Rallatus kylmäkäynnistyksessä

Vastaa Viestiin
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Rallatus kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

W212 1,8 CGI 135kW vm 2010 km 116t
Kylmäkäynnistyksessä havaittavissa kova rallatus, ja nyt jopa lämpoöiselläkin koneella käynnistettäessä.
Ketjun ja kiristimen vaihto loppuviikosta. Toivottavasti ketjupyörät eivät ole särkyneet, ne kun on melko hintavia.
En heti tajunnut mikä on menossa, vasta tässä eräänä iltana sytytti.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ei kannattais enään ajaa tuossa vaiheessa. Noin pitkälle kun on päästänyt niin varmaan saakin laittaa ne nokkapyörät uusiks. Älä aja enempää ettei tarvi kanttaki laittaa uusiks.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjupyörät AINA !! vaihtoon M271 EVOssa kun ketjua vaihdetaan :idea:
oulaistenliikenne.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

dealer kirjoitti:Ketjupyörät AINA !! vaihtoon M271 EVOssa kun ketjua vaihdetaan :idea:
Jaajuu, niinpäs olikin. Hyvä kun korjasit :wink:
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

116 tkm? :shock:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

ltm kirjoitti:116 tkm? :shock:
Sehän on ollut pitkäikäinen sitten jo. On noita paaaljon aiemminki menny noista m271 koneista. Aikaisin mitä kuullut oliko 50 vaiko 60 tuhannessa.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Vähän ajettu , joo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Saattaa nuo kilometrit pitää paikkansa. Voi olla, että huoltoja ei ole tehty aivan riittävää määrää. Mutta meneehän niitä osia rikki joskus pienemmilläkin kilometreillä. Vaikka 271860 moottorilla nokkaketjuongelma on kyllä kuulemma harvinainen, niin tässä sitä ollaan.
Vehon mukaan tosiaan mittarilukema pitää kutinsa.
Noista ketjupyöristä vielä ihmettelin hintaa, korjaamo väitti hinnaksi 800/kpl, ebayssa Tornaumotoren myy OE laatuna uutta pyöräparia 218 €??
Onhan noissa osissa aina Suomi lisä, ja merkkiosa lisä ja alvi, kyllä siitä hintaa kertyy. Kun niitä ei kuulemma saa muuten kuin merkkiosana.
Korjaamo kyllä ehdotti, että pyöriä ei vaihdeta, jos niissä ei ole päällisin puolin vikaa. Tietenkin ne kannattaisi vaihtaa, jos oltaisiin oikeasti korjaamassa. Jos pyöräpari maksaa enemmän kuin puolikas kunnostettu moottori, niin tuntuu aika suolaiselta tuo 800.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Sakari kerkesi jo vastata tuohon kilometri-ihmettelyyn. Kiitos.
Joo, ehdottomasti en aja metriäkään ennen remonttia. Sinne korjaamon pihaan se jäi. Kävely teki hyvää, vaikka pari tuntia vierähtikin.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tilaa osat Tornau motorenista jos asentamolle sopii. Olen tilannut ja aina tullut mitä pitää.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Voit toki halutessasi vaihtaa pelkän ketjun- jos haluat vaihtaa sen ketjun rattaineen 10tkm päästä uudelleen.
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Sakari kirjoitti:
ltm kirjoitti:116 tkm? :shock:
Sehän on ollut pitkäikäinen sitten jo. On noita paaaljon aiemminki menny noista m271 koneista. Aikaisin mitä kuullut oliko 50 vaiko 60 tuhannessa.
On tämä M271 mersulta kyllä ollut onneton esitys.
En tiedä miten pitkälle oikeasti noilla remmivehkeillä mennään nykyään, mutta perheen ykköskulkineessa jakohihnan huoltoväliksi ilmoitetaan 10 vuotta tai 200tkm :shock: . Ja siinä toisessakin 175tkm, mutta siinä valmistaja ei ihan niin kovasti usko tuotteensa vastustavan aikaa, kun raja on edelleen vain viisi vuotta. Molemmissa muistaakseni remelit kylpee öljyssä.
Siinä kolmoskulkineessahan on oikeasti huoltovapaa kettinki, eli M113, johon tulpatkin vaihdetaan harvemmin kuin jakopää noihin 271- koneisiin :twisted: .
Kaverille kyllä just taannoin kävi haaveri remmin kanssa. Kilometreistä uupui vielä muutamia tuhansia huoltovälin edellyttämästä määrästä, olisko ko. kulkineessa ollut 120tkm, mutta viiden vuoden aikaraja oli ylittynyt jo. Ei kuitenkaan vuosia, vaan vain kuukausia, ja siten naps... mutta sehän meni silti ihan ennusteen mukaan, eikä etuajassa :lol: .
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Sakari
Niin, pitääkös vanhan asentajaparan alkaa neuvomaan korjaamoa?
Huoltohinnat:
85€ /tunti
Jos asiakas neuvoo 100€/tunti
Asiakas osallistuu työhön 140€/tunti

Kyllähän ne tietysti tekee mitä maksaja vaatii, luulisin.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

No, johan on kestävää tekniikkaa. Eikä taida tehdas tulla vastaan kustannuksissa?

Tämän moottorin voinee lisätä tuohon AK47:n aloittamaan uuteen topiciin: Huono tuote tai palvelu. :D
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Katzoja kirjoitti:Sakari
Niin, pitääkös vanhan asentajaparan alkaa neuvomaan korjaamoa?
Huoltohinnat:
85€ /tunti
Jos asiakas neuvoo 100€/tunti
Asiakas osallistuu työhön 140€/tunti

Kyllähän ne tietysti tekee mitä maksaja vaatii, luulisin.
Tässä tapauksessa kannattaa sen verran neuvoa et rattaat uusivat oli heidän mielipide mikä tahansa :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se ei tosiaan kovin pitkään mene ongelmitta jos pelkän ketjun vaihtaa, oli eräs asentaja (joka on näitä tehnyt paljon) kokeillut aluksi. Jonkin verran (10000-20000 km) ajoa ja ajoitus pielessä.
oulaistenliikenne.fi
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Kiitoksia neuvoista. On hyvä kuunnella kokemusta omaavien mielipiteitä.
Olette aivan varmasti oikeassa.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Nokkapyörät

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

No eihän niitä nokka-akselien ketjupyöriä saa muualta kuin marmoritiskiltä. Katsoin väärin ebaysta.
Pelkästään osat tähän remonttiin kaksi tonnia. Autoilu ei ole halpaa joka kerta. :)
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Korjaus edelliseen, oli se oikea pyörä

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Katsoin siitä mersun varaosaluettelosta osanumeron, ja kyllä sittenkin löytyy ketjupyöriä:
https://www.ebay.de/itm/Nockenwellenver ... Sw3YJZXy8x

Hinta on noin neljäsosa Vehon hinnasta: siis 218 €
Tornaumotoren on vaan tölvinyt pakopuolen pyörän numeron
pitäisi olla 2710501600 niin ovat laittaneet siihen ilmoitukseen 16:n tilalle 15 ( en vielä soittanut ja varmistanut, mutta luulisin että niin on käynyt)
imupuolen numero on oikein A27105014 00 . Kun sillä hakee niin sieltä se ilmoitus rävähtää.
Nämä tiedot nyt vaan siltä varalta, jos jollain juuri nyt on alkamassa rallatus, niin heti osat tilaukseen, jos haluaa säästää pyörien hinnassa sen vaivaisen 1200€.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Nokkaketjun remontti tehty

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Vaihtui:
Ketju, kiristin, liukukisko, kansi, tiiviste, molemmat ketjupyörät (nokka-akselin säädin), päätykansi , tiiviste
osien hinta yhteensä ilman alvia:1745 alvilla 2063
työ 9 tuntia.

