Akun vaihto 95ah:ta 105ah

Vastaa Viestiin
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Akun vaihto 95ah:ta 105ah

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Onnistuuko tuollainen ja auttaako webaston toimintaan paremmin?
Webasto ei toimi kuin hetken ja sit herjaa jotain huoltoon yhteydenottoon, eli uus akku hankinnassa. Mikä merkki paras ja onnistuuko itse vaihto?
Auto -15 E220 bluetec.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihto onnistuu itse ellei ole ihan tumpelo, erikoisosaamista ei tarvita.
Akku pitää olla kunnossa, olennaista ei ole onko 95 vai 105 Ah. Jos kuitenkin löydät mitoiltaan sopivan 105 Ah AGM-akun niin voit asentaa sen ongelmitta.
Starilla voi säätää webaston poiskytkeytymisrajaa, määritetään jännitteen lasku joka aiheuttaa poiskytkeytymisen. Sillä näkisi myös onko ongelma jännitteessä vai kenties jossain muualla.
oulaistenliikenne.fi
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Jännite on laskettu merkkihuollossa jo alimmalle mahdolliselle tasolle. Oletin vain auttaako tuo 10 ah nosto webaston toimintaan? Webasto toimii niin kuin pitääkin, kun pistää laturin lataamaan samaan aikaan. Myös ajon aikana toimii normaalisti, siis luultavasti akku huonossa hapessa. Autossa on start ja stop toiminto myös.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, ei ongelma johdu siitä ettei 95Ah akku riittäisi kun sellainen alunperinkin noissa on. Sanoisin että akun vaihtaminen uuteen korjaa tilanteen, laittaa sinne sitten 965 tai 105 Ah akun.
oulaistenliikenne.fi
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Ok. Minkä merkkinen akku olis hyvä? Kiitos vastauksista :D
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Messersmith kirjoitti:Ok. Minkä merkkinen akku olis hyvä? Kiitos vastauksista :D
Bosch tai Varta.
S204 AMG styling
W209 240 V6
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

En minä olisi edes tiennyt akun olevan finaalissa, ellei Webaston jännitevalvonta olisi sitä kertonut. Lähes tyhjänkin AGM akun purkausvirta pysyy niin suurena, ettei akun heikkenemistä kuule startin äänestä.

Eipä ole Webaston jännitekatkoja näkynyt toista vuotta sitten vaihdetun uuden vakiokokoisen akun hankinnan jälkeen. Tärkeintä lienee vaihtaa joku kunnollinen AGM akku, koska hyväkuntoinen vakioakkukin käyttää Webastoa niin kauan kuin on tarpeen.

Näiden autojen laturin teho on vastuksien ja muun kulutuksen vuoksi niin suuri, että laturin ajaminen jatkuvasti nimellisteholla nostaisi moottorin tehopyyntöä kymmenillä prosenteilla, mikä näkyisi tankilla jo aika pahasti. Siksi latausalgoritmi lataa vähän liiankin säästeliäästi, mikä pikavanhentaa aina heikossa varauksessa pidettävän akun.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Minä olen käsittänyt että AGM-akkuja kannattaisi huoltoladata parin/kolmen kuukauden välein. Omassa W204sessa ainakin loppui radion pätkiminen kun hankin CTEKin laturin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei varmasti ainakaan pahitteeksi ole jos latailee välillä erikseen.
oulaistenliikenne.fi
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Kyselin akuista ja Vartaan päädyin. Exide tekee kuulema Boschin ja samaa tavaraa kumman tahansa ostaa. Välipäivinä kun on vapaata mennään kaupoille :pappa:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö”