Diiselin laatikko rohisoo

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Diiselin laatikko rohisoo

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Huomasin tänään pihaan ajaessa, että laatikko rahisee ja rohisee vapaalla kytkin ylhäällä. Ääni erottuu selvästi, kun polkee/vapauttaa kytkimen ja voimistuu kierrosten noustessa. Ajossa veto päällä ei mielestäni kuulu rallatusta, ainakaan sellaista joka erottuu selvästi. Tänään kattelin öljyt, oli riittävästi ja ihan hyvännäköiset, uudet kuitenkin laittelin vaikkei edellisilläkään ollut kuin 10tkm ajettu. Ei vaikuttanut rahinaan.

Kymysys kuulukin, että ajaako tuolla loovalla vielä kuinka pitkään vai hajoaako pikapuoliin? Kannattaako ajatella korjauttavansa laatikon tutulla vai suosiolla uutta purkaamolta?
Viimeistään kun ajossa alkaa rallattaan niin pitää jotain alkaa tekemään...

Autohan on -92 farkku E250D, juu kone on 20v vaikka -92, joku joskus vaihtanut... Mittarissa 460tkm.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ettei olis kytkimen painelaakeri
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Ei sunkhaan kun rahina kuuluu siis vain kytkin ylhäällä ja loppuu kun kytkimen polkasee pohjaan. Käykö tollaseen moniventtiiliseen kakspuolikkaaseen mitkä laatikot? Käykö vanhemman ei moniventtiilisen laatikko?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

sakke123 kirjoitti:Ei sunkhaan kun rahina kuuluu siis vain kytkin ylhäällä ja loppuu kun kytkimen polkasee pohjaan. Käykö tollaseen moniventtiiliseen kakspuolikkaaseen mitkä laatikot? Käykö vanhemman ei moniventtiilisen laatikko?
Painelaakeri vapaatilassa kun kytkin ylähällä roklattaa ja paineen alla ei pääse roklattaan enneko on ihan sohlona
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Hmm... Voiko asian varmistaa jotenkin, ilman suuria purku toimenpiteitä? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

-92 farkku E250D, juu kone on 20v vaikka -92, joku joskus vaihtanut...
E250D on aina 20V
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

sakke123 kirjoitti:Hmm... Voiko asian varmistaa jotenkin, ilman suuria purku toimenpiteitä? :roll:
t
Jos pääsee kuuntelemaan vaikka kepillä/ stetoskoopilla että mistä kohen se rohina kuuluu laatikkoa, tässä tieten tarvii apulaisen paineleen kytkintä.

en nyt äkkiä osaa sanoa pääsiskö mersussa katsomaan endoskoopilla kytkinkoppaan ett miltä näyttää saabista ja volvosta olen sillä katsonut
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Käytin tänään auton persettä ilmassa. Rahina kuuluu joka vaihteella, vähiten ykkösellä ja pakilla, eniten vitosella. Ja pykälän suurentuessa myös kahina kuuluu kovemmin.
Voiko tästä päätellä mitään uutta?

Ajossa kahina sekottuu vielä muuhun ajomeluun, joten kai tuolla vielä ajelee jonkin aikaa...kuuluisat viimeiset sanat :D

E: Niin ja kun antoi kierroksia perä ylhäällä ja polkaisi kytkimen pohjaan, niin kahina jatkui niin kauan kun renkaat pyöri. Eli kyl laatikko ääntää kaiken järjen mukaan...? :roll:
Onko nuihin laatikoihin saatavilla laakereita ja ovatko kuinka kalliita --> uusi loota (500e<) vai onko rahallisesta kannatavampi laakeroida uudelleen nykyinen loota?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Laatikon laakerikehillä on rypylää.
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Juu ja viime viikolla kiinnitin huomiota "ujellukseen" joka kuulostaa tulevan oikealta edestä. Ujeltaa moottorijarrutuksessa ja kiihdyttäessä eneiten. Tasakaassulla vain korkeammilla kiekoilla. Mietin pyöränlaakeria, mutta ääni on niin korkea/kimeä, ettei kuulostaa pyöränlaakerin aiheuttamalta jurinalta.
Pyörienlaakerit kuitenki tutkin, eessä oli pystysuunnassa pikkunen klappi, sivusuunnassa ei niinkään, kokeilin tiukata n.1/5 kiekan, jolloin klappi jäy hyvin olemattomaksi. Tällä ei ulinaan kuitenkaan vaikutusta.

Ääni kuuluu jatkuvasti yli 20km/h vauhdissa vaihteesta ja moottorin kiekosta riippumatta, myös vapaalla ja kytkin ylhäällä/alhaalla. Voishan tuota jossain kokeilla viellä sammuttaa kone vauhdissa ja kuulostella vieläkö volisee.

Haulla löytyi, että mittarivaijeri voi ujeltaa, ehkä myös kuiva alapallo. Tosin ääni kuuluu myös suoraan ajaessa, joten alapallo ei oikeen sovi...


E: Niin ja kannatinlaakeri ja kumi on muutaman tuhannen ajettu, eli käytännössä uusi...
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Meikäläisen lankun vaihdeloota on rallattanut vapaalla kytkin ylhäällä sen aikaa mitä on minulla ajossa ollut eli nyt sen suunnilleen 450tkm.

Eli sen verran kestänee ainakin. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
sakke123
Viestit: 18
Liittynyt: 18.11.2015 21:15

Viesti Kirjoittaja sakke123 »

Käykö tuohon e250d:hen muuten mitkä kytkimet? Mm. Moponetissä näytti olevan useitakin eri vaihtoehtoja. Tuossahan on kaksoismassavauhtipyörä, joten käykö periaattessa kaikki kytkimet, joissa on kytkinlevy ilman jousia? Jousellinen ei varmaan käy? Entäs käykö paineasetelma myös jousellisesta ei jouselliseen levyyn.

Tos nyt teki semmosen, että kytkin ulahtaa/vinkasee painaessa ja nostaessa, vaikka auto ei käy..huokaus :roll: Totta siel kytkimessä jotain hämminkiä on, vaikka ajossa tuntuukin vielä normaalilta.

En ole kytkimien kanssa koskaan puljannut, joten hieman ulalla ollaan. Kannattaako vaihtaa koko kytkin kaikkine hyvineen, vai vaihtaa esim. pelkkä painelaakeri ja levy, jos kovin kulunut. Entäs pääsylinteri? Vaihtaakko samalla uuteen, vai antaa olla( ja minun tuurilla alkaa vuotamaan viikon päästä :lol: )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”