiko siitä saada huolella lataamalla jonkinlaisen hätäapustarttipaketin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
saa siitä
mulla joku 62? Ah akku ollu 3 vuotta lataamattomana harraste autos ja välil se puutuu, mut jaksaa kuitenkin pyörittää hitaasti käyntiin
onkohan se nyt kuutisen vuotta vanha tai seittemän
autolla siis ainoastaan käyty pikkulenkki ajamas tai käytelty pihas (lue huudatettu)
mulla joku 62? Ah akku ollu 3 vuotta lataamattomana harraste autos ja välil se puutuu, mut jaksaa kuitenkin pyörittää hitaasti käyntiin
onkohan se nyt kuutisen vuotta vanha tai seittemän
autolla siis ainoastaan käyty pikkulenkki ajamas tai käytelty pihas (lue huudatettu)
® Mesen linttaklubi