W212 350CDI 4Matic -12 voimansiirto öljyhuolto kysymyksiä

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

W212 350CDI 4Matic -12 voimansiirto öljyhuolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

No niin pitäisi vaihtaa rasvat koko voimansiirtoon DIY meiningillä ja olisi joitakin kysymyksiä...

Aiempiin ajo-autoihin erona tässä olisi nyt 7GTronicin FE versio (sininen öljy) ja uudempi 4Matic jossa jakolaatikon öljy ilmeisesti samassa tilavuudessa automaatin kanssa?

Takaperä on simppeli homma ja perus öljyt KL:sta hommattuna.

Entä etuperä, missä roput (mitä kautta päästään käsiksi) ja onko yleensä muuta kuin täyttöroppu eli pitääkö imeä vanha pois ja sitte uudet samasta reiästä sisälle. Onko sama öljy kuin takaperään, ilmeisesti? Entä määrä, laitetaanko täyttöropun alapintaan asti vai jollakin tilavuusmitalla, jos mitalla niin paljonko on tilavuus?

Sitten automaatti/jakis puolelle, Laatikko on 7G FE "Fuel Efficiency" versiota ja siten ns. sinisellä öljyllä. Onko vaihtoprosessi ihan vastaava kuin aiempaan W211:sen 7G-automaattiin, eli vaikka Starilla lämpötilan seuranta ja öljyn täyttömäärä sitten ylivuodolla, turbiinissa on roppu jos on. Jakolaatikolle ei ilmoiteta erillistä öljytilavuutta, onko tämä sama automaattiöljy myös jakiksessa?


Kiitoksia etukäteen!
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Öljyt

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Tosiaan, nyt olisi hyvät pakkaskelit tehdä tallihommia - onko kenelläkään tietoa noihin kysymyksiin? Vahvoja oletuksia on kyllä, mutta luulohan ei ole ihan tiedon väärti, kuten tiedetään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olikohan etuperän täyttöproppu niin että vetari pitää irrottaa.
Laatikon öljynvaihto kuten muissakin 7gtronic ja jakolaatikkoa ei ole erikseen.
oulaistenliikenne.fi
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Oisko kellään varmaa tietoa?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ole täyttö proppua, vetari irti täyttö siitä :?:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikko K on oikeassa, WIS lukee:
The front axle transmission does not have an oil filler hole and must be filled via the front axle shaft opening
Meilläkin noita käy ihan jonkin verran huollossa nelivetoisina, mutta harvemmin tulee minulle kun nykyään enemmän testerin kanssa selvittelen vikoja kuin huoltelen autoja :wink:

Öljytilavuus 0,55 litraa ja sama öljy kuin taakse eli KL 56957 :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:
Öljytilavuus 0,55 litraa
:shock:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:
dealer kirjoitti:Öljytilavuus 0,55 litraa
:shock:
Lääkeruiskuhommia. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

No niin

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

No nyt tuli vakuuttavaa settiä - Kiitoksia!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vanhan Mitsu 3000GT nelikon kardaanin kulmavaihteeseen menee reipas kaksi desiä rasvaa. Vielä kun suurin osa vedosta menee taakse.. Se on kans ku juottas lapselle lääkettä ruiskulla :lol:

Ohut alukuorinen palikka, halkeaakin herkästi ellei vahvista. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei sitä öljyä tai rasvaa oikeasti paljon tarvitse jos sisästä löytyy vain 90-asteen kulmavaihde tai joku vastaava siirtojärjestelmä jossa on pari hammaspyörää jotka kevyesti koskettavat toisiaan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Virityspotentiaalinen vehje, jossa on osoittautunut yhdeksi kynnykseksi suorituskykytavoittelussa. No, rasvat vaihtoon aina kun moottoristakin, esim. HSP Redlineä. Teräshäkki kuoren ympäri tai teräskuoret suoraan auttaa kuoren kestossa.

Melko ruman näköisiä on ollu muutaman tonnin ajetut öljyt. :?


Ei tuo liity nyt aiheeseen oikeastaan, mutta kyllä suurempi öljytilavuus on aina parempi vaihtoehto keston kannalta. Hydraulijärjestelmissä erityisen tärkeää että lämpötila ja vaahtoutuminen pysyy kurissa, riittävällä jäähdytyksellä ja öljymäärällä.

Takapainotteisen nelivedon etuperä pääsee kyllä varsin helpolla ja vähin kuormituksin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vielä mainittava, että mikä hyvänsä mekaaninen hammasratasvälitys auton voimansiirrossa on lopulta luontojaan hydrostaattinen, siis hydraulinen. Hammas puristaa öljykalvoa, joka työntää toisen rattaan hammasta.

Valtamerilaivaa siis työntää yhtälailla loppukädessä tyrskyjen läpi potkuriakselin painelaakerin rasva. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tottakai se suurempi öljytilavuus auttaa vaihteen pitkäikäisyydessä.

Sellasissa vaihteissa jotka ei joudu kohtaamaan koskaan teräviä vääntöpiikkejä tms. eivät pyöri jatkuvasti ja sittenkin vähän kerrallaan, tuollainen olematon öljytilavuus on omiaan.

Auton voimansiirrossa aivan älytöntä. Paikat pyörii valtavia kierrosmääriä ja välillä voimaa välitetään melko paljon läpi, jos siinä vaiheessa hampaiden välissä on metallihiukkasia niin hampaiden tuho on varma.
Pahin tilanne on se että rengas sutii esim. jäällä ja sitten ykskaks alle tuleekin paljas asfaltti.

Pienikin määrä metallia pilaa välittömästi noin pienen öljymäärän. Suurempi tilavuus (suuremmat kuoret) samanlaisessa vaihteessa on aivan eri asia. Tuurissaan se irronnut metallimuju jää vaihteen pohjalle eikä ikinä mene hampaiden väliin.

Mutta joo. Taas yks syy ettei tarvi hommata uudehkoa 4-maticcia :lol:

Kai tuossa on tyhjennysropussa magneetti? Ei varmaan...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

No jopa taas tieto lisää tuskaa, vaikka en maticcia omistakkaan....tuohan on aivan järjetön yhtälö "pitkäikäiseen" autoon :x

Eikö siinä ole edes mitään huohotinta, josta saisi uudet öljyt ujutettua sisään helposti ilman vetarin irroitusta lisäpuuhineen? Tai porata joku 4mm reikä kierteineen ja pikku pultilla tukkoon....riittääkö edes joka moottoriöljynvaihdon yhteydessä tehty etuperän öljyhuolto takaamaan tuolle huolettoman tulevaisuuden? :shock:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kannattaahan tuota huoltaa kun netistä vähän katselee hintoja, jotka ovat tuhansia euroja.

Tuon näköinen mokkula.

Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Saa sitä öljyä aika helposti siitä tyhjennysropusta sisäänpäinkin. Huomenna taas pitäs laittaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pinion akseli vielä noin lyhyt tumppi :?

Sisempi ja ulompi laakeri ovat oikestaan kiinni toisissaan. Voi laakeriparkoja kun keulalla on 400hv om648 1000nm väännöillään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, poistopropusta työntää uudet öljyt niin helpoin tapa.
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Juu, poistopropusta työntää uudet öljyt niin helpoin tapa.
Eikö se ole pohjassa / alareunassa vai käännetäänkö auto kyljelleen täytön ajaksi tms? :D Vai onko tuohon joku jippo?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nopeus 8)
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Nopeus 8)
Tai tarpeeksi jäykkää öljyä. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Alhaalta ylöspäin ne pistetään peräprutkunkin peräöljyt sisään, ei jää ilmaa. Eikäpä niissäkään sitä ööliä kyllä paljoa ole ja aina mennään tinni tiskissä ylämäkeä, tilkka merivettä vielä öljyn seassa... Jäähdytys tosin pelaa hyvin. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto”