W124 200d kytkinongelmaa?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

W124 200d kytkinongelmaa?

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Pitääpä näin jouluaaton kunniaksi kysellä vähän mersun korjaamisesta.
Omistan vuoden 93 w124 200d 625tkm ajetun mersun. Ajomukavuudeltaan ja muutenkin huippuluokkaa, en halua luopua tästä. Olen itse ajanut autolla nyt vähän yli 10 000 km. Kun ostin auton, vaihdatin siihen öljyt, peräöljyt ja vaihteistoöljyt.

Tilanne on siis se, että autoa jonkin aikaa sitten ajanut siskoni valitteli että ykkös- ja kakkosvaihde eivät mene runnomatta päälle. Truuttasin crc:tä vaihdekepin niveliin ja tilanne helpottui vähäksi aikaa. Sen jälkeen huomasin, että vaihteita pitää tosiaan laittaa voimalla sisään, etenkin jos moottorin kierrokset eivät "kohtaa" vaihteiden kierroksia hyvin (eli etenkin liikkeellelähtiessä 1. vaihde on hankala).

Erityisesti tilanne alkoi minua huolestuttaa kun huomasin, että muutkin vaihteet vaihtaessa saattavat rutista ja että kun ykkösvaihteen tai pakin laittaa päälle, auto "ryömii" eteenpäin, vähän niin kuin automaattiauto. Tämä ryömintä ei kuitenkaan ole mitään voimakasta.

Kytkinpoljin ottaa kiinni jo ihan pohjassa, eli tilanne taitaa olla se, että kytkin ei missään vaiheessa irrota kokonaan. Kytkinpolkimen tuntuma on muuten suhteellisen normaali, eikä eroa hirveästi muista vastaavista mersuista joilla olen ajanut. Kytkin ei luista, vaikka kuinka paljon kaasua painaa (miten näillä tehoilla voisikaan) tai moottorijarruttaa.

Mikäköhän osa autossa on loppuun kulunut (joku työsylinteri)? Vai voisiko olla vain ilmauksen puutetta? Paljonkohan maksaa pahimmillaan korjata? Ja kuinka äkkiä tämä rikkoo vaihdelaatikon kun ajelen tuollaisella koko ajan vähän kiinni olevalla kytkimellä? Uskallanko ajaa joulupyhien max. parisataa kilsaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Ihan mielenkiinnosta, mitä öljyä laitoit vaihteistoon?
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Vein pajalle, en tiedä. Kuitissakaan ei lue. Minun mielestäni vaikuttaisi selkeästi kytkinongelmalta. Saatan tietenkin olla väärässä.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mersun manuaalit osaa käyttäytyä todella oudosti jos niissä ei ole ATF:ää sisällä. Tarkistaisin tämän nyt ehkä vielä.
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Jos vika on tai ei ole öljyissä, minkä selvitän heti kun kerkiän, meneekö autosta mitään paskaksi jos ajan noilla vähän rutisevilla ja runnottavilla vaihteilla joulun pyhien yli?
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

No yhensortin testi on sekin, että jos homma toimii nätisti kun ajelet välikaasulla ja kaksoispoljennalla, niin silloin öljyt on varmasti väärät. Mersun manuaalilootat vaatii ATF-öljyn, jotta synkrot toimisivat oikein. Jos taas vaikutusta ei ole, vika on varmasti kytkimessä.
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Mitä nyt päästä heittäisin, niin ei se ihan nätisti silloinkaan välttämättä toiminut, saattoi 3, 4, vaihde vähän rutista. Pitää tutkia asiaa. Onko niin kriittinen vika että ei uskalla ajaa ilman että jotain hajoaa?
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Saattashan tuo olla vaikka turhan vetiset nesteetkin kytkimen sylintereiden välillä.

Vesi kun välittää voimaa heikommin kuin jarruneste niin kytkinpolkimen työntävä voima hukkuu sinne kokoonpainuuvaan veteen jarrunesteen seassa ja työsylinteri ei työnnä tarpeeksi - kytkin ei irroita täysillä.
Sama vika jos siellä on ilmaa.

Halvimmaksi ensihoidoksi siis nesteet vaihtoon. Vaihtuu samaan tyyliin kuin jarruissakin eli uutta nestettä säiliöön, pari pumppausta polkimella ja jätä poljin pohjaan, kaveri avaa ilmausnipan auton alla työsylinteristä ja vetäsee kiinni het kun nesteen virtaus loppuu. Ja sama uudestaan. Parikymmentä kertaa toistoa ja alkaa olla aika jees.

Sitten ei muutakuin testaamaan.

Voihan tuo olla että jompikumpi sylintereistä vuotaa. Joko ulos asti tai itsensä sisällä. Taas tullaan siihen ettei voima välity nesteeseen vaan karkailee minne sattuu. Tosin tämän huomaisi nestepinnan alentumisesta, joten melko epätodennäköinen vaihtoehto.

Voipi myös olla että irroitinlaakeri on kulunut ja tullut tiensä päähän. Tällöin se kyllä hyvin todennäköisesti ei toimisi lainkaan tai ainakin pitäisi melkolailla meteliä. Joten epätodennäköistä tämäkin.

Nuo vaihdelaatikon öljyt on kyllä yksi hyvinkin todennäköinen vaihtoehto. Jos työn on tehnyt paja joka ei mersuista tiedä tai ei ole tarkistanut asiaa niin ovat voineet hyvinkin laittaa sinne jotain perusnormaalia 75w-90 GL4 litkua ja sitä ei mersun manuaali kauaa kestä.
Ota vaihdelaatikon kyljestä sieltä repsikan puolelta puolesta välistä lootaa täyttöproppu auki. Uita sormea öljyssä ja katso väri. Jos öljy on minkätahansa muun väristä kuin punaista, vie takaisin pajalle ja käske korjaamaan heidän tekemänsä virhe.
Jos et itse saa proppua auki, kysy pajalta mitä öljyä laittoivat laatikkoon. Jos et usko heitä etkä mistään muualtakaan mitään syytä löydä niin vie toiselle pajalle tai kaverille joka saisi täyttöpropun auki ja tarkista väri.
Mersun manuaaliin kuuluu nimenomaan ATF öljyä käyttää. Tämänikäisissä ATF220.
Väärät öljyt, yleensä siis normi manuaaliaskin öljyt, ovat aivan liian jäykkää tavaraa mersun laatikoille. Öljy ei voitele tarpeeksi hyvin, synkrot eivät pääse liikkumaan vapaasti ja näinollen eivät voi tehdä työtään. Se selittäisi rusahtelun.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Mutta selittäisivätkö väärät öljyt myös kytkimen alhaalla ottamisen? Ja sen, että vian ilmenemiseen meni puoli vuotta?
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Onko tässä sama kuin 123:ssa että mauserin perällä saa todella helposti mitattua onko kytkinlevy tullut tiensä päähän?
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

tiaintu kirjoitti:Mutta selittäisivätkö väärät öljyt myös kytkimen alhaalla ottamisen? Ja sen, että vian ilmenemiseen meni puoli vuotta?
Se vähän riippuu. Saattaa olla osa viasta, saattaa olla koko vika, saattaa olla olematti olenkaan. Niistä kun ei koskaan tiedä kuinka nopeasti menee rikki väärillä öljyillä. Mutta jokatapauksessa kytkimen alhaalla ottamiseen ne öljyt ei vaikuta. Se on jokatapauksessa kytkimen puolella se ominaisuus. Siksi nuita kytkinpuolen hommia tarjosin enshätään.

Ne vaan on niin helppo tarkistaa samalla ne öljyt sieltä laatikosta että saa senkin eliminoitua samalla :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Tarvitsisin vielä vähän ohjeistusta, ettei vaan mitään nyt mene vikaan. Kytkin- ja jarrunesteille on ilmeisesti sama säiliö? Ja dot4-neste kelpaa? Mistä tuo kytkimen ilmausproppu tarkalleen löytyy? Ja saako vaihdelaatikon öljyntäyttöruuvin auki ihan hylsyillä?

Ja kun tarkemmin muistelen, tuo paja mihin sen vein, oli joku mersuihin erikoistunut laitos, Vantaalla Vanhan Nurmijärventien varressa. En uskoisi että ovat laittaneet vääriä. Pitää selvittää.

Ja uskallanko vielä joulupyhät ajella ennen kuin käyn tuon kimppuun?
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

tiaintu kirjoitti: Kytkin- ja jarrunesteille on ilmeisesti sama säiliö? Ja dot4-neste kelpaa? Mistä tuo kytkimen ilmausproppu tarkalleen löytyy?
Kyllä on sama säiliö. Dot 4 ja Dot 5.1 kelpaa. Työsylinterin päästä. Vaihdelaatikon oikealta kyljeltä.
tiaintu kirjoitti: Ja saako vaihdelaatikon öljyntäyttöruuvin auki ihan hylsyillä?
lyhyt kulmainen kuusiokolo avain, 14 mm. Samalla laidalla kuin edellinen työmaa
autodidakti
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onhan siellä tarpeeksi öljyä. Joskus laatikon takapään stefa vuotaa, jota ei huomaa pohjamuovien johdosta. Vaihteet vaihtuu huonosti vähillä öljyillä ja sitten menee lopulta rikki koko laatikko.
Eli perusasiat ensin kuntoon. Oikea määrä ja oikeata öljyä. Ja myös kytkinnesteet pitää löytyä hydraulijärjestelmästä. Sitten työsylinteriä ja sen vastakäpälää tutkimaan.
tiaintu
Viestit: 9
Liittynyt: 11.10.2013 23:02

Viesti Kirjoittaja tiaintu »

Vikahan oli hajonneessa kytkimen työsylinterissä. Toivottavasti auto pelaa seuraavat parikymmentätuhatta kilometriä samoilla korjauskustannuksilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”