w221 käsijarrun toiminta

Vastaa Viestiin
Suksipoika
Viestit: 231
Liittynyt: 10.6.2008 5:02
Paikkakunta: sjk

w221 käsijarrun toiminta

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Mitenkähän tuo systeemi toimii. Rupes yhtäkkiä käsijarru vetämään tyhjää tai ainakin kuullostaa siltä. Mittaristossa valot vilkkuu ja keltanen jää palamaan. Kuulostaa aivan sairaalta kun laittaa auton käyntiin niin pari kertaa kuuluu kovaa meteliä :oops:

Huomenna pitäs mennä tutkiskelemaan, mutta jos apuja tekniikasta niin saa heittää ilmoille. Itse epäilen että vaijeri irti tms.
Mersuja laidasta laitaan on ja ollut.

Star @ E-P
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1681
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Varsinaiset jarruthan on perinteiset, käsijarruvaijereita vaan käyttää sähkömoottori mekanismeineen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 3971
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jokunen tullut vastaan missä on rikki ollut se vajereita kiskova
Yksikkö ainkin 2 kohdalla se oli hajonnut kun oli "käsi" jarrua käytetty
Pyörien vielä pyöriessä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1681
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei sen kyllä pitäisi mennä siitä rikki että käsijarru kytketään vauhdissa. Tuossa nimittäin käsijarrun kun kytkee vauhdissa niin auto jarruttaa ensin normijarruilla vauhdin pois ja vasta sitten käyttää sitä käsijarruvaijeria kiskovaa moottoria.

Muutenkin luulisi että se moottorisysteemi ei rasitu pyörien pyörimisestä vaan vaijerin kiskomisesta , eri juttu sitten itse jarrukengät mutta onhan noitakin kiusattu käsijarrukäännöksissä ym.

Eipä näistä koskaan tiedä vaikka hajoaisivat vaikka ei mitään "perusteita" olisikaan.
Suksipoika
Viestit: 231
Liittynyt: 10.6.2008 5:02
Paikkakunta: sjk

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Vaijeri oli tullut läpi siitä "linkusta" ja ei saa vapautettua vaijeria millään että sais löysää siihen sen verran että sais asennettua jarrun takaisin. Pitää illalla mennä uusiks ja purkaa koko jarrumoottori auki. Vai onko ideoita?

Eli koitettu tankinluukusta sillä T-avaimella vetää vaijeri löysäks ja bosch testerillä koitettu aukaista mutta ei lähde... Kelannut varmaan sen vaijerin liian syvälle sinne kun päässyt livahtamaan siitä läpi..
Mersuja laidasta laitaan on ja ollut.

Star @ E-P
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 3971
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sepä siinä ihmetyttä että mikä ne pyörien liikuessa
on saanuta rikkontumaan
olivat käsijarrun testauksessa katsastuksen yhteydessä hajoneet,
Liekö vaijeerin kiristäjä systeemi tuumanut että etupyörät on paikallaan
Ja käsijarrua kun on alettu testaamaan eikä heti ole toivottua vaikutusta tullut Niin kiristetään sitten sen verran lisää että lakaa pyörimästä

Mutta kyllähän tosiaan kaikenlaista hajoilee "ilman sen kumpaa syytä"

(Ranskis kulkimissa niihin systeemin tulemisen jälkeen
Alkuun
Ohjelmoivat sen talveksi pois päältä hajoamisen estämiseksi...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1681
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Katsastus onkin mielenkiintoinen juttu sähkökäsijarrulliselle. Vastaavan systeemin kanssa olen kyllä useampaan kertaan katsastuskonttorilla käynyt mutta en ole kiinnittänyt käsijarrutestiin yhtään huomiota. Kai paperille tulee lukemat myös käsijarrulle, pitäisi etsiä joku vanha lappunen.

En yhtään tiedä toimiiko käsijarru suoraan kun etupyörät on pysähdyksissä vai jarruttaako auto ensin takapyörät ajojarruilla ja vasta perään kässärillä, melkein veikkaisin että jarruttaa kässärillä (vauhdissa). Eipä siinäkään mikään rikki saisi mennä eikä omilla reissuilla olekaan mennyt (koputetaan kuitenkin puuta tässä kohtaa).

Onkos noissa ranskiksissa myös joku "HOLD" funktiota vastaava juttu tehty sähköisellä käsijarrulla? Muistelisin että klonksvagenissa oli, mersussahan sähköistä käsijarrua ei tarvitse koodata pois käytöstä vaikka haluaisi välttää sen käyttöä koko talven.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 3971
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ei kyllä ole tarkempaa tietoa minkälainen se sähkö käsijarru noissa ranskan ihmeissä on ja onko siinä jotain muutkin pelkää käsi jarru
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Suksipoika
Viestit: 231
Liittynyt: 10.6.2008 5:02
Paikkakunta: sjk

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Oli tullut vaijerin pää läpi eikä jaksanut moottori pyöräyttää sitä auki kun oli kelannut sen "jengan" tappiin kireälle. Pienestä viasta suuri vaiva. Ei epäilystäkään olisiko veholta myyty uusi koko moottorihässäkkä ja maksanut maltaita. Purkki otettiin käteen ja kelahässäkälle mekaaninen vapautus ja sit moottorilla pyöritettiin loput löysäksi "asennusasentoon". Menihän se leimaltakin sitten läpi ja tuskin tulee paljoa käytettyä vaikka nyt toimiikin. Omasta mielestä Automaattivaihteisissa ei tarvitsisi edes toimia käsijarru :roll: tai ainakin pitäisi päästää korjauskehotuksella.. Toki eihän sitten jos mittaristossa valot vilkkuu niin häävi oo mutta esimerkiksi toinen puoli ottaa vähän huonosti niin kiristelis vaikka renkaanvaihdonäkemiin yhyhteydessä.
Mersuja laidasta laitaan on ja ollut.

Star @ E-P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W221 / W216 jarrut”