W124 virtalukon rungon vaihto?
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
W124 virtalukon rungon vaihto?
Pitäisi vaihtaa se osa mihin virtalukko tulee kiinni, ja sain jo vähän vinkkiä että mittaristo pois ja sieltä pari pulttia irti jne. Mutta se nasta siinä rungossa, se pitää kuulema olla oikeassa asennossa ennen laittoa. Eli siitä osan pohjasta ruuvimeisselillä käännetään mutta monta pykälää? Joku kuka on niitä vaihdellut niin osaa varmaan kertoa työvaiheista lisää ja antaa vinkkejä työvaiheista!
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
No jos ei noilla ohjeilla onnistu niin sama jättää tekemättä, ei siinä tarvitse tietää mitään muuta
Noh, kokeillaan vielä : Irrota kojelaudan alta se verhoilupaneeli, löysää sitä 10mm pulttia jolla se lukkorunko kiristyy kiinni, käännä virtalukko ykkösasentoon, paina se kuparinvärinen nappula sisään ja vetäise lukkorunko irti.
Automaateissa lukkorungossa on kiinni kepille menevä vaijeri ja Dieseleissä sammutinventtiili virtalukonpohjan lisäksi.
Meni ehkä 5 minuuttia vaihtaa ilman minkäänlaisia ohjeita, kyllä se selviää kun katsot sitä ihan ajatuksen kanssa.


Noh, kokeillaan vielä : Irrota kojelaudan alta se verhoilupaneeli, löysää sitä 10mm pulttia jolla se lukkorunko kiristyy kiinni, käännä virtalukko ykkösasentoon, paina se kuparinvärinen nappula sisään ja vetäise lukkorunko irti.
Automaateissa lukkorungossa on kiinni kepille menevä vaijeri ja Dieseleissä sammutinventtiili virtalukonpohjan lisäksi.
Meni ehkä 5 minuuttia vaihtaa ilman minkäänlaisia ohjeita, kyllä se selviää kun katsot sitä ihan ajatuksen kanssa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Kyllä noilla ohjeilla onnistuu kahteen minuuttiin kun on ilman ohjeita viidessä minuutissa tehty
Mekassakin on jotain ikivanhaa juttua aiheesta:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... jan_vaihto


Mekassakin on jotain ikivanhaa juttua aiheesta:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... jan_vaihto
wiimax.fi
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Kiitos että vaivauduitte. Jos kysyn ohjeita miten vaihtaa osa, ja tulee vastaus yksi pultti niin siitä pitäisi arvata koko työvaihe? En minä nyt mikään selvännäkijä ole, enkä koskaan moista hommaa tehnyt joten tuntuu varmaan vähän oudolta kun ohje yksi pultti ei riitä. Nyt on selvempi kun tuli niitä ohjeita, ei se kaikille ole selvää kuten teille. Mutta kiitos.
Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, aina vaan ei ole aikaa ja mahdollisuutta muistella ja kirjoittaa ohjetta jostain hommasta.
Satakaksnelosen osalta ei enää kaikkea ulkoa muista koneen ääressä istuessa, toki virtalukon vaihto työnä menee tarvittaessa itsellä vanhasta muistista noin vain kun auto on siinä käsillä ja oikeasti tekee kyseistä hommaa. Se ei ole ihan sama tilanne kun tässä kirjoittelu.
Mekan ohjeen olemassaolon muistin kun näin Hannun viestin.
Omasta mielestäni vastasin asiallisesti kun korjasin ettei pultteja ole kuin yksi ja kerroin missä asennossa nasta painuu alas.
Pitää seuraavalla kerralla muistaa ettei kirjoita mitään ellei pysty antamaan kaikenkattavaa vastausta, säästyy omalta ja toisten harmilta.
Satakaksnelosen osalta ei enää kaikkea ulkoa muista koneen ääressä istuessa, toki virtalukon vaihto työnä menee tarvittaessa itsellä vanhasta muistista noin vain kun auto on siinä käsillä ja oikeasti tekee kyseistä hommaa. Se ei ole ihan sama tilanne kun tässä kirjoittelu.
Mekan ohjeen olemassaolon muistin kun näin Hannun viestin.
Omasta mielestäni vastasin asiallisesti kun korjasin ettei pultteja ole kuin yksi ja kerroin missä asennossa nasta painuu alas.
Pitää seuraavalla kerralla muistaa ettei kirjoita mitään ellei pysty antamaan kaikenkattavaa vastausta, säästyy omalta ja toisten harmilta.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Suosittelen mutta kiitos silti. Osa vaihdettu ja joutuihan siinä aika paljon purkamaan mitä ensikertalainen ei tiennyt. Virtalukon ympäriltä nuovi pois ja sen alta kaksi ruuvia. Valokatkaisja irti ja myös se muovi jonka alla kolme pulttia. Alaverhoilun ruuveja ei tarvitse ottaa koska ratin ympäryksen muovi tipahtaa tarpeeksi alas. Sitten se 10mm avaimella pultti pois ja se nasta alas ja osa pois. Oma hommansa oli virtalukon patruunan irroitus jossa meni kolme tuntia. Joku oli sen jo kerran tai kaksi irroittanut ja taittanut toisen lukitusjousen solmuun niin että ne langat menivät väärälle puolelle. Sinnikästä rassailua ja sattumalta viistoksi teroitettu langan pää meni oikaan paikkaan ja lukko lähti irti. Mutta nyt ohjauslukko toimii!dealer kirjoitti:Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, aina vaan ei ole aikaa ja mahdollisuutta muistella ja kirjoittaa ohjetta jostain hommasta.
Satakaksnelosen osalta ei enää kaikkea ulkoa muista koneen ääressä istuessa, toki virtalukon vaihto työnä menee tarvittaessa itsellä vanhasta muistista noin vain kun auto on siinä käsillä ja oikeasti tekee kyseistä hommaa. Se ei ole ihan sama tilanne kun tässä kirjoittelu.
Mekan ohjeen olemassaolon muistin kun näin Hannun viestin.
Omasta mielestäni vastasin asiallisesti kun korjasin ettei pultteja ole kuin yksi ja kerroin missä asennossa nasta painuu alas.
Pitää seuraavalla kerralla muistaa ettei kirjoita mitään ellei pysty antamaan kaikenkattavaa vastausta, säästyy omalta ja toisten harmilta.
Oliskohan jollakin linkittää 300D Turbo vm.-92 virtalukon lukkosylinterin ympärillä olevan holkin kiinnitysmekanismin periaatteen selventävä kuva tms.
Ei tuu nyt mieleen miten viimekerralla se irtosi.
Ilmeisesti pesä avaimineen ei irtoa jos holkki paikoillaan?
Topakasti pihdeillä koitin , ei viittiny kumminkaan rikki vääntää jne..
Lähteepikö suoraan vetämällä vai pitikö kiertää jonnekkin päin ? Moinen tieto selventäis jo paljon projektia.
Jos vaan holkki tiukka ja suunta oikein niin uskaltaa laittaa lisää voimaa oikeaan suuntaan ja riittävästi rikkomatta turhaan komponentteja.

Ei tuu nyt mieleen miten viimekerralla se irtosi.
Ilmeisesti pesä avaimineen ei irtoa jos holkki paikoillaan?
Topakasti pihdeillä koitin , ei viittiny kumminkaan rikki vääntää jne..
Lähteepikö suoraan vetämällä vai pitikö kiertää jonnekkin päin ? Moinen tieto selventäis jo paljon projektia.
Jos vaan holkki tiukka ja suunta oikein niin uskaltaa laittaa lisää voimaa oikeaan suuntaan ja riittävästi rikkomatta turhaan komponentteja.

