W124 E500 polttoainepumpun ohjaus

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

W124 E500 polttoainepumpun ohjaus

Viesti Kirjoittaja piippu »

Höh! Meinasin tässä loman kunniaksi, ja pitkästä aikaa täräyttää "viissatkun" tulille ja käydä jopa leiman kautta vähän verryttelemässä paikkoja, mutta ei näköjään sittenkään.... :opel:


Eli bensapumppu ei herännyt surraammaan ja sitäkautta ei savua putkesta. Tässä loppuehtoon plarannut ameriikan voorumeita myöden, mutta ei oikein mikään täsmää tähän yksilöön...meinaavat kuitenkin että releestä kannattaisi aloittaa (auto jäänyt vähän häjyyn rakoon tallissa ja alle ei heti päässyt irroittamaan muoveja ja "vasaroimaan" pumppua :oops: ), mutta eipä löydy kyllä bensapumpun relettäkään?? :shock: 91-93 malleissa releen piti löytyä oikealta takapenkin alta, mutta ei ole tässä muuta kuin kesk.lukon pumppu bokseineen + airbagin "kuula" oikealla. Vasemmalla taas oli joku muu isompi boksi, mutta ei liity polttoaineeseen.



Että notta onko tosiaan tässä -94:ssa riivitty nuo releet minimiin ja pumppuakin ohjataan jo CAN-väylän & boksien kautta, kun ei edes sulaketta löydy pumpulle? :help:


WIS:iin ei minulla ole nyt pääsyä ja jotenkin tässä ruuhkavuosissa kadonnut se vähäinenkin äly tämän sielunelämästä, että jos joku voisi tarkastaa mistä ja miten pumppua komennetaan, olisin todella kiitollinen.... win olisi WDB1240361C129678
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

"WIS" kaaviot löytyy netistä, kaikkihan siellä on. Sulake releen yhteydessä. Toimiikohan linkki:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/5030.pdf
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ai tuo venäjän sivusto toimii edelleen...joskus tässä vuoden sisällä kokeilin ja tuli vain että sivustoa ei löydy :shock:

Kiitos kuitenkin tähtikuljettajalle kaavasta! Näyttäsi että ei ole ihan perinteinen rele, vaan soppaan on ympätty jonkinlainen ohjainlaite, jossa myös sulake? :oops: Täytyy ottaa vielä sulakerasian takaa relelaatikko auki ja ihmetellä lisää...

Mitenkähän näissä M119 koneisissa W140, R129 ja W124 036 malleissa on käynnistyksenesto toteutettu...kellään kokemusta, että jättääkö vain bensapumput heräämättä, vai katoaako kipinä, vai eikö starttaa ollenkaan? Tuli vain mieleen että minähän vain näppäsin akunkengän kiinni useamman vuoden jälkeen (ollut säännöllisesti C-techin hoivassa) ja heti lukitsemattomaan autoon sisälle starttaamaan... yhtään ajattelematta olikohan virta-avaimessa edes patterit kunnossa, saatika että vaatisiko avaimella kuittaamisen ennen käynnistys yritystä? ...mutta hyvin pyöritti startti kuitenkin :kuningasajatus:



Edit. eiku käyttelinhän minä tuota syksyllä, mutta vain tallissa sen että kone lämpeni normilämpöön...
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Istahdin pitkästä aikaa taas mersun vierelle ja ihmettelin käymättömyyttä :pope:

