Reissuauton valinta, hankinta, rakentaminen, reissaaminen.

Reissuautorojektiksi

Sprinter
10
42%
Caravelle T4
0
Ei ääniä
Caravelle T3
3
13%
Transit
0
Ei ääniä
Hiace
1
4%
Kaappi
8
33%
Chevy Van 6.2
2
8%
 
Ääniä yhteensä: 24

Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Reissuauton valinta, hankinta, rakentaminen, reissaaminen.

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tösöös

Aikani oikeaa foorumia etsiessäni päätin alkaa kirjoittamaan suoraan linttalupiin tätä tarinaa. Blogia en perusta, foorumille kirjoittaminen on paljon luontaisempaa.

Reissuautokuume on kova. Valoitan taustoja. Aikaisemmin on tullut kierreltyä länsi-euroopassa useampana kesänä moottoripyörällä, junalla, lentokoneella, laivalla ja jopa kertaalleen peukalokyydillä. Nyttemmin on katseet suuntautuneet kohti itää. Tavoitteena olisi ajella Lapista Itä-Euroopan, Valko-Venäjän, Ukrainan, Bulgarian etc. kautta vaikkapa Istanbuliin ja sieltäpä sitten Balkanin, Alppien ja Saksan kautta Ruotsiin ja takaisin. Pari-kolme viikkoa ja 10000km parin tonnin pakulla. Leirintäalueita ja tienvierimajoitusta joko autossa tai teltassa.

Auton budjetti on n. 2k€ + varusteluun n. 1k€. Korimalli on todennäköisimmin pakettiauto. Autonvalintaa rajoittaa sellainen seikka että omaan vain AB-ajokortin. Autossa tulee olla vähintään 3 paikkaa. Varusteluksi pieni kaasukeittiö, kaasujääkaappi ja nukkumapaikat kolmelle. Sammutin, hupiakku, kattoluukku jota voi käyttää ilman kierrättämiseen yöaikaan. Palovaroitin, mikähän lie sopisi autokäyttöön. Toimivat lukot ja ajonestonappula/päävirtakytkin jottei auto katoa Itä-Eurooppalaisen varaosamyyjän hyllytavaraksi.

Kokemusta on Chevy Vaneista / Astro Van reissuautona. Jopa asuntovaunua tuli vedettyä yksi kesä Chevyllä ympäri kankaita. Ameriikan vehkeistä ainoa vaihtoehto on 6.2d G20, omani meni jopa alle 10l/sadan kulutuksella kun taas 4.3 EFi ei mennyt alle viidentoista millään. Liekkö sitten löytyy edes vähääkään luotettavaa kampetta tuohon budjettiin.

Kaappimersu on alkanut kiinnostamaan mutta aihiot on aika vähissä / melkoisen hapokkaita. Sprintereitä saisi ~3k€ mutta menee jo yli budjetin reilusti. Vito ei liene vaihtoehto?

Caravelle T2/T3. Aihioita tarjolla pilvinpimein, mitähän näistä pitäisi tietää? T3 alkaa olla jo sisätiloiltaan melko ahdas. Nelikkona näissäkin kulutus alkaa olemaan 10+.

Ford Transit? Kokoa löytyy, onko muuta mainittavaa plussaa? Takavetoisena voi kyllä jäädä kiinni vaikka kuivalla soratiellä, on kokemusta. Budjettikampe, ilmastoinnista turha haaveillekkaan...

Hiace olisi pomminvarma mutta taitaa kaikki tämänhintaiset löytyä nykään afrikasta.

Tästä on hyvä lähteä suunnittelemaan. Autonhankinta, Garrison kustoms-käsittelyllä matkailumobiiliksi ja juhannuksen tienoilla keula kohti etelää!

- Tu-84[/b]
Viimeksi muokannut Tu-84, 30.12.2013 17:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Vaikka kaappimersu oli listalle päätynyt, niin silti hiukka kerettiläisesti äänestäsin tuota Transittia, jos ei muun takia niin on Webasto yleensä valmiina, eivätkä lie hinnankiroisssa. Kovin pahaa en ole luotettavuudesta kuullut, vaikka en kyllä ole seuraillutkaan.

Tietenkin jos omia mielihaluja seurailisin, niin ameriikanetumoottoriportterihan se olisi tyylikkäin ja mahdollisesti leppoisin reissuvehje, luotettavuus saattaa olla sitten vielä enemmän lottoa :P

Hiastehan on pomminvarmaksi kehuttu, vieläkö lie suomessa järkihintaan vai onko kaikki edulliset ja hyvät jo muuttaneet etelään :?:

Eikö rintteriä ala irrota jo ainakin alle kolmen tonnin, jos nyt ei tasan kahteen? Voihan sen elefantin fallosta muistuttavan vaihdekepin päällystää vaikka vaaleanpun... siis vaihtaa kakkoskakkoseen :oops: eikun korvata paksulla harjateräksellä, jos inhottaa koskea :toks:

Hyvä topikki, erityiskunniamaininta budjetista joka kuulostaa ihan niinkuin omasta karvalakista tippuneelta :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Mese.fi ei petä, 9 minuuttia ja kaappikansa kohahtaa! Budjetti on tuota luokkaa, mietin että 6kk aikana tuollainen summa katoaa helposti turhempaankin.

Voisihan sitä ottaa alle BMW:n ja asustella pari viikkoa hotelleissa/hostelleissa/gasthausseissa mutta jotenkin sitä on sen verran vinoon kasvanut että hymy on huulilla suurimman osan ajasta kun seikkailee ruosteisella pakulla kaukana kotoa.. :)

Reissuun lähtemisen omalla autolla perustan muutamaan matkakokemukseen. Opiksi on tullut otettua esim;
- Lentokonematkailu sitoo aikatauluja paljonkin, kentällä on odoteltu tarpeeksi. Pilvipeitto lentokoneessa näyttää samalta melkein missäpäin tahansa. Tärkeintähän ei ole päämäärä vaan matka ;)
- Moottoripyörällä matkustaessa pyörän pitäisi olla jokin muu kuin kiukkuinen 600cc fighteri. Melko vähillä vehkeillä pitää olla reissussa ja yöpymiset hotellissa...Kelien armoilla mennään ja 600+ km matkat sateessa vetää miehen veteläksi. Lisäksi tuommonen 10tkm reissu vaatii jo takarenkaan vaihdon.
- Junamatkailu on kallista ja nähtyä.
- Liftaaminen vaatii melkoisen avonaisen reittisuunnitelman ja aikataulun. Ajatus telttailusta Ukrainalaisen motarin varressa ei nyt oikein houkuttele.
- Viimekesäinen 3500km Hilux-reissu norjassa osoitti oman auton käytön vapauden. Ainoa huonopuoli että radiosta ei kuulunut muutakuin norjalaista kansanmusiikkia ja mukaan tuli varattua vain kaksi CD:tä. Kirkan parhaat CD1 ja CD2. Muutoin hurmoksessa tuli ajeltua sellaisia 16h päiviä, kuskin vaihdoilla tosin.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tärkeintähän ei ole päämäärä vaan matka
Juuri näin 8)

Ykkösjuttu johon itse panostaisin (eikä tarkoita samaa kuin sijoittaisin) on kuskin jakkara, esmes ihtellä ysitonnarin penkit (n. 50Eur) edessä mahdollistaa rennon reissunteon ilman jumittavia hartioita.
viewtopic.php?p=436575#436575

Seuraavana listalla (siis jos oletetaan että alla on toimiva tekniikka) sitten vakoinopeussäädin, minusta tiennielijälle aivan ykkösjuttu, taas menee kategoriaan ajamisen rentous.
viewtopic.php?p=408996#408996
(kelaa kilometri alas niin tulee vakkarinasennustarinaa)

Jos reissaa ja etenkin viipyy/jopa yöpyy autossa kylmässä ilmanalassa niin Webastohan se on mukava, tuommoinen transitin ilmapöhistin on minusta vallan mainio laite ja näitä saa purkuvehkeistä ihan kohtuuhintaa (50-150 Eur)
viewtopic.php?p=617271#617271

Toki sille sitten kannattaa olla lisäakku, ettei tarttiakku ole kuivana kun pitäs liikkeelle lähtä, helpoin ja halvin tapa kytkeä ja erottaa startti-, ja hupiakku toisistaan on lyödä väliin päävirtakytkin, voipi sitten tarvittaessa jeesata starttiakkua mikäli sattus pääsemään vajaaksi :idea: Vaikka kyllä siinä starttikaapelitkin aikansa palvelee :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos sillä aikoo oikeasti reissata, siis Euroopan ulkopuolelle, niin vw tai Mersu. tölkki taitaa vielä vähiten löpöä (Syncro vielä niin pääsee ojasta pois)

Euroopan matkalle riittää farmari henkilöauto.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Sergey kirjoitti:Euroopan matkalle riittää farmari henkilöauto.
Samaa mieltä Sergen kanssa.

Tuosta biili matkantekkoon.


Kuva
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Hyviä pointteja! G20 Vaniin tuli aikoinaan rakennettua tupla-akut, inverterihommat, laverisänky ja punaiset tunnelmavalot... nuoruuden innolla tätä rakennettiin Lapin yössä valoisina tunteina. Talliihan tuollainen ei tietenkään mahtunut sisälle.

Kuskin jakkara ja vakionopeussäädin on kilometrin nielennässä kyllä tarpeen. Vakionopeudensäädin ei niin välttämätön, huomaapahan että on tauko tai kuskinvaihto paikallaan kun ei meinaa nopeus pysyä haarukassa. Ilmastointi on melkoisen harvinainen tässä hintaluokassa. Lisäksi rengastukseen tulee kiinnittää huomiota. Siinä äkkiä väsähtää jos jokaista vesilammikon ylitystä seuraa vesiliirto tai renkaat täristää niin ettei peileistä saa mitään selvää ja ratti hankaa peukalonhangan rakoille.

Farmari riittäisi tosiaan euroopan kiertueelle, olettaen että mukana on telttavehkeet. Pakettiautossa nyt vaan on sitä jotain ja sellaiseen voi halutessaan rakennella vaikka minkälaista varustusta. Lisäksi pakettiautolle löytyy käyttöä muutenkin.

T3 on aika pieni, eikä sovellu takapattinsa takia moottoripyörän tai -kelkan kuljetukseen yhtähyvin kuin kilpailijansa.

T4 Syncrolla ajelin hetki sitten sohjossa, jotenkin tuntuu ettei minusta tule vieläkään VAG-miestä. .

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ <-Tuolla juttua jos jonkinlaisesta reissuvirityksestä...Ducatosta Wiimaan ja Volvon kuormureista Van Hool-busseihin. Varoitus, nostattaa kuumetta!

Jatketaanpa tutkailua
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tosiaan matkantekoonhan löytyisi tuo farmari 530d vakkarilla, ilmastoinnilla, ristiseläntuella, +200 hevosella ja kuormanmukaan säätyvällä jousituksella. Toista henkilöautoa ei ole tarkoitus hankkia.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitäs vikaa T4 sohjossa oli? meinaat että G20 vani olis parempi? tä hä? :D
Tu-84 kirjoitti:T3 on aika pieni, eikä sovellu takapattinsa takia muita ajoneuvoja kyytii
No eihä tää ollu tarkotus olla mikää rahtikone vaan reissuauto? Tuota varten voit ostaa peräkärryn.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Nyt ei Sergey kyllä hoksaa mikä tässä on filosofia takana.

Selvennän. Tarkoituksena hankkia ja rakennella auto joka soveltuu jotenkuten karavaanarihommiin. Löytyy jääkaappi, sähköä (hupiakku) ja voi nukkua yönsä rajoitetuin mukavuuksin. Aamulla olisi mukava keittää vaikka kahvit. Webasto plussa muttei pakollinen, talvella ajoja hyvin vähän. Farmariauton etupenkillä nukkuminen ei tule kysymykseen, 180cm pitkä ruoto pitää saada suoraksi. Teltassa olen asunut mielestäni aivan tarpeeksi.

Mutta silti auton on sovelluttava kuljetustarpeisiin, moottoripyörän kuljetukseen esimerkiksi Kemoraan. Täältä on se 700km lähimmälle moottoriradalle. Peräkärryä ei millään jaksa vetää satoja kilometrejä turraten 80km/h.

Moottorikelkkaa en kuljeta niin pitkiä matkoja etteikö se tuolla kärryllä tulis perässä kuin ennenkin.

T4 ei kulkenu sohjossa kuin kaasu pohjassa, alavääntö aivan olematon! Empä kyllä usko että G20 sen parempi olis ollu :P (no ainakaan se ei olis stumpannu niin helposti...)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Budjettiin sopivia kamppeita löytyis Iso-Britanniasta ---> linkki

Eräs erilaisuudellaan kiehtova:

Kuva

Tai tämä yksilö 2500£
Kuva

Jaa... se olikin myyty :nocando:
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Komeita pelejä 8)

Peltikuorinen on loppujenlopuksi aika ahdas jos sinne meinaa enempiä rakennella... Löytyyköhän jostain näppärästi eri autojen tavaratilan mittoja? Lattian leveys & pituus kiinnostaisi.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Voin käyä Kaapista mittomassa, ulukomuistista leveys on 1.6m ja pituus 3.5m

Meidän retkikulkineessahan ei juurikaan nukuta, paitsi kersat joskus kesäaikaan, tärkeämpää on tilava siirtymäväline joka toimii tukikohtana reissuilla. Mutta joskus pohdiskellut että olisiko riippumatto mukava varuste nukkumiseen, menisi ainakin pieneen tilaan säilytyksessä, jopa pienempään kuin nykyinen sähkötäytteinen ilmapatja.

Tuolla muuten retkivarustelutarinaa Pottusäkistä aka takamoottoriportterista
viewtopic.php?p=208620#208620
Eipä tuo takapahka hirveesti haitannut retkeilykäyttöä, monta yötä tuolla tuli jopa kolmeen pekkaan nukuttua :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Nopealla googlauksella GSX-R pituus on hiukkasen vajaa 2m joten turha kuvitella poikittain kuljettamista.

Makuutilat 2:lle saa vielä järkevästi rakenneltua mutta kolmas paikka taitaa mennä sitten kipinämiehelle. :happy:

Tällainen ratkaisu olisi vähintäänkin mielenkiintoinen mutta ratkaisisi monta ongelmaa;

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/down ... php?id=563

Liekköhän miten laillinen...
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7077
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

[nettiauto]6136845[/nettiauto]

Siitä. :lol:

Saapi pysähtyä jokasella huoltiksella. eikä taia välttämättä tuolla idässä edes riittää.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Oikein Stroukeri :D Eihän tuota saa ees kakskymppisellä käyntiin!
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tu-84 kirjoitti:Täältä on se 700km lähimmälle moottoriradalle. Peräkärryä ei millään jaksa vetää satoja kilometrejä turraten 80km/h.
Lähe tuntia aikaisemmin ;) Säästä roadrage sinne radalle. Mutt SPrintteri olis aika hyvä vehje tollaseen. Tapio89 on sprintteri kaupan, ambulanssi ajettu tosi vähän ja on takatilan webastoo ja kaikkea luksusta. Sais erinomaisen auton tuohon hommaan... Joka EI ole reissaamista.

Koska kuitenkin meinaat että perillepääsy onkin tärkeämpää kuin itse matka :lol:

BTW tiesithän että Pakettiautossa saa olla kiinteät pehmeet sängyt sitten vasta kun ajat suomen rajojen yli? Ellei tietty maksa siitä henkilöautoveroi yms.

Mutta noitakin on erilaisia, kaveril oli kaappi paku jossa oli kuitenki sängyt ja ei siitä mitää ikin katsastukses sanottu. Se tosin oli rekisteröity viidelle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tiesin!
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) on vähintään 1 875 kg. Mittaus tehdään käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteita koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).
Vaihtoehtoina on joko muutoskatsastus matkailuautoksi joka asettaa reunaehtoja aihion valintaan. Henkilöautoksi rekisteröity alunperin ja verot maksettu sekä 1,9m sisäkorkeus. Entistä G20:stä haaveilin M-luokkaan mutta lättäkattoon olisi pitäny laittaa lasikuitupulkka katolle.

tai easywayout 2kpl näitä
Kuva

Tapsan sprinteri olis makoisa kampe kyllä tällaiseen torspoiluun.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mutta joskus pohdiskellut että olisiko riippumatto mukava varuste nukkumiseen, menisi ainakin pieneen tilaan säilytyksessä, jopa pienempään kuin nykyinen sähkötäytteinen ilmapatja.
Hyvä ratkaisu tuo patjakin, nukuttu ja hyväksi todettu. Toinen vaihtoehto rakentaa saranoilla sängyn alusta seinillä ja siihen päälle patja, "matkailuauto"-Sprinttereistä tuttu.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

kondivo kirjoitti:Budjettiin sopivia kamppeita löytyis Iso-Britanniasta ---> linkki

Eräs erilaisuudellaan kiehtova:

Kuva
Seksikkään näköne kosla :shock:
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Kaupanteko käynnissä yhdestä 2+3 pakettiautosta... ;)

Ruma, oikeastaan ilmainen mutta leimassa pitkälle ensisyksyyn ja liikkuva. Mitä sitä muuta nyt oikeestaan kesäautolta tarvitsee...
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”