ASR

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

ASR

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Moi taas.

Pistelin tossa mittariston valoja :idea: uusiksi eli vaihdoin pimeät lamput toimiviin ja huomasin samalla että ASR n varoitusvalosta puuttui lamppu.
No laitoin lampun paikoilleen ja nyt kun ajelee :kuski: niin satunnaisesti se kesken ajon saattaa syttyä. kun pysähtyy ja sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen se sammuu? Eli oletan etä siellä jossain on jokin kosketus tai muu vastaava häiriö. Osaisiko joku auttaa että mistä lähteä hakemaan :lippu: ?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: ASR

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tulppo kirjoitti:Moi taas.

Pistelin tossa mittariston valoja :idea: uusiksi eli vaihdoin pimeät lamput toimiviin ja huomasin samalla että ASR n varoitusvalosta puuttui lamppu.
No laitoin lampun paikoilleen ja nyt kun ajelee :kuski: niin satunnaisesti se kesken ajon saattaa syttyä. kun pysähtyy ja sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen se sammuu? Eli oletan etä siellä jossain on jokin kosketus tai muu vastaava häiriö. Osaisiko joku auttaa että mistä lähteä hakemaan :lippu: ?
Josko löytyisi vika ihan pyörimisnopeus anturista tai väärästä rengastuksesta kuten voi olla abs kohdalla myös.

Onko jotain tiettyä tilannetta tai nopeutta missä se enimmikseen syttyy?

Saattaisi olla asr:n kyseessä myös takajarruissa kokonaisuuden tarkistamisen paikka... Niitähän se jarruttelee tarvittaessa.
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Re: ASR

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

AK47 kirjoitti: Saattaisi olla asr:n kyseessä myös takajarruissa kokonaisuuden tarkistamisen paikka... Niitähän se jarruttelee tarvittaessa.
Eipä jarruttele, tiputtaa koneesta tehot jarruihin koskematta.

Omat ASR viat on korjaantunu akkua vaihtamalla. Jos huono akku niin koitappa paremmalla patterilla :)
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kyllä minulla ainakin tuossa E500:ssa ASR ottaa takajarruilla liikaa innostuneen pyörän kiinni.....niin että rutina kuuluu! Ja niinhän se kuuluukin tehdä, samalla kun säätää nokkia, sytytystä ja kaasuläppää! Jos ei näin tee, on vikaa järjestelmässä....Boschin ASR kirjankin mukaan :wink:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

piippu kirjoitti:Kyllä minulla ainakin tuossa E500:ssa ASR ottaa takajarruilla liikaa innostuneen pyörän kiinni.....niin että rutina kuuluu! Ja niinhän se kuuluukin tehdä, samalla kun säätää nokkia, sytytystä ja kaasuläppää! Jos ei näin tee, on vikaa järjestelmässä....Boschin ASR kirjankin mukaan :wink:
Juu ja oman persetuntumahavainnon mukaan sopivasti jos meinaa perä irrota, niin kaasua lisäämällä asr hillitsee perän irtoamista tai jopa oikaisee sitä luistoa (tai sitten on vain käynyt sattumalta usein näin). Pitää vain uskaltaa antaa hanaa. Ilman hanaa saattaa asr "tipahtaa" pois pelistä ja mennään fysiikan laikien ja takavedon periaatteilla kahva edellä...

ASR on tosiaan takajarrulevyihin vaikuttava. ABS vaikuttaa kaikkin levyihin kuten esp vai mikä se nyt oli.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

jos nyt ensin aloittaisi pyörimisnopeus anturista ja jarrujen kunnon tarkistuksesta jos se vielä sitä tekee.
Akku on noin 3kk vanha ja tuntuu pelittävän ihan hyvin.
ja se tosiaan menomatkalla mansesteriin (matkaa noin 45km) teki sen 3 kertaa jo tullessa ei enään kertaakaan? voiko sillä olla mitään merkitystä kun KO kiesi on seisonut tallissa noin 3kk kun ruostesuojailin sitä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tulppo kirjoitti:jos nyt ensin aloittaisi pyörimisnopeus anturista ja jarrujen kunnon tarkistuksesta jos se vielä sitä tekee.
Akku on noin 3kk vanha ja tuntuu pelittävän ihan hyvin.
ja se tosiaan menomatkalla mansesteriin (matkaa noin 45km) teki sen 3 kertaa jo tullessa ei enään kertaakaan? voiko sillä olla mitään merkitystä kun KO kiesi on seisonut tallissa noin 3kk kun ruostesuojailin sitä?
Voi olla hyvinkin seisottamisessa. Turhaan seisottaminen ei tee aina hyvää ;)

Itsellä vähällä ajolla ollut 202 teki asr häiriötä ja pahana kun se saksasta tänne kiikutettiin oli ollut seisonnassa kuulema, tosin korjaantui itsestään KÄYTTÄMÄLLÄ... Tosin kyllä siinä tuli sulakkeet katsottua. Mutta häiriö oli niin paha aluksi ettei testerillä päässyt edes asr:n elämää katsomaan... Kaasupoljinkin oli koko häiriötilan ajan jäykkä kun mikä (normaalia itse häiriötilassa) ja vakkari ei toiminut.

Sen näki että vasen etu abs anturi oli antanut vikakoodin, ei vaihettu. Se anturi aina välillä sitä heitti, kerran vuoteen tyylillä ja asr valo syttyi aina vain harvemmin ja harvemmin, noin kerran - pari vuodessa ja aina täyskiihdytyksessä (c36)
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

piippu kirjoitti:Kyllä minulla ainakin tuossa E500:ssa ASR ottaa takajarruilla liikaa innostuneen pyörän kiinni.....niin että rutina kuuluu! Ja niinhän se kuuluukin tehdä, samalla kun säätää nokkia, sytytystä ja kaasuläppää! Jos ei näin tee, on vikaa järjestelmässä....Boschin ASR kirjankin mukaan :wink:
Niin kai sitten :D
Jotenki persdynolla vaan tuntunu, ettei se niistä jarruista juuri välitä :)
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Juu kyllä se tosiaan jarruttelee
AK47 kirjoitti:Voi olla hyvinkin seisottamisessa. Turhaan seisottaminen ei tee aina hyvää ;) ... korjaantui itsestään KÄYTTÄMÄLLÄ...
Sama ollu joka vuosi minulla coupessa. Jos auto on seissyt 2-4kk, niin aina on asr valo vilkkunut toisinaan sen jälkeen mutaman viikon ajan. Itse otin ASR boksin käteen tuossa 2v sitten ja vähän ruiskutelin kontaktispraytä liitoksiin niin ei ole sen jälkeen vilkkunut.


OT
Nämä autot menee surkeaan kuntoon seisottamalla, minulle esim. myynti-ilmoituksessa jossa sanotaan että "ajettu vain kesäisin" on vain auton kuntoa huonontava ja hintaa alentava vaikutus.
/OT
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Jasså, nyt on saatu vähän lisätietoa ASR häiriö valon elämään. Eli se syttyilee pääsääntöisesti kosteilla keleillä ja nyt kun kävin pesemässä auton niin se syttyy palamaan melkein heti kun lähtee liikenteeseen.
Missä muutoin tuo boxsi sijaitsee jos aloittais vaikka sen kosketuspintojen putsauksella. (Autoni on -91 300 TE -24)
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

[quote="Tabuli"][quote="piippu"]Kyllä minulla ainakin tuossa E500:ssa ASR ottaa takajarruilla liikaa innostuneen pyörän kiinni.....niin että rutina kuuluu! Ja niinhän se kuuluukin tehdä, samalla kun säätää nokkia, sytytystä ja kaasuläppää! Jos ei näin tee, on vikaa järjestelmässä....Boschin ASR kirjankin mukaan :wink:[/quote]

Niin kai sitten :D
Jotenki persdynolla vaan tuntunu, ettei se niistä jarruista juuri välitä :)[/quote]

Jos noin toimii niin systeemissä on vikaa. Mulla ASR:n vikavalo ei pala ja systeemi osaa pudottaa moottorin tehoa, jos meinaa perä siirtyä sivulle. Mutta takajarruilla sutivan pyörän pysäyttämien ei onnistu, ehkä hieman himmaa. Aiemmin myös jarruttaminen onnistui kuten Piippu kirjoittaa. Vika lienee ASR:n hydraulikkapuolella, tutkin jahka ehdin.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Nyt se valo rupes palamaan koko ajan ja ajattelin purkaa / putsata perässä olevat "tunnistimet" jotka ovat aikas haasteellisessa paikassa.
Onko vinkkejä kuinka se hoituu helpoiten? ja onko niiden päissä liittimet joista saa sähkö johdot irti? näyttää olevan ainakin toinen johto hiertynyt puhki. Onko "tunnistimet" kierteillä kiinni perässä vai kuinka?

T: Mika
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla kun teki tuollasta, ostin uuden laturin ja homma korjaantu sillä, vaikka lataus valo ei palanutkaan eikä etes vilahtanut, että olis varotellut huonosta latauksesta :roll:
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Ja lisä diagnoosia. Huomasin että ennenkuin ASR valo syttyy niin kone huoneesta kuuluu kitisevää ääntä (vähän kuin laturinremmi). Avasin kone huoneen ja laitoin auton käymään niin ABS laatikosta kuuluu naputusta (niin kuin vantiileistä jotka naputtavat) ja kitisevä ääni tulee samalta puolen mutta en paikallistanut mistä,(ei laturinremmimistä) eikä ABS boxista.?????
Äänet kuuluvat tasan niin kauan kunnes ASR valo syttyy palamaan ?:help:
Laturi toimii. (14,1A)
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

No nyt on äänilähde selvinnyt :pope: .
Ääni tulee tehostajan kyljessä olevasta pumpusta (jarrunestesäiliön alla).
Siitä kun ottaa virtapiuhat pois niin kitinä lakkaa ja ASR valo luonnollisesti palaa heti alkuunsa. Eli täytyy ruveta metsästämään KO pumppua. Onko vinkkejä mitä pitää ottaa huomioon pumppua vaihdettaessa?
Ainakin neste säiliö täytyy tyhjentää, onko muuta?
Viimeksi muokannut Tulppo, 15.5.2012 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Ei ollut ihan yksinkertainen homma tuo pumpun metsästys, Suomesta en löytänyt tai sitten en osannut kysyä oikeasta paikasta :idiot:
Mutta Ebay ja google auttoivat ja mielestäni parhaan mahdollisen vaihtoehdon löysin rakkaasta naapurimaastamme Ruotsista :D
Nyt osaa odotellaan kuumeisesti :klapi:
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Jasså, nyt alkaa huumori loppumaan :ttu: Eli pumppu tuli, vaihdoin sen ja kokeilin vanhaa pumppua antamalla sille suoraan akulta virtaa ja hyvinhän se toimi :biggun: uusi pumppu piti sama kitinää ennenkö ilmasin järjestelmän, jolloin pumpun kitinät loppu. mutta naputus pysyi eli ABS boxi naputtaa (vähän kuin koneen venttiilit kun on välystä liikaa). Jarru järjestelmää ilmatessa takapään nesteet oli OK mutta etupäästä tulleet nesteet olivat TOSI harmaat ja likaisen oloiset. (uusin järjestelmään nesteet täysin). Ja asiaan eli kun ABS boxin naputus loppuu niin ASR valo syttyy palamaan? onko kenelläkään ideaa missä vika? :help:
Viimeksi muokannut Tulppo, 06.6.2012 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ASR

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Uusi akku ja laturin se diodihiilihärpäke ni loppuu oireilu :)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Tulppo kirjoitti:Ja lisä diagnoosia. Huomasin että ennenkuin ASR valo syttyy niin kone huoneesta kuuluu kitisevää ääntä (vähän kuin laturinremmi). Avasin kone huoneen ja laitoin auton käymään niin ABS laatikosta kuuluu naputusta (niin kuin vantiileistä jotka naputtavat) ja kitisevä ääni tulee samalta puolen mutta en paikallistanut mistä,(ei laturinremmimistä) eikä ABS boxista.?????
Äänet kuuluvat tasan niin kauan kunnes ASR valo syttyy palamaan ?:help:
Laturi toimii. (14,1A)
noin se mullakin toimi, mutta siinä sattuu ilimeisesti jossakin kohe aivan pieni nykäys alijännitteeseen ja se piisaa sytytyttää asr valon ja laittaa se vikatilaan :wink:
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Juu ja nyt tuli mitta täyteen :biggun: Olen koittanut katsoa kaikki mahdolliset liittimet ja vaihdoin kokeeksi jopa YJ releen mutta vika ei vaan korjaannu. Joten tänään varasin Tampereen autosähköön ajan, joten palaan esiviikolla asiaan ja kerron mikä vian aiheutti :kele:
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Moro,

Tiedoksi Mersulla on varsin laaja dokumentaatio ASR:n vikahausta. Ainakin yksi doku sähköisestä- ja yksi hydrauliikkapuolesta, kummatkin sisälsivat lukuisia testitapauksia. Luulisi, että ne käymällä läpi vika löytyisi.

Valitettavasti mulla ei ole näitä dokuja saatavilla, mutta tiedän niiden olemassa olon. Joskus netistä niitä löysin mutta linkit ovat valitettavasti katkenneet. Toivottavasti Autosähkön pojat paikallistavat vian.

Kuinka kauan sulle kesti vaihtaa ASR-siirtopumppu? Omassa kärryssä pitäsi koestaa sama pumppu, mutta edes sormet ei yllä siihen kiinni - pirun ahtaassa kolossa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Itse pumpun vaihtoon meni alle tunti. Muuhun ihmettelyyn + kaffee taukoon toinen. Eli koko homma kesti noin 2h. Paikka on ahtaan oloinen mutta kun itse pumppukaan ei ole kuin kahdellakuusiokolo pultilla kiinni, niin yllättävän helposti sen sieltä sai pois ja uuden tilalle.Tosin on hyvä olla olemassa hyvinpieni räikkäväännin jolla voi nylkyttää auki :lol: . Enemmän taisi mennä aikaa sen uuden paikoilleen laittoon kun irroittamiseen :D

PS. Iroittamista helpottaa kun ottaa tehostajan letkun irti tehostajan kyljestä ja samalla kun vaihdat pumpun kannattaa vaihtaa se lyhyt letkunpätkä joka tulee jarrunestesäiliöltä pumpulle muistaakseni 8mm.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Kiitos, vihjeestä.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Löysivätkö Autosähkön pojat vikaa?
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Ei vielä. Eli niillä puuttui KO auton sähkökaaviot ja mies joka on perehtynyt juuri 124 malliin oli vielä viimmeviikon lomalla joten sovimme että jatkavat hommia tälläviikolla kun guru tulee töihin :D Eli juuri tänään pirssi pitäisi olla työnalla.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

No niin, auto haettiin tänään pois ja vikaa ei löytynyt.
Sen verran siihen on tullut muutosta että kun mittaristosta oli ollut ABS valo pimeänä niin nyt sekin palaa .

Eli vika on nykyään tälläinen:

ensin sytttyy ASR valo ja hetken päästä myös ABS valo ja ei edes aina. eli välillä saat ajaa ihan ilman mitään ja välillä taas valot syttyy samantien startauksen jälkeen?
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Jasså, nyt on vaihdettu ABS releet ja sekään ei auttanut :kele:
Seraavaksi koitetaan metsästää Saksanmaalta halpaa ohjainyksikköä :amis_selittaa:

Voisko joku neuvoa mitenkä se liitin joka on ABS releiden vieressä lähtee irti?
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
teras
Viestit: 197
Liittynyt: 19.7.2011 16:02
Paikkakunta: Oulu

Luistonesto

Viesti Kirjoittaja teras »

Oulusta vaarilta löytys purettuna 300te24v vm:91 jos oli luiston esto vermeet,tarkoitatteko ohjainyksiköllä sitä josta lähtee kaikki jarruneste putket?
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Eikun sitä ohjainpoxia joka on akun takana.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
teras
Viestit: 197
Liittynyt: 19.7.2011 16:02
Paikkakunta: Oulu

asr

Viesti Kirjoittaja teras »

Hei,onko siinä jotain numeroita,siellähän on ollut usiampikin boksi,ehkä tuossa sain jo mohjainyksikön paikannettua,vielä ois kaks loota mistä ei oo tietoo,,oisko tuommonen sit minkä arvonen Suomen maassa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”