Alkuun ei siis bensapumput puhuneet mitään, eikä kesk.lukko reagoinut pyyntöihin...vaihdoin avaimeeen patterit ja lukitus heräsi toimintaan, ja ovet lukkoon/auki rituaalien jälkeen huomasin bensapumppujenkin pitävän ääntä ja toiveikkaana starttausta.....mutta EI. Tai siis kyllä startti pyörittää ja muuten kaikki ok, mutta ei edes lupaa käynnistyä. Muutaman kerran toistettua huomasin bensan hieman tuoksahtavan tallissa, joten ensin kurkkaus auton alle kuseeko pumput suoraan maahan..ei. Eikä haise konehuoneessakaan, joten auton taakse ja totean bensanhajun tulevan pakoputkesta...ei hyvä! :shout: Kipinä siis puuttuu ja tästähän on kokemusta aiemminkin, kun 2005 kärähti se sytkäboxi ja maksoi tehdastilauksena reippaasti yli 3000€ ...että joko taas :ttu:


Sitten muistin että minullahan on jossain se mahtava Carsoft testeri :lol: ...ja löytyikin. Vain huomatakseni jälleen sen puutteellisuuden tällaisen testaukseen. Ainoat kolme vikaa mitä löytyi analogue puolelta, oli niinkin ylimalkaiset, kuin:

- 13 IFI position sensor, idle speed contact switch

- 13 DFI electronic distributor-type fuel injection pump position sensor

- 13 HFM lambda sonde control is at rich or lean stop: mixture to lean or rich

Näitä ei onnistu nollata, tai siis kone menee aina jumiin kun yrittää :lol:

Sitten alkuun kummitteli imuilman lämpötilamittari koodeineen, mutta se katosi eikä enää uudelleen esiintynyt starttauksien välissä.


Mutta...eihän tuossa edes ole tyhjäkäynnin katkaisijaa, ainakaan vivustossa kuten muissa ikäisissään bensamersuissa? Ja mitä ihmettä tuo yrittää tarkoittaa bensapumpun asento sensorilla??

Ja nyt jäi vaivaamaan mitenkä tässä taas menikään tuo sytytyksen kierto...että ottaako alkusysäyksen kampiakselin asentotunnistimelta, joka välittyy sytkäboxille, joka sitten välittää komennon edelleen puolien kautta virranjakajille, vai kiertääkö lenkin sen kymmenen eri ohjainlaitteen kautta?

Ja missä mahtaa sijaita tämä mystinen base modul, josta paljon ulkomaanfoorumeilla puhutaan?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

piippu kirjoitti:Ja nyt jäi vaivaamaan mitenkä tässä taas menikään tuo sytytyksen kierto...että ottaako alkusysäyksen kampiakselin asentotunnistimelta, joka välittyy sytkäboxille, joka sitten välittää komennon edelleen puolien kautta virranjakajille, vai kiertääkö lenkin sen kymmenen eri ohjainlaitteen kautta?
Kampuran ja nokka-akselin anturit on kytketty syttyboksille.

Onko sulla siellä vänkärin puolella, tuulilasin etupuolella semmoista kannellista lootaa? Jos on, niin basemoduulin (N16/1) pitäisi olla ulommainen boksi, jossa on muutama sulake. Tässä jonkinmoinen kuva.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

E 500:n suihkun & sytyn kytkikset: osa1, osa2

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Roisto kirjoitti:
piippu kirjoitti:Ja nyt jäi vaivaamaan mitenkä tässä taas menikään tuo sytytyksen kierto...että ottaako alkusysäyksen kampiakselin asentotunnistimelta, joka välittyy sytkäboxille, joka sitten välittää komennon edelleen puolien kautta virranjakajille, vai kiertääkö lenkin sen kymmenen eri ohjainlaitteen kautta?
Kampuran ja nokka-akselin anturit on kytketty syttyboksille.

Onko sulla siellä vänkärin puolella, tuulilasin etupuolella semmoista kannellista lootaa? Jos on, niin basemoduulin (N16/1) pitäisi olla ulommainen boksi, jossa on muutama sulake. Tässä jonkinmoinen kuva.

t.
Risto
Kiitos Risto jälleen avusta! 8)

Juu siellä laatikossahan ne boxit taas olikin...alkaa pikkuhiljaa palautua muistot missä mikäkin luuraa :D Mutta sulakkeet oli ehjät. Täytyy vielä koittaa naarata sitä kampiakselin asentotunnistinta, josko löytäisin käytännössä sen oikean (oikeat) johdot että pääsisi mittailemaan anturin kuntoa...eiköhän se tuosta sähkökaavioista löydy kun alkaa syventymään. Itse anturi näyttää olevan hieman ahtaassa paikassa koneen ja rintapellin välisessä 5cm poterossa, ja alhaalla ettei vahingossakaan taida yläkautta yltää ja alle ei nyt oikein pääse, ja kaikki muovitkin vielä paikallaan :x


Mutta....haippasin toiselta tallilta ajoituslamppuni ja kokeilin molempien jakajien johdoista todetakseni että kipinä näyttäisi sittenkin tulevan, kun strobo välkkyi hiljakseen startatessa :oops: Että nyt alkaa mennä jännäksi, jos kerran bensa haisee pakoputkessa asti ja kipinä tulee, niin miksi ei räjähdä :roll:


Tarvii vielä pengastaa varastoa oliko minulla bensanpainemittari niinkuin muistaisin...että tuleeko sitä bensaa nyt minkälaisella paineella ja jos tulee riittävästi (3.1 - 3.8bar), niin voisiko suuttimet tahmata tällä nyky 98:lla silti niin, ettei bensaa tule kuin jostain sen verran, että haisee (pitäis se silti minusta edes yskiä startatessa)


....jännä värkki kertakaikkiaan :ope:


EDIT. Miksi ei osu noista kytkentäkaavioista silmiin millään sytytysyksikköä, eikä kammen/nokan asentoanturia? :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Juu ei ollu varastossa bensanpainemittaria...joten kieppasin ohimennen lappajärveltä minulle uudesta kaupasta erittäin sopivan hintaisen https://toolfin.com/polttoaineen-painem ... 0-bar.html Saas nähä mitä tuo näyttää, vai näyttääkö mitään :) Täytyy kohta raahautua talliin ihmettelemään....

Sähkökaavoja ja paljon kaikkea muuta hyödyllistä tietoa löytyi vielä pikkutunneilla tuolta Roiston linkkaamasta http://www.w124performance.com -sivustosta. Itseasiassa tuolla on lähes kaikki mitä vain voi tarvita suorista linkeistä wissiä myöden, ja kaikenhuippuna sama sivu oli omalla koneella suosikeissa, mutta kun ei muista :D Huomiona huomasin että tuossa autossa on myös kaikenmaailman "fuel cut-off" systeemejä, jos sytkä/bensapuolella häikkää. Ja se tyhjäkäyntikatkaisijahan sijaitsee tuossa suoraan kaasupolkimella hytin puolella, että täytyy sekin kaivella esille (olen sitä muuten joskus reipas 10v takaperin ihmetellyt jostainsyystä ennenkin). Ja kammen asentoanturin pistokekkin löytyi samaiselta sivustolta....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

piippu kirjoitti:EDIT. Miksi ei osu noista kytkentäkaavioista silmiin millään sytytysyksikköä, eikä kammen/nokan asentoanturia? :oops:
Syttyboksi ja sen kaverit on siinä kakkososassa käytännössä ensimäisnä (N1/3).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Jååpa jåå....no ei ole bensanpainetta jakotukilla :oops:

Pakko se on saada auto ylös ja pumpun kimppuun...selkeästi se kyllä äänestä päätellen pyörii hetken ja "paineen saavutettuaan" sammuu, mutta joku siellä nyt mättää, tai voiko jakotukin regulaattori jumittua täysin kiinni...minusta ei? Tuleekos tankki tyhjäksi het kerralla, kun pumpun irrottaa, kun muistaakseni siellä ei ollut sellaisia kumiputkia että saisi puristettua linttaan?

Pumpun relekkin löytyi lopulta ihan sieltä mihin kuvatkin viittaa, eli oikean takapenkin alta, mutta olikin piilotettu hyvin jonkun ohjainlaitteen alle poteroon alipainepumpun läheisyyteen...
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Se käy sittenkin...perkele :bates:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Oliko säädin jumissa vai eikö pumput tuottaneet painetta? Vai jotain muuta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Nyt en ihan tarkaan edes tiedä oliko ensin muna vai kana :shock: Tuli häärättyä niin monen osa-alueen kimpussa yhtäaikaa...

Bensapumpun releen ehjäksi varmistumisen jälkeen tein sulakkeellisen hyppyjohdon releen tilalle (siinä kun onkin näköjään aikaan perustuva ohjaus ja pumppu sammuu parin sekunnin jälkeen) ja sillä sain huudatettua pumppua haluamani ajan...alkuun oli 15amp sulake (releessä 30amp) ja sillä kesti alkuun hyvinkin pyörittää, mutta vaikka pumppu huusi lähes minuutteja, ei tukille noussut yhtään painetta :shock: Sen verran tuli, että sormella kun painoi paineenmittausventtilistä, ruikkasi noin sentin päähän pikku lirun...vaikka pumppu huusi kokoajan täysillä.

Sitten käsikäyttöinen alipainetesteri käteen ja paineensäädintä imeskelemään (ei vuotoja, mutta eipä mitään muutakaan toiminnallista havaintoa) ja edelleen pumppu pyöri täysillä...eikä vaikutusta jakotukin paineeseen.

Jossain kohtaa 15amp sulake kärähti ja hyppyjohdot oli tosi kuumat...muutaman tupakan mittainen tauko ja muuta alipainetestailuja ja antureiden mittailuja, ja sitten taas bensan kimppuun isommalla sulakkeella. Nyt olikin pumpussa ääni muuttunut ja mourusi kuin tyhjänä pyörisi välillä ja sitten taas otti oikein tosissaan vastaan (jakotukilla ei paine noussut). Härnäilin pumppua suutuspäissäni päälle/pois johtoa tökkimällä ja kävin välillä laittamassa taas alipaineen imemään säädintä, ja yhtäkkiä pumppu alkoikin pyöriä kuin toisen vaihteen löytäneenä ja kaikki mouruamiset katosi :shock: Äkkiä konehuoneeseen toteamaan että paine on terveet 3,8bar :roll:

Hyppyjohto irti, rele paikalleen ja totesin virrat kytkettyä, että tosiaan paine nousee ja pysyy, joten varovasti starttaus...ja auto käynnistyi heti ja ennenkaikkea kävi todella hyvin heti välittömästi.

Ainut miinus, tai miinukset tuli siinä, että vajaan 30min käytöllä huomasin tasonsäädön nestepinnan vajonneen puoleenväliin säiliötä (oli alkuun lähes täynnä) ja auton alle kurkkaus paljasti kosteikon oikean takapyörän etupuolella...sormikopelolla kosteus oli BENSAA :shout: Kello oli sitten jo niin paljon, että lopetin hommat toinen suupieli virneessä kun auto käy, ja toinen roikkuen mikä siellä hajosi.

Reilun vartin kun keräilin mittareita ja testereitä laatikoihinsa, oli bensalätäkkö lähes haihtunut, joten ei jäänyt ainakaan vuotamaan tankkia tyhjäksi (tosin en ole tänään käynyt edes katsomassa mitä sinne kuuluu, mutta ei ainakaan tallin ulkopuolella haise bensa :lol:


Mutta mutta...mihin ihmeeseen katosi tasonsäädön öljyt (olikohan tuossakin ne kaasupallot varapyöräkotelossa?) ja halkesiko koko bensapumppu (tässä on vain yksi pumppu, kun vanhemmissa 500E malleissa on kaksi), vai suodatin, vai onko siellä pohjan poterossa jotain takaiskuja, joka olisi ollut jumissa ja nyt hajalla :lol:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”