coupen automaatti luistaa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

coupen automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja catti »

No niih, nyt mennään tätä foorumin aihelistaa ylöspäin. Eli molemmissa autoissa lämmitys on ok, sähköt ok, kori ok, farkun alusta syynätty (etuiskarit vaihdettiin ja yläpallot sekä takapyöränlaakeri, nyt ei vaella enää, sitähän valittelin jossain topicissa), farkun jarrut kunnossa (takajarrut oli kuulema umpiruosteessa, ainoastaan satulat pysty enää käyttämään :roll: ), coupes vastaavat on nyt syynis.

Joten päästään voimansiirtoon (listas mennään ylöspäin koko ajan, kunhan ei tarttis moottoriasioihin mennä...)

Meitin coupen automaatti kuulema luistaa, sano isäntä. Eli se ei vaihda kaasua painaessa ripeästi, tai edes kohtalaisesti. Vaan sitä saa tosiaan odotella että päästään esim. ohittamaan, sit ku se herää niin kyllä liikkuu :lol: . Liekö samasta johtuvaa, kun liikkeelle lähdössä saa odotella, että vaihe kytkeytyy päälle. Kyllähän sen ymmärtäis jos se olis jotenkin niinku vaan hidas, mutta kun toi menee jo yli ymmärryksen.

Onko meillä vaan laatikos vääränlaiset öljyt, jotka tahmoo, vai missä vika? Onko ne kaikki samanlaisia...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Eikö kukkaa ossaa vastata mittää...huoks. Mä kun luulin että täällä on kaikkitietäviä vaan ..
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Laatikon öljyistä on hiukan vaikea sanoa mitään, kun ei tiedä mitkä öljyt sinne on laitettu :shock:

Onko kaikki samanlaisia ? Jaa-a.....tuskin...onko vikaa eos...pitäisi melekein koeajaa 8)

Yleensä, jos vaihteisto luistaa esim. 3 - 4 vaihdossa, mottorin kierrosluvun pitäisi ensin nousta ja sitten laskea kun vaihde kytkeytyy. Eli vaihde kytkeytyy ikäänkuin kytkintä luistatettaisiin. Jos vaihteet menevät nätisti päälle ilman em. luistatusta.....kaippa se ok on.

Helepottiko yhtään :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Emmie tiiä vielä :) Täytyy ensin selitellä asiaa miehelle. Mää itte siinä mittää oo huomannu. Ku muistaa vaan ohituksissa kiihdyttää reilusti ennen :) Tai tehdä pikapolkaisu kaasulle, jotta saa pienemmän päälle, muuto se lähtee vetämään nelosella hiljaa mutta varmasti. Ja rekan keulan kohdall o tautisesti vauhtia ku meikä unohtaa höllätä kaasusta...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kuulostaisi meleko normaalilta 8)

Ohjauspainevaijeria voisi tietysti hiukan tiukata, vaihtaisi aikasemmin pienemmälle.....muutta taasen hiukan sellainen aja kokeile / säädä juttu.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Sitä mie sille viikonloppuna jo ehottelin :)

Öljyinä o kuulema Veholta ostetut öljyt. Pitäis kai sit olla oikeet...
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Mun niin sanottu hatara käsitykseni asiasta on semmoinen että automaatin vaihtaessa vaihteelta toiselle on hetken aikaa sellanen tilanne, että toinen vaihde rupee kytkeytymään päälle kun toinen ei ole vielä ryhtynyt kytkeytymään päältä pois. Mekaanisessa vaihteistossa eli rattaiden kanssahan tämä johtais isoon rusahdukseen ja vähintään kytkimen hajoomiseen, mutta automaatin levyjen kitkapinnat luistaa vähän aikaa, joten moottorin kierrosnopeus ei pääse ikävästi nousemaan vaihdossa eikä vaihteelta toiselle siirrytä kertarysäyksellä vaan automaatti sallii moottorin kierrosluvun laskea pehmeästi seuraavan välityksen edellyttämälle nopeudelle. Jos automaatti oikein nopeasti ja raakasti vaihtaa niin se nykäisee kun moottorissa on voimaa ja saattaa rikkoa esim. vetoniveliä, perän osia yms.

Mutta, sen luiston toteaminen on sellainen homma, että ajossa täytyisi päästä kokeilemaan yhdellä vaihteella kerrallaan kiihdytystä täydellä voimalla ja niin että pääsee seuraamaan nouseeko moottorin käyntinopeus suhteessa ajonopeuteen. Eli nopeusmittari tarttis saada pysymään samassa ja kaasu pohjaan, ei kuitenkaan niin että kick-down päöäsee toimimaan. Sitten silmä tarkkana kiekkamittaria seuraten tai korva tarkkana kuunnellen, nouseeko moottorin käyntinopeus enemmän kuin mitä momentinmuunnin antaa nousta. Se momentinmuunnin (turbiiniksikin kutsuvat) antaa jonkun verran kierrosten nousta, mutta sen pitäisi jäädä sitten samaan tasoon. Pienillä vaihteilla luiston todennäköisyys on vähäisintä ja toteaminenkin vaikeaa, mutta saattaa silti niinkin tapahtua.

Sitten on vielä jos automaatissa ois lukkoturbiini, niin se lukkiutuneena ollessaan ja kaasua tuupatessa, kytkeytyy ensin auki, joka tuntuu siltä kuin kick-down toimisi, mutta ehkä pikkuisen pienemmältä nykäykseltä. Sitten sen jälkeen menee kuten yllä. Mutta ei taida olla lukkoa tuossa 722.4:ssä? Ei ainakaan tuntuis...

Ikävää tietysti on se, että automaattia kun ryhtyy oikein testailemaan, niin yhdellä kertaa ei tahdo saada selkoa toiminnasta. Sitten jos on kyseessä vain vähäinen luisto ja orastava vika, niin siinä rääkätessä se rassukka saattaa hajota vallan. Että sikäli hiukan kakspiippuinen homma kannattaako mennä asvaltille renkaita kuluttamaan ja koettamaan saako luistoa vai ei. Parempi ehkä ajella varovasti niin kauan kuin kulkee.

Joskus autoissa parikin sellaista automaattia ollut, joita ei saanut rikki rääkkkäämälläkään, ne oli kyllä huolettomia. Mutta tällaiset vakiot mitä pihassa olevissa kotteroissa on, on semmoisia että mieluummin ei rääkkää yhtään suotta, vanhoja kun ovat. Hellästi ja tyylillä vaan...
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Hellästi??? Minä lähden meidän pihasta niin että kolme metriä ainakin lentää kivet, se on mun käsitys hellästä. Ja sama projekti kaikis liikennevalois :oops: Mä en kertakaikkiaan voi vastustaa autojen etulyhtyjen loistetta taustapeilissä :evil: kun ne jää risteykseen seisomaan... Yhtä hellästi kohtelen sekä molempia mersuja että ukkoa :)
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos se automatti luistaa, niin kierrokset nousevat hetkellisesti
vaihtohetkellä. Tänä tarkoittaa yleensä, että kitkapinnat alkavat
olla lopussa automaattilaatikossa. Laatikkoöljy yleensä haisee palaneelle
ja on sameahkoa tässä vaiheessa.

Turbodieseleitä reilusti virittäneet yleensä kiristävät hiukan laatikon
säätöjä, jottei automaatti luistaisi vaihdoissa. Tämän voi ilmeisesti
tehdä suht'koht helposti auton alta käsin ruuvaamalla.
Mukavuutta menetetään, sillä vaihdoista tulee terävämpiä
ja nykivämpiä. En tiedä, nopeutuuko vaihto. Ohjeita on joskus
ollut näkyvillä, ehkä haulla löytyy.

On normaalia, että D- tai R-vaihteen kytkeytyminen kestää pari sekuntia
paikalta lähdettäessä.

Jos haluaa ohitustilanteessa pienemmän vaihteen silmään jo
ennen kaasun painamista, niin kannattaa vetää vaihdevivusta
numeroa pienempi pykälä valmiiksi esiin. Niitä numeroituja
asentoja voi siis käyttää ajon aikana, kun ei vaan päästä konetta
ylikierroksille.
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Sanoisko että jos kierrokset vaihdossa nousee niin venttiilikoneisto ei ehdi kytkeä uutta välitystä riittävän pitäväksi kun edellinen jo irrottaa otteensa, ja luistoa tapahtuu liiaksi. Luistoa tapahtuu aina vaihdoissa näissä pehmeästi vaihtavissa automaateissa. Meillä oli semmoinen joka ei vaihtanut pehmeästi ja se oli aika ankara voimansiirrolle, eli kompromisseja ne on.

Todellisen luiston huomaa sitten kun laittaa löylyä pesään muttei niin että kick-down kytkee pienempää ja kuuntelee (ja katselee) nouseeko kierrokset enemmän kuin turbiinin kuuluu luistaa. Turbiinikin taas luistaa eri kierroksilla eri tavalla.

Ei kai se reipas ajotapa hajota, kunhan on kierroksia myllyssä eikä kylmänä rääkkää raukkaa. Mutta esim. ylämäkeen jurnuttaminen isolla vaihteella ja semmoinen erikoinen tapa joka joillain on että ajelee ensin rauhallisesti ja justiinsa kun loota rupee vaihtaan, niin polkee vaistomaisesti lisää kaasua...nounounou. Ohitukset kun tekee joko kick-downia käyttämällä tai vaihdevalitsimesta pienemmälle kytkemällä niin yleensä se on ok. Vetokoukulla raskaita taakkoja hinatessa voi olla viisaampi käyttää pykälää pienempää vaihdetta, mutta pääasia taitaa olla ettei öljyt pääse liian kuumiksi. Mulle selosti asiaa paremmin tunteva että ensin öljy lämpiää liikaa, siitä jää palojäämiä laakereihin ja niitä samoja jäämiä kulkeutuu sinne tänne, jolloin toiminta hidastuu ja koko systeemin sisäiset kitkat kasvaa sillä viisin että itse kitkapinnoille kohdistuvat paineet rupee jäämään alhaisiksi. Pienestä luistosta kitkapinnat alkaa lasittumaan ja öljyt kuumenee lisää. Oravanpyörä. Lopulta joku laakeri leikkaa kiinni, liikkuvaksi tarkoitettu osa lakkaa liikkumasta niinkuin pitäisi tai sitten joku tiiviste aikansa taisteltuaan luovuttaa pelin...

Ei ne ikuisia oo automaatitkaan. Nykyään kuuluu semmoista juttua että uusimpien autojen valmistuspäässä säästötouhu ja asiakkaiden vaatimukset tehokkaista koneista tekee sen että automaatteja purkautuu aika pienilläkin kilsoilla. Ainakin korjaajilla ois hommia.
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Kiitos vastauksista, pitää vielä muistaa isännälle luettaa. luulen että toi on ihan normaalitoiminen, isäntä ei vaan ole tottunut automaatteihin ja siksi "kintraa" niiden kans? Itse en ole tosiaan mitään ihmeellistä huomannu enkä itse edes oikein tajua, mitä se isäntä tarkoittaa :)

Meil ei onneks ole tos coupes mitää vetoskoukkusta.
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”