Siis tappi reikiin virtalukko " radioasennossa " n.70 asteen tai loivemmallakin viisteellä päästään ne tapit ja riittävän syvälle että haitat painuu kasaan jolloin holkin pitäis lähteä pyörittämällä irti?
Olenkohan yhtään jäljillä?
Taidan tehdä poran terästä tai muusta polkupyörän pinnasta sopivan tapin ja yrittää tokko tokenee noilla metodeilla? Lukkopesässä toinenkin reikä näemmä ,joten siihen kanssa tarkoitus tökätä tappi myöskin. Ei tosin lukkopesän suhteen toisessa reijässä haittoja ole joten lieneepi toisella puolella rungossa sitten kerta toinenkin reikä ilmeisesti tarkoitusta varten olemassa?
Muutakaan en tähän hätään keksinyt, vinkkejä toki voi laitella jos muistissa tuoreita tapauksia.
Olenkohan yhtään jäljillä?
Taidan tehdä poran terästä tai muusta polkupyörän pinnasta sopivan tapin ja yrittää tokko tokenee noilla metodeilla? Lukkopesässä toinenkin reikä näemmä ,joten siihen kanssa tarkoitus tökätä tappi myöskin. Ei tosin lukkopesän suhteen toisessa reijässä haittoja ole joten lieneepi toisella puolella rungossa sitten kerta toinenkin reikä ilmeisesti tarkoitusta varten olemassa?
Muutakaan en tähän hätään keksinyt, vinkkejä toki voi laitella jos muistissa tuoreita tapauksia.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Voi olla sama mitä itsellä, eli joku oli sorkkinut niitä kieliä mitkä pitää sitä lukkoa kiinni niin että se toinen tappi minkä työnsi paikalleen meni väärälle puolelle jousta ja ei lähtenyt millään. Tämä selvisi noin kahden tunnin turhautumisen päätteeksi kun lukko tuurilla tipahti käteen. Eli niitä tappeja kannattaa pyöritellä/sorkkia ees taas kokeeksi. Kun sain itsellä sen jousen pesän irrottua oikein, niin pesä lähti sen jälkeen tosi helposti senkun työnsi tapit pohjaan.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sitten kun pesä on niin juntturassa ettei käänny enää naputellenkaan ykkösasentoon, tai lukitus ei tapeilla aukea, sen saa silti pois kovametalliviilan kanssa vingulla. Aikaa menee, mutta sen saa taiten kairattua runko säästäen. imuri on tarpeen. Toinen - kalliimpi - vaihtoehto on vaihtaa juminut sylinteri runkoineen. Korjaamotyönä tosin varmaan halvempi ajan takia.
Maksaapa se kompressori, ilmaletku, liittimet, vinku ja terä myös enemmän, mikäli erikseen joutuu hankkimaan.
Vaan ottakaapa kokkeeksi tuntitöinä vanahan Ducaton VP37 soppatykistä ajoneston panssari pois kone pilttuussaan. Väitänpä että tympiä remontti ensikertaa tehtynä, noin Lankun lukonvaihtoon nähen..
Tais mennä vahingossa murtopulttien sijaan kuusiokoloilla takas kasaan, muttei kerrota siitä rosmovaraksille ihan mittään.

Maksaapa se kompressori, ilmaletku, liittimet, vinku ja terä myös enemmän, mikäli erikseen joutuu hankkimaan.

Vaan ottakaapa kokkeeksi tuntitöinä vanahan Ducaton VP37 soppatykistä ajoneston panssari pois kone pilttuussaan. Väitänpä että tympiä remontti ensikertaa tehtynä, noin Lankun lukonvaihtoon nähen..



Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Taisin itse vetää sen mustan holkin etuosan pois Dremelillä. Aika näppärästi lähti. Sen jälkeenhän saa lukkopesän pois ja sen jälkeen loppuholkin.Easy Rider kirjoitti:Sitten kun pesä on niin juntturassa ettei käänny enää naputellenkaan ykkösasentoon, tai lukitus ei tapeilla aukea, sen saa silti pois kovametalliviilan kanssa vingulla.
Tuokaan ei vaan ko. potilaaseen auttanut vaan se koko lukkorunko oli jumissa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No niin, tapin reikä ei aina ole näemmä tuossa radioasennossa kohillaan.
Minun tapauksessa piti kääntää hehkutus asennon kieppeille saadakseen molemmat tapit yhtä aikaa holkin stoppareihin saakka upoteltua!
Muutenhan tuo ei kummoinen homma ollutkaan jahka hokas toisen asennon toimenpiteille kuin tavallisesti.
Nyt ei rattilukko pelaa näemmä, joten taidettu yrittää oikein luvatta käyttöön ottoa siinä onnistumatta?
Ihmettelinkin ,kun ihan varoittamatta ja murtojäljittä rupesi jumittelemaan näemmä.
Töistä lähtiessä hiukan joutu jumppailemaan kunnes avain taipui loveensa.
Tarttis vielä ohjauksen kulmat säädättää jossain Espoon liepeillä. Laiteltiin raidetangon hilut koko pätkälle ja narinat uusiksi.
Olisko vinkkiä hyvä hinta laatu tai ainakin osaavista säätöpaikoista paikoista Espoon seudulla?
Kiitokset osallistuneille neuvoista, tuo näyttää olevan se klassinen viiden minuutin homma jos onnistuu ja sitten jos reiät on hakusessa hiukan pidempi projekti
!
Minun tapauksessa piti kääntää hehkutus asennon kieppeille saadakseen molemmat tapit yhtä aikaa holkin stoppareihin saakka upoteltua!
Muutenhan tuo ei kummoinen homma ollutkaan jahka hokas toisen asennon toimenpiteille kuin tavallisesti.
Nyt ei rattilukko pelaa näemmä, joten taidettu yrittää oikein luvatta käyttöön ottoa siinä onnistumatta?
Ihmettelinkin ,kun ihan varoittamatta ja murtojäljittä rupesi jumittelemaan näemmä.
Töistä lähtiessä hiukan joutu jumppailemaan kunnes avain taipui loveensa.
Tarttis vielä ohjauksen kulmat säädättää jossain Espoon liepeillä. Laiteltiin raidetangon hilut koko pätkälle ja narinat uusiksi.
Olisko vinkkiä hyvä hinta laatu tai ainakin osaavista säätöpaikoista paikoista Espoon seudulla?
Kiitokset osallistuneille neuvoista, tuo näyttää olevan se klassinen viiden minuutin homma jos onnistuu ja sitten jos reiät on hakusessa hiukan pidempi projekti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Määhän ne vinkkelit ronkkisin reilaan, muttei oo meijän konttuurilla vielä vehkeitä.
Meillä Euromasterin pisteistä alueella Suomenojalla on kyllä pelit, mutta voi olla hankala aika vuodesta teettää rengasliikkeessä.
H-V lentoaseman likellä on JN auto, ex kolleega pyörittää, joka suuntaushomman myös osaa.
Meillä Euromasterin pisteistä alueella Suomenojalla on kyllä pelit, mutta voi olla hankala aika vuodesta teettää rengasliikkeessä.

H-V lentoaseman likellä on JN auto, ex kolleega pyörittää, joka suuntaushomman myös osaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Juu, eipä ehtineet juuri maisterilta puhelimeenkaan ku piruuttaan rimpauttelinEasy Rider kirjoitti:Määhän ne vinkkelit ronkkisin reilaan, muttei oo meijän konttuurilla vielä vehkeitä.
Meillä Euromasterin pisteistä alueella Suomenojalla on kyllä pelit, mutta voi olla hankala aika vuodesta teettää rengasliikkeessä.
H-V lentoaseman likellä on JN auto, ex kolleega pyörittää, joka suuntaushomman myös osaa.
Täytyypi selvitellä tilannetta, nythän olis pultitkin auki ja kuparitahnalla voidellut säätöä ajatellen.... Sen verran koitettiin ollakko jumissa vai eikö olla ja ei ollu tälläkertaa etupäässä ainakaan.
Aika karkea lienee säätö nyt vaikka sentään ratti suorassa meneekin eikä pahemmin vedellyt Hämeenlinnan moottoritielläkään.... Ei palaudu ohjaus kuten kuuluu on minun perstuntuma ainakin.
Kiitän vinkistä!