Etulasin pyyhin...

Iso-Wee
Viestit: 65
Liittynyt: 12.9.2007 5:00
Paikkakunta: Kaenuu

Etulasin pyyhin...

Viesti Kirjoittaja Iso-Wee »

Johan rupeaa sähkövikoja löytymään kuin pösöstä konsanaan..

Toissa päivänä pyyhin lakkasi toimimasta..
puolitoistapäivää se oli mykkänä jaa taas pelaa..

Sulake oli ehjä..

Onko kokemuksia..??
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä...
Ne joilla on mersu ja ne jotka aikovat hankkia sellaisen...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Monitoimiviiksi? Hiilet moottorista lähes loppu? Moottorin liitin hapettunut?
Iso-Wee
Viestit: 65
Liittynyt: 12.9.2007 5:00
Paikkakunta: Kaenuu

Viesti Kirjoittaja Iso-Wee »

Kiitti.. Pitää ruveta kohta tsekkailee, et mikäs se saattas olla vialla..
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä...
Ne joilla on mersu ja ne jotka aikovat hankkia sellaisen...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sulake kannattaa varmuudeksi ottaa irti ja vaikkapa vaihtaakin. Mersun sulakkeet on aika innokkaita hapettumaan ja menemään huomaamattomasti rikki... Noin niinkuin helpommasta aloittaen, HVM jo listasikin sitten muut vaihtoehdot.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Sopinee tähän topikkiin tämäkin.
Törmäsin päivänä yhtenä 124:ssa pyyhkijän sulkaan jossa ei ollut runkoa.
Tuntui toimivan ok joten mistä noita saa kun on taas talvelle lähtö edessä?
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Iso-Wee
Viestit: 65
Liittynyt: 12.9.2007 5:00
Paikkakunta: Kaenuu

Viesti Kirjoittaja Iso-Wee »

Katseleppa huoltamoilta ja autotarvikeliikkeistä, niistä ainakin löytyy..
Ja itse olen törmännyt niihin myös näissä isommissa marketeissa..

MaxiMakasiini ja Maxikodintukku myy myös niitä..
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä...
Ne joilla on mersu ja ne jotka aikovat hankkia sellaisen...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

peehoo7 kirjoitti:Sopinee tähän topikkiin tämäkin.
Törmäsin päivänä yhtenä 124:ssa pyyhkijän sulkaan jossa ei ollut runkoa.
Tuntui toimivan ok joten mistä noita saa kun on taas talvelle lähtö edessä?
Jotku toimii - toiset taas ei :evil: Mulla on semmoinen ei-toimiva. Pyydä vaihtotakuulla jos ostat :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
anttuuna
Viestit: 6
Liittynyt: 28.9.2007 21:45

Viesti Kirjoittaja anttuuna »

Mulla pyyhkijä jumitti ja lakkasi melkein toimimasta. Epäilin että moottori vetelee viimesiä, kun käry alkoi haista pienen käytön jälkeen. Vein vanhalle mersumiehelle, joka aukas varren päällä olevan "kannen" ja heitti muutaman tipan öljyä pyyhkijän pumppuun. On toiminu kohta vuoden päivät moiteettomasti.
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

kysymys tietävälle:

voiko se moottori vaan laiskistua, nyt on purattu, putsattu ja vaseliiniit uusittu. silti se paska jumittaa ja tökkii

vai voiko siellä olla jotain virtahukkaa jossain, jännitteet mittasin ja samat kaikilla nopeuksilla
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

hv kirjoitti:kysymys tietävälle:

voiko se moottori vaan laiskistua, nyt on purattu, putsattu ja vaseliiniit uusittu. silti se paska jumittaa ja tökkii

vai voiko siellä olla jotain virtahukkaa jossain, jännitteet mittasin ja samat kaikilla nopeuksilla
Jos tuolla purkamisella ja putsaamisella tarkoitat pelkkää moottoria ei siitä paljon apua ole yleisimpään vikaan eli sen varren/varressa olevan teleskoopin kuivumiseen. Eli?

Itse moottori nyt harvemmin "laiskistuu".
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

siis olen putsannut ja voidellut huolellisesti sen vivustohärdellimekanismin... en moottoria
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

hv kirjoitti:siis olen putsannut ja voidellut huolellisesti sen vivustohärdellimekanismin... en moottoria
Mutta pyyhkijän vartta ei ole voideltu? Sehän se kuivuu yleensä ensimmäisenä.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

no kerrataan vielä että kaikki varmasti ymmärtää :wink:

Olen putsannut ja rasvannut jokaikisen LIIKKUVAN osan (paitsi en moottoria)
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

hv kirjoitti:kysymys tietävälle:

voiko se moottori vaan laiskistua, nyt on purattu, putsattu ja vaseliiniit uusittu. silti se paska jumittaa ja tökkii

vai voiko siellä olla jotain virtahukkaa jossain, jännitteet mittasin ja samat kaikilla nopeuksilla
no... löytyykö pyyhkijä spesialistia ?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Toimiiko se pyyhkijä zydeemi irrallisena, ts. vaikka akkulaturilla ajaen?
Mulla ei toiminut autossa, mutta irtonaisena pyöri vaikka viikon.
Lopulta viaksi paljastui monitoimiviiksi.
Pro HVM
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

toimii ja väliin pätkii, elikkäs alkaa jumittaan lasissa
tuntuu kun moottorista vain loppuis puhti kesken

mersu on ihan hyvä peli kuhan ei sada :lol:
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Hiilet ja hiilien sujuva liike sekä virran kulkeutuminen hiilen kärkeen asti kannattaa tarkistaa. Itse laitoin joskus laturin hiilen johdosta leiketut pätkät hiilen varren nivelen yli, tinaamalla kiinni, ja moottori toimi paremmin kuin uusi :lol: Nääs siihen nivelkontaktiin hukkui 3 v jännitettä.
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

täytyy varmaan vaihtaa uusi mjoottori
hv
Viestit: 30
Liittynyt: 03.2.2007 23:21
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hv »

hyvin pyyhkii, moottori vaihdettu.
vanha moottori oli yksikertaisesti vaan laiska
tonyio
Viestit: 10
Liittynyt: 03.10.2006 23:52

Viesti Kirjoittaja tonyio »

eilen se sen sitten teki 140km kotiin ja C mallin (-99) pyyhin jumittuu keskelle tuulilasia kura, pa...ka kelissä :evil: .

mites tuo härdelli aukeaa; sain pyyhkijän varren päällä olevan muovisuojan pois, mutta mekanismin/(pyyhkimen moottorin?) päällä olevaa muovisuojusta en saa auki/ tiedä avaus mekanismia, eikä viittis väkivältaan turvautua vielä? :wink: .
Eli onko neuvoja miten tuota lähtisi purkamaan/selvittämään.

Kun se ekan kerran jumitti, se oli todella jäykkä jotta sitä sai liikutettua, mutta nyt liikkuu helposti (eli ilmeisesti hajos enemmän).
Pyyhkimen moottori pitää hurinaa kun kytkee pyyhkimet päälle. (varsi on myös öljytty jo)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hui, sano Venäläinen. :shock:

Eilen ajelin pyyhkijä tauotta päällä noin 200km putkeen, ja loppumatkasta kiinnittyi huomio siihen että jopas liikkuu hitaasti. :roll: Eli alkaako tulla moottori tiensä päähän? Sprayvaseliinia olen varteen yrittänyt suihkia aina silloin tällöin muistaessani, useita kertoja vuoteen kumminkin.

Mutta tuo vika vähän ihmetyttää, minkäänlaista "tökkimistä" en huomannut, ainoastaan hidastumista. Homman tekee haasteelliseksi se ikävä tosiasia ,että kyseessä on ainoa auto jota ei millään jaksaisi päiväkausiksi purkaa liikennekelvottomaan kuntoon. No jospa ensin koittaisi mekan ohjeilla purkaa ja herkistää... :idea: :arrow:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

JuMu S kirjoitti:Hui, sano Venäläinen. :shock:

Eilen ajelin pyyhkijä tauotta päällä noin 200km putkeen, ja loppumatkasta kiinnittyi huomio siihen että jopas liikkuu hitaasti. :roll: Eli alkaako tulla moottori tiensä päähän? Sprayvaseliinia olen varteen yrittänyt suihkia aina silloin tällöin muistaessani, useita kertoja vuoteen kumminkin.

Mutta tuo vika vähän ihmetyttää, minkäänlaista "tökkimistä" en huomannut, ainoastaan hidastumista. Homman tekee haasteelliseksi se ikävä tosiasia ,että kyseessä on ainoa auto jota ei millään jaksaisi päiväkausiksi purkaa liikennekelvottomaan kuntoon. No jospa ensin koittaisi mekan ohjeilla purkaa ja herkistää... :idea: :arrow:
No liukasteen puuttuminen on aiheuttanut tuon hidastumisen. On vaan pyyhin ollut kovilla...
;)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Noh, kuten haluatte. Pitääpä tuota luistovoidetta vielä koittaa kuitenkin. Kiitos kannustuksesta... :lol:

Eilen oli kyllä sellainen kestotesti sadevarustuksella, etten ole ennen kokenut moista. Saattaahan se wyrttiläinen moisessa tohinassa huuhtoutua pois aiheuttaen hyytymistä. :idea:

Ja tietysti useamman sadan kilsan reissupäivä huomisellekin tiedossa. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

luistovoidetta
Kosteisiin olosuhteisiin kehitetty luistovoide.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

ÖÖ, mitäs erova noitten SWF- ja bosch-merkkisten vivustojen ja moottoreiden välillä on? :shock: Sopivatko ristiin, vai onko oltava kaikki samaa merkkiä?

Mistäs sen "äkkiä" tunnistaisi kumpi autossa on? :shock: Parikin vivustoa olisi "tilauksessa". Ajattelin minimoida remonttiajan huoltamalla varavivuston valmiiksi ja läväyttää samaan pakettiin uuden moottorin, joita näkyy KL kauppaavan edulliseen hintaan. :idea:

Mutta pirhana sentään, kun ei viittisi vääriä osia hommailla... :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Olikos se SWF:ssä se luukku varressa vai päinvastoin :shock: :?:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
panupee
Viestit: 5
Liittynyt: 26.1.2008 20:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja panupee »

Noniin, täällähän keskustellaan tutusta aiheesta, joten kannanpa korteni kekoon :roll:
Reilu kuukausi takaperin ostin w124 300D :n vuosimallia 89 ja vaatimattomat 691000km taulussa.
Ensimmäinen kosketukseni eurooppalaisiin autoihin..mutta asiaan.

Pyyhkijä oli sekaisin, eli pysähtelee mihin sattuu. Vauhtia sulassa kyllä piisasi. Systeemi paloiksi ja levälleen keittiön pöydälle (poikamies, ei tule sanomista).
Rasvaa joka paikkaan (mihin kuuluu) vaikka mekanismit tuntuikin kevyesti pelaavilta, ja systeemi nippuun. Ei auttanut.

Vauhti alkoi pikkuhiljaa hyytyä ilman näkyvää syytä, ikäänkuin moottori olisi alkanut jotenkin laiskistua.

Moottori näytti kuitenkin olevan uudenveroinen kuten myyjä kertoikin uusineensa sen vain muutamia kuukausia sitten.
Vaihdoin silti senkin, eipä tuostakaan apua ollut.

Seuraavaksi konetilassa sijaitsevan sulakerasian kansi ruuvaten irti ja tutkailemaan sieltä löytyviä releitä. Toisiksi suurin musta möltti paljastui toimittavan mm. tihkureleen virkaa. Rele irti ja kansi auki (ei ole valettu!). Piirilevyltä löytyi yksi poikkipalanut johdinliuska, jonka korjattua kaikki alkoi toimia kuin ajatus 8)
Purkki maksaa purkaamolla ~100e.

Iloa kesti parisen viikkoa, kunnes Merssusta hyytyi akku ja se piti hinata käyntiin ja antaa apusähköä jne. Jonkin mystisen tapahtumasarjan myötä pyyhkijätilanne on nyt palannut entiseen. Releboxin tarkistin, se on ok. Ilmeisesti korjasin johdinliuskan riittävän jöötillä piuhalla koska jotakin muuta on kärähtänyt :twisted:

Seuraavaksi kokeilen vanhaa moottoria takaisin, joka nyt makaa purettuna tuvassa. Purin sen uteliaisuudesta atomeiksi, eikä siitä löydy yhtään mitään vikaa. Kuten sanottua, tuollainen yksinkertainen sähkömoottori ei vaan voi "laiskistua" ilman minkäänlaisia näkyviä vaurioita. Tai niin luulen.

Ohessa uteliaille kuvia moottorin sisuskaluista.
Viimeisessä kuvassa kamat aseteltu siten, kuin moottori purkaantuu.

To be continued..
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jos se on "laiskistunut" eli alkanut pyyhin hidastumaan (etenkin niihin kello 10 ja 14 kohtiin, eli missa se tekee sen edestakaisin huitaisun), niin todennakoisesti on vain rasvan puutetta pyyhkijan mekanismin teleskoopissa. Tuosta aivan alkuosasta ohjetta siihen:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... min_huolto

Ja muuten mekanismin ja moottorin huollosta/tarkistuksesta siina viela lisaa..

Jos taas pysahtelee minne sattuu, niin siihen on periaatteessa kaksi mahdollisuutta:
1) Pyyhkijan moottorin muovirattaalla (sinun kuvassasi tuo valkoinen, jossa varsi) on johdin"radat", joihin nuo kannessa olevat kupariliuskat vastaa. Eli homma menee niin, etta tihkurele antaa parin sekunnin "pulssin" ja loppuajan moottori saa virtansa tuota johdinrataa pitkin. Jos ne johdinradat on hapettuneet, pyyhin pysahtelee minne sattuu, koska yhtakkia virta loppuu kesken kaiken. En tosin tuulilasin pyyhinta ole tsekannut, mutta tallainen vika oli mulla takalasinpyyhkijassa. Olisko lie siis tasan samanlainen systeemi tuulilasilla :roll:
2) Pyyhkijan mekanismissa on loysia, jolloin paasee pomppimaan pois booreiltaan ja asettuu eri kohtaan. Nain oli jollakulla taalla foorumilla kaynyt. Eli puhun tuosta boorista:
http://i9.photobucket.com/albums/a92/ve ... syvyys.jpg
Sen paasee muistaakseni tsekkaamaan hyvin helposti irrottamalla vain parit muovit pois tielta. Eli sille vain tarvittaessa kiristysta.
panupee
Viestit: 5
Liittynyt: 26.1.2008 20:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja panupee »

Kiitoksia veppe, valaisevaa. Vielä askarruttaa pari juttua;
Missä ja miten tehdään pyyhkijän eri nopeudet (vai onko tuuossa edes..?)
Ja se, kannattaako mainitut johdinliuskat pitää vaseliinissa vai ilman (tehtaan jäljiltä muistaakseni oli rasvassa ainakin boshin mjoottorissa)?
panupee
Viestit: 5
Liittynyt: 26.1.2008 20:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja panupee »

Vastaan itselleni...vaikuttaa siltä, että vaseliinia suosittelevat laittamaan.
Näköjään Veppekin, kun jaksoin taas lukea tuon (hienon!) ohjeen :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”