Vehon hinnoilla on melkoinen ero saksalaisten kauppojen hintoihin, vertaa esim. https://www.ebay.de/itm/Steuerkettensat ... SwK6RZJy2O
Hinta melkein 500, toimituskulut Saksaan: ilman kuluja, Suomeen kysyttävä.
Tuossakin on samat varaosanumerot kuin Vehon myymissä.
Esim ketjupyörien numerot: A2710501400, A2710501500
Se oli minun oma varaosaluettelo EPC joka näytti väärää numeroa 16 tuolle 15 pyörälle. Joskus osanumerot kyllä "kehittyvät" kun osasta tulee uudempi versio.
Remontin kokonaishinta himpun vaille 3000.
Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut tilata koko asennuspaketti ebaysta ja antaa auton odotella remonttia pari päivää. Osien hinnassa olisi säästynyt 1500€. Tai jos ajattelee tämän remontin kokonaishintaa, niin olis kannattanut tilata Tornaumotorenilta kunnostettu vaihtokone. :)
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Nokka-akselin pyörä

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Jos joku ammattimies vielä sen verran auttaisi, että kertois mikä siinä ketjupyörässä menee rikki.
Viallisen pyörän voi kuulemma havaita pyörittämällä moottoria, se kuulemma napsahtaa. Pitääkö paikkansa?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ketjupyörän kunnon voi todeta ainoastaan sitä katsomalla. Ei siinä mitään ”rikki” mene, se vaan kuluu eli rattaiden hampaat häviää.

Toki jos konetta pyörii ja nokkapyörien nurkilta kuuluu naks naks niin sit tietää jo suoraan et menee rattaatkin vaihtoon :lol: ellei jopa koko kone
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Ketjupyörästä edelleen

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Kiitos vastauksesta
Minulla on ne käytetyt ketjupyörät tuossa ja hammastukset ovat täysin kunnossa, mutta siinä ketjupyörän keskiössä on joku jousisysteemi, olisiko sen takia vaihdettu. Korjaamon mukaan se on jotensakin hakkautunut rikki? Voiko se jousisysteemi olla venttiilien ajoituksen muutoksen takia?
Jos hammastus on soosina, sitten on varmasti melkoinen tuho moottorissa.
Täytyy jatkaa selvittelyä, joku venäläinen onkin Youtube videolla selvitellyt periaatetta ja tehnyt ohjeen vaihtotyöhön, mutta ei oikein mene jakeluun kun selittää vaan sitä venäjäänsä.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Sakari, meinsaitko että ne minun auton vanhat ketjupyörät on kunnossa?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Yks m271 tehty mikä äänsi kylmäkäynnistyksessä vaikka ketju ja rattaat ok. Ilmeisesti imupuolen nokkapyörä sisäisesti rikki
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Niin no väliäkös sillä olivatko ehjät tai ei kun kerta ketjun vaihtaa niin rattaat on pakko myös vaihtaa.
Katzoja
Viestit: 74
Liittynyt: 26.11.2010 23:11
Paikkakunta: Spoo

Viesti Kirjoittaja Katzoja »

Joo Sakari niinhän se on kuten sanoit. Onneksi menin korjaamolle aika nopeasti ropinan alettua. Ketjukaan ei ollut paljon venynyt ja ketjupyörät hammastuksen osalta täysin ehjät.
Se minua vaan kiinnostamaan jäi, että mikä niissä pyörissä pettää, luulisin että se jousi väsyy, ja sitten se käynnistys kalina alkaa. Sitten kun öljynpaine tulee ja ketju kiristyy, ja ketjupyörään myös tulee painetta niin ropina lakkaa. Samalla kun vien viinapullon harjakaisiksi niin täytyy vielä korjaamolta kysyä, että noinko menee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori”